Schakelaar vervangen door Niko dimmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 18:43
Ik wil een schakelaar in de keuken vervangen door een Niko 310-01901 universeel dimmer. Hij moet led-lampen gaan dimmen en is daar voor geschikt. Nu raak ik alleen even in de war, want aan de schakelaar zitten alleen een bruine en een zwarte draad. Op zich logisch, maar in het aansluitschema in de handleiding van de dimmer verwachten ze ook een blauwe 0 draad. Die heb ik dus niet. Ernaast zit een stopcontact met alle kleuren draden, maar ik kan die blauwe natuurlijk niet doorlussen.
Is er iemand die me even op weg kan helpen? Zit even vast.

Voor het overzicht even een foto van draden die uit de schakelaar komen en het open stopcontact direct ernaast.

Aansluitschema uit manual:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/n93aRa/Screen_Shot_2017_08_03_at_12_40_16.png

Situatie muur:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gCB42F/IMG_20170803_123810.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24

Cheezus

Luiaard

rogiertw schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:44:
Ernaast zit een stopcontact met alle kleuren draden, maar ik kan die blauwe natuurlijk niet doorlussen.
Waarom zou je dat niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Cheezus schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:45:
[...]

Waarom zou je dat niet kunnen?
Hij loopt toch niet naar de lampen dan? Je lust hem alleen door dan naar de led-dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-04 09:40
Die specifieke dimmer heeft inderdaad een neuter nodig. Je zou deze kunnen doorlussen van het stopcontact, maar dan moet het stopcontact wel op dezelfde kring zitten als de lamp. Anders moet je een andere dimmer gebruiken die geen neuter nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Die lamp zit als het goed is al aan een blauwe draad. Die komt waarschijnlijk in dezelfde centraaldoos uit als de aders van je schakelaar en stopcontact. De blauwe draad hoeft niet fysiek naar je dimmer te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:48
Nul is alleen nodig voor de voeding van de dimmer.

Met gloei of halogeenlampen was nul niet nodig omdat er voldoende door de lampjes "gelekt" kon worden als hij uit was. Maar LED verlichting gaat al aan bij een paar milliampère, daarom heb je nul nodig.
LED ongeschikte dimmers laten hierdoor de lampen knipperen als ze uit zijn.

Maar, het moet het wel dezelfde nul zijn. Dus niet van een andere aardlekautomaat.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 03-08-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Cheezus schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:54:
Die lamp zit als het goed is al aan een blauwe draad. Die komt waarschijnlijk in dezelfde centraaldoos uit als de aders van je schakelaar en stopcontact. De blauwe draad hoeft niet fysiek naar je dimmer te lopen.
Met deze dimmer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Gewoon retourneren en de 310-02900 nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
mathias82 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:53:
Die specifieke dimmer heeft inderdaad een neuter nodig. Je zou deze kunnen doorlussen van het stopcontact, maar dan moet het stopcontact wel op dezelfde kring zitten als de lamp. Anders moet je een andere dimmer gebruiken die geen neuter nodig heeft.
Dank allemaal! Als ik blauw doorlus van de wcd en dan de schakelaar in de meterkast omzet knalt de aardlek er direct uit... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-04 14:41
rogiertw schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:00:
[...]

Dank allemaal! Als ik blauw doorlus van de wcd en dan de schakelaar in de meterkast omzet knalt de aardlek er direct uit... :-(
Mag ook niet de 0 van een andere aardlek automaat zijn. Je kunt natuurlijk wel de 0 uit de plafond contactdoos van de lamp doortrekken naar de WCD. lasklem er op en door de buis naar de wcd trekken. Dan zit de lamp op dezelfde 0 als de dimmer.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ik ging uit van deze situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZMjS521BlXZt6VlX2InXU3dz/full.png

Dan zou je gewoon de blauwe draad van de WCD kunnen pakken.
Bij de TS gaat de aardlek eruit dus blijkbaar zit het daar wat anders :P

[ Voor 10% gewijzigd door Cheezus op 03-08-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je hebt inderdaad twee opties:
- Nul trekken.
- Andere dimmer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:08
rogiertw schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:00:
[...]

