Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• akuno
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-09 09:01
Mijn vraag
hallo ik heb een laptop met 4 gb ram DDR DOSIMM geheugen waar ik 8gb van wou maken
aangezien er zitten twee sloten in dus ik heb 2 sodimms van 4gb erin gedaan.
nu ziet mijn laptop maar 4 gb ipv 8. echter zie ik in speccy wel 8 gb staan.

moet ik dingen veranderen in de bios of zijn er andere dingen die ik moet veranderen om de 8gb te zien

nu ziet mijn laptop

Relevante software en hardware die ik gebruik
ik heb een lenovo Z50 uit 2014 met een 64x procesessor ( ik weet nu niet welke ik moet weg dus de processor volgt in een update)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb snel gezocht op het internet wat de oorzaak kan doen maar de meeste topics zijn niet behulpzaan verder heb ik ook nog niet veel geprobeerd.

Alle reacties

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
is de Windows versie 32 bit die erop staat of 64 bit?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zie je in de bios wel 8gb of 4?

• akuno
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-09 09:01
popie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:31:
is de Windows versie 32 bit die erop staat of 64 bit?
64 bit
in speccy ( een programm die laat zien wat er in de pc zit) zie ik 8 gb
verder is het me nog niet gelukt in de bios te komen (lenovo is vaak F2 echter lukte dit niet en de andere toetsen ook niet dus dat moet ik nog even uitvissen)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:10

Nemesizz

Untouchable

Waar het nog wel eens mis wil gaan (en dan metname bij dingen zoals laptops), is de opbouw van de RAM module.

Geheugen heeft vaak een opbouw van chips, soms single sided, soms double sided, en dan heb je ook nog met ranks te maken, 1 rank, 2 ranks, 4 ranks.

Waar het vaak mis gaat is dus dat er of een beperking van de geheugencontroller (tegenwoordig meestal in de CPU zelf) die bijvoorbeeld alleen single rank, of single sided geheugen wil, of hooguit dual rank en dat de module die je gekocht is bijvoorbeeld net quad-rank is (4 ranks).

Informatie over de opbouw van chips is bij de meeste geheugen fabrikanten erg schaars te vinden, en heel vaak gewoon helemaal niet. Dat geeft dus soms problemen wanneer je geheugen wilt uitbreiden en dan vervolgens kan je CPU (de memorycontroller daarvan) niet goed overweg.

Gevolg is dus dat soms geheugen helemaal niet werkt (PC start niet eens op, of geeft een foutmelding door piepjes/ledjes/hex codes), geheugen word wel 'gezien' maar kan maar voor de helft gebruikt worden, of geheugen word wel gezien, maar krijg je willekeurig foutmeldingen/bluescreens/vastlopers.

Heb zelf ook laptops gehad (praat je inmiddels over antieke dingen, machines nog uit de DDR1 tijdperk), maar die hadden daar ook al last van. Support je laptop (toen dus) t/m 1GB RAM, kocht je mooi 2x 512MB, en.... had je nog maar 512MB, ondanks dat er 1GB in zat. Kwam dus puur door de opbouw van de module waar de memorycontroller niet mee overweg kon.

Ik zeg niet meteen dat het dat is, kan ook gewoon een instelling in Windows zijn (ook wel eens gezien, werd gewoon geheugen gelimiteerd door een instelling in MSconfig). Maar het is wel het meest voorkomende probleem wanneer geheugen maar voor de helft word gezien.