Toon posts:

thunderbolt kabel max 60Hz?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik ben van plan een nieuwe monitor (Asus ROG Swift PG348Q of Acer Predator X34A ) te kopen om mijn laptop op aan te sluiten. Doel is gamen. De nieuwe monitor heeft een beeldverversing van100 Hz. De aansluiting zal verlopen via een thunderbolt 3 (USB type C) naar displayport kabel. Echter kan ik alleen maar kabels vinden met een max tot 60Hz.
Is er een manier om toch die 100 Hz te kunnen gebruiken? Of zou dan de enige optie zijn de monitor direct aan te sluiten op een grafische kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar een ingewikkelde vraag.......

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja vermits er schermen zijn met 144Hz en hoger die ook maar een gewon DP kabel gebruiken zal dat wel werken zeker ;) kabels worden alleen getest op officiële specs. Dus als je ee ngoede DP en USB3.x kabel hebt moet dat wel lukken :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
De kabels die ik vind zijn allen geschikt voor 4K 60Hz, dat is ook de maximum resolutie/refresh rate voor Displayport 1.2. Maar bij lagere resoluties is een hogere refresh rate mogelijk, het is vooral een kwestie van bandbreedte.

De monitoren die je wilt kopen hebben een lagere resolutie, 3440x1440, dat zijn maar iets meer dan de helft van het aantal pixels bij een 4K resolutie. De limiet voor 2560x1440 is voor Displayport 1.2 165Hz, maar met die 21:9 resolutie zal dat wat lager zijn, pakweg 144Hz.

Jij linkt niet naar wat je gevonden hebt, dan ik ook niet, de kabels die je gezien hebt zijn prima ;).

Trouwens, welke laptop haalt eigenlijk 100Hz op 3440*1440. Lijkt me sterk dat een laptop die daar krachtig genoeg voor is alleen een Thunderbolt poort heeft voor externe monitoren en geen dedicated HDMI (moet dan wel 2.0 zijn) of Displayport. Zelfs een GTX 1080 haalt op die resolutie niet echt altijd 100Hz, daar heb je een GTX 1080 Ti voor nodig, maar die is er niet voor laptops. Dus ofwel ga je niet veel hebben aan die refresh rate, ofwel speel je minder veeleisende games.