HP Pavilion g6-2007sd accu snel leeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:47

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Betreft deze laptop: pricewatch: HP Pavilion g6-2007sd

Accu heeft zich vorig jaar begeven en toen heb ik viaDennis.nl een nieuwe gekocht. Geen HP maar een third party accu. Ging altijd prima, sinds kort valt hij eerder van 15% uit, gaat van 100 naar 0 in record tijd. (in 4 minuten van 100%->94%. Op moment van schrijven zit ik op 85% in 15 min. Je zou denken kalibreren: heb ik geprobeerd, via de bios, maar dat menu zoals hp dat aangeeft op: https://support.hp.com/nl-nl/document/c00875078 komt bij mij nooit tevoorschijn.

Als ik via HP support Assistant doe, krijg ik telkens de melding kalibreren en verder niks. Nu zit er nog garantie op en kan ik hem terug sturen op eigen kosten.

Tevens heb ik de laptop al meerdere malen tot 100% opgeladen, x aantal uren er aan geladen zodat de batterij kan afkoelen en daarna leeg laten lopen. Telkens blijft hij vroeg uitvallen voor de 15% en niks wordt gekalibreerd.

Maar hoe kan ik 100% zeker weten dat deze batterij brak is en ik dus als ik hem terug stuur een nieuwe krijg?

Relevante software en hardware die ik gebruik
BatteryBar
HP support assistant
Windows 7

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 03-08-2017 13:07 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Beste antwoord (via Oekol op 03-08-2017 14:43)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Klinkt als bekend 'gedrag' van een third party accu.
Seen that, had that... :-(

Wil absoluut niet zeggen dat alle non-original accu's niet goed zijn, maar het lastige is, is dat het zo moeilijk te controleren valt.
Maar dat die goedkopere accu's er al snel mee ophouden kan allerlei oorzaken hebben.
Hoe oud de fysieke accucellen zijn, weet je nooit helemaal zeker.
Misschien zijn het wel gerefurbished cellen en dan is hun maximum levensduur gewoon al bereikt.
Of is er een minderwaardige basis aan cel samenstelling/materialen gebruikt.
Of die vervangende accu heeft al ergens een paar jaar op de plank gelegen. Dan kan 'ie wel nieuw zijn, maar toch verouderd (inherent aan Li-ion).
Aardige indicatie kan de massa van de originele accu versus de vervangende accu zijn; vaak zijn de goedkopere accu's veel lichter...

Heb het zelf al meegemaakt met vervangende accu's voor Dell laptops, diverse digitale camera's, smartphones, etc. :|

Mooie Plaatjes   

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Topic van een iets informatievere titel voorzien en verplaatst naar OH (CSL is geen problemenhonk).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wil absoluut niet zeggen dat alle non-original accu's niet goed zijn, maar het lastige is, is dat het zo moeilijk te controleren valt.
Maar dat die goedkopere accu's er al snel mee ophouden kan allerlei oorzaken hebben.
Misschien zijn het wel gerefurbished cellen en dan is hun maximum levensduur gewoon al bereikt.
Of die vervangende accu heeft al ergens een paar jaar op de plank gelegen. Dan kan 'ie wel nieuw zijn, maar toch verouderd (inherent aan Li-ion).
Aardige indicatie kan de massa van de originele accu versus de vervangende accu zijn; vaak zijn de goedkopere accu's veel lichter...

Heb het zelf al meegemaakt met vervangende accu's voor Dell laptops, diverse digitale camera's, smartphones, etc. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
ehtweak schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:45:

Klinkt niet tof. Als ik hem terug stuur en een nieuwe ontvang. Moet ik hem dan gewoon kunnen kalibreren of kan dat sowieso niet met third party accus?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Leoon. schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:03:
[...]

Moet ik hem dan gewoon kunnen kalibreren of kan dat sowieso niet met third party accus?
Zou kunnen, of niet. ;)
Hangt er van af hoe compatibel die third party accu is!
Vaak heeft de (semi)intelligente laadelektronica van je apparaat 'manieren' om te detecteren welk type/soort/ouderdom accu er aangesloten wordt. En navenant actie onderneemt, of niet.

