Heeft mijn build voldoende cooling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-07 14:10
Mijn vraag

Ik heb na jaren weer eens een nieuw systeem gebouwd om nog één keer het hoogst haalbare te kunnen ervaren.
Het meest lastigste vond ik de juiste cooling te vinden aangezien mijn laatste build uit tijdperk kwam van simpel een "grote fan is beter".

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mijn hardware...

Case: Fractal define R5
Board: Asus Sabeetooth x99
Cpu: i7 6800k
Gpu: MSI GTX 1080 Ti Aero OC
Mem: 2 x Corsair 16Gb 2400 DDR4
Drive: Corsair MP500 M.2 PCIe SSD
Drive: 2 x WD Blue SSD (Raid 0)

Cooling:

Cpu: Corsair H60 Water
Gpu: Kaart zelf heeft als design een direct afgifte naar buiten.

Na enkele gespreken met mensen is mij verteld dat dit prima is. Toch heb ik het gevoel van niet. Wellicht komt dit door mijn achterstallige kennis m.b.t. cooling.
Ik hoor graag jullie meningen.

De fan achterop is naar buiten afgesteld. Dit is mij geadviseerd omdat de overtollige warmte uit de kast wordt gehaald. Deze restwarmte zou niet hoog zijn omdat de gpu-kaart voldoende cooling management zelf heeft.

Moet het rooster van de watercooling juist niet gekoeld worden om het begrip "watercooling" te realiseren. Daarvoor zou de fan toch juist moeten zuigen?

Nogmaals. Graag jullie meningen.

Is bijv. Een fan op de zijkant zinvol of overbodig etc.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/bfo00j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/30sezaa.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/24wr8mh.jpg

Ik ben nieuw op fotums ik hoop dat de foto's goed meekomen.

Alvast bedankt.

Gr. Robert

Beste antwoord (via CrazyNES op 04-08-2017 14:44)

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Heb je voorin ook fans zitten? Bij de define R5 worden er naar mijn idee 2 bijgeleverd die lekker stil zijn

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Maar, je hebt de hardware al? Zou zeggen zet m aan, als je er een ei op kan bakken dan heb je niet genoeg koeling, realistisch gezien zal het wel mee vallen...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Precies, gewoon de temperaturen in de gaten houden, zodra die niet absurd hoog worden zal 't wel goedzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
Nog een poging van de binnenkant...

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/i1cm6x.jpg

Ow en de voeding: Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
Dank jullie wel voor de snelle antwoorden.

Ik heb geen idee waarom de foto's niet werken!

Trial en error vind ik de hardware iets te kostbaar voor. Ja hij start op (idle win10). Verder nog niet echt een stresstest gedaan.

Gr. Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Het is niet zo dat als er te weinig of niet goede koeling is de pc direct ontploft en de halve buurt opblaast ;)
Als hij te warm wordt zal dat iig een aantal seconden of zelfs minuten duren, de CPU zal gewoon zichzelf uitschakelen bij teveel hitte, niet aan te raden dat vaak te laten gebeuren maar het is ook weer geen ramp.
Gewoon de PC installeren als je dat nog niet hebt gedaan en met Coretemp/GPU-z etc. de temperaturen nakijken in idle en onder load.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die CPU gaat wel throttlen als hij te heet wordt. Dat ding gaat echt niet zomaar stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
De hardware beschermt zichzelf tegen schade.
Ja, op zich kan met echt te weinig airflow jarenlang draaien wat slijtage op voornamelijk VRM's etc opleveren, maar een avondje testen kán echt vrij weinig aanrichten ;)

Het enige om rekening mee te houden is dat je CPUkoeler natuurlijk geen airflow over je MB creëert, en aangezien je je VRM's toch best wel heet zult stoken met deze build is dat niet zo'n geweldig idee.
Reden nummer 12378912 waarom al die AiO "waku" setjes vaak een slechter idee zijn dan je denkt, maargoed als je m al hebt gekocht nu een beetje laat voor een goede (en ook gewoon geschiktere) luchtkoeler.

zolang je voldoende airflow rondom de CPU-socket hebt is alles helemaal goed. Als je dat niet hebt, fiksen. Dan kan het echt niet meer stuk :)

EDIT bijvoorbeeld had je ook pricewatch: be quiet! Dark Rock TF kunnen hebben voor dezelfde prijs als de H60 en in die kast, zeker met een build als dit, was dat een betere keuze geweest als je moederbord je lief is :+ maargoed, ook dit valt te fiksen :)

[ Voor 17% gewijzigd door iceheart op 04-08-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
Kijk hier komen handige tips! Dank!
Om die airflow over het moederboard te creeren kan ik dan ook simpel een fan installer in het zijpaneel? Daarnaast heeft het moederboard zelf ook klein een kleine fan.

Het is al gekocht idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
Nog een poging een foto van de binnenkant...

http://imgur.com/a/IDvxT

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
Heb je voorin ook fans zitten? Bij de define R5 worden er naar mijn idee 2 bijgeleverd die lekker stil zijn

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
Hallo iantje31,

Daar zeg jij wat!
Ik heb direct gekeken en ja daar zitten 2 fans haha.
We hebben met 2 man lopen knutselen deze heb ik denk ik gemist vanwege de hdd sloten ervoor.
En stil zijn ze zeker! Nooit opgemerkt.

Weet jij zo of je deze ook op de andere locaties op de R5 kan monteren. Het frontpanel is eigenlijk altijd dicht. Misschien belemmerd dat de locatie van deze 2 bruikbare fans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iantje31
CrazyNES schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:27:
Hallo iantje31,

Daar zeg jij wat!
Ik heb direct gekeken en ja daar zitten 2 fans haha.
We hebben met 2 man lopen knutselen deze heb ik denk ik gemist vanwege de hdd sloten ervoor.
En stil zijn ze zeker! Nooit opgemerkt.

Weet jij zo of je deze ook op de andere locaties op de R5 kan monteren. Het frontpanel is eigenlijk altijd dicht. Misschien belemmerd dat de locatie van deze 2 bruikbare fans?
Ik heb de R5 zelf ook, ik heb er 2 fans voorin gemonteerd. Als je goed kijkt zie je in de zijkant van het frontpanel allemaal luchtgaatjes zitten, deze helpen enorm bij het aanzuigen van lucht.

Met 2 fans voorin en 1 achterin wordt mijn systeem niet warmer van 40 graden onder load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyNES
Best iantje31,

Ik zie inderdaad dat die sleuven groot genoeg zijn. Met een dichte kast heb je dan ineens een fantastisch flow! Ik haal de (niet gebruikte) hdd tray eruit en zo blaast hij ongehinderd over het moederboard heen. Top antwoord!

De rest ook bedankt voor de reacties.

Gr. een gerustgesteld persoon
Pagina: 1