Bestanden alleen opslaan in iCloud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 22:42
Hi,

Ik heb verschillende bestanden op mijn macbook staat die ik alleen in iCloud wil opslaan en dus niet op mijn macbook. Deze bestanden staat in de documenten map in de Finder onder iCloud.

Wat heb ik al geprobeerd heb:
Optimaliseer Mac-opslag aangevinkt in de iCloud instellingen
Gecontroleerd of ik genoeg iCloud opslag over heb.

De bestanden staan al wel in mijn iCloud opslag, ik wil dus forceren dat dit geen ruimte meer in beslag neemt op mijn macbook.

Als ik kijk naar de opslag die in gebruik is op mijn macbook geeft die ook aan wisbaar 155 gb, dit zijn de bestanden die in iCloud staan en op mijn macbook, deze wil ik dus alleen naar iCloud verplaatsen dus niet offline beschikbaar houden.

Wie heeft de gouden tip?

Beste antwoord (via Gangster93 op 07-08-2017 19:37)

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
Je kan OSX dwingen purgable files te verwijderen door een grote nieuwe file langzaam aan te maken en die daarna te deleten.

Stel je HD is vol, je hebt 100GB purgable space waar je 50GB van terug wil hebben. Je wil dus dat OSX de "oudste" 50GB van iCloud backed up files die nog lokaal staan purged.

Open terminal
En type: dd if=/dev/urandom of=sparseFile bs=1m count=5000000

Nu word in je home folder langzaam een file genaamd sparseFile aangemaakt. Deze file zal over de komende minuten groeien tot 50GB. Omdat OSX nu ziet dat de drive vol raakt zal deze files gaan purgen even snel als dat de sparseFile groeit.

Zodra de file op de gewenste groote is, file deleten en trash legen. Klaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Dan ga je iCloud Drive gebruiken op een manier zoals het niet bedoeld is.
De enige manier is om iCloud Drive op je Mac uit te schakelen en vervolgens bestanden te uploaden via de web-interface van iCloud. Maar dat is natuurlijk niet werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 22:42
Wootism schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:33:
Dan ga je iCloud Drive gebruiken op een manier zoals het niet bedoeld is.
De enige manier is om iCloud Drive op je Mac uit te schakelen en vervolgens bestanden te uploaden via de web-interface van iCloud. Maar dat is natuurlijk niet werkbaar.
Stel ik wil een iMovie maken, ik importeer enkele filmbestanden en krijg de melding dat ik te weinig opslag op mijn macbook zou hebben, eigenlijk zou iCloud dit moeten detecteren en sommige bestanden alleen online beschikbaar moeten maken zodat ik genoeg ruimte heb om met iMovie verder te gaan. Tenminste, zo zie ik de functie 'Optimaliseer macbook opslag'

Nu dit niet automatisch gaat wil ik dit handmatig doen, bestaat deze optie?

[ Voor 4% gewijzigd door Gangster93 op 04-08-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46
Bij mijn weten niet. Is inderdaad bizar, maar iCloud werkt niet zoals de meeste opslag mogelijkheden.
Als het goed is zou hij met dat optimaliseren inderdaad moeten voorkomen dat je laptop of iPhone dichtslibt, maar dat lijkt niet pro-actief genoeg te werken. Bij mij werkt het in ieder geval ook niet goed.
Gebruik maken van een alternatief als dropbox, Google drive, OneDrive kan dit wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:53
Bij mij maakt hij de SSD na een paar minuten vrij na het opstarten. Met iStats zie ik dan dat de schijf vol is en een paar minuten later is deze nog maar half vol, ergens kost het dus tijd om het purgable gedeelte zichtbaar te maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
Je kan OSX dwingen purgable files te verwijderen door een grote nieuwe file langzaam aan te maken en die daarna te deleten.

Stel je HD is vol, je hebt 100GB purgable space waar je 50GB van terug wil hebben. Je wil dus dat OSX de "oudste" 50GB van iCloud backed up files die nog lokaal staan purged.

Open terminal
En type: dd if=/dev/urandom of=sparseFile bs=1m count=5000000

Nu word in je home folder langzaam een file genaamd sparseFile aangemaakt. Deze file zal over de komende minuten groeien tot 50GB. Omdat OSX nu ziet dat de drive vol raakt zal deze files gaan purgen even snel als dat de sparseFile groeit.

Zodra de file op de gewenste groote is, file deleten en trash legen. Klaar.
Pagina: 1