Spanningsklachten groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-05 19:18
Mijn vraag
Sinds november 2016 heb ik problemen met mijn elektriciteitsnetwerk thuis. Van de ene op de andere dag begonnen mijn lampen in perioden van 2 seconden tot +/- 30 seconden te knipperen, begon mijn tv te zoemen, maakte mijn koelkast een vreemd geluid etc. Ook de groepenkast begon te 'zoemen' en hier was ik helemaal niet blij mee. Het gebeurde zonder enige aanleiding, soms 10 keer achter elkaar, soms maar een keer per dag.

Ik heb een elektricien gebeld en die heeft alles nagekeken. Hij zei dat de groepenkast helemaal in orde is maar dat het probleem vóór de hoofdschakelaar zit en dat hij hier niet aan mag komen, dat ik hiervoor stedin moet bellen. Hij gaf ook aan dat het zoemende geluid volgens hem gevaarlijk klonk (kans op brand).

Uiteraard heb ik direct stedin gebeld en aangegeven wat de elektricien mij vertelde. De storingsdienst nam dit serieus op en kwam direct langs. De monteur van stedin heeft alles nagekeken, alle schroeven aangedraaid en concludeerde dat er niks aan de hand was. Volgens hem kwam het omdat ik led lampen had en die gevoelig waren. Mijn verweer dat zelfs het lampje van mijn (10 jaar oude) koelkast begint te knipperen en dat alle lampen, inclusief de gloeilamp op zolder, op elke groep beginnen te knipperen hielp niet en hij vertrok weer.

Het lastige is dat de klachten zich zeer onregelmatig voordoen. Dus soms is het de halve avond disco in huis (soms gebeurt het wel 30 keer per avond) en soms is het maar 2 seconden op een hele avond. Uiteraard was het rustig wanneer de stedin monteur langskwam. Ik heb wel video gemaakt van de knipperende lampen en het zoemen van de groepenkast en kan dit dus laten zien.

Mijn Synology zit ook op dit stroom netwerk en heb ik er voor de zekerheid maar een APC UPS tussen gezet en deze schakelt in wanneer de spanning te hoog of te laag is. Sindsdien heb ik dus wel een goed beeld op hoe vaak het zich voordoet (wordt geregistreerd in de NAS). Wat de reden is dat hij inschakelt is me niet duidelijk (of de spanning te laag of te hoog is).

Aangezien het zeer hinderlijk is en ik bang ben dat mijn elektrische apparatuur het begeeft heb ik opnieuw de storingsdienst gebeld. Deze heeft er een 'klacht' van gemaakt en ging onderzoeken wat het zou kunnen zijn.

Het antwoord was dat stedin een straat verderop bezig was met werkzaamheden en dat dit maximaal 2 maanden zou kunnen duren. Er moesten onderdelen in een middenspanninghuisje (?) vervangen worden en als dit gedaan zou zijn zouden de problemen opgelost zijn.

Ik vond het een zeer vreemd verhaal, ook omdat mijn buren verder geen last hadden, heb twee maanden gewacht maar zoals ik al dacht hielden de problemen aan. Na tientallen keren op en neer gebeld te hebben (stedin manager op vakantie, ziek, email niet gezien etc etc, ik zal u de rest besparen) kwam er dan alsnog een monteur langs om het te bekijken (dit is zo ongeveer rond maart).

De monteur heeft de hele groepenkast eraf gehaald, de meter vervangen, alle kabels gecontroleerd, etc etc. Hij heeft al het mogelijke gedaan, volgens hem.

Tot mijn grote vreugde leek het over te zijn, voor een aantal weken was alles stabiel maar helaas van het ene op het andere moment, zonder enkele aanleiding, begon het weer opnieuw.

Ik heb de monteur weer gebeld, die kwam direct weer langs, heeft wéér de meter vervangen, weer alles nagelopen, zijn collega erbij gehaald, alles samen doorgelopen en ze konden helemaal niks vinden. Wederom leek het probleem een week of twee opgelost, maar toen begon het weer.

Ik had gehoord dat stedin apparatuur heeft die je een tijdje aan kunt sluiten en waarmee ze dan de pieken en dalen van je netwerk kunnen meten. Zo kunnen we op zijn minst bekijken wát er nou daadwerkelijk gebeurd en misschien van daaruit verder gaan zoeken, maar volgens de stedin monteur bestaan die wel maar was het aanvragen van dit apparaat binnen de organisatie zo lastig dat hij er niet aan begon.

Nu zit ik dus nog steeds met dezelfde klachten. Dit is de log uit mijn Synology van vandaag (tot nu toe):

Warning 2017/08/03 15:18:34 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 14:49:33 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 14:39:33 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 14:38:42 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 14:00:27 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 13:59:31 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 13:45:11 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 13:20:00 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 12:40:44 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 12:40:19 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 09:21:57 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 07:40:07 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 07:30:11 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 07:29:51 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 06:51:20 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 06:50:25 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 05:59:29 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 04:53:58 Server is on battery.
Warning 2017/08/03 04:47:33 Server is on battery.

Gisteren was het zo'n beetje hetzelfde patroon maar daarvoor was het 3 juli wanneer de klachten voor het laatst voorkwamen.

Er is mijns inziens geen enkel verband te herkennen. Ook heb ik verder geen zware apparatuur welke in of uit schakelt.

De elektricien zegt dat het voor de hoofdschakelaar zit, stedin zegt dat het er na zit. Ik heb zelf geen enkel idee.

Is er een manier om (stap voor stap) zelf te ontdekken waar het probleem zou kunnen liggen? Is er apparatuur die ik kan huren/ zelf maken, die ik bijvoorbeeld in een stopcontact kan steken die registreert wat er op het netwerk gebeurt? Zo kan ik kijken of op elke groep hetzelfde gebeurt en of het in elk stopcontact hetzelfde is. Of zijn er nog andere mogelijkheden om erachter te komen wat het probleem zou kunnen zijn?

Dit is een filmpje van mijn oude zoemende meter YouTube: Meter zoemt

Hier een filmpje van de nieuwe zoemende meter YouTube: Nieuwe meter zoemt

Zou heel graag eindelijk eens van het probleem afkomen :)

[ Voor 0% gewijzigd door hankee op 06-08-2017 11:46 . Reden: filmpje nieuwe meter toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is die meter echt vervangen? Denk het niet, tenzij het een 2dehands is.

Klinkt alsof er een fase of nul los hangt, of net aan verbinding maakt wat voor hele vervelende verrassingen zorgt zoals jij nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die draaischijfmeters kunnen gaan zoemen bij schakelende belastingen. Kan in principe geen kwaad. Maar dat kan inderdaad je ledverlichting zijn. Nooit geprobeerd om die af te schakelen bij het gezoem? Helpt dat?

