Alright, aangezien het internet geen duidelijkheid verschaft, en het CBR een bureaucratisch gedrocht is waar ik geen duidelijk antwoord kan krijgen, richt ik mij tot het medium dat keer op keer mij uit de brand heeft geholpen.
De situatie
Sinds 2004 ben ik in het bezit van een auto rijbewijs (
, gemiddeld 50K per jaar, een ervaren automobilist dus.
In April 2014 rijbewijs (
verlengt. En in Mei 2014 diagnose "ADHD" mogen ontvangen na aanhoudende concentratie problemen op het werk. Voor deze aandoening slik ik 1x daags Concerta 54mg. Alles prima, alles onder controle.
Nu wil ik echter ook mijn motorrijbewijs gaan halen. Vele van mijn lieve collega's en vrienden rijden ook motor en ik wil graag meedoen met deze hobby. Dus, we gaan er voor.
De vragen aan mede-tweakers.
Vraag 1:
In de EigenVerklaring komt de aandoening ADHD twee keer aan bod. Specifiek vraag 3 en 9.
Moet ik vraag 9 positief of negatief beantwoorden?
Tot zover vraag 1.
Vraag 2 (in deelvragen)
Het CBR traject voor een rijbewijs met ADHD is voor zo ver ik begrijp als volgt.
1. Vul EV correct in.
2. Laat je psychiatrisch onderzoeken door een CBR goedgekeurde psycholoog. Deze zegt "1. Ja, 2. Ja onder voorbehoud, of 3. Nee". (We gaan even uit van 1. Ja).
3. Het CBR vereist een rijtest. Dit mag in eigen vervoer.
4. OBV rijtest kan het CBR besluiten: 1. Goedkeuring bepaalde tijd, 2. Goedkeuring onbepaalde tijd. (we gaan even uit van optie 2).
Echter zijn er een aantal dingen onduidelijk.
1. Wanneer doe je praktijk examen voor de motor? Is dit voor stap 2,3 of 4?
2. Blijft mijn auto rijbewijs geldig gedurende het goedkeuringstraject?
3. Doe ik de rijtest in mijn auto, of moet ik deze op de motor doen (ivm halen motorrijbewijs).
4. Krijg ik in afwachting van rijtest / uitslag, bij positieve uitslag rijexamen motor, al een rijbewijs, of moet ik hier op wachten?
Hopelijk zijn hier mede-tweakers met ervaring of kennis over dit onderwerp. (En nee, de suggestie "gewoon alles op de EV als "Nee" invullen" is geen optie. Dit is fraude en kan problemen geven met geldigheid rijbewijs en verzekeringen.
De situatie
Sinds 2004 ben ik in het bezit van een auto rijbewijs (
In April 2014 rijbewijs (
Nu wil ik echter ook mijn motorrijbewijs gaan halen. Vele van mijn lieve collega's en vrienden rijden ook motor en ik wil graag meedoen met deze hobby. Dus, we gaan er voor.
De vragen aan mede-tweakers.
Vraag 1:
In de EigenVerklaring komt de aandoening ADHD twee keer aan bod. Specifiek vraag 3 en 9.
Hierop is het antwoord "Ja". ADHD valt onder een psychatrische stoornis.3. Ben u onder behandeling of onder behandeling geweest voor een psychiatrische stoornis, Een hersenziekte of een ziekte van het zenuwstelsel?
Hierop zou het antwoord ook "Ja" zijn. Methylfenidaat (de actieve stof in Concerta) valt hier onder. Dit is een Lijst 1 narcotica. En de verpakking krijg een GELE sticker Echter is het onduidelijk of hier het antwoord ook "Ja" moet zijn of dat dit bij vraag 3 inbegrepen is.9 Gebruikt u geneesmiddelen die volgende de bijsluiter de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden, zoals slaapmiddelen, Kalmeringsmiddelen, antidepressieve middelen, anti psychotische middelen, opwekkende middelen of dergelijke?
Moet ik vraag 9 positief of negatief beantwoorden?
Tot zover vraag 1.
Vraag 2 (in deelvragen)
Het CBR traject voor een rijbewijs met ADHD is voor zo ver ik begrijp als volgt.
1. Vul EV correct in.
2. Laat je psychiatrisch onderzoeken door een CBR goedgekeurde psycholoog. Deze zegt "1. Ja, 2. Ja onder voorbehoud, of 3. Nee". (We gaan even uit van 1. Ja).
3. Het CBR vereist een rijtest. Dit mag in eigen vervoer.
4. OBV rijtest kan het CBR besluiten: 1. Goedkeuring bepaalde tijd, 2. Goedkeuring onbepaalde tijd. (we gaan even uit van optie 2).
Echter zijn er een aantal dingen onduidelijk.
1. Wanneer doe je praktijk examen voor de motor? Is dit voor stap 2,3 of 4?
2. Blijft mijn auto rijbewijs geldig gedurende het goedkeuringstraject?
3. Doe ik de rijtest in mijn auto, of moet ik deze op de motor doen (ivm halen motorrijbewijs).
4. Krijg ik in afwachting van rijtest / uitslag, bij positieve uitslag rijexamen motor, al een rijbewijs, of moet ik hier op wachten?
Hopelijk zijn hier mede-tweakers met ervaring of kennis over dit onderwerp. (En nee, de suggestie "gewoon alles op de EV als "Nee" invullen" is geen optie. Dit is fraude en kan problemen geven met geldigheid rijbewijs en verzekeringen.