Prijsverhoging Canal Digitaal: opzeggen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:04

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik heb TV via Canal Digitaal. Nu hebben zij aangekondigd dat Fox Sports Eredivisie 1 in het Familie pakket (dat ik heb) erbij komt. Leuk hoor, maar ik heb er geen behoefte aan omdat me dat € 3,- per maand gaat kosten. Ik heb in augustus 2016 een abonnement voor 2 jaar afgesloten. Ik had met alle liefde en plezier de volledige periode van 2 jaar willen betalen en gebruiken, maar ik heb geen zin om die 3€ per maand te lappen voor iets wat ik niet gebruik.

Anyway, de Algemene Voorwaarden zeggen:
Tussentijdse opzegging van een Abonnement vóór
het verstrijken van de overeengekomen minimum
periode is niet mogelijk, behoudens het elders in
de Voorwaarden of in de wet bepaalde.

In 11.2 en 11.3 staat:
11.2
De Klant heeft het recht de Overeenkomst te
beëindigen indien de wijziging objectief ten
nadele van de Klant strekt, mits de opzegging
vóór de ingangsdatum van de wijziging door
CanalDigitaal is ontvangen.
11.3
De volgende wijzigingen worden niet aangemerkt
als een wijziging in de zin van artikel 11.1 en
vormen derhalve geen grond voor opzegging:
a. Verlaging van enige Vergoeding;
b. Wijzigingen die noch in het voordeel, noch
in het nadeel van de Klant zijn (“neutrale
wijzigingen”);
c. Wijzigingen die noodzakelijk zijn op grond van
wetgeving of enige andere door de overheid
vastgestelde regeling of maatregel of een voor
de branche relevante gerechtelijke uitspraak;
d. Verhoging van Vergoedingen met de inflatie-
correctie op basis van het bepaalde in artikel 6.2;
e. De beslissing van CanalDigitaal om programma-
onderdelen ongecodeerd uit te zenden, zodat
ook personen die geen Abonnement hebben
deze kunnen bekijken
.

Mij lijkt dat de tariefsverhoging van 3 euro 'objectief in mijn nadeel is' (11.2) waardoor ik het recht heb om voor afloop van de minimumperiode op te zeggen. Eens?

De islam kan uw vrijheid schaden

Beste antwoord (via Wokschotel op 04-08-2017 09:55)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:51
De voorwaarden zijn niet zo relevant. Het is namelijk wettelijk geregeld dat je bij wijzigingen in overeenkomsten voor telecommunicatiediensten kan opzeggen:
quote: Telecommunicatiewet 7.2
Ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst of een openbaar elektronisch communicatienetwerk de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op aanbieders van programmadiensten [...]
Hier staat niks over nadeel, dus theoretisch zou je zelfs bij een prijsverlaging kunnen opzeggen. Er blijkt echter wat context bij dit wetsartikel te bestaan. Je mag bijvoorbeeld bij een prijsverlaging niet opzeggen. Dingen die "aantoonbaar in het voordeel" van de abonnee zijn, geven geen reden tot opzeggen.

Deze wijziging lijkt me niet puur in je voordeel, je gaat immers meer betalen terwijl je misschien helemaal die uitgebreidere dienst niet wilt. Je kan dus m.i. gewoon opzeggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja en nee.

Aan de ene kant heb je een vastgesteld contract tot augustus 2018 maar de provider wil er nu extra geld voor zien omdat ze iets extra's gaan aanbieden.

Heb je al contact gehad met ze om aan te geven dat je met alle liefde het contract netjes wil uitdienen (en wil heroverwegen om daarna klant te blijven) maar dat je akkoord bent gegaan met een vastgesteld bedrag en dat ze dat niet zomaar mogen veranderen.

Ben een beetje bang dat Canal Digitaal eerder gaat "miepen" dat je van te voren voor 2 jaar hebt getekend en dat wijzigingen binnen die tijd niet tot opzegging kunnen leiden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:13
MAX3400 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:40:

Ben een beetje bang dat Canal Digitaal eerder gaat "miepen" dat je van te voren voor 2 jaar hebt getekend en dat wijzigingen binnen die tijd niet tot opzegging kunnen leiden.
Volgens mij heeft dat niet zoveel invloed, begin 2000 (uit mijn hoofd) was er een hele sport om mobiele abonnementen af te sluiten bij telefoon aanbieders waarvan je verwachtte (geruchten gingen) dat deze de voorwaarden negatief gingen aanpassen zodat je daarna direct kon opzeggen en er een telefoon aan overhield.