Ik denk zelf dat je elektricien ernaast zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Flake op 03-08-2017 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het zoemen van die meter is natuurlijk niet het duidelijkste gevolg van de problemen. Knipperende lampen, vreemde geluiden uit andere apparatuur en NAS waarvan de UPS continue inschakelt laten wel zien dat het probleem hier niet is dat de meter wat geluidjes maakt door schakelende voedingen, maar dat de spanning die bij de apparaten komt gewoon slecht is. Enige manier waarop ik ooit voeding van mijn PC herrie heb laten maken bijvoorbeeld is door hem achter een dimmer te hangen (en nee, ik wist niet dat er een dimmer op dat stopcontact zat :P). En een stel LED lampjes hoort echt deze problemen niet te veroorzaken. En ik neem aan dat om kwart voor 5 sochtends er niet heel veel lampen aan staan.

Als de elektricien er naast zou zitten, waar zou het dan door moeten komen? Het zou nog kunnen dat er echt een apparaat zit op een andere groep wat een gigantische hoeveelheid storing op het net zet. Makkelijkste oplossing die ik zie om daar achter te komen, is als het weer fout gaat een willekeurige groep af te schakelen, en kijken of dat effect heeft. Je moet natuurlijk wel altijd dan nog een groep aan houden waar je het probleem op kan zien. (Of luisteren bij de meter).

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 03-08-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:54
Het eerste waar ik aan denk, is de hoofdzekering vervangen?? Deze "slijten" in de loop der jaren en kunnen dan gekke dingen doen.

Believe me, been there done that

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:06
Vraag een electricien (of de netbeheerder) om een meter te plaatsen. Zoals een Fluke Power Quality Analyzer.
Die kan uitsluitsel geven.

Waarschijnlijk is ergens een las of verbinding slecht. Of een kabel is verrot.

Heb je rookmelders en brandblussers in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 14:11
Het eerste dat bij mij opkomt is dat er een draad los zit of vuil in een aansluiting. Dit lijkt erg op het geluid dat een slecht contact geeft.
Waarschijnlijk kun je het probleem ook vinden door middel van een infraroodcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Thermografische camera's zijn inderdaad een goede diagnose voor slechte verbindingen of kabels. Als je ze kan zien.
pricewatch: Flir One (Gen 2) Android
pricewatch: Seek Compact - iPhone
(beide in iOS of Android te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:47
Ik zou even een laptop aan die APC UPS hangen via USB. Dan kun je precies zien wat er gebeurd met de spanning als het knipperen begint. Mooiste is inderdaad als je op de binnenkomende kabel meet, ik vermoed dat het daar al slecht is, maar dat kan alleen Stedin.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jim423 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:54:
Mooiste is inderdaad als je op de binnenkomende kabel meet, ik vermoed dat het daar al slecht is, maar dat kan alleen Stedin.
Dat kun je zelf ook doen. De spanning na de meter is gelijk aan de spanning voor de meter. De meter registreert alleen maar (als het goed is).

Mooiste is een meter die ook een historie kan opslaan van de gemeten waarden, desnoods met een USB-scope die je aan de laptop hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:10
Jammer dat stedin steevast onderdelen begint te vervangen zonder eerst eens goed te hebben gemeten.
Misschien kun je iets met onderstaande:

Vraag stedin of ze jou bij wijze van test op een andere fase aan willen sluiten. Misschien is 1 fase fout. Dit aangezien je buren geen klachten hebben.

Laat stedin de andere kant van de kabel (dus in de verdeel kast in de straat controleren . misschien daar iets los?

Laat een fluke power logger of network quality analyzer installeren net na de meter.
Wellicht beschik je installateur hier over en anders steden zeker wel!
Laat deze een aantal dagen loggen, en pas verwijderen als er een aantal storingen zijn geweest.
Deze meters loggen spanning stroom cos phi enzovoort en zien of het spanningsdippen pieken of wat anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:22
Niet toevallig iemand in de straat die op dezelfde fase zit, en illegaal stroom aftapt voor zijn wietplantjes?
Of een andere (minder illegale) bron van harmonische storing op je fase. Al moet dat dan wel een flink vermogen zijn wil je het in de rest van de straat merken.

Als je een 1-fase aansluiting hebt is het sowieso handig om bij wat meer mensen in de straat te informeren of ze vergelijkbare klachten hebben. Meestal worden de 3 fasen dan namelijk verdeeld over de huizen. Dus jij op fase 1. Je buurman op fase 2. Volgens huis op fase 3 enz.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-06 11:58
RocketKoen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:03:
Niet toevallig iemand in de straat die op dezelfde fase zit, en illegaal stroom aftapt voor zijn wietplantjes?
Of een andere (minder illegale) bron van harmonische storing op je fase. Al moet dat dan wel een flink vermogen zijn wil je het in de rest van de straat merken.

Als je een 1-fase aansluiting hebt is het sowieso handig om bij wat meer mensen in de straat te informeren of ze vergelijkbare klachten hebben. Meestal worden de 3 fasen dan namelijk verdeeld over de huizen. Dus jij op fase 1. Je buurman op fase 2. Volgens huis op fase 3 enz.
Lijkt mij opzich wel logisch, maar gezien de frequentie van voorvallen verwacht ik dit niet. Het gebeurt random, waarbij de plantage toch meer continu draait zegmaar. Desalniettemin zou het natuurlijk wel kunnen.

Ik heb zelf bijna alle lampen vervangen door LED, ook een oude draaischijfmeter, maar zelf geen rare geluiden. Enige is de Toonfrequent die regelmatig langskomt op de vaste tijdstippen geven een geluid in mijn meterkast, en ventilatoren (motoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:46

Onbekend

...

Interessant probleem. :)

Kan je eens testen met een apparaat wat veel stroom verbruikt, zoals een waterkoker?
Meet de netspanning op het stopcontact waar de waterkoker in zit. Zet vervolgens de waterkoker aan en meet nog eens. Hoeveel is nu de netspanning? En is deze stabiel?

En als je de waterkoker aan zet, hoor je dan weer gezoem uit de meterkast? Zo ja, is dat ook echt bij de meter, of mogelijk iets verder bij bijvoorbeeld de schroefaansluitingen van je hoofdschakelaar?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:41
Mogelijk beetje nieuw licht op de zaak...
Hoorde vanmiddag van kennisje die zelf installateur is.
Buurvrouw komt bij hem, ze kwam thuis, spulletje deed ff raar, ook wat gezoem uit de meterkast e.d. en zij dus bij hem gekomen van zou je ff willen kijken.
Hele huis zonder stroom. Hij alles door gemeten, ook voor de hoofdschakelaar. Geen spanning tussen fase en nul.
Is het loodje v/d hoofdzekering-kast eraf, dus ff daar meten. Op fase 1 (waar zij op aangesloten zat) geen spanning, fase 2 en 3 wel.
Enexis opgebeld, monteur was er snel, en heeft mevrouw overgezet van fase 1 naar fase 2 (enkelfase aansluiting in huis).
Enkele dagen later de straat open, bleek fase 1 (ze zat op het einde v/d kabel) een breuk in te zitten.