Daarom moest je dus kijken of die wcd op dezelfde groep zit voordat je het zomaar door ging lussen. 8)7 Gelukkig zit het blijkbaar achter een andere aardlekschakelaar waardoor je nu met je fout geconfronteerd wordt, in plaats van een gevaarlijke situatie had gecreëerd. Werken met elektra is geen trail&error klus.

Deze dimmer heeft een blauwe draad nodig. Die kun je waarschijnlijk doortrekken vanuit de centraaldoos / lamp. Of je schaft een andere dimmer aan die geen nul nodig heeft.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Paul1987 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:03:
[...]

Mag ook niet de 0 van een andere aardlek automaat zijn. Je kunt natuurlijk wel de 0 uit de plafond contactdoos van de lamp doortrekken naar de WCD. lasklem er op en door de buis naar de wcd trekken. Dan zit de lamp op dezelfde 0 als de dimmer.
Er zit een gehele koof gebouwd om de lampen heen en ik kom niet (meer) zo makkelijk bij de doos in het plafond. ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Xander schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:04:
[...]

Daarom moest je dus kijken of die wcd op dezelfde groep zit voordat je het zomaar door ging lussen. 8)7 Gelukkig zit het blijkbaar achter een andere aardlekschakelaar waardoor je nu met je fout geconfronteerd wordt, in plaats van een gevaarlijke situatie had gecreëerd. Werken met elektra is geen trail&error klus.

Deze dimmer heeft een blauwe draad nodig. Die kun je waarschijnlijk doortrekken vanuit de centraaldoos / lamp. Of je schaft een andere dimmer aan die geen nul nodig heeft.
Rare is dus dat ik de stroom eraf had en de wcd ook geen spanning meer had... Dus gelijke groep lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
rogiertw schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:06:
[...]

Rare is dus dat ik de stroom eraf had en de wcd ook geen spanning meer had... Dus gelijke groep lijkt me.
Dat is wel aparte dan ja... Hoe had je de spanning eraf gehaald? Door een installatieautomaat of groepsschakelaar te schakelen? Als je de hoofdschakelaar om zet heb je nergens meer spanning maar dat wil niet zeggen dat alles dezelfde groep is. ;)

Als deze WCD en het lichtpunt op dezelfde groep zitten dan zou wat jij wilt gewoon moeten kunnen, wellicht is er iets anders fout gegaan met de aansluiting?

Zo op de foto te oordelen zou ik trouwens gokken dat het niet dezelfde groep is, dan had de bruine net zo goed ook al doorgelust kunnen zijn. Die schakelaar rechts is als het goed is wel dezelfde groep als de wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Xander schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:10:
[...]

Dat is wel aparte dan ja... Hoe had je de spanning eraf gehaald? Door een installatieautomaat of groepsschakelaar te schakelen? Als je de hoofdschakelaar om zet heb je nergens meer spanning maar dat wil niet zeggen dat alles dezelfde groep is. ;)

Als deze WCD en het lichtpunt op dezelfde groep zitten dan zou wat jij wilt gewoon moeten kunnen, wellicht is er iets anders fout gegaan met de aansluiting?

Zo op de foto te oordelen zou ik trouwens gokken dat het niet dezelfde groep is, dan had de bruine net zo goed ook al doorgelust kunnen zijn. Die schakelaar rechts is als het goed is wel dezelfde groep als de wcd.
Installatie automaat.. Ik snap dat hoofdschakelaar ander effect heeft. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Kijkend in de manual van de dimmer die jij noemt heb je net zo goed een N draad nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wat is die dubbele schakelaar? Mechanische ventilatie?
Ik vind het raar dat je blijkbaar een fase uit 2 verschillende centraaldozen hebt daar. Dat impliceert bijna dat het toch van een andere groep is.

