Barebone als Tor relay

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er een Tor relay van maken om mijn bandbreedte nuttig te kunnen gebruiken. Ik begrijp dat dit een zeer specifiek doel is. Als er vragen zijn hoor ik het graag.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb gezocht naar standaard barebones en deze gaan al snel richting de 500 euro als je ze wil uitrusten met een Core i5, 8GB geheugen en een SSD. Ik wil het uiteraard zo goedkoop mogelijk omdat het draaien van deze relay vrijwilligerswerk is. Laten we voor het idee een prijs van rond de 300 euro nemen. Schroom echter niet om afwijkende prijzen te tonen als het interessant is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik wil kaal beginnen. De enige apparatuur die erop aangesloten zal worden is de gigabit switch.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hij moet minimaal een Core i5 bevatten vanwege AES-NI instructies. Een i7 is uiteraard nog beter, en een zo hoog mogelijke generatie heeft altijd de voorkeur. De voorkeur gaat naar een processor met AES-NI support. Dit hoeft niet perse een Intel processor te zijn. Tevens moet hij een zo hoog mogelijke klokfrequentie hebben omdat Tor niet multithreaded kan draaien. Daarnaast moet er minimaal 8GB 4GB geheugen en een SSD (M2) in zitten en moet hij Gigabit ethernet aan boord hebben. Er hoeft geen OS op te draaien, maar als dat er al op staat is het geen probleem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken. Ook Chinese.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het energieverbruik is belangrijk aangezien dit systeem 24/7 moet gaan draaien. Hoe zuiniger, hoe beter.

Ga je overklokken?
Nee, dat is niet de bedoeling.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar goedkope alternatieven voor de (naar mijn mening) te dure NUC's. Ervaringen van barebones uit China zouden heel mooi zijn. Iets zoals dit waarbij je voor 320 euro al een compleet systeem hebt. Ik vraag me dan af of dit echte Intel CPU's zijn en hoe betrouwbaar de hardware is. Het mogen natuurlijk ook gewoon barebones uit Nederland zijn, als de prijs en configuratie maar interessant is.

[ Voor 2% gewijzigd door 3raser op 03-08-2017 14:49 . Reden: Niet perse Intel CPU ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicl
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-12-2023
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hij moet minimaal een Core i5 bevatten vanwege AES-NI instructies. Een i7 is uiteraard nog beter, en een zo hoog mogelijke generatie heeft altijd de voorkeur. Tevens moet hij een zo hoog mogelijke klokfrequentie hebben omdat Tor niet multithreaded kan draaien. Daarnaast moet er minimaal 8GB geheugen en een SSD (M2) in zitten en moet hij Gigabit ethernet aan boord hebben. Er hoeft geen OS op te draaien, maar als dat er al op staat is het geen probleem.
Sinds Skylake (6de generatie) wordt AES-NI ook door de meeste Celerons/Pentiums/i3's ondersteund, daar heb je geen i5 voor nodig. Ten tweede, waarom wil je een M.2 SSD? Linux (wat zo te zien veruit het populairste OS voor Tor relays is) kun je ook prima vanaf een USB stick draaien.

Ook 8GB geheugen lijkt me erg veel voor een kale Linux distro + Tor, ben je nog van plan om iets anders met de hardware te doen, of wordt het echt een pure "dedicated" relay?

(Om af te sluiten, wat voor upload snelheid heb je? Als je een 1gbit/s glasvezel verbinding hebt heb je natuurlijk snellere hardware nodig dan voor een ADSL lijntje :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
shicl schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:17:
[...]

Sinds Skylake (6de generatie) wordt AES-NI ook door de meeste Celerons/Pentiums/i3's ondersteund, daar heb je geen i5 voor nodig. Ten tweede, waarom wil je een M.2 SSD? Linux (wat zo te zien veruit het populairste OS voor Tor relays is) kun je ook prima vanaf een USB stick draaien.

Ook 8GB geheugen lijkt me erg veel voor een kale Linux distro + Tor, ben je nog van plan om iets anders met de hardware te doen, of wordt het echt een pure "dedicated" relay?

(Om af te sluiten, wat voor upload snelheid heb je? Als je een 1gbit/s glasvezel verbinding hebt heb je natuurlijk snellere hardware nodig dan voor een ADSL lijntje :P )
Bedankt voor je AES-NI opmerkingen. Dat wist ik niet en is dus zeer interessant. Ik heb er nog geen praktijk ervaring mee maar het schijnt dat de CPU load drastisch vermindert dankzij deze AES support. Benchmarks met bijvoorbeeld Truecrypt laten grote verschillen zien. Al zijn er helaas geen Tor benchmarks ga ik er toch vanuit dat dit de snelheid ten goede komt.