Mogelijk kan de TS dit eens laten checken, maar dit is ook te zien/meten door de genoemde Analyzers..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 00:36
kun je bij vochtige weersomstandigheden ook merken dat je meer problemen hebt? zo ja dan kan dit een beginnende kabelbruik zijn in het net van stedin

[ Voor 7% gewijzigd door jwvdst op 05-08-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
Vorkie schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:02:
Is die meter echt vervangen? Denk het niet, tenzij het een 2dehands is.

Klinkt alsof er een fase of nul los hangt, of net aan verbinding maakt wat voor hele vervelende verrassingen zorgt zoals jij nu hebt.
De meter is echt vervangen. Dit filmpje is van de oude meter, ik heb nu een slimme meter gekregen (welke ik eigenlijk niet wilde maar de man van stedin wist zo goed als zeker dat het de oplossing zou zijn, helaas niet dus). Om een of andere reden heb ik een week later wéér een nieuwe meter gekregen (en wederom zonder resultaat).
The Gamblers schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:04:
Het eerste waar ik aan denk, is de hoofdzekering vervangen?? Deze "slijten" in de loop der jaren en kunnen dan gekke dingen doen.

Believe me, been there done that
Ik heb pas een extra groep bij laten plaatsen en toen direct alle zekeringen inclusief de hoofdzekering laten vervangen.
jeroen3 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:04:
Vraag een electricien (of de netbeheerder) om een meter te plaatsen. Zoals een Fluke Power Quality Analyzer.
Die kan uitsluitsel geven.

Waarschijnlijk is ergens een las of verbinding slecht. Of een kabel is verrot.

Heb je rookmelders en brandblussers in huis?
Ik hoorde van iemand van het bestaan van deze meters en heb aan stedin gevraagd of ze die hadden. De monteur zei dat ze die in inderdaad hebben maar dat het aanvragen van zo'n ding (binnen stedin) voor hem zo lastig was dat hij dit niet kon doen.... (ik vond het een vreemd antwoord).

En ja, ik heb brandmelders en blussers -O- en ik vind het geen prettige situatie.

Het is een huis uit 1930 en de elektra is nooit (geheel) vervangen. Veel leidingen zitten in potjes in de vloer, waar dan weer een nieuwe vloer over is gelegd en weer een nieuwe vloer over ligt. Geen idee dus waar al die dingen zitten. Alleen snap ik niet dat als er een kabel verrot is dat alle groepen in het hele huis hier last van hebben.
Tonne schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:17:
Het eerste dat bij mij opkomt is dat er een draad los zit of vuil in een aansluiting. Dit lijkt erg op het geluid dat een slecht contact geeft.
Waarschijnlijk kun je het probleem ook vinden door middel van een infraroodcamera.
Ik heb dus geen idee waar alle leidingen lopen. Ik heb een keer de vloer open gehaald omdat er ergens een stopcontact bijgemaakt moest worden en toen bleken er in een ruimte van 8m2 drie metalen potjes in de vloer te zitten waar de elektra gesplitst werd.
Jim423 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:54:
Ik zou even een laptop aan die APC UPS hangen via USB. Dan kun je precies zien wat er gebeurd met de spanning als het knipperen begint. Mooiste is inderdaad als je op de binnenkomende kabel meet, ik vermoed dat het daar al slecht is, maar dat kan alleen Stedin.
Dat is een goeie, ik zal de APC eens aansluiten.

Mijn verbinding komt binnen bij mijn onderbuurman en gaat dan naar mij. De stedin monteur heeft de binnenkomende verbinding ook bekeken en de groepenkast van de onderbuurman maar kon hier niks vreemds vinden. De onderbuurmand heeft verder ook nergens last van.
ronnie vd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:49:
Jammer dat stedin steevast onderdelen begint te vervangen zonder eerst eens goed te hebben gemeten.
Misschien kun je iets met onderstaande:

Vraag stedin of ze jou bij wijze van test op een andere fase aan willen sluiten. Misschien is 1 fase fout. Dit aangezien je buren geen klachten hebben.

Laat stedin de andere kant van de kabel (dus in de verdeel kast in de straat controleren . misschien daar iets los?

Laat een fluke power logger of network quality analyzer installeren net na de meter.
Wellicht beschik je installateur hier over en anders steden zeker wel!
Laat deze een aantal dagen loggen, en pas verwijderen als er een aantal storingen zijn geweest.
Deze meters loggen spanning stroom cos phi enzovoort en zien of het spanningsdippen pieken of wat anders is.
Ja ik snap ook niet waarom stedin de boel blijft vervangen, maargoed... Ik ben wel al op een andere fase aangesloten maar dit hielp ook niet.

De stedin monteur stelde ook voor om te gaan meggeren (? sorry ben de naam vergeten), dan zou hij de kabels bij de onderbuurman loskoppelen en die van mij en er dan 10.000 volt doorheen jagen. Als er dan een kapotte kabel tussen zou zitten zou die het dan begeven. Maar dat leek toch te veel werk en de tijd voor de afspraak zat er op en de monteur moest weg. :|

Het communiceren met stedin is niet heel makkelijk. Bij de storingsdienst zitten hele aardige meisjes met leuke stemmen maar die weten verder niet veel en mogen ook niks dus alles moet over 3 schijven, de helft van het bedrijf lijkt constant op vakantie, emails worden niet gelezen/ worden niet opgepakt dus het gaat heel langzaam en ik kan veel vragen maar uiteindelijk gebeurt er niet veel.

Een logger/ analyzer zou ik ook graag willen proberen en heb hier al meerdere malen om gevraagd omdat dit (denk ik) uitsluitsel kan geven over wat er nou gebeurt. Alleen stedin wil die dus niet installeren. Ik zal dan mijn elektricien eens vragen of hij iets weet. Het lastige vind ik dat het al enorm veel tijd (en geld) heeft gekost ondertussen en dat ik de elektricien ook telkens gewoon moet betalen. Als het probleem bij mijn eigen installatie ligt vind ik dat prima maar als het bij stedin ligt wil ik hier niet teveel kosten voor maken.
Onbekend schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:36:
Interessant probleem. :)

Kan je eens testen met een apparaat wat veel stroom verbruikt, zoals een waterkoker?
Meet de netspanning op het stopcontact waar de waterkoker in zit. Zet vervolgens de waterkoker aan en meet nog eens. Hoeveel is nu de netspanning? En is deze stabiel?