Even voor alle duidelijkheid: je weet dat de "L" op de dimmer niet voor de "Lamp" is he? Die is voor "live" (fase).

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 03-08-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
rogiertw schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Kijkend in de manual van de dimmer die jij noemt heb je net zo goed een N draad nodig....
Nee hoor. Kijk nog maar eens naar dat aansluitschema, er zit echt geen nul aan de dimmer.

Als je dit soort schema's niet kunt lezen is het wellicht wijzer om een elektricien te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rogiertw schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Niet voor de dimmer, wel voor lamp natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Xander schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:17:
[...]

Nee hoor. Kijk nog maar eens naar dat aansluitschema, er zit echt geen nul aan de dimmer.

Als je dit soort schema's niet kunt lezen is het wellicht wijzer om een elektricien te bellen.
je hebt gelijk! Ik keek te snel naar de draadkleuren die ze gebruiken ipv de symbolen op dimmer.
Nul-draad trekken naar centraaldoos is geen optie voor mij op dit moment, dus wordt het andere dimmer.

Dank voor de snelle reacties allen!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
rogiertw schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:20:
[...]

Nul-draad trekken naar centraaldoos is geen optie voor mij op dit moment, dus wordt het andere dimmer.
Dat zou moeten werken.

Blijft wel... Als je met het uitschakelen van één eindgroep zowel die schakelaar / lamp als de naastgelegen WCD spanningsloos kunt maken, dan zou de huidige dimmer ook moeten werken met een blauw draadje vanaf de WCD. Weet je zeker dat dit goed zat aangesloten? Kan het probleem elders zitten, bijvoorbeeld in de lamp? Of hangt deze lamp al langer en werkt het met een normale schakelaar wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:54:
Nul is alleen nodig voor de voeding van de dimmer.

Met gloei of halogeenlampen was nul niet nodig omdat er voldoende door de lampjes "gelekt" kon worden als hij uit was. Maar LED verlichting gaat al aan bij een paar milliampère, daarom heb je nul nodig.
LED ongeschikte dimmers laten hierdoor de lampen knipperen als ze uit zijn.

Maar, het moet het wel dezelfde nul zijn. Dus niet van een andere aardlekautomaat.
Niet alleen van dezelfde aardlekschakelaar, want dan kan hij alsnog van een andere groep zijn. Die nul moet onvoorwaardelijk van dezelfde groep zijn, anders loop je het gevaar dat je bij een eventuele klus denkt een groep uit te hebben geschakeld via deze weg toch spanning op die groep zet.

Dat die aardlekschakelaar er uit knalde kan best worden veroorzaakt doordat hier een andere groep in het spel is. De enige oplossing voor deze dimmer is een blauwe draad bij trekken van het schakelpunt maar de centraaldoos. Het handigst is om de bestaande zwarte draad als trekdraad te gebruiken, of ingeval van niet zo goed lukken eventueel drie nieuwe draden bruin, blauw en zwart nemen en de twee bestaande zwarte en bruine draad als trekdraad gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Xander schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:25:
[...]

Dat zou moeten werken.

Blijft wel... Als je met het uitschakelen van één eindgroep zowel die schakelaar / lamp als de naastgelegen WCD spanningsloos kunt maken, dan zou de huidige dimmer ook moeten werken met een blauw draadje vanaf de WCD. Weet je zeker dat dit goed zat aangesloten? Kan het probleem elders zitten, bijvoorbeeld in de lamp? Of hangt deze lamp al langer en werkt het met een normale schakelaar wel?
Met een standaard schakelaar werkt het al maanden goed. Ik vind het ook erg raar. Heb nog eens getest door stofzugier aan te doen via wcd... die gaat uit zodra spanning eraf gaat van de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-05 14:25
Voor mijn led verlichting in de badkamer heb ik deze dimmer gebruikt:
https://www.ecobright.nl/...v-inbouw-fase-afsnijding/

Je moet wel even goed kijken of je fase-afsnijdings of fase-aansnijdings lampen heb.
Deze dimmer heeft geen nul nodig. En heeft een zeer groot dimbereik.