Het gebruik van een SSD lijkt mij nodig om eventuele caching problemen te voorkomen. Ik weet niet hoeveel data Tor schrijft/leest tijdens zijn werk maar een USB stick kan deze acties flink benadelen qua prestaties. Hetzelfde geldt voor het geheugen. Een relay schijnt te profiteren van meer geheugen naar mate de bandbreedte toeneemt. Lees ook hier. En ik zit er liever mee verlegen dan om verlegen. Nogmaals, ik heb niet de praktijk ervaring om dit te onderbouwen. Het hardware advies voor Tor relays is erg beperkt. En ja, ik wil een dedicated relay bouwen. Dus het wordt een (redelijk) kale linux distro (Debian of Ubuntu).

Ik heb momenteel een glasvezel verbinding waarbij ik tot 200Mbit kan reserveren voor Tor gebruik. Mijn verbinding is dus sneller aangezien ik ook nog privé van de verbinding gebruik maak.

[ Voor 3% gewijzigd door 3raser op 03-08-2017 11:38 . Reden: Link over geheugen gebruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Waarom een Intel CPU? Ik zou lekker een Ryzen 1400/1600 oid pakken en die op z'n staart trappen. Daar kan geen i5 tegen op kwa prijs.

Kijk hoe hard een i7 7700k wordt ingemaakt door de 1700/1800 in truecrypt
http://techreport.com/rev...n-7-1700-cpus-reviewed/11

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
DarkBlaze schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:50:
Waarom een Intel CPU? Ik zou lekker een Ryzen 1400/1600 oid pakken en die op z'n staart trappen. Daar kan geen i5 tegen op kwa prijs.

Zijn barebones met de nieuwe Ryzen processoren al goed beschikbaar? Een benchmark waarin de 1400/1600 niet voor komen zegt natuurlijk niets over hun prestaties. Dat is alleen een aanname. Maar het is wel een processor om in de gaten te houden. Als ze ook een goede klokfrequentie hebben zijn ze zeker interessant.

Ik zal mijn startpost aanpassen om aan te geven dat het belang van de klokfrequentie en hardware AES-NI support belangrijker is dan het merk van de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicl
3raser schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Het gebruik van een SSD lijkt mij nodig om eventuele caching problemen te voorkomen. Ik weet niet hoeveel data Tor schrijft/leest tijdens zijn werk maar een USB stick kan deze acties flink benadelen qua prestaties. Hetzelfde geldt voor het geheugen. Een relay schijnt te profiteren van meer geheugen naar mate de bandbreedte toeneemt. Nogmaals, ik heb niet de praktijk ervaring om dit te onderbouwen. Het hardware advies voor Tor relays is erg beperkt. En ja, ik wil een dedicated relay bouwen. Dus het wordt een (redelijk) kale linux distro (Debian of Ubuntu).

Ik heb momenteel een glasvezel verbinding waarbij ik tot 200Mbit kan reserveren voor Tor gebruik. Mijn verbinding is dus sneller aangezien ik ook nog privé van de verbinding gebruik maak.
Ik heb zelf een tijdje een Tor relay gedraaid, maar dat is inmiddels zo'n 3 jaar geleden dus sommige dingen kunnen mogelijk veranderd zijn in tussentijd.

Ik maakte toentertijd gebruik van een Intel Atom CPU, met 2GB ram en Ubuntu server op USB stick. Dat was ruim voldoende voor mijn verbinding (8Mbit/s upload, dacht ik). Ik kan me niet herinneren dat Tor veel I/O gebruikte.

Mogelijk zijn deze links interessant:
https://tor.stackexchange...are-to-run-a-tor-relay-on
https://www.torservers.ne...or_a_high_bandwidth_relay
DarkBlaze schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:50:

OP heeft het over een 200Mb/s (25MB/s) upload, zo'n Ryzen die 8GB/s kan verwerken lijkt me een beetje overkill :P
(TrueCrypt gebruikt trouwens wel iets andere crypto dan Tor (Truecrypt gebruikt 256bit AES-XTS, Tor 128bit AES-CTR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn Tor relay van 1Mbit/s gemiddeld en 10Mbit/s max draait hier op een oude Core i5 3470 T, fanloos en gebruikt maar een paar procent CPU.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
shicl schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:03:
[...]

Ik heb zelf een tijdje een Tor relay gedraaid, maar dat is inmiddels zo'n 3 jaar geleden dus sommige dingen kunnen mogelijk veranderd zijn in tussentijd.

