Toon posts:

Relais klikt en audio schakelt 2 sec. uit bij luider geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Sinds twee weken klikt mijn versterker en schakelt de audio 2 sec. uit bij hardere tonen of een bass. Inmiddels zo gevoelig dat ik niet meer op normale volume muziek kan luisteren. Het is gestart na een feestje in huis waarbij er een tijdje veel volume is geproduceerd, wellicht de koeling niet optimaal is geweest doordat er iets op de luchtsluizen stond en er is kort een 3 speaker aangesloten geweest (ik weet het, dat was allemaal niet erg slim).

Enig gegoogle en het openmaken van de versterker bevestigt dat het de relais is die klikt, alleen weet ik niet hoe ik het op kan lossen. Ik heb geprobeerd de versterker rechtstreeks op een geaard stopcontact te zetten, probleem bleef. Ook is het vanaf het begin steeds raak en heeft het op dit moment niet met oververhitting te maken.

De versterker is een Yamaha RX-360 en de speakers zijn ooit door mij vader zelfgebouwd, maar de combinatie heeft nooit voor problemen gezorgd.

Hopelijk kunnen jullie me helpen en bij meer vragen beantwoord ik die zo snel mogelijk! Thanks!

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-08-2017 21:02)

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-10 17:03
Voor zover ik kan zien is deze versterker 8 ohm per kanaal, maar je weet dus niet hoeveel deze speakers daadwerkelijk zijn? Dat relais is hoogstwaarschijnlijk een bescherming die de speakers uitschakelt omdat er een probleem word gezien.

In de servicemanual staat het schema en daaruit word duidelijk dat de A en B speakers vanaf de zelfde eindtrap komen en dat dit niet losse trappen zijn. Waarschijnlijk zitten die speakers dus eerder rond de 4 ohm dan 8, wat prima zou zijn met alleen die 2 speakers aangesloten, maar die 3de erbij word dan teveel.

Momenteel komt er wel geluid uit, zolang je hem maar niet te hard zet? Dan denk ik eigenlijk dat het bij de voeding zit, aangezien de versterker zelf een vrij standaard AB is en als het probleem daar zit verwacht ik dat er helemaal geen geluid meer uit zou komen.

Ik denk dat er dus echt iets in de versterker kapot is gegaan, dus ik zou hem laten nakijken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:11
Is die derde speaker gewoon bij een van de andere speakers gekoppeld geweest? In dat geval kan het zijn dat de kabeltjes niet goed in de terminal zitten. Normaal gesproken schiet een receiver dan in de zogenaamde protection mode, maar misschien kan het zich ook op een andere manier uiten.

Ik zou dus eerst eens kijken of alle kabeltjes goed zitten, desnoods even opnieuw een stukje strippen als het allemaal op een frot gedrukt zit.

Andere mogelijkheid is dat er misschien iets doorgebrand is in de versterker, maar dan zou ik verwachten dat ie het helemaal niet meer doet.

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 04-08-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Ik zou ook andere speakers proberen, wanneer een van deze ineens een hele lage impendantie heeft, kan hij natuurlijk in de beveiliging schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties! Op de avond zelf heb ik overigens geen problemen gehad.

De versterker ondersteunt 2 sets speakers. De 3e speaker heb ik op B gezet en B ingeschakeld. Deze speaker heb ik alleen die avond getest. Het probleem blijft als ik mijn huidige set aansluit op B of slechts 1 speaker aansluit. Ik heb helaas geen andere speakers tot mijn beschikking om nu te testen. Ik probeer die snel te regelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Als je slechts 1 speaker aansluit, kun je overwegen om een afsluitweerstand van dezelfde impendantie op het andere kanaal te zetten zodat het weer gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-10 19:44
Even voor de duidelijkheid. Nu speel je niet meer met die derde speaker toch?

Het lijkt er op dat er ergens toch misschien een sluiting zit. Probeer even een voor een de speakers los te koppelen. Ik kan ne voorstellen dat bij hoog volume /bass er iets trilt dat daarna sluiting maakt.

Misschien de kabels ook even opnieuw aansluiten.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Voor zover ik kan zien is deze versterker 8 ohm per kanaal, maar je weet dus niet hoeveel deze speakers daadwerkelijk zijn? Dat relais is hoogstwaarschijnlijk een bescherming die de speakers uitschakelt omdat er een probleem word gezien.

In de servicemanual staat het schema en daaruit word duidelijk dat de A en B speakers vanaf de zelfde eindtrap komen en dat dit niet losse trappen zijn. Waarschijnlijk zitten die speakers dus eerder rond de 4 ohm dan 8, wat prima zou zijn met alleen die 2 speakers aangesloten, maar die 3de erbij word dan teveel.

Momenteel komt er wel geluid uit, zolang je hem maar niet te hard zet? Dan denk ik eigenlijk dat het bij de voeding zit, aangezien de versterker zelf een vrij standaard AB is en als het probleem daar zit verwacht ik dat er helemaal geen geluid meer uit zou komen.

Ik denk dat er dus echt iets in de versterker kapot is gegaan, dus ik zou hem laten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

@PageFault Ik sluit nu alleen nog maar mijn oorspronkelijke set aan.

@Clifdon Het probleem blijft als ik kabels opnieuw aansluit en evt enkele speakers op andere poorten

@heggico Dat zou het probleem kunnen zijn, ik ben inderdaad bang dat er iets definitief kapot is. Er komt inderdaad nog geluid uit, maar als het harder wordt of ik draai de bass hoger schakelt hij steeds kort uit. Ik kan me herinneren dat de woofer 250w is, maar meer ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Het vermogen van die speakers zegt in die geval niets. Als ze 8 ohm zijn en je sluit zowel a en b aan "ziet" de versterker 4 ohm (8 ohm parallel aan elkaar = 4 ohm). Als die speaker dus 4 ohm is is dat prima als je slechts a of b aansluit, als je daar nog een 4 ohm speaker aan hangt "ziet" de versterker slechts 2 ohm, wat veel te weinig is voor deze versterker.

Let wel, dit is behoorlijk versimpeld, maar kan wel verklaren waarom het mis is gegaan.

Probeer het ook met 1 speaker aangesloten, om te kijken of het probleem links of rechts zit (of allebei)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:11
Vermogen en impedantie zijn geen vaste waardes. Een speaker is niet xx watt of x ohm, het eerste is een maximum en varieert met impedantie en geaccepteerde hoeveelheid vervorming, het tweede is een nominale waarde en varieert per frequentie. Dus om daar conclusies uit te trekken lijkt mij niet zinvol.

Verder lijkt het mij idd ook dat door het aansluiten van die derde speaker de nominale impedantie is veranderd, waardoor de versterker meer vermogen heeft moeten leveren dan deze nog stabiel kon leveren. Normaal zou die dan toch in de beveiliging moeten gaan dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties, ik ga hem laten nakijken!
Pagina: 1