En als je de waterkoker aan zet, hoor je dan weer gezoem uit de meterkast? Zo ja, is dat ook echt bij de meter, of mogelijk iets verder bij bijvoorbeeld de schroefaansluitingen van je hoofdschakelaar?
Het vervelende is dat ik het probleem niet zelf kan opwekken. Ik kan alles aan/ uitzetten maar dit heeft geen enkele invloed. Het is ook niet dat het begint wanneer er iets aan of uit geschakeld wordt. Vaak zit ik gewoon op de bank of aan mijn bureau en dan begint het totaal zonder reden. Maar zoals je ziet ook s nachts, wanneer eigenlijk alles uitgeschakeld is op een koelkast en een NAS (en misschien een raspberry pi o.i.d.) na.

Ik weet niet waar het geluid uit komt. Eerst dacht ik de meter, maar toen die vervangen was bleef het geluid bestaan. Maar de man van stedin heeft de hele groepenkast eraf gehaald, tot er alleen nog maar kabels te zien waren, en er is daar niks wat geluid kan maken, dat is zo vreemd...
jwvdst schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:44:
kun je bij vochtige weersomstandigheden ook merken dat je meer problemen hebt? zo ja dan kan dit een beginnende kabelbruik zijn in het net van stedin
Ik heb helaas nog geen enkel patroon kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

hankee schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:58:
[...]

Het vervelende is dat ik het probleem niet zelf kan opwekken. Ik kan alles aan/ uitzetten maar dit heeft geen enkele invloed. Het is ook niet dat het begint wanneer er iets aan of uit geschakeld wordt. Vaak zit ik gewoon op de bank of aan mijn bureau en dan begint het totaal zonder reden. Maar zoals je ziet ook s nachts, wanneer eigenlijk alles uitgeschakeld is op een koelkast en een NAS (en misschien een raspberry pi o.i.d.) na.

Ik weet niet waar het geluid uit komt. Eerst dacht ik de meter, maar toen die vervangen was bleef het geluid bestaan. Maar de man van stedin heeft de hele groepenkast eraf gehaald, tot er alleen nog maar kabels te zien waren, en er is daar niks wat geluid kan maken, dat is zo vreemd...
Dan vraag ik me ook inderdaad af of het geluid uit de meterkast komt.
Is het geluid na het vervangen van de meter nog exact het zelfde, of heeft het een andere toonhoogte o.i.d.?

Heb je een elektrische deurbel? Zo ja, zet die beltrafo eens uit en kijk of je het probleem dan nog steeds hebt.

Edit:
Heeft jouw groepenkast ook nog een oude (ongebruikte) toonfrequentie-ontvanger die bepaalde signalen uit het lichtnet oppikt die daardoor apparaten aan/uit zou kunnen schakelen?

[ Voor 7% gewijzigd door Onbekend op 06-08-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
Onbekend schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 10:09:
[...]

Dan vraag ik me ook inderdaad af of het geluid uit de meterkast komt.
Is het geluid na het vervangen van de meter nog exact het zelfde, of heeft het een andere toonhoogte o.i.d.?

Heb je een elektrische deurbel? Zo ja, zet die beltrafo eens uit en kijk of je het probleem dan nog steeds hebt.

Edit:
Heeft jouw groepenkast ook nog een oude (ongebruikte) toonfrequentie-ontvanger die bepaalde signalen uit het lichtnet oppikt die daardoor apparaten aan/uit zou kunnen schakelen?
Ik was het filmpje even kwijt van de nieuwe meter maar heb hem terug gevonden

YouTube: Nieuwe meter

Dit is dus de nieuwe meter, zoals je hoort nog steeds het zelfde geluid.

Of ik een 'oude (ongebruikte) toonfrequentie-ontvanger' heb, dat weet ik niet :)

Ik weet ook niet waar het geluid vandaan komt, en voor de stedin monteur is het ook een raadsel. Er komt alleen een buis uit de muur met de draden van mij onderbuurman. Verder is er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Als er echt iets staat te knetteren, zal je dit eerder opmerken bij een inductieve last, zoals een magnetron (er van uitgaande dat er nog een ouderwetse (zware) transformator in zit). Of een motor oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Frank__B op 06-08-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
Ik heb overigens de APC aan mijn laptop gehangen maar deze heeft maar een zeer beperkte log. En helaas staat er de melding:

Note: Power problems of a very short duration are not recorded here.

Als je het tweede filmpje bekijkt hoor je aan het einde wel het alarm van de APC. Deze begint elke keer te loeien wanneer hij aanspringt. Ik heb in de log van de NAS gekeken en de storing is telkens zo tussen de 10 en 30 seconden, waarschijnlijk dus te kort om te registeren. Helaas kan ik dit ook nergens aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:18
Zou er vocht in de muur kunnen zitten, of een leiding die bloot ligt in de muur.
Er zijn geen andere apparaten toch?
Het kan ook zijn dat 2 draden een inductie hebben en dit geluid maken, meestal bij veel groepen en grotere kasten hoor je dit ook wel eens. Zolang je niet echt een knetter hoort (vonk) zou het daar aan kunnen liggen, als het bloot lag dan hoorde je wel de vonk.

Ps. haal de nas er eens uit en modems enz.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Het zou inderdaad nog resonantie van de draden zelf in de pijpen kunnen zijn. Misschien merk je het meer als je flink wat vermogen aan zet (stofzuiger(s), ovens, droger etc.). Dat zou ook kunnen verklaren dat het even tijdelijk over is op moment dat er flink gerommeld werd in de meterkast. In dat geval is het niet zo gevaarlijk als bijv. een loszittende leiding.

Edit: Dit verklaart natuurlijk niet de UPS die in actie treedt, dus toch iets anders vrees ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Frank__B op 06-08-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:10
Klinkt wel als knetteren. Wel spannend ja.
Snij een meter tuinslang af....steek de ene helft in je oor en probeer met de andere helft het geluid te localiseren

Desnoods huur je zelf een fluke 1730 of 435 voor een week.

Ik weet niet welke het meest geschikt is maar he hebben allebei een functie die afwijkingen vastlegt

De monteur van stedin moet wat beter zijn best doen....klinkt als ik ken dat ding niet en kan er niet mee werken.

Ik neem aan dat de storing op alle afgaande groepen voorkomt?

Laat de monteur de boel maar meggeren.

Jij bent de laatste gebruiker op de kabel?

Waar ben je op een andere fase gezet? In je eigen groepenkast of die van de onderbuurman?

Je nulleiding kan ook een onderbreking hebben....dan maakt het ook niet uit of je op een andere fase zit.

[ Voor 28% gewijzigd door ronnie vd op 06-08-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
als je op het eind de kabel zit kan het zijn dat als iemand anders bij jou in de buurt een grootverbruiker aan zet dat er dan er tijdens het inschakelen een piekbelasting op treed. Hierdoor kan het voltage te ver zakken en onder de kritische waarde waarde van de apc. Door het te lage voltage kan er dan ook een gebrom ontstaan.