Ik ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
rogiertw schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:30:
[...]

Met een standaard schakelaar werkt het al maanden goed. Ik vind het ook erg raar. Heb nog eens getest door stofzugier aan te doen via wcd... die gaat uit zodra spanning eraf gaat van de groep.
Ja, dat is wel duidelijk. Maar om misverstaan te voorkomen, gaat die lamp dan ook uit? Dat vertel je er namelijk niet bij, het is het enige criterium om vast te stellen of je wel of niet op dezelfde groep zit. Indien niet, dan is zoals ik zei in m'n vorige bericht dat verbindingsdraadje uiteraard taboe. Met nog iets andere bewoordingen, je zou daarmee een verbinding leggen tussen twee groepen, hetgeen natuurlijk nooit is toegestaan.

Maar zo'n enorme klus is wat ik voorstelde met een draad erbij trekken toch niet? Desnoods met behulp van iemand die er verstand van heeft. Draad trekken is doorgaans toch al iets wat je bij voorkeur even met z'n tweeën doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
De lampen gaan uit inderdaad.

Het trekken van de draad is de klus niet. Echter de gehele afzuigkap eruit halen om bij de centraaldoos te kunnen wel. Dimmer kan nog retour en dan is de voorgestelde dimmer eerder in dit topic goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Klinkt voor mij toch echt alsof het wel degelijk dezelfde groep is.

Dimmer verkeerd aangesloten of dimmer defect??

De kleuren bruin en zwart staan trouwens verkeerd getekend in dat schema in de openingspost.

[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 03-08-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
rogiertw schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:12:
De lampen gaan uit inderdaad.

Het trekken van de draad is de klus niet. Echter de gehele afzuigkap eruit halen om bij de centraaldoos te kunnen wel. Dimmer kan nog retour en dan is de voorgestelde dimmer eerder in dit topic goed alternatief.
Oké, maar als blijkt dat beide punten op dezelfde groep zitten, immers je schakelde maar één groep uit (neem ik aan), dan kun je volstaan met dat korte verbindingsdraadje. Alleen is dan nog niet verklaard waardoor de aardlekschakelaar er uit knalde. Er werd domweg een verschilstroom geconstateerd, wat alleen maar kan als een deel van de fasestroom via een andere weg dan de eigen nul terugvloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
wellicht is inderdaad de dimmer niet 100%. Ik zal hem eens elders inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Hoe is de groepenkast opgebouwd? Losse aardlekschakelaars met daar achter installatieautomaten? Geen aardlekautomaten (beide functies gecombineerd in één toestel)? Weet je zeker dat er iets uit gaat door een aardfout?

Het is heel erg onwaarschijnlijk dat een dimmer dat veroorzaakt. Er zit immers niet eens een aardedraad op de dimmer aangesloten, dus waar zou die dimmer naar toe moeten lekken? Of heb je perongeluk de groen/gele draad vanaf de WCD afgetakt in plaats van de blauwe ofzo? :+ De kans dat het ding kortsluiting veroorzaakt bijvoorbeeld door verkeerd aansluiten is er wel, maar dan zou de installatieautomaat uit moeten gaan.

De verklaring dat de nuldraad achter een andere aardlekschakelaar zit dan de fase (doordat ze dus van verschillende groepen komen) is dan waarschijnlijker. In dat geval meten beide aardlekschakelaars een verschilstroom (en gaan er vaak ook twee aardlekschakelaars uit). Maar het lijkt er op dat je met redelijke zekerheid hebt vastgesteld dat de schakelaar en wcd wel tot dezelfde groep behoren.

