Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:18
Beste Tweakers, ik wil een SSD kopen voor mijn laptop om weer een klein stukje snelheidswinst te boeken. Ik heb 3 modellen op het oog, maar vraag me vooral af hoeveel ik zou merken van het verschil hiertussen.
...

Ik zit momenteel te kijken naar de Samsung 850 EVO 500GB, de Samsung 850 Pro 512GB en de Crucial MX300 2,5" 525GB.
Mijn kennis over dit onderwerp is vrij basic. Ik weet wat een SSD is (goed genoeg om te weten dat ik er eentje wil ;) ), maar ben geen IT-er en ben dus niet helemaal op de hoogte van wat alle specificaties inhouden.

Ik zoek een betrouwbare SSD van minimaal 500GB die veel "bang voor z'n buck" geeft. Ik heb veel positiefs gelezen over de Samsung 850 serie, wat ook de reden is waarom ik deze als eerste bekeken heb. Ik weet echter niet in hoeverre ik in de praktijk verschil ga merken tussen de PRO en de EVO. Is het verschil de extra prijs waard?
...
Ik gebruik de laptop redelijk intensief. Ik werk regelmatig met Photoshop, Outlook, Word en heb in Chrome regelmatig zo'n 50 tabbladen open staan. Bovendien download ik soms ondertussen dingen en wil ik ook soepeltjes een spelletje kunnen spelen.
Op zich kan de laptop hier nu al prima mee overweg, maar het kan nog wat vloeiender en sneller. En daarom kijk ik nu naar een SSD.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:44

WCA

't verschil is amper te merken tussen deze 2 ssd's. De samsung is ietsje vlotter, de crucial heeft iets meer opslag.

Kies waar je je zelf het beste bij voelt, het zijn beide uitstekende keuzes.

De pro is meestal zijn meerprijs niet waard, wel langere garantie als ik me niet vergis

[ Voor 18% gewijzigd door WCA op 03-08-2017 11:35 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor de reactie. Ik vind vlotter wat belangrijker dan de hoeveelheid opslag. Het gaat maar om 12 GB ofzo.

Nu nog zien of het mogelijk is om de hele installatie 1 op 1 over te zetten op de nieuwe SSD. Dat wordt waarschijnlijk een nieuw topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:44

WCA

't is vooral vlotter op papier hoor, en in benchmarks. In de praktijk merk je er niets van, tenzij je echt zware workstation taken doet oid.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ook al is het voor de 250GB versie, resultaten blijven hetzelfde:

http://ssd.userbenchmark....-850-Evo-250GB/2385vs2977

Daarnaast, de Crucial is veuuuul langzamer:

http://ssd.userbenchmark....al-MX300-525GB/2385vs3643

Verdict; ga gewoon voor de Pro als je max performance wilt hebben, prijzen liggen niet ver uit elkaar. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Slavy op 03-08-2017 12:38 ]

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snelheidsverschil tussen ssd's, nvme incluis, is er in dagelijks gebruik niet tenzij je specifieke taken uitvoert zoals het werken mer RAR bestanden https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten. Neem daarom een ssd met lage prijs per GB, de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor de antwoorden. Maakt de keuze niet direct makkelijker :P, maar via de links leer ik weer wat meer over hoe SSD's werken en presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:53
De crucial krijg je dan weer software bij waarmee je gemakkelijk je oude schijf 1:1 kunt overzetten. Bij de samsung krijg je dit dacht ik ook, maar die werkt naar mijn weten alleen goed met de duurdere installatiekit: pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB (incl. installatiekit)

Heb je een pc met sata aansluitingen beschikbaar? Dat adviseer ik de crucial. Heb je alleen de laptop? Dan zou ik gaan voor de samsung installatiekit. Je betaald wat meer maar de tijd die je bespaart met het opnieuw installeren van windows, updates en je programmas is het meer dan waard.

Wat voor oude schijf zat er trouwens in de laptop? Een mechanische of een ssd?

[ Voor 33% gewijzigd door Bennnie op 03-08-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
De laptop heeft momenteel een gewone HDD, merk of model weet ik zo even niet, maar die is een jaar geleden overgezet van 300gb naar 750gb. Achteraf niet helemaal nodig, want ik zit momenteel nog niet over de 300 heen. Maar kon er destijds een leuk deeltje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rettsu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-07 16:18
Bennnie schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:03:
De crucial krijg je dan weer software bij waarmee je gemakkelijk je oude schijf 1:1 kunt overzetten. Bij de samsung krijg je dit dacht ik ook, maar die werkt naar mijn weten alleen goed met de duurdere installatiekit: pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB (incl. installatiekit)
Je kan via de Samsung website een Data Migration tool downloaden, maar hiervoor moeten wel beide schijven aangesloten zitten.
Bedankt voor de antwoorden. Maakt de keuze niet direct makkelijker :P, maar via de links leer ik weer wat meer over hoe SSD's werken en presteren.
De snelheid van een 850 tegenover de Crucial is wel veel beter, sinds dat je met Photoshop werkt en voornamelijk grotere bestanden opslaat zal ik wel voor de Samsung gaan.
Ook verschilt die €10,- niet echt tussen de 2 SSD's.