Ik maakte toentertijd gebruik van een Intel Atom CPU, met 2GB ram en Ubuntu server op USB stick. Dat was ruim voldoende voor mijn verbinding (8Mbit/s upload, dacht ik). Ik kan me niet herinneren dat Tor veel I/O gebruikte.

Mogelijk zijn deze links interessant:
https://tor.stackexchange...are-to-run-a-tor-relay-on
https://www.torservers.ne...or_a_high_bandwidth_relay

[...]

OP heeft het over een 200Mb/s (25MB/s) upload, zo'n Ryzen die 8GB/s kan verwerken lijkt me een beetje overkill :P
(TrueCrypt gebruikt trouwens wel iets andere crypto dan Tor (Truecrypt gebruikt 256bit AES-XTS, Tor 128bit AES-CTR)
De links die je aangeeft ken ik. Het gaat helaas altijd over relays die een veel lagere bandbreedte hebben. En dat is nu juist het "probleem". De lagere snelheden zijn goed te doen maar het gaat om de hogere snelheden. En vooral de grote hoeveelheid sessies die ieder hun eigen encryptie hebben. Overkill in de CPU is geen probleem. Ik hou liever een beetje marge. En dit kan ook schelen in het energieverbruik lijkt me. Daarom is de AES-NI ook een must.

Ter informatie. Ik draai op dit moment ook al een relay welke 24Mbit (3Mbyte) doet op een Core i3 processor binnen een VM. De load schommelde dan volgens arm tussen de 20% en 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Juup schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:15:
Mijn Tor relay van 1Mbit/s gemiddeld en 10Mbit/s max draait hier op een oude Core i5 3470 T, fanloos en gebruikt maar een paar procent CPU.
Dat kan heel goed kloppen. 1Mbit is geen hoge snelheid. Ik wil 200Mbit kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicl
3raser schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:16:
[...]

De links die je aangeeft ken ik. Het gaat helaas altijd over relays die een veel lagere bandbreedte hebben. En dat is nu juist het "probleem". De lagere snelheden zijn goed te doen maar het gaat om de hogere snelheden. En vooral de grote hoeveelheid sessies die ieder hun eigen encryptie hebben. Overkill in de CPU is geen probleem. Ik hou liever een beetje marge. En dit kan ook schelen in het energieverbruik lijkt me. Daarom is de AES-NI ook een must.

Ter informatie. Ik draai op dit moment ook al een relay welke 24Mbit (3Mbyte) doet op een Core i3 processor binnen een VM. De load schommelde dan volgens arm tussen de 20% en 40%.
Ik raad inderdaad wel een CPU met AES-NI ondersteuning aan wegens de prestaties.

Maar ik blijf erbij met een upload van 25MB/s is een CPU die 8GB/s(!) kan verwerken echt overbodig is. Vooral als in de OP lees dat je energie verbruik belangrijk vindt:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het energieverbruik is belangrijk aangezien dit systeem 24/7 moet gaan draaien. Hoe zuiniger, hoe beter.
Ik zou eerder naar een moderne i3 of een wat langzamere Ryzen kijken, ook dan hou je ook nog ruim genoeg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@3raser
Dat is vrij eenvoudig, een 1400 is namelijk een halve 1700/1800 ;)

ik weet niet of er al barebones zijn maar je kan natuurlijk zelf ook een itx/matx bord + kast uitzoeken dat is niet zo heel moeilijk. Even voor de duidelijkheid je hebt de 1400/1500x dat zijn quadcores met SMT (4c/8t), de 1600/1600x zijn hexacores met SMT dus 6c/12t en de 1700/1800 series zijn 8c/16t processoren maar ze zijn verder identiek aan elkaar. Er worden alleen een aantal cores uitgeschakeld per cluster.

PS: Die china prijzen zijn leuk, maar vergeet niet dat hier nog 21% BTW over komt en invoerrechten.
Komt nog eens bij dat het U processoren zijn dus vaak geknepen versies met 2 cores (dus een i3 eigenlijk).

@shicl
Daarom ook een R5 1400 en geen 1700/1800 ;) die is met z'n ~160 euro goed te betalen.

Een 1400 zal ook vrij zuinig zijn (zuiniger dan een i7/i5)

[ Voor 22% gewijzigd door DarkBlaze op 03-08-2017 12:42 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
DarkBlaze schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:38:
@3raser
Dat is vrij eenvoudig, een 1400 is namelijk een halve 1700/1800 ;)

ik weet niet of er al barebones zijn maar je kan natuurlijk zelf ook een itx/matx bord + kast uitzoeken dat is niet zo heel moeilijk. Even voor de duidelijkheid je hebt de 1400/1500x dat zijn quadcores met SMT (4c/8t), de 1600/1600x zijn hexacores met SMT dus 6c/12t en de 1700/1800 series zijn 8c/16t processoren maar ze zijn verder identiek aan elkaar. Er worden alleen een aantal cores uitgeschakeld per cluster.