Dit speelt zeker bij b.v. HP, Dell laptops of Canon en Nikon camera's menigmaal een belangrijke rol als er no-name accu's worden aangesloten. Soms weigert de elektronica de accu op te laden. Of de terugkoppeling naar het aantal al doorgelopen laadcycli is foutief/fake.
Of de toegepaste laadkarakteristiek is onjuist voor de fysiek aangesloten accu; omdat de identificatie van het type verkeerd wordt gecommuniceerd. Of nog erger; een combinatie van al die ellende... :-(

En ja, het kan ook prima werken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
ehtweak schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:17:
[...]

Zou kunnen, of niet. ;)
Hangt er van af hoe compatibel die third party accu is!
Vaak heeft de (semi)intelligente laadelektronica van je apparaat 'manieren' om te detecteren welk type/soort/ouderdom accu er aangesloten wordt. En navenant actie onderneemt, of niet.

Dit speelt zeker bij b.v. HP, Dell laptops of Canon en Nikon camera's menigmaal een belangrijke rol als er no-name accu's worden aangesloten. Soms weigert de elektronica de accu op te laden. Of de terugkoppeling naar het aantal al doorgelopen laadcycli is foutief/fake.
Of de toegepaste laadkarakteristiek is onjuist voor de fysiek aangesloten accu; omdat de identificatie van het type verkeerd wordt gecommuniceerd. Of nog erger; een combinatie van al die ellende... :-(

En ja, het kan ook prima werken.
Nou ik ga hem vandaag wel retourneren. En dan gewoon bij die nieuwe kijken of ik hem kan kalibreren en anders lossen ze het maar op. Ik vind dus wel dat ik er vanuit mag gaan dat ik welke accu dan ook op z'n minst kan kalibreren. Anders heb je er sowieso na x aantal tijd niks meer aan.

Fingers crossed!

Nu trouwens mijn oude accu in de laptop en die geeft gewoon netjes aan dat de accu 'OK' is. Maar de maximale laadcapaciteit is 56%, dus om te huilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Ik heb een nieuwe accu gestuurd gekregen en zie die bij HP support assistant:

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/x5wRn/fb26984ca2.png

Mij valt vooral celspanning 4 op, die staat op 0. Hoort dit of heb ik wéér een brakke accu?

Oh, en reactie van het bedrijf op mijn vorige accu:
Er bleek een cel in de accu defect waardoor deze niet meer goed functioneerde. Wat betreft het kalibreren, het is aan te raden om de accu de eerste keer eerst volledig te laden en vervolgens de laptop van de netstroom te halen om tot 10% lading terug te laten lopen. Vervolgens de accu weer te laden en dit proces tot 10 keer te herhalen. Op deze manier stelt de accu zich zo optimaal mogelijk in en heeft u er het meeste plezier van.

[ Voor 52% gewijzigd door Oekol op 09-08-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een nieuwe accu, die volgens de HP s/w al een jaar oud is... (op de plank lag in een magazijn oid)

Tja, en idd, als die accu s/w de juiste diagnose stelt, zit er weer een gammele/rotte cel tussen.

En dat verhaal over 10x laden/ontladen is gewoon BS. Dat is echt (al lang) niet meer van toepassing bij Li-ion accu's...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
ehtweak schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:54:
Een nieuwe accu, die volgens de HP s/w al een jaar oud is... (op de plank lag in een magazijn oid)

Tja, en idd, als die accu s/w de juiste diagnose stelt, zit er weer een gammele/rotte cel tussen.

En dat verhaal over 10x laden/ontladen is gewoon BS. Dat is echt (al lang) niet meer van toepassing bij Li-ion accu's...
Weer reactie gekregen:
Het is een 6-cel accu waarbij 2 cellen als in groep worden gezien dus 3*2. Vandaar dat er maar 3 cellen worden aangegeven, bij een 14,8V accu (8-cels) zouden alle 4 zichtbaar/actief zijn.

Pagina: 1