Ik ken een melkveehouder die had steeds dat de melkrobot om onverklaarbare redenen in storing sloeg. Na lang zoeken bleek datsins het voltage onder de kritische waarde van 195volt te zaken. Navraag bij de netbeheerder leerde dat hij op het eind van de kabel zat en deze aan zijn max capaciteit zat. De netspanning verhogen was ook geen optie omdat dan degenen aan het begin van de kabel een hoog voltage kregen. Uiteindelijk heeft de netbeheerder een nieuwe extra kabel ingegraven tot halverwege om het probleem op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hankee schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:58:
[...]

Het lastige vind ik dat het al enorm veel tijd (en geld) heeft gekost ondertussen en dat ik de elektricien ook telkens gewoon moet betalen. Als het probleem bij mijn eigen installatie ligt vind ik dat prima maar als het bij stedin ligt wil ik hier niet teveel kosten voor maken.
Vergeet niet om facturen enzo te bewaren. Mocht het later toch aan Stedin liggen dan kun je wellicht een schadeclaim indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:37

thof

FP ProMod
Ik ben geen specialist, maar kun je wellicht niet met zo'n apparaatje uit de voeten? Deze geeft ook het voltage aan op het net, bij een storing kun je misschien dan zien of de spanning te hoog of te laag is (of de frequentie onjuist). Kans bestaat natuurlijk wel dat de meter zelf ook gaat storen als het niet werkt, dan zul je wellicht met een multimeter of iets geavanceerders aan de slag moeten...

TD-er in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/b4af90238de13680e239bed027cd410b92c59b66/?url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F2000_2999%2F2800%2F2820%2F2821%2F125052_RB_00_FB.EPS_1000.jpg

Weet niet in welke omgeving je ergens woont, wellicht dat er Tweakers zijn die wel van een uitdaging houden :)

[ Voor 7% gewijzigd door thof op 06-08-2017 12:29 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 08:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zo'n Fluke Power Quality Analyzer kost best een hoop. Varierend van 3.000 tot +/- 10.000 euro, als ik zo kijk.
Dan kan ik de reactie van die monteur me wel indenken....

Maar probeer dit desnoods zelf via hogere wegen te regelen via Stedin, misschien lukt het wel makkelijker dan je het via een monteur moet regelen.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:39
ronnie vd schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:11:
Klinkt wel als knetteren. Wel spannend ja.
Snij een meter tuinslang af....steek de ene helft in je oor en probeer met de andere helft het geluid te localiseren

Desnoods huur je zelf een fluke 1730 of 435 voor een week.

Ik weet niet welke het meest geschikt is maar he hebben allebei een functie die afwijkingen vastlegt

De monteur van stedin moet wat beter zijn best doen....klinkt als ik ken dat ding niet en kan er niet mee werken.

Ik neem aan dat de storing op alle afgaande groepen voorkomt?

Laat de monteur de boel maar meggeren.

Jij bent de laatste gebruiker op de kabel?

Waar ben je op een andere fase gezet? In je eigen groepenkast of die van de onderbuurman?

Je nulleiding kan ook een onderbreking hebben....dan maakt het ook niet uit of je op een andere fase zit.
Als ik het zo snel even bekijk lijkt de fluke 435 hier het meest voor geschikt. Met een dergelijke meter aangesloten op de voedende klemmen van de verdeelinrichting zou je moeten kunnen zien of het in de installatie zit van de netbeheerder of van de TS.

@ts heeft je elektricien genoteerd wat hij allemaal gedaan heeft? Meten van impedanties, spanning ed. En heeft de beste man ervaring met hierboven genoemde meters? De meeste elektriciens willen met alle liefde komen zoeken naar je storing maar ze hebben lang niet allemaal de apparatuur en ervaring met dergelijke stroringen(omdat ze in deze vorm niet zo vaak voorkomen).

Een netbeheerder vergoed meestal de kosten die jij gemaakt hebt als de schuld van je storing bij hun ligt. Als jij zeker weet dat jouw installatie goed is dan zou je een fluke 435 of ander gelijkend type (zoeken op power quality analyzer) kunnen huren/laten monteren en laten loggen bij de spanningsdips. Dit rapportje naar de netbeheerder sturen zou dan voldoende moeten zijn om hen verder te laten zoeken. Dit loopt echter wel behoorlijk in de papieren.

Volgens mij moet een meting voldoen aan IEC6100- 4-30 Class A, anders kan de meting alsnog niet erkend worden, maar meestal zal een netbeheerder niet zover gaan.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Wellicht dat er een tweaker met behulp van een Arduino of dergelijke iets eenvoudigs kan maken om in ieder geval de spanning te loggen. Dit moet niet al te moeilijk zijn met een weerstandsbrug of 3 weerstanden. Kan je in ieder geval de spanning zelf in de gaten houden. Heb zelf zoiets onlangs gedaan met een Arduino Nano. Dit ging verrassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:04

Tens

let me drink about it

Vraag de monteur om volgende keer de meter even goed vast te zetten....
Heeft Stedin je logfiles van de ups gezien, dat zou hen toch echt moeten triggeren tot actie.

Ik wil je niet ongerust maken, het geluid is slecht te horen, maar is het niet meer het knetteren van een vlamboog veroorzaakt door een gebrek aan veerdruk op één van de schakelautomaten of de aardlek?
(er van uitgaande dat alle draden na verschillende bezoeken van profs zeker goed vastgezet zijn.)

aanvulling:

Testje; Let op, resultaat geeft alleen mogelijke dader aan, als je geen verschil merkt betekent niet dat het goed is!!!

Alle automaten één voor één met gevoel uit en aanzetten. Als er eentje anders voelt of klinkt is dat mogelijk de boosdoener.

[ Voor 33% gewijzigd door Tens op 06-08-2017 13:19 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
als je slimme meter hebt gekregen kan je voltage zelf uitlezen met P1 kabel.
en kan je misschien ook een vergelijk trekken op het moment dat het voorkomt hoeveel je verbruik op dat moment is.
bij mijn varieert voltage tussen 224 en 238 volt
2017-08-06 12:10:00 227.5
2017-08-06 12:15:00 228.1
2017-08-06 12:20:00 229.3
2017-08-06 12:25:00 225.4
2017-08-06 12:30:00 224.9
2017-08-06 12:35:00 229.5
2017-08-06 12:40:00 230.9
2017-08-06 12:45:00 230.3
2017-08-06 12:50:00 229.7
2017-08-06 12:55:00 230.2
2017-08-06 13:00:00 229
2017-08-06 13:05:00 227.2
2017-08-06 13:10:00 229.8
2017-08-06 13:15:00 227.3
2017-08-06 13:20:00 228.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 07:15
238v oei dat is toch wel een aardige piek.

