Product bestelt buiten EU belasting erkend betaalde BTW niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 21:02
Goedendag,

Ik heb via .play-asia twee producten bestelt (totale kosten 44.98 euro). Nu heb ik mijn producten laten versturen via Airmail with Import Duty Clearance. Ik kwam erachter dat airmail maar 20% belasting afdraagt en ik dus met 1% blijf zitten. Over deze kwetste heb ik gebeld met de belastingdienst. Om er achter te komen wat zij met die 1% gaan doen.

De man die ik aan de lijn kreeg wist mij te vertellen dat een bedrijf die buiten nederland is gevestigd geen belasting kan betalen. Met andere woorden bij de Duane komt er alsnog 21% btw en eventuele importheffing op het bedrag.

Maar klopt dit wel? Ik heb tenslotte al 20% betaald en dit kan ik aantonen door het factuur en de paypal bevestiging.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2ZycSUr.png

[ Voor 3% gewijzigd door Jboy1991 op 03-08-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 12:07
[verwijderd]

[ Voor 90% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat Play-Asia dit ook kan beantwoorden voor je? Zij hebben immers een transporteur in dienst die "claimt" die 20% af te kunnen/mogen dragen.

In het ergste geval moet je alle heffingen aan de deur voldoen; daar vraag je dan een bonnetje van en die stuur je naar de klantenservice van Play-Asia waarna de vooruitbetaling verrekend wordt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-06 22:17

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Aan wie heb je 20% belasting betaald? Niet aan Nederland, want dan had je gewoon die 21% moeten betalen. Je hebt 20% meer betaald aan het bedrijf waar je het hebt gekocht. Zij gokken er op dat er geen belasting overheen gaat (zo verdienen ze hier aan). Mocht je dus wel BTW

Er is altijd de kans dat het er doorheen glipt. Dat is even afwachten. Als er nu belasting overheen komt, dan komt die 21% er bij, plus de handelingsfee van de vervoerder. Dat is vaak een vast bedrag (12,50) aan administratiekosten.

Ik denk dat je een dure les te pakken hebt. Voor de volgende keer: Probeer items onder de 22 euro te houden. Dan hoef je er sowieso niet over af te dragen.

https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen

EDIT: Ah! Die factuur laat me wat anders denken. Je hebt geen VAT betaald. Je hebt de vervoerder betaald om voor jou de aangifte (duty clearance) te doen. Die 20% is gewoon een percentage aan fee die zij rekenen. Dikke kans dat je dus gewoon die 21% zelf moet lappen.

[ Voor 16% gewijzigd door Point.Flare op 03-08-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die 20% kosten zijn inklaringskosten gok ik zo. Dat staat verders totaal los van btw.

Ik zie op de site van PostNL namelijk Zowel BTW als Inklaringskosten bij producten buiten de EU: https://www.postnl.nl/ont...deren-uit-het-buitenland/

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Volgens de belastingdienst is VAT gewoon betaalde belasting wat dus onmogelijk is. Maar toch staat het zo op factuur (zie eerste post, printscreen te gevoegd).

Reden dat ik dit hier vraag is omdat ik verder niet bekend ben met imports buiten de EU. Dus geen idee hoe dit verder werkt. Ik vond het apart dat een bedrijf wel zoiets aanbiedt maar geen duidelijkheid geeft wat ze ermee bedoelen (al contact gezocht met ze).

[ Voor 45% gewijzigd door Jboy1991 op 03-08-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Dat bedrijf betaald idd niet de belasting, maar ze kunnen het wel zo regelen dat het bedrijf dat het transport doet de betasting betaald, bijv DHL. Ik heb dat zo vaak gehad met bijv ebay. Dan betaal je meer bij aankoop, maar dan doet het transport bedrijf de inklaring en btw betaling in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semidevidra
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
Jij betaald niks.
Dat zit allemaal in de kosten berekend.

