Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik vroeg me af hoe goed generieke cameraprofilelen, gemaakt met bijvoorbeeld een X-Rite Colorchecker Classic+software werken, hoe goed lichtomstandigheden generaliseerbaar zijn.

Ik zie mezelf niet bepaald voor alle mogelijke lichtomstandigheden met alle mogelijk hardwareconfiguraties even een calibratiekaart fotograferen, maar ik kan me nog wel voorstellen dat ik met veelgebruikte apparatuur voor een paar algemene omstandigheden (die ik vaker tegenkom) een paar profielen zou maken (dan denk ik een een stuk of 5 lichtomstandigheden buiten, een stuk of 3 binnen, een stuk of drie bij verschillend kunstlicht), eventueel bij hoge ne bij lage ISO. En dan eventueel als het echt zinvol is om in een omstandigheid te calibreren.

Mijn schermen calibreer ik al, daarvan is het nut voor mij veel duidelijker, daarnaast vergt het ook minder werk.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie inzichten over het de (on)zin en het (on)gemak gebruik van een middleen om de camera(omstandigheden) te calibreren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra je met natuurlijk licht werkt is het niet ontzettend nuttig om met een grijskaart te werken, ten opzichte van de automatische witbalans van moderne camera's. Natuurlijk licht is daar vaak te variabel voor.
Zodra je gaat mengen met kunstlicht of puur met kunstlicht gaat werken wordt de praktische toepasbaarheid groter.
In mijn geval schiet ik portretten tegen een ingeflitste witte achtergrond. Dan heb je nauwelijks referentie om kleurtemperatuur correct in te schatten, maar voor de huidtinten is dat wel van belang. In zo'n situatie is een grijskaart ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Toen ik net een CC had was ik erg fanatiek met het maken van profielen maar het viel me al snel op dat de resultaten van de verschillende profielen niet erg verschillend waren. Als ColorChecker profielen heb ik nu een basisset van zonnig, bewolkt, studioflitsers en modelleer licht studioflitsers. Verder heb ik nog wat dual illuminant profielen waar je één profiel maakt met b.v. een schaduw en een zon foto. Hiermee kan ik de meeste foto's goed genoeg kalibreren.

Waar ik een custom profiel maak is bij lampen met een lage CRI of licht met een afwijkende kleur.

Verder is het maar net hoe kritisch je bent en of je lenzen kleur vergelijkbaar renderen.