PS: Die china prijzen zijn leuk, maar vergeet niet dat hier nog 21% BTW over komt en invoerrechten.
Komt nog eens bij dat het U processoren zijn dus vaak geknepen versies met 2 cores (dus een i3 eigenlijk).

@shicl
Daarom ook een R5 1400 en geen 1700/1800 ;) die is met z'n ~160 euro goed te betalen.

Een 1400 zal ook vrij zuinig zijn (zuiniger dan een i7/i5)
Ik kan zo snel geen barebones vinden met een Ryzen processor. Zelf bouwen is leuk, maar gaat ten koste van het energieverbruik. Die barebones hebben meestal een 65Watt voeding. Dat gaat je vast niet lukken met een Ryzen + ITX bordje + geheugen + voeding. Bovendien lopen de kosten zo snel op. Ik vraag me af of je zo'n systeem kan bouwen voor ~350 euro.

Dat de Chinese kasjes U-versies zijn klopt. Dat staat er gewoon bij. Het aantal cores is dan minder maar ik heb hooguit 2 cores nodig omdat Tor niet meer cores gebruikt. Klokfrequentie is in dat geval belangrijker en dat zit bij een i3-6100U gewoon op 2,3Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
shicl schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:37:
[...]
Maar ik blijf erbij met een upload van 25MB/s is een CPU die 8GB/s(!) kan verwerken echt overbodig is. Vooral als in de OP lees dat je energie verbruik belangrijk vindt:
Praten we hier over een AES doorvoersnelheid van 8GB/s? Hoe heb je dat berekend of hoe kom je aan die info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@DarkBlaze Ryzen heeft geen IGP dus voor dit gebruik lijkt het mij niet handig, moet er weer een extra videokaart bij.

@3raser Al naar de pricewatch: ASRock DeskMini 110 gekeken? Klein, zuinig, hoge kwaliteit en ruimte voor een standaard Intel CPU met boxed koeler en meerdere SSD's. Max drie SSD's, één NVMe en twee SATA-600.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 03-08-2017 13:12 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik wou net de link voor de Deskmini 110 plaatsen, dus nu houden we het maar bij de (inmiddels weer beter leverbare) pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Beter leverbaar valt nogal tegen of je moet meer dan 20 euro meer willen betalen dan enkele maanden terug. Dat terwijl de CPU eigenlijk goedkoper moet worden door de gunstigere dollar-eurokoers.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

-The_Mask- schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:14:
Beter leverbaar valt nogal tegen of je moet meer dan 20 euro meer willen betalen dan enkele maanden terug. Dat terwijl de CPU eigenlijk goedkoper moet worden door de gunstigere dollar-eurokoers.
Er is sinds enkele dagen weer wat aan de prijzen gewijzigd zie ik (waar ze ook volop uit voorraad leverbaar waren), het wisselt nu met de dag. Toch blijft het een interessante CPU zolang deze aardig voordeliger is dan de i3 uitvoering.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ten opzichte van een i3 is het wel interessant, simpelweg omdat een i3 eigenlijk zo goed als niks extra's bied. Maar om dubbel zoveel te betalen voor alleen maar hyperthreading in vergelijking met de Celerons is weer heel overdreven.

Intel had met de Celerons vanaf 35 euro en Pentiums vanaf 50 euro nu twee hele sterke series kunnen hebben waar AMD op dit moment niet tegenop zou kunnen boxen. Maar nu heeft AMD hun quadcore's vanaf straks zo'n 100 euro en Intel's antwoord is prijsverhogingen. 8)7

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Als ik de Deskmini 110 zou gebruiken dan kom ik op onderstaand lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 109,95€ 109,95
1ASRock DeskMini 110€ 139,95€ 139,95
1Kingston ValueRAM KVR21S15S8/8 (retail)€ 69,90€ 69,90
1Transcend MTS600 32GB€ 38,24€ 38,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,04

Is dit compleet? De voeding zit al in de casing toch?
Ik vraag me wel af wat het energieverbruik van deze combinatie zou zijn. De prestatie lijken op paier wel goed met die i3 op 3,9Ghz.
Ik verkoos overigens de i3 boven de G4560 vanwege de hogere kloksnelheid (400Mhz meer) en iets lagere TDP van 51 Watt. De prijs is wel hoger maar ik hoop dat hij dat dan ook waar maakt. Bovendien is de laagste prijs voor de G5460 van een leverancier die niet kan leveren. Daarna stijgen de prijzen hard.
Qua geheugen ben ik toch maar voor 8GB gegaan omdat ik niet zeker weet of 4GB voldoende zal zijn. Het is erg koffiedik kijken tenzij iemand een vergelijkbare setup heeft en zijn specs deelt.
De SSD is gewoon zo goedkoop mogelijk gekozen. OS draaien vanaf een USB stick vind ik net iets te link. Vooral vanwege de USB 2.0 poorten.