De 850 PRO is een minimaal verschil, volgens de benchmarks is die maar 5% sneller dan de 850 EVO, maar wel €50,- duurder.

Als ik voor jou zou mogen kiezen dan had ik de Samsung 850 EVO 500 gepakt, maar die keuze is verder aan jou.

You can be a king, or a streetsweeper.. but everybody is dancing with The Grim Reaper - Robert Alton Harris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:06
Slavy schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:37:
Ook al is het voor de 250GB versie, resultaten blijven hetzelfde:

http://ssd.userbenchmark....-850-Evo-250GB/2385vs2977

Daarnaast, de Crucial is veuuuul langzamer:

http://ssd.userbenchmark....al-MX300-525GB/2385vs3643

Verdict; ga gewoon voor de Pro als je max performance wilt hebben, prijzen liggen niet ver uit elkaar. :)
En wat geven die cijfertje dan precies aan? Ja op papier is hij VEEL langzamer. Maar kijken we naar de praktijk
en de link van @Verwijderd Dan zien we dat het voor 90% van de consumenten totaal niet zinvol is om er meer geld aan uit te geven. Tenzij je vaak en grote rar bestanden werkt. Dan kan het zinvol zijn. Terwijl als we jou link volgen http://ssd.userbenchmark....0-Evo-500GB/m182182vs3477 De 960 pro toch even 171% sneller is. Ik zie dat alleen in de praktijk niet terug. Terwijl mensen die 35 euro op hun rekening in de praktijk wel terug zien.

Mijn advies is om dan ook ver bij vergelijking sites uit de buurt te blijven GPU Boss CPU Boss klinken leuk. Maar voegen eigenlijk niets toe voor de consument. Behalve dat je E-Peen wat gegroeid is met de aankoop van een 960 pro
Bennnie schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:03:

Heb je een pc met sata aansluitingen beschikbaar? Dat adviseer ik de crucial. Heb je alleen de laptop? Dan zou ik gaan voor de samsung installatiekit. Je betaald wat meer maar de tijd die je bespaart met het opnieuw installeren van windows, updates en je programmas is het meer dan waard.

Wat voor oude schijf zat er trouwens in de laptop? Een mechanische of een ssd?
Nu weet ik niet wat jij verdient. Maar 100 euro voor 2/3 uurtjes werk(waarbij niet eens echt aan het werk bent omdat sommige dingen gewoon tijd kosten). doe ik met alle liefde. Dan ga ik de hele dag ssd's installeren.

[ Voor 28% gewijzigd door loki504 op 04-08-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-08 08:26
En de WD blue dan? Iets vlotter dan de Crucial en lijkt stabieler (op papier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets vlotter in benchmarks. Ga je alleen maar benchmarks draaien dan is het een goede keuze, ga je andere dingen doen met je systeem dan neem je de ssd met de laagste prijs per GB. Ik herhaal nog maar eens; prestatieverschil is er in de praktijk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Zou je dan een Crucial MX300 adviseren, vanwege de condensators? Want dat maakt hem anders dan de WD blue bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kan een reden zijn al is de stroomverliesbescherming erg beperkt. Alleen wat in het cache van de ssd zit wordt nog weggeschreven. Puur de prijs per GB en de betrouwbaarheid en dan kan je niet om de Crucial heen. Ander voordeel van de Crucial is de capaciteit. Die is 25 - 35GB groter dan de concurrentie. Samsung houdt mij vooral tegen vanwege de heisa als je de firmware wil updaten. Ze willen nog net je pincode niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Dat is idd niet zo fijn bij Samsung en ik merkte laatste dat in de nieuwste versie 1 van mijn 2 Samsung ssd's gewoon niet meer werd ondersteund.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Zit bij de Crucial MX300 tegenwoordig ook nog software voor het klonen van de HD? Dat zat er eerder niet bij. Bij WD bijvoorbeeld wel. Dat kan ook meespelen, tenzij Crucial dat nu ook meelevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:00
Toen ik mijn Crucial SSD kocht een paar jaar geleden zat er software voor klonen bij, voor zover ik weet word dat nog steeds meegeleverd. Ik heb over mijn Crucial SSD geen klachten, prestaties zijn voor mijn workload (vooral photoshop, Office en gamen) meer dan prima. Ik zou wel wat meer GB's willen hebben, dus ik zou voor de Crucial gaan, dan heb je toch wat meer ademruimte op de SSD.
Pagina: 1