Ook regelmatig dat bijv lampen het spontaan begeven?

Ik zou de metingen doorsturen aan je energie leverancier en netbeheerder, lijkt mij niet een acceptabele fluctuatie van voltages

Edit: oops nvm... dacht dat dit metingen waren van TS maar nee.

In dat geval, zou erg handig zijn als TS metingen verricht zoals meneer hier boven

[ Voor 24% gewijzigd door osmosis op 06-08-2017 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Daar heb je niet al te veel aan. Die logs zijn om de 5min gepolled.
Je APC kun je aflezen op het moment van het probleem. Het standaard log van de APC heb je inderdaad niet al te veel aan. Ik denk dat je toch een Power analyzer nodig hebt, misschien kun je zelf nog iets fabriceren in de vorm van een goede multimeter (Fluke o.i.d.) en een webcam die het display opneemt. Kun je in ieder geval even fase-nul en fase-aarde meting doen op de hoofdschakelaar.

@osmosis die waardes zijn prima, spanning mag fors variëren zeker over een korte tijdspanne. Spanningen van 245Vac worden zelfs getolereerd. Voor voedingen en drivers geen probleem overigens.

[ Voor 17% gewijzigd door Jim423 op 06-08-2017 13:37 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:04

Tens

let me drink about it

Jim423 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:34:
Je APC kun je aflezen op het moment van het probleem. Het standaard log van de APC heb je inderdaad niet al te veel aan. Ik denk dat je toch een Power analyzer nodig hebt, misschien kun je zelf nog iets fabriceren in de vorm van een goede multimeter (Fluke o.i.d.) en een webcam die het display opneemt. Kun je in ieder geval even fase-nul en fase-aarde meting doen op de hoofdschakelaar.

@osmosis die waardes zijn prima, spanning mag fors variëren zeker over een korte tijdspanne. Spanningen van 245Vac worden zelfs getolereerd. Voor voedingen en drivers geen probleem overigens.
230V +/- 10% is de norm, dus dat mag geen probleem zijn

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-04 11:31
Als ik het zo hoor lijkt het alsof de verbinding met jouw huiskabel naar de straatkabel niet goed is. Vanuit je hoofdaansluiting gaat er een kabel naar het midden van de straat waar hij op de hoofdkabel wordt aangesloten. Lijkt erop dat daar een losse connectie zit en deze slecht contact maakt. Of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hij zit aangesloten op de kast van zijn onderbuurman. Ook al een andere fase geprobeerd, het kan dus alleen nog in zijn eigen kabel zitten. Maar in zo'n kort stukje, binnen, zonder lassen waarschijnlijk is dat niet erg aannemelijk. Echter, meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dat zoemen hoor je niet in de meterkast als in de straat een slechte kabelverbinding ligt.
Wat mij wel opvalt is dat bij dat tweede filmpje duidelijk een vrachtwagen op de achtergrond te horen is. Zou het dan harde trillingen kunnen zijn waardoor je soms dit probleem hebt en soms niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Laatst online: 04-06 23:11

dijkmane

biertje ?

enkel met een netanalyzer kun je achterhalen of je een probleem in je installatie hebt.
deze dingen zijn ook te huur : http://www.metesco.nl/ver...it/fluke_1743_netanalyser
van prijzen heb ik geen idee, maar waag er eens een telefoontje aan, wellicht kunnen zij ( of vergelijkbare toko ) je helpen.
er zijn wel van die cheapass dingen te koop in china, maar die zou ik niet vertrouwen.

heb ooit zelf een schrijvende meter gehad, een Dranetz 606 ( is helaas stuk ) maar zoiets zoek je, iets dat een paar dagen aan de lijn hangt en elke afwijking logt elke sag, surge en swell per milliseconde en dan kijken of dat overeenkomt met jouw gezoem.

zo'n ding een keer bij een klant gehad voor een week, energiemaatschappij zei dat er niets aan de hand was, maar na een week had ik een uitdraai van 3 meter en je zag dat de netspanning steeds heel even naar 190V zakte.
en ons apparaat maar voedingen vreten.
uiteindelijk bleek in de wijkcentrale de nulleiding rot.
met mijn uitdraai als bewijs konden ze niet anders dan dit series oppakken.

[ Voor 22% gewijzigd door dijkmane op 06-08-2017 15:54 ]

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 16:41
Je zou eventueel ook eens alle groepen uit kunnen zetten en alleen de APC aan te sluiten.
Komt het dan ook voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

rc5proxy schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:26:
en kan je misschien ook een vergelijk trekken op het moment dat het voorkomt hoeveel je verbruik op dat moment is.
Handig..

Bij mijn ouders (nog net het 220V tijdperk) kregen ze klachten met de schotel. De adapter was bloedheet van de ontvanger.. Gelukkig had ik in die tijd al een goede digitale Fluke meter ... en die kwam ver boven de 260V uit... daar hoefde je geen duurmeting voor te doen.. ;)

Meteen naar de PGEM meen dat het toen nog zo heette in GLD) gebeld en er gingen meteen een aantal alarmbellen rinkelen..

Later hoorde ik van mijn ouders dat er een boven normaal aantal koelkasten in de buurt stuk gegaan waren...
Kan me niet meer herinneren of dat allemaal vergoed is...

PS: De schotel ontvanger met adapter heeft het nog overleefd...

(220 volt (±10%) naar 230 volt (+6%/−10%))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
Jim423 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:34:

Deze logs zijn gemiddeld per 5 min
maar domoticz leest elke 10 sec uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
osmosis schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:34:
238v oei dat is toch wel een aardige piek.

Ook regelmatig dat bijv lampen het spontaan begeven?

Ik zou de metingen doorsturen aan je energie leverancier en netbeheerder, lijkt mij niet een acceptabele fluctuatie van voltages

Edit: oops nvm... dacht dat dit metingen waren van TS maar nee.

In dat geval, zou erg handig zijn als TS metingen verricht zoals meneer hier boven
die 238 valt nog steeds in de norm
http://wikitravel.org/nl/...voltage_and_frequency.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Wij verhuren op het werk soms onze meter (PQube of Fluke 435) . Maar dat gaat voor >300 euro per week.

Waar is het eigenlijk, bestaat de wijk/huis al een tijdje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:25
@hankee : Toevallig onlangs glasvezel aangelegd in je wijk ? Dat leverde in mijn vorige huis ook nog wel eens problemen op op één fase, omdat er bij het boren van de glasvezel kabels geraakt waren en de isolatie beschadigd was.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
rc5proxy schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:20:
[...]

