Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 21:31
Mijn vraag
Ik ben al enige tijd op zoek naar goede cloud opslag voor iets meer dan 1 TB aan data.
We werken met weinig data op computers en veel op de netwerkschijf.
Administratie, foto's, video's, muziek, alles eigenlijk.

Foto's en video's hebben een uitgebreide boom, bijvoorbeeld:
2010-2019\2017\2017-08\2017-08-03-22-11-22-ENSCHEDE-halve_finale_vrouwenvoetbal-Loes_Geurts_Angela_Christ_Sari_van_Veenendaal.jpg

Administratie heeft ook een onderverdeling, maar hier zijn de bestandsnamen minder lang:
administratie\Vernietigen (5 + 1 jaar)\2023\2017-TWEAKERS-forumvraag-20170803.pdf

Bij sommige aanbieders van opslag in de cloud loop ik tegen de pad- of bestandslengte aan (Stack), bij andere loop ik juist tegen bestandsgroottes aan (Onedrive).

Welke aanbieders zijn er nog meer, welke zijn aan te raden en wat zijn jullie ervaringen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn data is lokaal opgeslagen op een QNAP-nas TS-212P.
Internetsnelheid 200/20.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb diverse cloud opslagen geprobeerd.
Dropbox (gratis), de betaalde variant is 1 TB
Amazon (onbeperkt, 60 euro/jaar), helaas is vanaf volgend jaar 1 TB voor USD 60.
OneDrive (Office 365, 99 euro/jaar, 1 maand gratis op proef), max 15 GB groot, erg langzaam
Stack (1 TB gratis), geen lange pad-/bestandsnamen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
G suite? Heb ik. Is wel van Google.....
1tb opslag (maar werkelijk onbeperkt, heb er 2,5TB op staan) voor 8 euro per maand.

Trekt mijn upload helemaal dicht, en dat is 30mbit.

[ Voor 18% gewijzigd door Waah op 03-08-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb zelf een Synology NAS en gebruik Stack. Wat voor mij erg fijn is, is dat het gratis is. Ik gebruik het eigenlijk zodat ik de 3-2-1 back-up regeling heb, wat inhoud dat ik drie back-ups heb. 2 op locatie (dus bijvoorbeeld foto's staan 1 keer op mijn pc en een keer op mijn nas in hetzelfde huis) en eenmaal in de cloud (stack).

Wat erg fijn is aan Stack (maar dat zulle andere aanbieders vast ook bieden) is de implementatie van web-dav. Dit werkt perfect samen met Synology's Cloud Sync. Ik heb nu op mijn NAS een map afbeeldingen, die wordt bidirectioneel gesynchroniseerd met de map afbeeldingen in Stack. Dit betekend dus dat als ik er een afbeelding in zet, het net zoals bij bijvoorbeeld Dropbox op de pc, meteen ook in de cloud staat. Ik heb dit ook voor de foto's van m'n vriendin zo geregeld, zij zelf is helemaal niet technisch, er staat dus een snelkoppeling op haar bureaublad waar ze d'r afbeeldingen in kan zetten, dan worden ze op de NAS gezet en ook meteen in de cloud. Ideaal als je het mij vraagt.

Een ander bijkomend voordeel is dat Stack een Nederlands bedrijf is, die dus aan Nederlandse wet- en regelgeving moet voldoen als het om privacy gaat. Volgens mij hosten ze ook hun servers in NL (maar dat weet ik niet zeker).

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
Wat is er precies mis met de manier die je nu gebruikt? Je hebt lekker snelle lokale toegang tot je data. Je Nas kun je (encrypted) naar de cloud laten backuppen. Dit kan op de achtergrond zodat je verbinding niet meteen de beperkende factor is. Zo heb je al je data nog bij brand/diefstal/vul maar in, maar toch het voordeel van de snelheid lokaal.