Als ik zo kijk gaat het hier om een DDP levering (delivery duties paid)
Alle kosten, dus ook de inklaringskosten(Import duties and taxes) zijn betaald door de verscheper.
Dit zijn gewone pakketposten die volgens een koeriersbedrijf gaan.
Die koeriersbedrijf 'betaalt' de BTW en IR en vordert het terug van Play-asia.

jij krijgt niks belast hoor, zodra dat wel gebeurd gewoon mailtje sturen naar Play-Asia.
De belastingtelefoon is geen pretje om naar te bellen:)

Wens je veel succes en mocht er nog iets onduidelijk zijn met betrekking tot de douanegebeuren.. ik ben er nog. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jboy1991 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:25:
Volgens de belastingdienst is VAT gewoon betaalde belasting wat dus onmogelijk is. Maar toch staat het zo op factuur (zie eerste post, printscreen te gevoegd).
Blijkbaar lees jij anders dan ik. ;) Er staat toch echt "Airmail Import Duty Clearance" en dat is zeer zeker geen BelastingToegevoegdeWaarde oftewel ValueAddedTax.
Import Duty = Invoerrechten; da's wat anders dan BTW

En de regeltjes voor particulieren qua import vanuit/buiten de EU staan keurig uitgelegd bij de belastingdienst:

Met een simpele google opdracht zo te vinden. :+

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 03-08-2017 14:01 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
ehtweak schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:00:
[...]

Blijkbaar lees jij anders dan ik. ;) Er staat toch echt "Airmail Import Duty Clearance" en dat is zeer zeker geen BelastingToegevoegdeWaarde oftewel ValueAddedTax.
Import Duty = Invoerrechten; da's wat anders dan BTW

En de regeltjes voor particulieren qua import vanuit/buiten de EU staan keurig uitgelegd bij de belastingdienst:

Met een simpele google opdracht zo te vinden. :+
Toch staat ee een bedrag ingehouden op VAT en dat is wel belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Lees het nog maar eens na:
https://www.belastingdien...rganisaties_en_bedrijven/

Van buiten de EU zou een bedrijf een levering aan jou, in principe tegen 0% VAT/BTW moeten doen. (binnen de EU kan dat eventueel verlegd worden)
En vervolgens:

1. belastingen bij invoer betalen
In vrijwel alle gevallen doet het post- of koeriersbedrijf dat het transport uitvoert, aangifte bij de Douane. In de aangifte moeten gegevens opgenomen zijn die voor de Douane van belang zijn, zoals waarde en een omschrijving van de goederen. Als deze gegevens niet bekend zijn kan het post- of koeriersbedrijf dit bij u navragen.
Zijn de kosten die hier onder staan niet door de afzender betaald aan het post- of koeriersbedrijf? Dan brengt het post- of koeriersbedrijf de onderstaande kosten bij u in rekening bij aflevering van het pakket: ◦inklaringskosten
(de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt voor het doen van de aangifte bij de Douane)
◦afhandelingskosten
(de kosten voor ander werk dat het post- of koeriersbedrijf voor u doet)
◦de eventueel te betalen belastingen
(belastingen bij invoer, zoals invoerrecht, btw - omzetbelasting - en accijns) Hoeveel belastingen u bij invoer u moet betalen verschilt per product. Voor een kostenindicatie gebruikt u onze virtuele assistent.

M.a.w. als de oorspronkelijke verzender het administratief niet juist doet, zit het er dik in dat JIJ dubbel betaalt. Maar dat is niet de schuld van de Nederlandse belastingdienst, maar van de verzender...
Suk6 met het terughalen van het teveel betaalde! >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat de NL Bdienst BTW etc. wil ontvangen is logisch. En terecht. Je hebt met hen IMHO geen discussie: gewoon betalen.

Je hebt alleen met de verkoper een discussie aan te gaan over de ten onrechte betaalde 20%. (Of misschien kan je die wel terugvragen bij de Chineze Bdienst, al geef ik je weinig kans als je niet fysiek bij de tax rebate balie gaan staan :P )

De al eerder gestelde vraag blijft: wat zei Play-Asia?

Verder staan topics zoals [Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2a al vol met tips, denk ik.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1