De meeste telefoon aanbieders zijn toen gestopt met het doorvoeren van aanpassingen binnen de voorwaarden voor contracten met een nog lopende afgesproken duur en deze alleen door te voeren op contracten ouder dan de afgesproken contractduur en dus per maand opzegbaar. Juist om dit soort zaken te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ja, gewoon opzeggen. De wijziging is objectief gezien ten nadele van jou (je gaat meer betalen) en geen van de punten in 11.3 zijn van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:18
Zit hier met hetzelfde, maar gezien we nog een extra smartcard hebben wordt het denk ik meer dan 3 euro/maand.

Kan nog tot 1 oktober opzeggen dus als het goed is, want dat pas komt foxsports erbij begrijp ik?

Hoor graag even of ze eventueel nog met een aanbieding/tegemoetkoming komen wanneer je belt om op te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:10

OgWok

U.N.C.L.E.

Denk dat Canal Digital toch gaat proberen je vast te zetten door deze truuk. Of tot einde abo met zelfde prijs, of abo opzeggen, zonder strafpremie.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:27
Ik zou gewoon opzeggen. Valt zoiets ook niet onder de Wet van Dam waardoor het na het 1e jaar maandelijks opzegbaar is (dus per september 2017).

Zorg trouwens wel dat je bewijs hebt dat ze je bericht op tijd hebben ontvangen. Via mail betekend dat: zorgen dat je een (automatische) ontvangstbevestiging krijgt, via post: opzegging versturen als aangetekende brief. Daarna de verdere communicatie ook per mail/brief afhandelen, als je belt heb je geen bewijs mochten ze moeilijk gaan doen.

Verder ook niet te moeilijk maken, er zijn templates voor standaard brieven voor opzeggingen. Als je als reden erin zet dat het vanwege de prijsverhoging is dan zou dat in principe voldoende moeten zijn.

Zie ook: https://www.consuwijzer.n...hogingen-van-abonnementen

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2017 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
  • Laatst online: 05-06 11:49
Zoals ik het lees mag je het opzeggen. Het is geen neutrale wijziging of een wijziging in het voordeel van jou

Dat je nu TV via glasvezel hebt hoef je verder nergens te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

ThinkPadd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 07:40:
Ik zou gewoon opzeggen. Valt zoiets ook niet onder de Wet van Dam waardoor het na het 1e jaar maandelijks opzegbaar is (dus per september 2017).
De wet van Dam is alleen van toepassing bij verlengingen. Dus als je een 2-jarig contract afsluit dan zal je die eerst moeten uitzitten.

TS kan overigens gewoon opzeggen bij een tussentijdse prijsverhoging, het lijkt me dat CD dat ook wel in de brief/e-mail met de tariefswijziging heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Heb je al een persoonlijke kennisgeving over een prijsverhoging gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:36
Bij ziggo mag je altijd met aan tariefswijziging probleemloos opzeggen, dus ik ga er vanuit dat dit ook voor CD geldt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Laatst online: 11:51
De voorwaarden zijn niet zo relevant. Het is namelijk wettelijk geregeld dat je bij wijzigingen in overeenkomsten voor telecommunicatiediensten kan opzeggen:
quote: Telecommunicatiewet 7.2
Ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst of een openbaar elektronisch communicatienetwerk de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op aanbieders van programmadiensten [...]
Hier staat niks over nadeel, dus theoretisch zou je zelfs bij een prijsverlaging kunnen opzeggen. Er blijkt echter wat context bij dit wetsartikel te bestaan. Je mag bijvoorbeeld bij een prijsverlaging niet opzeggen. Dingen die "aantoonbaar in het voordeel" van de abonnee zijn, geven geen reden tot opzeggen.

Deze wijziging lijkt me niet puur in je voordeel, je gaat immers meer betalen terwijl je misschien helemaal die uitgebreidere dienst niet wilt. Je kan dus m.i. gewoon opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:04

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Nou, volgens mij is het wel duidelijk dat opzeggen vanwege deze tariefsverhoging moet kunnen. Nu staat Canal Digitaal niet echt bekend om z'n klantgerichtheid, dus ik ben benieuwd hoe soepel het opzeggen gaat. Ik meld me nog met de uitkomsten :)

Dank!

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunthon
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
Ja, je kunt opzeggen en ja, CD gaat miepen.

Canal Digitaal heeft natuurlijk een enorm slechte reputatie onder schotelbezitters als het gaat om hoe het omgaat met z'n klanten. Plat gezegd wil CD alleen maar verkopen. Klantentevredenheid of wat dat ook doet er niet toe.