Deze logs zijn gemiddeld per 5 min
maar domoticz leest elke 10 sec uit
Ik heb een BeNext P1 Dongle, en deze is aangesloten op mijn Fibaro Home Center 2. Ik zal eens kijken of hij ook voltages toont, dit ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen.
Frank__B schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:05:
Het zou inderdaad nog resonantie van de draden zelf in de pijpen kunnen zijn. Misschien merk je het meer als je flink wat vermogen aan zet (stofzuiger(s), ovens, droger etc.). Dat zou ook kunnen verklaren dat het even tijdelijk over is op moment dat er flink gerommeld werd in de meterkast. In dat geval is het niet zo gevaarlijk als bijv. een loszittende leiding.

Edit: Dit verklaart natuurlijk niet de UPS die in actie treedt, dus toch iets anders vrees ik.
Ik kan bij wijze van spreken alles tegelijk aanzetten en er gebeurt niks, en soms als er amper stroom gebruikt wordt en ik rustig achter mijn computer zit begint de boel om de 5 minuten te knipperen.
jeroen3 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 18:16:
Wij verhuren op het werk soms onze meter (PQube of Fluke 435) . Maar dat gaat voor >300 euro per week.

Waar is het eigenlijk, bestaat de wijk/huis al een tijdje?
Huis is gebouwd in de jaren '30. Ik woon hier al meer dan 10 jaar en nog nooit ergens problemen mee gehad, tot een aantal maanden geleden. Dat is toch wel veel geld.. Maar ja, als mijn huis in de brand vliegt ben ik helemaal de pineut.
route99 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:46:
[...]
Handig..

Bij mijn ouders (nog net het 220V tijdperk) kregen ze klachten met de schotel. De adapter was bloedheet van de ontvanger.. Gelukkig had ik in die tijd al een goede digitale Fluke meter ... en die kwam ver boven de 260V uit... daar hoefde je geen duurmeting voor te doen.. ;)

Meteen naar de PGEM meen dat het toen nog zo heette in GLD) gebeld en er gingen meteen een aantal alarmbellen rinkelen..

Later hoorde ik van mijn ouders dat er een boven normaal aantal koelkasten in de buurt stuk gegaan waren...
Kan me niet meer herinneren of dat allemaal vergoed is...

PS: De schotel ontvanger met adapter heeft het nog overleefd...

(220 volt (±10%) naar 230 volt (+6%/−10%))
Je zou m'n TV eens moeten horen :X Ik blijf het een wonder vinden dat die het nog niet begeven heeft.
Oekiejoekie schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 18:35:
@hankee : Toevallig onlangs glasvezel aangelegd in je wijk ? Dat leverde in mijn vorige huis ook nog wel eens problemen op op één fase, omdat er bij het boren van de glasvezel kabels geraakt waren en de isolatie beschadigd was.
Nee niet voor zover ik weet. En dan zou mijn onderbuurman er ook last van moeten hebben lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
hankee schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:44:
[...]
Nee niet voor zover ik weet. En dan zou mijn onderbuurman er ook last van moeten hebben lijkt me.
Je onderbuurman kan op een andere fase aangesloten zitten. Als de kabel geschampt is, kan het zijn dat er maar op één fase storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 07:22
Ik denk dat het bij je spookt...

Ik denk dat je wellicht eens moet informeren bij je rechtbijstandsverzekering of het mogelijk is je schade te claimen bij stedin als dit hun fout is.

Kan je mogelijk op hun kosten jouw elektra compleet vernieuwen.

Wellicht kunnen zij ook adviseren om bepaalde stappen richting stedin te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door virtualite op 06-08-2017 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
misschien een idee om je aarding/aardpen te laten meggeren ?
dan kan je in ieder geval weer wat uitsluiten.

ben je al overgezet op een ander fase ?

[ Voor 16% gewijzigd door miciel op 07-08-2017 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Er is (nog) geen schade. Ook is de oorzaak nog niet boven water. Als alles al vervangen is wat vervangen kan worden (redelijkerwijs) dan moet er toch een duurmeting gedaan worden. Lijkt me dat een goed elektrotechnischbedrijf met zegelrecht dit ook gewoon moet kunnen, die kosten kunnen dan evt verhaald worden als het in of voor de meter blijkt te liggen. Het geluid in de video klinkt echt als slecht contact maar als meterbord en de verzegelde kast als 2x uit elkaar zijn getrokken... hadden ze toch wel moeten vinden lijkt me.

@miciel ik zie niet in hoe de aarde gloeilampen in huis beïnvloed. Hij is ook al overgezet op een andere fase zie zijn 2e of 3e post.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 07-08-2017 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
Jim423 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:26:
Er is (nog) geen schade. Ook is de oorzaak nog niet boven water. Als alles al vervangen is wat vervangen kan worden (redelijkerwijs) dan moet er toch een duurmeting gedaan worden. Lijkt me dat een goed elektrotechnischbedrijf met zegelrecht dit ook gewoon moet kunnen, die kosten kunnen dan evt verhaald worden als het in of voor de meter blijkt te liggen. Het geluid in de video klinkt echt als slecht contact maar als meterbord en de verzegelde kast als 2x uit elkaar zijn getrokken... hadden ze toch wel moeten vinden lijkt me.

@miciel ik zie niet in hoe de aarde gloeilampen in huis beïnvloed.
als een apparaat stuk is maar zijn stroom niet afkan voren via de aarde.
dus bijv via een andere weg wegloopt, kan dit best wel raar gaan doen.
ook hebben sommige cv ketels en andere apparaten een aarde nodig om goed te functioneren.
ook dit kan vage klachten geven. met name rondom cv.
maar nu realiseer ik mij dat de ts recentelijk zijn groepenkast heeft vervangen.
dan zou ts toch een andere storing hebben. concluise ik zit er naast. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
@thof1 stuurde een aantal posts geleden al de suggestie om zo'n stekker-energiemeter te kopen. Oke, die dingen zijn niet geijkt, en dus waarschijnlijk ook niet 100% betrouwbaar. Maar bij de bouwmarkt heb je ze al voor een eurootje of 10. Als je er dan op kijkt als er storing is, heb je misschien meer aanwijzingen waar 't aan kan liggen, en waar je Stedin op af moet sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Ik denk dat je last hebt van geesten. Dat word een dromenvanger kopen bij de wereldwinkel ;)

Maar goed dat gezoem van die meters is een vlamboog en die komt er meestal als er spanning op de randaarde staat die normaal moet zorgen dat je aardlek er af springt. Druk eens op dat testknopje van de aardlek en kijk of die dichtslaat.

Misschien is het je koelkast gezien dit radomly gebeurd. Het kan zijn dat je koelkast bij een bepaalde modus flinkt te veel stroom begind te trekken.

