MacBook pro 8,1 (Early 2011) battery / accu laadt niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
Hey,

Hopelijk kan hier iemand mij een beetje op weg helpen met het volgende.

Relevante hardware/software:
MacBook Pro 8,1 (early 2011) i7 2.7 Ghz, 4 gb. 500Gb HDD (osx El Capitan)

Gisteren de MacBook van mijn vriendin opgehaald.Omdat deze plotseling was uitgevallen en niet meer aanging. Afgelopen avond en nacht er eens naar gekeken:
Toen ik hem aansloot op de MagSafe (originele 60W), bleef het lampje groen en erg zwak. Batterij indicator werkte niet. Powerbutton geen response. Ik heb hem vervolgens op mijn eigen MagSafe aangesloten (originele 85 W), na een tijdje ging het Magsafe lampje weer helder groen branden, en probeerde de MacBook automatisch op te starten. De fan draaide, sleeplight knipperde en er kwam een zacht onderbroken pieptoontje uit. Ik heb toen SMC reset gedaan en de MacBook starte weer op. Fan bleef draaien op maximale snelheid en was traag, MagSafe bleef groen, batterij bleef op 0%.

Ik vermoedde een kapotte accu en heb de (origineel en werkende) accu van mijn MacBook in haar
MacBook gezet. De MacBook draait vervolgens weer normal met mijn accu erin, maar de MagSafe indicator blijft groen en laadt dus niet op.
OSx en coconut battery geven aan dat de magSafe is aangesloten, maar bij charging staat er " no".
Ik heb haar accu en MagSafe op/in mijn eigen MacBook gezet en de accu laadt hierin gewoon op.

Nu heb ik natuurlijk een beetje gegoogled wat er aan de hand kan zijn maar helaas kan ik weinig relevants vinden (kan evt aan mijn google skills liggen). Meeste resultaten die ik krijg zijn, kapotte accu, kapotte MagSafe & SMC reset. Deze dingen heb ik allemaal gedaan en uitgesloten maar krijg de MacBook niet aan het laden.

-Er is geen spoor van vochtschade en zover bekend nooit water oid overheen gegaan,
-De MagSafe aansluiting aan de MacBook was schoon en zonder vuil. Heb het nog een beetje schoongemaakt met 97% alcohol voor het idee.

Iemand een idee/ervaring hoe ik verder moet zoeken? Mijn eerste idee zou zijn om het DC board te vervangen? Maar het kan eventueel ook aan het logic board liggen?

Als ie weer oplaadt, kan er een SSD-the in en 8GB en dan is het best weer een aardig laptopje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Heb je gekeken of er zooi in de magsafe poort zit? Anders ws iets met dcin bord of onewire circuit op het logicboard (check het yt kanaal van Louis rossmann even).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
rvanpruissen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:33:
Heb je gekeken of er zooi in de magsafe poort zit? Anders ws iets met dcin bord of onewire circuit op het logicboard (check het yt kanaal van Louis rossmann even).
Poort was schoon en voor de zekerheid nogeens schoongeborsteld.

Louis Rossmann was ik inderdaad tegen gekomen, maar die gaat iets te snel voor mij. Zijn volledige antwoord op soortgelijk problem:
Your original problem was probably corroded trace from Q7055 gate to CHGR_BGATE of U7000.

There are different places to check.

First are current sense resistors by battery, and by charger, if it sees battery, sees charger but won't charge it.

Second is line from U7000 to Q7055 transistor to the charger. This is if it sees the charger but only charges if it is off, or it blinks on and off like mad.

Third are pullup resistors on data line to SMC, usually R5281 & R5280 On Unibody models, this is if it sees no battery.

Fourth is onewire circuit, PP3V42_G3H via to U6901 is the first to corrode if it NEVER sees the charger. Also bad U7000, or bad voltage divider going to CHGR_ACIN pin of U7000 which allows it to send SMC_BC_ACOK to U6901 which allows U6900 to tell the SMC via SYS_ONEWIRE to turn the charger light on.

There are so many different potential solutions and the solution is dependent on your specific problem. Go take out a multimeter and figure out what it is. Analyze, compare, contrast, and learn.
Dikgedrukt zou mijn probleem dan zijn.

System Reportage toegevoegd:
Battery Information:

Model Information:
Serial Number: ....
Manufacturer: SMP
Device Name: bq20z451
Pack Lot Code: 0
PCB Lot Code: 0
Firmware Version: 201
Hardware Revision: 000a
Cell Revision: 165
Charge Information:
Charge Remaining (mAh): 1346
Fully Charged: No
Charging: No
Full Charge Capacity (mAh): 4013
Health Information:
Cycle Count: 666
Condition: Normal
Battery Installed: Yes
Amperage (mA): -894
Voltage (mV): 11047

System Power Settings:

AC Power:
System Sleep Timer (Minutes): 10
Disk Sleep Timer (Minutes): 10
Display Sleep Timer (Minutes): 10
Wake on AC Change: No
Wake on Clamshell Open: Yes
Wake on LAN: Yes
Current Power Source: Yes
Display Sleep Uses Dim: Yes
Hibernate Mode: 3
PrioritizeNetworkReachabilityOverSleep: 0
Standby Delay: 4200
Standby Enabled: 0
Battery Power:
System Sleep Timer (Minutes): 10
Disk Sleep Timer (Minutes): 10
Display Sleep Timer (Minutes): 2
Wake on AC Change: No
Wake on Clamshell Open: Yes
Display Sleep Uses Dim: Yes
Hibernate Mode: 3
Reduce Brightness: Yes
Standby Delay: 4200
Standby Enabled: 0

Hardware Configuration:

UPS Installed: No

AC Charger Information:

Connected: Yes
ID: 0x0100
Wattage (W): 85
Revision: 0x0000
Family: 0x00ba
Serial Number: 0x009f2a45
Charging: No
Dit begrijp ik ook nog niet.
Power Source: power adapter (desondanks wordt de batterij toch gebruikt en gaat gewoon leeg alsof de adapter niet aangesloten is).