Heb je toevallig een losse lamp of bouwfitting ergens liggen? Die zou je moeten kunnen laten branden met de bruine draad uit de linker doos (schakelaar) en de blauwe draad uit de middelste doos (wcd). Mits de conclusies die je nu trekt allemaal kloppen.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 03-08-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Xander schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:06:
De verklaring dat de nuldraad achter een andere aardlekschakelaar zit dan de fase (doordat ze dus van verschillende groepen komen) is dan waarschijnlijker. In dat geval meten beide aardlekschakelaars een verschilstroom (en gaan er vaak ook twee aardlekschakelaars uit).
Dat hoeft niet. Ze zijn niet enorm nauwkeurig, en je weet ook niet hoeveel stroom er altijd al weglekt. Bij de ene groep kan dat nihil zijn, bij de andere groep een paar milliampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
jeroen3 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:17:
[...]

Dat hoeft niet. Ze zijn niet enorm nauwkeurig, en je weet ook niet hoeveel stroom er altijd al weglekt. Bij de ene groep kan dat nihil zijn, bij de andere groep een paar milliampère.
Daarom schreef ik: vaak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
De situatie van de TS zijn zeker twee verschillende groepen, anders kom je niet met twee fase draden aan in de dozen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:12
Mocht het echt niet lukken kun je kijken naar de Busch Jeager 6523U, dit is een LED dimmer die zonder nul werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sine schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:31:
De situatie van de TS zijn zeker twee verschillende groepen, anders kom je niet met twee fase draden aan in de dozen.
Daar gingen mijn gedachten eerst ook naar uit, maar:
TS verklaart dat bij zijn test zowel de lamp uit ging als de stofzuiger, terwijl hij maar één groep had uitgeschakeld. Veel kennis van zaken is er bij TS niet, anders had hij dit probleem hier niet geplaatst. Versta me goed, ergens geen verstand van hebben is geen schande. Zo heb ik geen verstand van voetballen.

Maar met jouw redenatie Sine zou hij zelfs niet hebben geweten wat hij deed met de suggestie te wekken dat hij maar één groep uitschakelde, maar dat dit in werkelijkheid toch twee moeten zijn geweest. Zou kunnen, er lijkt me maar één manier om daar achter te komen, dat is TS nog een keer nadrukkelijk vragen wat hij precies heeft gedaan. Heeft hij inderdaad één groep uitgeschakeld, waarbij die twee, zowel lamp als stofzuiger uitschakelden, of waren het er twee. In het eerste geval is het uitschakelen van die aardlekschakelaar bij het weer inschakelen voorlopig nog een volkomen raadsel, in het tweede geval is het verklaarbaar. De beide aansluitpunten moeten dan ook op twee verschillende centraaldozen aangesloten zitten.

PS:
Een andere vraag aan TS betreft het schemaatje in de topicstart. Dat is natuurlijk qua draadkleuren fout. Heb je dat zelf getekend, of stond het zo op het doosje of in de gebruiksaanwijzing? In het laatste geval vind ik het wel een beetje knullig. Made in China?

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 03-08-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Techneut schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:39:
[...]

Daar gingen mijn gedachten eerst ook naar uit, maar:
TS verklaart dat bij zijn test zowel de lamp uit ging als de stofzuiger, terwijl hij maar één groep had uitgeschakeld. Veel kennis van zaken is er bij TS niet, anders had hij dit probleem hier niet geplaatst. Versta me goed, ergens geen verstand van hebben is geen schande. Zo heb ik geen verstand van voetballen.