[ Voor 13% gewijzigd door gastje01 op 03-08-2017 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
@gastje01 Het probleem is dat ik nu alles op de NAS heb staan en het niet goed gebackupped is.
1x in de zoveel tijd gaat er een 2TB USB2-HDD aan, maar dat duurt aardig lang om over te zetten.
Het extern opslaan gaat nu dus niet helemaal goed. Foutmeldingen ivm lange namen of te grote bestanden.
Mijn foto's en video's kan ik niet allemaal op Stack kwijt i.v.m. de namen en ook niet bij OneDrive. Het is toch fijn als die op 1 opslag kunnen blijven staan. Heel jammer want ik ben al klant bij TransIP sinds het begin, sterker nog al bij hun twee voorgangers.

Ik heb ook geen zin om diverse aanbieders goed te sponsoren terwijl ik slechts een deel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg tevreden over Hubic: https://hubic.com/nl/offers/

https://hubic.com/en/limits:

Q: What type of files can I store on hubiC?
A: You can use hubiC online storage for all file types: .txt, .doc, .pdf, .avi, .mov, etc. The only restriction: file names can't exceed 248 characters and folder names are limited to 256 characters.

Q: Is there a limit to the number of files that can be stored on your hubiC?
A: You can deposit as many files as you want on your hubiC, within the limits of the space allotted to you. However, for optimimum performance, we recommend that you do not to exceed 50,000 files per folder.

Q: Is there a file size limit?
A: No, there's no size limit for files deposited on hubiC, except, of course, the amount of free space available on your hubiC account. However, the size of a file deposited via the web application cannot exceed 1GB (soon to be 4GB) and/or 10,000 different files. This limitation is actually inherent in the web browser capacities.

Cloud Drive Sync op QNAP NAS

"The bandwidth is limited to 10 Mbit/s upstream and downstream." bron: https://hubic.com/en/contracts/Contrat_hubiC_2014.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2017 08:18 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Misschien is de oplossing wel om de metadata van je foto's te gebruiken... Je gooit nu alle keywords in je bestandsnaam wat best wel lange filenames geeft. Als je dat in de Metadata zet, scheelt dat enorm veel ruimte in je bestandsnamen maar blijft het toch goed doorzoekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
FF schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 23:49:
@gastje01 Het probleem is dat ik nu alles op de NAS heb staan en het niet goed gebackupped is.
1x in de zoveel tijd gaat er een 2TB USB2-HDD aan, maar dat duurt aardig lang om over te zetten.
Het extern opslaan gaat nu dus niet helemaal goed. Foutmeldingen ivm lange namen of te grote bestanden.
Mijn foto's en video's kan ik niet allemaal op Stack kwijt i.v.m. de namen en ook niet bij OneDrive. Het is toch fijn als die op 1 opslag kunnen blijven staan. Heel jammer want ik ben al klant bij TransIP sinds het begin, sterker nog al bij hun twee voorgangers.

Ik heb ook geen zin om diverse aanbieders goed te sponsoren terwijl ik slechts een deel gebruik.
Dat kan ik goed begrijpen, maar wanneer het om belangrijke data gaat (en daar ga ik gemakshalve maar even van uit) lijkt het me de prijs wel waard bij inbraak/brand of een andere situatie waar je NAS fysiek last van zou kunnen hebben.

Mijn belangrijke data staat zowel op mijn computer, als op de NAS. Mijn oude Nasje wordt staat bij mijn ouders (200 km verderop), wordt 's nachts wakker, ontvangt een backup van mijn Nas hier en valt daarna weer in slaap. Ik heb er zelfs over gedacht om de interval naar 2-3 dagen op te schroeven icm cryptolockers etc, dan kan je altijd nog een paar dagen terug. Als extra staan tegenwoordig al mijn (privé) foto's en documenten ook in iCloud.

Zoals ik het zie heb je 3 opties:
1. Alles naar de cloud, zoek een aanbieder die kan wat jij wil en laat de andere aanbieders vallen, zo heb je alles bij 1 partij.
2. Pas je bestandsnamen en paden aan zodat wat je wil mogelijk is bij een aanbieder die je nu hebt. Lijkt me veel werk, maar dat kan je zelf waarschijnlijk beter inschatten
3. Blijf gebruik maken van je nas en zorg dat deze een backup maakt naar of een cloud aanbieder ofwel een eigen nas op een externe locatie. Zo hou je alles zelf in beheer, of dat voor jou een voordeel is weet ik niet, maar wanneer je dagelijks veel data op en neer pompt kan dit op de lange termijn goedkoper zijn.