Ik heb de electrische schemas hier van mijn logic board (820-2936-B) en openboardview. Helaas ben ik niet in de staat om het schema te volgen :/ .
dc in jp

[ Voor 73% gewijzigd door Roel84 op 05-08-2017 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Nog een beetje zitten zoeken. Boardview begrijp ik ondertussen een beetje, nu nog het electrische schema kunnen lezen:

Mijn probleem:
- MagSafe light blijft groen
- MagSafe/ Power Adapter wordt herkend in OsX
- Magsafe laadt de batterij niet op
- Als alleen de magsafe aangesloten is start de MacBook moeilijk op (quarter fan spin), maar na SMC reset wil ie weleens zonder batterij opstarten.
- Ondanks dat de Magsafe aangesloten is loopt de batterij leeg en draait de laptop niet vanaf
- Batterij wordt herkend in OsX

Als ik in het schema kijk vanuit to/from battery:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JKYiP1OypB2d5E4vOuCH9SNc/medium.jpg

@rvanpruissen
- PPVBAT_G3H_CHGR_REG gaat naar het system, deze zou dus okay moeten zijn want het system draait probleemloos vanaf de battery. R7050 sense resistor (0.01 ohm? zou dus okay moeten zijn? kan ik nameten).
- Het laad circuit hangt af van (CHGR_CSO_P) R7051 - 2.2 ohm en (CHGR_CSO_N) R7052 0 ohm klopt dit ?

[ Voor 8% gewijzigd door Roel84 op 08-08-2017 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Nice, je hebt een goede uitdaging opgepakt :)

- Om te beginnen met dit soort problemen kun je alle power rails even testen (ergens bij pagina 70 in de schematic dacht ik)
- De weerstanden die je hebt gearceerd zijn voor de current sensing van de batterij, dus niet zo nuttig (die werkt)
- Je zou even kunnen kijken hoe het staat met de som van R7020, R7021 en R7022, deze zijn voor de current sensing van de oplader en zouden samen ~20 ohm moeten meten. Dit meet je overigens tussen pin 27 en 28 van U7000.
- Ook kun je even kijken naar hoe de omgeving van u7000, de clockchip en de BIOS (EFI-rom) eruit ziet.
- Omgeving q7085 en q7080 checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Je hebt me de geode richting ingeduwd :). Dankjewel!

Helaas snap ik nog steeds niet zo goed hoe ik de lijnen moet volgen op het schema.
Als ik zo thuis ben ga ik aan de slag met meten.

Mijn logicboard ziet er super schoon en netjes uit. Nergens sporen kunnen ontdekken van corrosie of verbrande weerstandjes.

[board logic macbook pro

De logicboards van Louise Rossman zien er altijd goed gebruikt uit :D

[ Voor 10% gewijzigd door Roel84 op 08-08-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Nog verder gekomen met meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Nee nog niet aan toegekomen ;(

Ik tag jouw naam wel als ik de waardes heb.
Trouwens als ik de powerrails test; moet ik denk ik best wel voorzichtig zijn dat ik niks kortsluit met de multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 23:32

MsG

Forumzwerver

Al eens de accu connector los geklikt en weer vastgemaakt? Ik heb ook eens een MacBook met accu problemen, deze wilde niet opladen, de adapter wilde alleen stroom geven, maar na die accu-aansluitingeens schoongemaakt te hebben en de accu weer aangesloten te hebben werkt de laptop nu prima.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Roel84 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:38:
...
Trouwens als ik de powerrails test; moet ik denk ik best wel voorzichtig zijn dat ik niks kortsluit met de multimeter?
Jep, goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
@MsG
Ja, en al verschillende accus geprobeerd.

@rvanpruissen
Dankjewel, eens kijken wat ik tegen mijn lichtelijk trillende handen kan doen

• Roel84
Kleine update:
Alle weerstanden doorgemeten en nergens een afwijking kunnen vinden.

Power rails durf ik helaas niet te testen als de accu of macsafe is aangesloten, Aangezien ik nogal veel beweeg met de mulitmeter onder de microscoop. Ik ben bang dat ik wat kortsluit.
ik heb een DC boardje bested en wacht tot deze binnenkomt. Als ik die vervangen heb post ik wel een nieuwe update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Nieuw DC in boardje eindelijk binnengekregen en zojuist vervangen. Ik heb nu alleen logic board, accu en de macsafe aangesloten op een los liggend logic board, maar de macsafe blijft groen.

Hmm nadat ik alles terug in elkaar gezet heb helemaal geen magsafe lampje meer.
Bij het uit elkaar halen heb ik gezien dat ik (prutser) een kabeltje van het DC In board doorboord heb met een schroefje van de kabel steun.

Waarschijnlijk nog een zekering erbij kapot gemaakt.

[ Voor 42% gewijzigd door Roel84 op 26-10-2017 07:35 ]

Pagina: 1