Test 4 3d printers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-09 15:17
In het artikel lees ik dit over de anet 3d

Voor alle duidelijkheid: we hebben de printer zelf in China besteld, wat maakt dat de printer geen CE-keurmerk hoeft te hebben.

Hoe komen jullie erbij dat je geen ce keurmerk moet hebben. Sterker nog het feit dat jullie een pritner testen met schijnbaar open liggende 230 volt contacten kan en mag niet.

als bedrijf met medewerkers horen alle spullen gewoon te voldoen aan een CE keurmerk. Als je als bedrijf medewerkers dit soort spullen laat testen en er gebeurt iets heb je toch een probleem met de arbeidsinspectie.

De enige uitzondering op deze regels is als een eigenaar van een bedrijf en prive persoon dit gebruikt. Dan ben je zelf verantwoordelijk. Toch vraag ik me af als er iets misgaat, je brandschade hebt omdat het ding in de hens gaat de verzekeraar ook niet zegt geen ce keurmerk wij dekken niet. Het zal vast ergens in de kleine lettertjes staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07-2024
Vandaar dat we uitgebreid waarschuwen voor zowel het ontbreken van het keurmerk als het gebruik van de Anet A6. Ook in de score telt het veiligheidsaspect zwaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Paul Hulsebosch schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:04:
Vandaar dat we uitgebreid waarschuwen voor zowel het ontbreken van het keurmerk als het gebruik van de Anet A6. Ook in de score telt het veiligheidsaspect zwaar mee.
(Anet A3)

Snel een bodemplaatje 3d-printen dus 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbob
Ging mij om de tekst waarin jullie schrijven dat omdat je zelf in china besteld het geen ce kleurmerk hoeft te hebben.

Die aanname is dus fout. Tweakers is ook een bedrijf en medewerkers laten werken met niet CE gekeurde apparaten mag toch echt niet., zoals gezegd gaat er iets mis heb je een probleem.

Daarnaast is volgens jullie test het stroomverbruik bij uitgeschakeld nog steeds 9 watt. d.w.z dat het apparaat nog steeds onder stroom staat. Stel je nu eens voor dat je het ding thuis hebt staan, kinderen, handje in de machine die uitstaat, 230 volt.

Een apparaat als dit hoort nergens thuis en zelfs een 5 is te veel gezien het risico. een 1 of 0 is eerder op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alleen ontbeert bij de kast van de A3 een onderkant. Dat wil zeggen dat de soldeerpunten van de stroomaansluiting open en bloot liggen zodra je de A3 op z'n kop of zij legt. Je prikt je vingers zo tegen de 230V aansluitingen aan.
Ben het dus wel eens met @bbob1970 ondanks dat die printer bijna 12kg weegt, is het wat mij betreft echt een mega no-go. Eerlijk gezegd, maar dat is misschien iets te kort door de bocht; er is meer aan personeelkosten in gaan zitten om deze printer te testen dan de totale bestelling linea recta in de vuilnisbak te gooien.

Ik zou ook het liefst de hele score van de A3 gewoon op NVT zien staan en het artikel van de prestaties opnieuw bij de redactie neerleggen die dan (hopelijk) met de codes BOLD en STRIKETHRU even wat regeltjes wil benadrukken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
We testen consumentenproducten. Niet zozeer voor onszelf (als bedrijf) en dus niet voor zakelijk gebruik, maar voor consumenten. Die hoeven zich van het ontbreken van een CE-label niets aan te trekken. En de hoogte van het cijfer is in dit geval zeer arbitrair. Er zijn ook al reacties waarin gesteld wordt dat het belachelijk is dat we punten aftrekken vanwege dit argument. Ik hoop in beeld en tekst voldoende duidelijk gemaakt te hebben wat de risico's zijn. Daarna mag ieder het voor zichzelf weten. Dergelijke producten vinden steeds vaker hun weg naar Nederlandse consumenten. Bij deze hebben we (hopelijk uitgebreid) gewaarschuwd voor het gevaar daarvan. Verder heeft iedereen daarin een eigen verantwoordelijkiheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
Beste Paul,

Dat er mensen zijn die zeggen belachelijk begrijp ik eerlijk gezegd niet. Als een product zoals dit open contacten geen ce keurmerk hoort het niet op de markt thuis.Dat CE niet van toepassing is op consument is leuk maar totaal niet relevant. Wie weet kan het ding door smeltend contact wel spontaan in brand vliegen (volgens jullie test staat deze zelf in de uit stand onder stroom, 9 watt), huis in de fik. Vergelijkbaar met goedkope adapters uit China. Daar zit ook niemand op te wachten, huis afgebrand