Maar met jouw redenatie Sine zou hij zelfs niet hebben geweten wat hij deed met de suggestie te wekken dat hij maar één groep uitschakelde, maar dat dit in werkelijkheid toch twee moeten zijn geweest. Zou kunnen, er lijkt me maar één manier om daar achter te komen, dat is TS nog een keer nadrukkelijk vragen wat hij precies heeft gedaan. Heeft hij inderdaad één groep uitgeschakeld, waarbij die twee, zowel lamp als stofzuiger uitschakelden, of waren het er twee. In het eerste geval is het uitschakelen van die aardlekschakelaar bij het weer inschakelen voorlopig nog een volkomen raadsel, in het tweede geval is het verklaarbaar. De beide aansluitpunten moeten dan ook op twee verschillende centraaldozen aangesloten zitten.

PS:
Een andere vraag aan TS betreft het schemaatje in de topicstart. Dat is natuurlijk qua draadkleuren fout. Heb je dat zelf getekend, of stond het zo op het doosje of in de gebruiksaanwijzing? In het laatste geval vind ik het wel een beetje knullig. Made in China?
Bizar genoeg klopt dat schema en Niko is ook niet bepaald een goedkoop merk :X

Voor de duidelijkheid, de dimmer moet als volgt aangesloten worden (symbool = functie = draadkleur):
N = nul = blauw
L = live = bruin
~ = output = zwart

Normaal zou ik trouwens verwachten dat twee dozen direct tegen elkaar aangesloten zitten op dezelfde groep. Het is gebruikelijk om dozen van verschillende groepen ook fysiek te scheiden (juist om onduidelijkheid te voorkomen). Maar dan zou de bruine draad gewoon doorgelust kunnen worden vanuit de naast gelegen doos. Dat dat niet gedaan is, suggereert juist weer twee verschillende groepen.

Vanwege alle onduidelijkheden in deze situatie zou ik persoonlijk de gekozen dimmer terug sturen en gaan voor een dimmer die alleen fase en een schakeldraad nodig heeft.

Ik heb hier in huis sinds een paar maanden Jung 225 NVDE dimmers ingebouwd. Die hebben geen nul-draad nodig, minimale belasting van 3 Watt met led-lampen (niet geheel onbelangrijk) en werken perfect met goede dimbare ledlampen (ik heb overal Philips lampen inzitten).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:43:
Normaal zou ik trouwens verwachten dat twee dozen direct tegen elkaar aangesloten zitten op dezelfde groep. Het is gebruikelijk om dozen van verschillende groepen ook fysiek te scheiden (juist om onduidelijkheid te voorkomen). Maar dan zou de bruine draad gewoon doorgelust kunnen worden vanuit de naast gelegen doos. Dat dat niet gedaan is, suggereert juist weer twee verschillende groepen.
Ook dit is te verklaren. Wanneer voor de schakelaars en de WCD alles uit dezelfde centraaldoos zou moeten komen qua bedrading zou je over de vulfactor van de buis heen komen, 16mm2 betekent maximal 5 draden er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:43:
[...]

Bizar genoeg klopt dat schema en Niko is ook niet bepaald een goedkoop merk :X

Voor de duidelijkheid, de dimmer moet als volgt aangesloten worden (symbool = functie = draadkleur):
N = nul = blauw
L = live = bruin
~ = output = zwart

[...]
Wat mij aan het plaatje in de TS stoort, is dat de kleuren niet overeenkomen met wat je zou verwachten. Voor L hebben ze zwart gebruikt en voor de schakeldraad een rood/bruin achtige kleur. Dat is op z'n zachtst gezegd "ongelukkig gekozen". Bij mij in huis is dat precies andersom.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-08-2017 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:50:
[...]

