Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendehommel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 13:06
Hallo allen,

Ik heb een aantal dagen geleden 2 nieuwe beeldschermen gekocht (Dell U2715H).
Echter verschillende kleuren enorm tegenover de oude die ik al had staan.

Nu ben ik al aan het proberen geweest met Windows's kalibratie om het een beetje recht te trekken, helaas bood dit geen oplossing. Ook via de monitor handmatig de kleuren aanpassen lukt niet, ik krijg ze nooit vergelijkbaar. Wat op de één wit is, is op de ander geel.

Mijn vraag is of iemand een kalibratietool (spyder 5?) heeft in de buurt van Nijmegen die ik (tegen vergoeding) mag lenen. Daarbij vraag ik me af omdat het monitoren zijn uit verschillende batches (mijn oude is 2 jaar oud), het uberhaubt mogelijk is om ze vergelijkbaar te krijgen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via vliegendehommel op 04-08-2017 11:29)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik heb een hele oude spyder, maar ik zit niet eens in de buurt van Nijmegen. Ik kan je echter adviseren om er zelf eentje, al dan niet 2e hands, aan te schaffen. De kalibratie van een monitor verloopt na een poosje namelijk weer. Dit proces zal je periodiek moeten herhalen (1x in de drie maanden ofzo) om je kleuren consistent te houden. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik heb een hele oude spyder, maar ik zit niet eens in de buurt van Nijmegen. Ik kan je echter adviseren om er zelf eentje, al dan niet 2e hands, aan te schaffen. De kalibratie van een monitor verloopt na een poosje namelijk weer. Dit proces zal je periodiek moeten herhalen (1x in de drie maanden ofzo) om je kleuren consistent te houden. :)

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendehommel
WhizzCat schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:08:
Oke.... dat wist ik dus niet. Misschien is het dan inderdaad handig om er eentje aan te schaffen.

Heb je toevallig meerdere schermen? Zo ja, lukt het dan om de kleuren recht te krijgen? Ik zit met 3 verschillende kleuren hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Je moet even opletten met de Spyders want ze ondersteunen niet allemaal 2 schermen (de laatste keer dat ik keek, is al ff geleden :P zit in een verhuizing dus alles in dozen). Als je een goeie spyder hebt moet het lukken om de kleuren gelijkt te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendehommel
WhizzCat schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:39:
Je moet even opletten met de Spyders want ze ondersteunen niet allemaal 2 schermen (de laatste keer dat ik keek, is al ff geleden :P zit in een verhuizing dus alles in dozen). Als je een goeie spyder hebt moet het lukken om de kleuren gelijkt te trekken :)
Bedankt voor je antwoord! Heb even rondgekeken naar de Spyder 5 express, deze blijkt wel meerdere schermen te ondersteunen. Toch die maar eens aanschaffen, kijken of het wat wordt!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 19:09
Je moet je wel afvragen of je de kleuren wel gelijk wil trekken, want waarschijnlijk komt het er dan op neer dat je de nieuwe schermen omlaag haalt naar het niveau van het oude scherm.

Beter doe je video- en fotobewerking op de nieuwe schermen en gebruik je het oude scherm alleen voor internetten / youtube / niet-kritisch werk. Ik zit met hetzelfde probleem, een 27" 4K scherm dat ik dit jaar gekocht heb naast een 12 jaar oude 24" FHD, ik wil voor geen goud dat het 4K scherm er net zo slecht (by comparison, heb 12 jaar met veel plezier op de oude schermen gewerkt) uit gaat zien.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendehommel
Paul schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:59:
Je moet je wel afvragen of je de kleuren wel gelijk wil trekken, want waarschijnlijk komt het er dan op neer dat je de nieuwe schermen omlaag haalt naar het niveau van het oude scherm.

Beter doe je video- en fotobewerking op de nieuwe schermen en gebruik je het oude scherm alleen voor internetten / youtube / niet-kritisch werk. Ik zit met hetzelfde probleem, een 27" 4K scherm dat ik dit ajar gekocht heb naast een 12 jaar oude 24" FHD, ik wil voor geen goud dat het 4K scherm er net zo slecht (by comparison, heb 12 jaar met veel plezier op de oude schermen gewerkt) uit gaat zien.
Ik snap je punt, echter doe ik helemaal niets met foto's of video. Ik heb de schermen puur omdat ik het handig vind werken. Dat de kleuren slechter worden maakt me niet super veel uit, als ze maar gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 00:25
Daar wen je aan. Je krijgt het nooit gelijk, oa door de wisselende kijkhoek.

Mijn advies: stel die 2 nieuwe zo goed mogelijk in en laat die oude zoals het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendehommel
418O2 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:12:
Daar wen je aan. Je krijgt het nooit gelijk, oa door de wisselende kijkhoek.

Mijn advies: stel die 2 nieuwe zo goed mogelijk in en laat die oude zoals het is
Al geprobeerd. Ben al 3 dagen bezig maar het lukt niet. Als ik lang naar 1 scherm kijk, zijn die andere of heel blauw of heel groen. Wit is ook geel getint op de ene, op de ander is het wit. Het is gewoon heel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:10
GiovanniK schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:13:
[...]
Wit is ook geel getint op de ene, op de ander is het wit. Het is gewoon heel storend.
Vergis je ook niet dat het wit wat je van een monitor gewend ben, vaak heel erg blauw is zonder dat je het door hebt. Je ogen/hersenen passen zich hierop aan.

Toen ik mijn eigen monitor voor het eerst kalibreerde leek het hele scherm een stuk geler/warmer te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendehommel
PdeBie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:00:
[...]

Vergis je ook niet dat het wit wat je van een monitor gewend ben, vaak heel erg blauw is zonder dat je het door hebt. Je ogen/hersenen passen zich hierop aan.

Toen ik mijn eigen monitor voor het eerst kalibreerde leek het hele scherm een stuk geler/warmer te worden.
Snap ik, daarom is het juist irritant. Ik heb 3 verschillende kalibraties, dus elke keer moet ik er weer opnieuw aan wennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:10
Ik heb zelf de datacolor spyder 4 pro en daarmee kan ik al mijn schermen gelijk krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je krijgt ze gelijk of hij is zo ver heen dat het niet meer lukt heb ik met een scherm gehad, kreeg ik echt niet meer goed (was dus kapot).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45

sapphire

Die-hard pruts0r

WhizzCat schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:08:
Let ook op met oude Spyders dat ze wel Led schermen ondersteunen :)

Overigens heb ik me dat van periodiek kalibreren altijd afgevraagd, heb het jaaaren periodiek gedaan maar eigenlijk week het nooit af. Ja na een nieuw Windows install of videokaart de eerste keer kalibreren maar daarna echt nooit. :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
sapphire schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:12:
[...]

Let ook op met oude Spyders dat ze wel Led schermen ondersteunen :)

Overigens heb ik me dat van periodiek kalibreren altijd afgevraagd, heb het jaaaren periodiek gedaan maar eigenlijk week het nooit af. Ja na een nieuw Windows install of videokaart de eerste keer kalibreren maar daarna echt nooit. :?
Bij CRT schermen was dat ook meer van toepassing dan tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avaris
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-07 10:48
Nog even een belangrijk tipje: Kijk ook of je grafische kaart de twee schermen apart aanstuurt, elk met een eigen correctie. In mijn geval was dit namelijk niet zo en dan gaat hij de twee correcties middelen waardoor ze allebei niet kloppen.
Pagina: 1