Heb je trouwens wel de goeie 16A zekeringen? Kan zijn dat je perongeluk 30A ofzo hebt. (waren we 4 jaar geleden ook achter gekomen)

Misscihien is een trafo in de groepenkast beschadigd maar dan zouden je biren er ook last van hebben.

Succes in epk geval.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
rickboy333 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 02:11:
Maar goed dat gezoem van die meters is een vlamboog en die komt er meestal als er spanning op de randaarde staat die normaal moet zorgen dat je aardlek er af springt. Druk eens op dat testknopje van de aardlek en kijk of die dichtslaat.
IS een vlamboog? Dan was de boel al lang afgebrand hoor. En als je een vlamboog tussen je randaarde hebt, had je vele andere problemen gehad vrees ik. Ik zou maar niet de TS willen vragen om even de waterleiding vast te houden als het gezoem klinkt :P
Misschien is het je koelkast gezien dit radomly gebeurd. Het kan zijn dat je koelkast bij een bepaalde modus flinkt te veel stroom begind te trekken.
Er zit maar een klein motortje in de koelkast. Echt veel stroom trekt dat niet. Ook klopt dit niet echt met de log van de UPC, gezien de tijdspanne. Ook omdat het weken weg geweest is na vervanging van de meter (ik ga er even niet van uit dat de TS lauw bier drinkt...) :P
Heb je trouwens wel de goeie 16A zekeringen? Kan zijn dat je perongeluk 30A ofzo hebt. (waren we 4 jaar geleden ook achter gekomen)
Ik zie even niet hoe dit een gezoem kan veroorzaken. Zeker niet als de TS aangeeft dat het ook gebeurt terwijl bijna alles in huis uit staat.
Misscihien is een trafo in de groepenkast beschadigd maar dan zouden je biren er ook last van hebben.
Welke trafo bedoel je hier? In mijn meterkast hangen er geen trafo's. Wellicht een beltrafo, maar dat heeft niks met buren te maken.
rc5proxy schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:26:
2017-08-06 12:10:00 227.5
2017-08-06 12:15:00 228.1
2017-08-06 12:20:00 229.3
2017-08-06 12:25:00 225.4
2017-08-06 12:30:00 224.9
2017-08-06 12:35:00 229.5
2017-08-06 12:40:00 230.9
2017-08-06 12:45:00 230.3
2017-08-06 12:50:00 229.7
2017-08-06 12:55:00 230.2
2017-08-06 13:00:00 229
2017-08-06 13:05:00 227.2
2017-08-06 13:10:00 229.8
2017-08-06 13:15:00 227.3
2017-08-06 13:20:00 228.7
Euh, niet om te zeuren ofzo, maar ik zie 224 en 238V niet in je lijstje staan. De spanning varieert tussen 225V en 231V (afgerond) wat op zich niet verkeerd is lijkt mij.

Je zou eens kunnen kijken of je een trend vind in je logfiles van de UPC. Je heb in je eerste post een lijstje staan van 's ochtends tot 's middags, misschien eens meerdere dagen? Want als ik zo zie (met wel dichtgeknepen ogen) lijkt het alsof het probleem erger is op moment van wakker worden / opstaan, en na 12:00. Maar dit kan natuurlijk volledig toeval zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Frank__B op 07-08-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
Frank__B schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:04:

[...]

Euh, niet om te zeuren ofzo, maar ik zie 224 en 238V niet in je lijstje staan. De spanning varieert tussen 225V en 231V (afgerond) wat op zich niet verkeerd is lijkt mij.
Klopt helemaal maar ga niet de hele log hier posten van 12 x per uur X 24 uur per dag X 131 dagen (reken zelf aantal regels uit :+ )

maar hoogste gemeten is 238,5 V laagste 224 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Haha, oké ik snap het helemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hankee
De elektricien komt weer langs, hopelijk vindt hij iets. In ieder geval bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Laatst online: 04-06 23:11

dijkmane

biertje ?

laat m er een netanalyzer aanhangen voor een paar dagen, zal hij vast hebben..

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 16:41
Heeft hij al uitgesloten dat het niet intern zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
238 volt valt nog wel binnen de norm maar als dit op momenten is dat er veel stroom afgenomen wordt heb je kans dat dit oploopt naar 245volt als er weinig stroom afgenomen wordt.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ze met behulp van een WarmteKrachtKoppeling (wkk) 1500kw max terug konden leveren aan het net. Als de wkk uit stond was er een spanning van 232 volt per fase. Met de WKK onder vol last liep het op 240 volt. Aangezien er in de buurt een kassencomplex staat meet 25000kw aan wkks's liep soms het voltange nog 1 of 2 volt verder op als deze onder vollast draaide. Aangezien we we toen wat onverklaarbare elektronische problemen kort achter elkaar gehad hedden. Vanwege de omvang van het bedrijf een de aanwezige wkk had dit bedrijf zijn eigen trafo van laag naar middenspanning. Ook was het op die trafo mogelijk om per 2 volt omhoog of omlaag te schakelen. Dus toen besloten om 6 volt omlaag te gaan. Na een belletje met de netbeheerder was het zo geregeld want om dat te kunnen doen met de bedrijfs trafe compleet spanningsloos zijn en moeten we even tijdelijk van het net af geschakeld worden.

[ Voor 7% gewijzigd door jwvdst op 09-08-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De spanning Uf mag tussen de 207V en 253V liggen gemeten op de meter. Hier kun je niet bij dus meet je op de hoofdschakelaar/differentiaal. Voor korte tijd mag je zelfs nog buiten deze uitersten komen. Dit is voor langzame variatie en dit staat dus los van het probleem van de TS. Als je een eigen trafo hebt dan kun je idd meer regelen. Ben benieuwd of de electricien nu een duurmeting gaat doen. Aangezien een verplaatsing naar een andere fase niets oplevert en de meter, voedingskast reeds vervangen zijn verdenk ik nog steeds de groepenkast of de voedingskabel naar de benedenbuurman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hankee
Tussentijdse update:

Elektricien is geweest en kon wederom niks vinden. Wederom Stedin gebeld en de monteur heeft vandaag alles nagekeken, de verbinding van de onderbuurman naar boven 'gemeggerd', deze verbinding was goed en hij kwam dus tot de conclusie dat het probleem in de 'mof' buiten moeten zitten. Omdat de onderbuurman nergens last van heeft zou 'zijn' draad (nog) goed zijn maar de andere draden dus niet. Hij heeft nu zolang 3 appartementen op dezelfde fase gezet en gaat ze gaan binnenkort de stoep open halen om de verbinding naar binnen te controleren/ repareren.

Hij gaf aan dat een schrijvende meter geen zin zou hebben (weet even niet meer waarom niet).

Hopelijk biedt dit de oplossing.... :z ben er ondertussen wel een beetje klaar mee. Als ik meer informatie heb zal ik het hier delen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje van MME naar WVB.
Pagina: 1