Wat mij aan het plaatje in de TS stoort, is dat de kleuren niet overeenkomen met wat je zou verwachten. Voor L hebben ze zwart gebruikt en voor de schakeldraad een rood/bruin achtige kleur. Dat is op z'n zachtst gezegd "ongelukkig gekozen". Bij mij in huis is dat precies andersom.
Klopt, en dat terwijl binnen in ieder geval west Europa de gebruikte kleuren overal gelijk zijn. Voor een dimmer die rond de €90 kost zou je mogen verwachten dat de documentatie klopt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:53:
[...]
Ook dit is te verklaren. Wanneer voor de schakelaars en de WCD alles uit dezelfde centraaldoos zou moeten komen qua bedrading zou je over de vulfactor van de buis heen komen, 16mm2 betekent maximal 5 draden er in.
Maar er zijn uitgaande van dezelfde groep geen 5 draden, maar slechts 4, te weten fase, nul, aarde en schakeldraad. Indien het dezelfde groep zou zijn, dan had één buis kunnen volstaan en zouden afzonderlijke fasedraden niet nodig zijn geweest. Die tweede buis is in dat geval volstrekte dwaasheid. Daarmee kom je, gecombineerd met het anders onverklaarbaar uitschakelen van een aardlekschakelaar, toch onvermijdelijk terug op het vermoeden van twee aparte groepen. Logisch dat je dan met dat nuldraadje die verschilstroom creëert. Zou het kunnen dat TS in plaats van een groepsautomaat (als deze toevallig aanwezig is) de hoofdautomaat heeft uitgeschakeld? Logisch dat dan alles wordt uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Techneut schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:44:
[...]
Maar er zijn uitgaande van dezelfde groep geen 5 draden, maar slechts 4, te weten fase, nul, aarde en schakeldraad.
Heb je ook gezien dat er nog een dubbele schakelaar rechts naast zit?

Dit betekent op z'n minst 6 draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat was ik inderdaad even vergeten na de eerste blik op de topicstart. En dan moet ik je gelijk geven dat die afzonderlijke leidingen ook ingeval van de zelfde groep toch wel mogelijk zijn. Dit staat natuurlijk los van dat uitschakelen van die aardlekschakelaar, dat onverklaarbaar blijft als alles op één groep zit.

Maar goed, als TS geen nuldraad wil bijtrekken omdat dit teveel tijdelijk sloopwerk betekent, dan zal voor hem een andere dimmer kopen verreweg de gemakkelijkste oplossing zijn. Wij kunnen dan wel nieuwsgierig zijn naar hoe het nou echt zit en naar wat hij gedaan heeft, maar ik vermoed dat voor hem de kous af is en dat het verder voor hem omdat hij niet elektrotechnisch is opgeleid worst zal zijn. En dat kan ik me in zijn geval nog wel voorstellen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Toch een reactie van deze TS zonder electrotechnische achtergrond. :) De dimmer is retour gegaan en ik kreeg bericht dat de dimmer defect was. Kreeg direct nieuwe en de nul-draad vanuit de WCD verlengd en alles werkt nu naar behoren.

Dank allen voor de antwoorden en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mooi dat het is opgelost. Mijn veronderstelling van geen elektrotechnische opleiding, die je beantwoordt met een smiley kwam voort uit de gedachte dat bij wel zo'n opleiding deze vraag naar de oorzaak van dit probleem niet was geplaatst. In mijn ogen was het dus de vraag van een leek en de opmerking was dan ook niet bedoeld als belediging, maar meer als een constatering.

Achteraf doet het er (misschien) niet zo heel veel meer toe, maar voor mij blijft het toch nog een raadsel waarom die aardlekschakelaar er uitknalde. Daar moet hoe dan ook een verschilstroom de oorzaak van zijn geweest. En hoe je het ook wendt of keert, daar is niets aan veranderd. En dan gaan mijn gedachten uit naar de mogelijkheid dat dit nog wel eens plaats kan vinden doordat je mogelijk op het randje zit van wel of niet aanspreken. Of zou het kunnen dat je de eerste keer (per ongeluk) het verbindingsdraadje aan de aarde had aangesloten?

PS:
Of was het misschien niet een aardlek die uitschakelde, maar een groepsautomaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 06-08-2017 19:04 ]

Pagina: 1