Kun je al schriftelijk opzeggen? Want lange tijd heeft CD volgehouden dat opzeggen alleen telefonisch kan en dat geeft (gaf) ze namelijk de kans je een tegenaanbod te doen. Jij vind € 3 teveel en dus gaan ze je aanbieden dat je maar € 1 hoeft te betalen. Maar stiekem ga je een nieuw contract aan voor 2 jaar. Let dus goed op, of beter; opzeggen en NOOIT meer omkijken.

CD begon ooit met een basispakket van € 29.95. Exact 1 jaar later werd dit € 39,95 en het jaar daarop € 49,95. Toen ze met € 59,95 begonnen ben ik overgestapt naar een maand-abonnement van € 9,95. Tweede kaart kostte € 1 per maand extra, later werd dit € 1,50 en ging het gewone abonnement naar € 12,50. Niet veel later werden zogenaamd de SD-kanalen omgezet naar HD en je raadt het al; het abonnement ging ook omhoog en werd toen zelfs duurder dan kabel-TV (CD claimde altijd de goedkoopste te zijn). Sindsdien is er niet veel veranderd; "Camping"-abonnementen zijn ook al stukken duurder geworden etc etc. CD trekt alles uit de kast om de abonnee zoveel mogelijk te laten betalen.

Anyway: Je kunt gewoon opzeggen. Let wel op dat CD zegt dat je opzegtermijn 4 weken is, maar het maandabonnement voor 1 maand is. Ze zullen je dus nog een rekening sturen voor 2 dagen. Gewoon wegflikkeren!! Ik wacht nog steeds op de aangekondigde dagvaarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Bij wijziging van de voorwaarden mag je een contract altijd eenzijdig ontbinden. Dat is gewoon wettelijk geregeld. (Anders zouden ze, even dit in het extreme trekkende, contracten van 2 jaar kunnen afsluiten en na 1 maand de tarieven vertienvoudigen...;) ).

Hou er wel rekening mee dat Canal Digital dit niet zomaar gaat accepteren. Die willen immers graag jouw geld, inclusief die 3 extra euro's.... Zorg dus dat je duidelijk bent in de communicatie en doe alles (ook) schriftelijk zodat je één en ander zwart op wit hebt mocht het echt problematisch dreigen te worden.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:59
Wokschotel schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:54:
Nou, volgens mij is het wel duidelijk dat opzeggen vanwege deze tariefsverhoging moet kunnen. Nu staat Canal Digitaal niet echt bekend om z'n klantgerichtheid, dus ik ben benieuwd hoe soepel het opzeggen gaat. Ik meld me nog met de uitkomsten :)

Dank!
Opzeggen gaat heel soepel...

Opzeggen op basis van de tariefwijzing en per die datum de betaling blokkeren.

Doen ze moeilijk schakel je je rechtsbijstand in en is het met een brief vanuit hun kant alsnog opgelost. Het is namelijk gewoon bij wet geregeld en dat weet CD ook ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Blommie01 op 04-08-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Heb je al contact gehad? Dit staat in de brief;
Wil je toch liever overstappen op een pakket zonder FOX Sports? Dat kan. Bel ons op 088 003 85 55 (lokaal tarief). We zijn van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 21.00 uur bereikbaar. De prijs van jouw Familie HD-pakket wordt per 1 oktober met € 3,00 verhoogd. Het pakket en de prijs van je eventuele extra kaart blijven ongewijzigd.
Zoals ik het lees, kun je ook gewoon verder zonder Fox, en dus zonder verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:18
Anoniem: 105569 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:14:
Heb je al contact gehad? Dit staat in de brief;

[...]

Zoals ik het lees, kun je ook gewoon verder zonder Fox, en dus zonder verhoging.
Een pakket zonder Fox, en dan mis je ook andere zenders waarvoor je juist het Familie-pakket kiest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShakerNL
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 02:16
Ikzelf heb mijn pakket telefonisch "gedowngraded" van FamilieHD naar BasisHD, daar zit geen FOX Sports in. Tevens krijg ik ook nog 2 euro korting, dus betaal nog maar € 15,95 per maand. Ik zou anders vanaf 1 oktober € 24,95 per maand moeten betalen voor FamilieHD. Die paar extra zenders ga ik echt niet missen. Heb ook nog zenders via Ziggo GO.

Let op: Je zit wel weer aan een contract vast van 12 maanden wanneer je je pakket wijzigt!
Pagina: 1