Het zou jullie taak zijn hier nog veel sterker voor te waarschuwen dan je nu doet. Haar het ding uit de vergelijking en zeg afgekeurd omdat het gewoon onveilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

bbob1970 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:08:
Ging mij om de tekst waarin jullie schrijven dat omdat je zelf in china besteld het geen ce kleurmerk hoeft te hebben.
Als iemand op eigen houtje een product uit China bestelt is het ontbreken van de bekende keurmerken zijn eigen verantwoordelijkheid. Het CE-keurmerk is alleen verplicht op producten die hier daadwerkelijk op de markt verschijnen. Je bent dus geheel vrij om zo'n product te bestellen. Er is ook geen enkele regel die zegt dat een bedrijf alleen met CE-goedgekeurde apparaten mag werken. Dat zou wat zijn, dan kunnen bedrijven die apparaten maken dus nooit opereren, want dat keurmerk krijg je pas als het product af is...

Meer info: https://www.rijksoverheid...p-mijn-product-aanbrengen
Haar het ding uit de vergelijking en zeg afgekeurd omdat het gewoon onveilig is.
Het niet hebben van een keurmerk wil nog niet zeggen dat het product onveilig is. Sterker nog, dat soort opmerkingen zijn gewoon laster tenzij je die veiligheid onomstotelijk bewijst.

Wat in dit artikel wél zou kunnen is dat erbij gezet wordt dat het niet hebben van zo'n CE-keurmerk kan betekenen dat het product niet aan de eisen van dat keurmerk voldoet, maar daar houdt alle potentiële verantwoordelijkheid voor de redactie sowieso op als je het mij vraagt.

[ Voor 23% gewijzigd door NMe op 04-08-2017 16:52 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
Als iemand op eigen houtje een product uit China bestelt is het ontbreken van de bekende keurmerken zijn eigen verantwoordelijkheid. Het CE-keurmerk is alleen verplicht op producten die hier daadwerkelijk op de markt verschijnen. Je bent dus geheel vrij om zo'n product te bestellen. Er is ook geen enkele regel die zegt dat een bedrijf alleen met CE-goedgekeurde apparaten mag werken. Dat zou wat zijn, dan kunnen bedrijven die apparaten maken dus nooit opereren, want dat keurmerk krijg je pas als het product af is...

Meer info: https://www.rijksoverheid...p-mijn-product-aanbrengen

Het niet hebben van een keurmerk wil nog niet zeggen dat het product onveilig is. Sterker nog, dat soort opmerkingen zijn gewoon laster.
CE keurmerk is voor veel zaken een zelf keurmerk dat zegt dat jou product aan bepaalde eisen voldoet. Je hoeft het dus helemaal niet altijd te laten testen je moet je aan bepaalde voorschriften houden.

Neem je bijv bouwproducten, daar zul je bijv een brandtest of andere testen moeten laten doen volgens een bepaalde standaard bij een gecertificeerd lab.
Bouw je schakelkasten heb je geen ce nodig als je je aan de regels gaat houden. Die zeggen bepaalde kleurcodering voor kabels, gebruik van natuurlijkk ce gekeurde schakelaars, relais enz.

Wel is het zo dat in bedrijven je wel moet werken met machines, apparaten die voldoen aan ce keurmerk / regels. Neem bijv machines waar je met je hand in kan, daar zie je fotocellen die als noodstop werken. Of om machine te bedienen met je linker en rechter hand knop indrukken zodat je niet tussen een pers komt.

Het niet hebben van een keurmerk hoeft idd niet altijd te zeggen dat het onveilig is, de vraag is echter waarom heeft het geen ce keurmerk, het niet hebben betekend meestal niet gemaakt volgens de regels.

In dit geval open contacten lijkt me een discussie of het veilig is overbodig, het is onveilig en met laster heeft dat niets te maken.
Sterker nog lees de test eens goed, zelfs als dit ding uit staat is het stroomverbruik 9 watt, idem in idle. Er is dus geen uitstaan en het ding blijft stroom verbruiken. In combinatie met open contacten kun je zeker stellen dat dit gewoon onveilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

bbob1970 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 17:01:
[...]

Het niet hebben van een keurmerk hoeft idd niet altijd te zeggen dat het onveilig is, de vraag is echter waarom heeft het geen ce keurmerk, het niet hebben betekend meestal niet gemaakt volgens de regels.
De CE-markering is een Europees dingetje. Als ik als Chinees geen acute plannen heb om het product te marketen in Europa zou ik ook de moeite niet doen om die markering erop te zetten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-10 16:11

ThunderNet

Flits!

In de tekst van het artikel staat ook dat het om een CE-keurmerk gaat, maar de CE-markering is absoluut geen keurmerk!

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
ThunderNet schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:19:
In de tekst van het artikel staat ook dat het om een CE-keurmerk gaat, maar de CE-markering is absoluut geen keurmerk!
Aangepast
Pagina: 1