Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budget Solidworks PC

Pagina: 1
Acties:

• wjgboerma
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-11 08:51
Een goede vriend van me is lasser/metaalbewerker én motorfreak. Hij wil op den duur zelf motoren (als zijnde tweewielers) en onderdelen hiervoor ontwerpen en maken. Hiervoor wil hij leren werken met Solidworks en hier een (zelfbouw) PC voor aanschaffen. Hij is zelf niet thuis in PC's/onderdelen en vroeg mij advies. Ik vind het moeilijk inschatten hoeveel power een dergelijke PC nodig heeft om fatsoenlijk te draaien en wat een goede build is, dus vandaar dit topic. Alvast veel dank voor meedenken. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Onderdelen ontwerpen voor motoren. Dit kunnen chassis, stangen, lampdragers of andere onderdelen zijn. Het zijn relatief kleine, overzichtelijke projecten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Belangrijkste is dat alles redelijk 'smooth' loopt. Hij wil er het liefst zo min mogelijk aan uitgeven (logisch), maar een harde eis van bijv. '600 Euro' wil hij zichzelf niet opleggen, als je daarmee een niet werkbaar systeem koopt. Hij zal in ieder geval aan de budget kant willen zitten. Excuus als ik hiermee vaag overkom, maar ik heb geen idee of je voor bijv. €600 al een werkbaar systeem koopt en wil daarom geen harde eis neerleggen. Onderaan deze post heb ik een configuratie neergezet die op €750 uitkomt. Dit leek mij, zonder ervaring te hebben met Solidworks / Autocad etc. een redelijke budget-build.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, alle randapparatuur (scherm, toetsenbord etc.) heeft hij al. Het gaat dus alleen op de kast en interne componenten. Het merk/type van scherm etc. weet ik niet, maar zijn voor nu ook niet zo relevant.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het gaat zoals gezegd dus op een budget build, waarmee alleen kleinschalige Solidworks projecten gemaakt zullen worden. Onderaan de post een mogelijke build van wat mij OK lijkt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope: fit for use, zonder merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een kast/formfactor die enigszins makkelijk mee te nemen is indien nodig. Geluid en energieverbruik zijn van minder belang.

Ga je overklokken?
Nee, overklokken hoeft niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals eerder in deze post aangegeven: De vriend voor wie ik het uitzoek heeft geen ervaring met PC's (bouwen) en ikzelf heb geen ervaring met Solidworks. Ik hoop dus dat jullie mee willen denken over een goede build om (kleinschalige) ontwerpen te maken in Solidworks, waarbij alles redelijk vlot loopt maar het wel aan de budget-vriendelijke kant blijft. Als jullie vragen hebben hoor ik het graag. Bedankt voor het meedenken alvast! (Hieronder een mogelijke configuratie die mij als leek OK lijkt, shoot on it!)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Tray€ 185,51€ 185,51
1MSI H110M ECO€ 49,50€ 49,50
1PNY NVIDIA Quadro K620 2GB€ 184,48€ 184,48
1Sharkoon CA-M Zwart€ 46,95€ 46,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Cooler Master GM G550M€ 63,50€ 63,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,51€ 95,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 760,97

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@wjgboerma prima begin, maar het kan cheaper. Ik ga er even van uit dat het renderen van plaatjes op de cpu niet zo belangrijk is.

- qua cpu kan hij dan prima een hoog geklockte pentium of i3 nemen, i3 7100 bijvoorbeeld. pentium G4560 is wat lager gecklocked, waarschijnlijk ook voldoende en cheap

- voor lichte modellen is een quadro ook niet perse nodig. Dus een 2dehands gtx gaat waarschijnlijk ook werken.

voeding is dan op zich overkill je hebt vast niet meer dan 350 watt nodig. Maar haal wel qualiteit.

specs

• wjgboerma
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-11 08:51
Dank voor de snelle reactie! Ik ben nu samen met die vriend vakantie aan het vieren in Italië, dus hij zal het niet in dezer dagen kopen, maar het zal hem blij maken dat hij niet (heel) diep in de buidel gaat hoeven tasten. Toen ik eerder naar recommended specs keek voor programma's als Solidworks had ik hem voorbereid op een duizend+ uitgave, maar hij gaat natuurlijk heel wat minder van de mogelijkheden benutten.

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Wellicht kan ik je vriend in de nabije toekomst van een mooie machine voorzien. Ik heb mijn oog op een Dell Precision T5810 Tower met een xeon E5-1620v3 en een Quadro k2200 als ik het goed heb. Zit nog iets minder als een jaar next business day garantie op (evt te verlengen door je vriend) en ben momenteel aan het kijken of ik die kan bemachtigen. Een workstation is wat dat betreft natuurlijk uitermate geschikt voor dit soort 'zakelijk' rekenwerk. Week 34 zou ik meer moeten horen of het mogelijk is. Wellicht kun je aan je vriend vragen of het interessant is om hier op te wachten en over na te denken? Wat het prijspunt wordt kan ik nog niet precies zeggen maar ik denk wel dat het het overwegen waard kan zijn.