Persoonlijk zou ik voor optie 3 gaan (heb ik zelf ook gedaan). Je stelt alles eenmalig in en je hebt er als het goed is voorlopig geen omkijken meer naar. Simpele extra budget-nas met 2 schijven hoeft niet duur te zijn, meer dan bestanden ontvangen en opslaan hoeft ie toch niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
@gastje01 Daar heb ik ook al aan zitten denken.
Ik heb nog een oude CH3SNAS staan, maar het backuppen lukt (nog) niet helemaal vanaf QNAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
Nadeel van deze methodes is dat er een kopie van je data wordt gemaakt zonder versioning. Dus als je data op je QNAP wordt geraakt door ransomware, dan wordt de die encrypte data ook weggeschreven naar je backup en heb je dus niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
Hoe zou je dan versioning kunnen gaan invoeren?
Ik wil het liefst een zo goed mogelijk systeem hebben natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ynnoz schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 01:42:
Nadeel van deze methodes is dat er een kopie van je data wordt gemaakt zonder versioning. Dus als je data op je QNAP wordt geraakt door ransomware, dan wordt de die encrypte data ook weggeschreven naar je backup en heb je dus niets meer.
Heeft QNAP geen eigen backup met versioning? Synology heeft hiervoor Hyper Backup. Dan upload je onleesbare data naar bijna elke cloudienst die enkel leesbaar is door de NAS. En dit is inclusief versioning. (Je kan het ook openen met een programma BTW, dus zonder Synology NAS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Ik heb bij m'n ouders een tweede NAS staan waar alles dagelijks naar gebackupt wordt inclusief versioning :) Een keer investeren maar dan heb je ook wat.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19
Ik gebruik idrive voor een lange tijd nu. Personal heeft 2TB voor 52.12 dollar per jaar. Gebruik hem zelf voor Synology, maar ze ondersteunen ook qnap https://www.idrive.com/qnap-backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
Ynnoz in "AmazonDrive stopt ongelimiteerde backup voor vaste prijs"

Oftewel Crashplan draaien in een container op een QNAP of Synology NAS. Echt unlimited, draait hier al jaren zonder ook maar enig probleem en biedt versioning. Ongeveer 55 dollar per jaar.

[ Voor 50% gewijzigd door Ynnoz op 07-08-2017 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
da_PSI schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:51:
Ik gebruik idrive voor een lange tijd nu. Personal heeft 2TB voor 52.12 dollar per jaar. Gebruik hem zelf voor Synology, maar ze ondersteunen ook qnap https://www.idrive.com/qnap-backup
Je kan 75% korting krijgen voor het eerste jaar denk ik: https://www.idrive.com/idrive/signup/el/qnap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menace_1981
  • Laatst online: 05-01 00:40
Kunnen jullie mij helpen met het vinden van een geschikte leverancier?

Ik heb iets van 800 GB aan fotos en filmpjes die ik naar de cloud wil brengen. Het zou fijn zijn als ik gebruik kan maken van een gebruiksvriendelijk systeem waarbij het voor mijn vriendin en mij makkelijk is om dingen in de cloud te zetten.

Onlangs heb ik na wat research gekozen voor Google Drive, maar nadat hij 24 uur duurde om 6 GB te uploaden ben ik op zoek naar een andere leverancier. Ik wil dus ook graag iets met een hoge uploadsnelheid! Kosten maakt niet zoveel uit.

Als het iets uitmaakt, ik maak gebruik van Apple producten (telefoon, laptop en ipad).

Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Menace_1981 dit is al een wat ouder topic en ook nog een persoonlijk vraag topic. Het is niet toegestaan om topics te kicken en te kapen, maak dus even een nieuw topic aan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.