Ik vind dit op zich best een goede vervanging ten opzichte van de Chinese barebone gezien ik daar weinig garantie heb en niet weet of de prijs bij de douane nog oploopt. Maar ik zie graag nog alternatieven als die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
~11% hogere kloksnelheid voor ~40% meer euro's lijkt mij niet echt een goede deal. Verbruik is trouwens hoger van de i3 onder volledige belasting en niet lager. In idle zal het niet uitmaken en over lange termijn is het verschil vast ook verwaarloosbaar.

Tevens is dat geen NVMe SSD en zal die daarom ook niet werken.
pricewatch: Transcend SSD370 (Premium) 32GB of pricewatch: Intel 600p 128GB moet je hebben. SATA-600 of NVMe SSD dus.

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 03-08-2017 13:52 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Na wat leeswerk op deze pagina (uit 2010, dus wel iets verouderd) heb ik wat meer informatie omtrent het draaien van een hoge capaciteit relay. De beste schrijver stelt dat:
  1. Je per 100Mbit ongeveer 2Ghz aan rekenkracht nodig hebt (AES-NI niet meegerekend)
  2. Een exit-node op volle capaciteit ongeveer 500MB geheugen verbruikt.
Ik zou dus veilig naar 4GB geheugen kunnen zakken om de kosten te drukken. Ik ben bovendien niet van plan om een exit-node te draaien, dus mogelijk verbruikt mijn node nog minder geheugen.
-The_Mask- schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:51:
~11% hogere kloksnelheid voor ~40% meer euro's lijkt mij niet echt een goede deal.
Tevens is dat geen NVMe SSD en zal die daarom ook niet werken.
pricewatch: Transcend SSD370 (Premium) 32GB of pricewatch: Intel 600p 128GB moet je hebben. SATA-600 of NVMe SSD dus.
Prijstechnisch gezien is het onverstandig. Maar de kloksnelheid is volgens mij wel belangrijk. Dus als het prijsverschil niet heel groot is dan kies ik voor de snelheid. Het verschil in prijs is overigens iets kleiner als je kijkt naar wat er daadwerkelijk geleverd kan worden. Je opmerking over de SSD gaat volledig aan mij voorbij. Blijkbaar kan niet iedere M.2 SSD op iedere M.2 aansluiting?

Ik heb de configuratie aangepast. Het ziet er nu zo uit. De SSD is iets groter maar vooral sneller. De door -The_Mask- voorgestelde pricewatch: Transcend SSD370 (Premium) 32GB had slechts 40MB/s schrijfsnelheid. Dat lijkt me toch wel erg traag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial CT4G4SFS824A€ 34,70€ 34,70
1Corsair Force LS V2 60GB€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,55

Ik zie dat de ASRock DeskMini 110 ook USB 3.0 aansluitingen heeft. Ik zou dus ook een USB stick kunnen gebruiken om het OS op te draaien. Met de juiste stick komt de snelheid prima in de buurt van een goedkopere SSD. En USB sticks zijn over het algemeen nog iets goedkoper.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lexar Jumpdrive P20 32GB Zwart€ 25,77€ 25,77
1Crucial CT4G4SFS824A€ 34,70€ 34,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,37

[ Voor 21% gewijzigd door 3raser op 03-08-2017 15:12 . Reden: USB stick ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het aantal Hz is niet een eenheid voor rekenkracht, maar alleen van frequentie. Een CPU van 2GHz kan dus verschrikkelijk traag zijn, zo traag dat er niet eens een modern kaal OS normaal op kan draaien, maar kan dus ook prima de snelst mogelijke CPU zijn welke te koop is en alles wat daar tussen in zit. Er staat dan ook iets anders. ;)

Een USB stick als OS drive is alleen verstandig als die heel weinig schrijfacties te verduren krijgt voor een OS schijf. Anders is die binnen de kortste keren versleten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
-The_Mask- schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:22:
Het aantal Hz is niet een eenheid voor rekenkracht, maar alleen van frequentie. Een CPU van 2GHz kan dus verschrikkelijk traag zijn, zo traag dat er niet eens een modern kaal OS normaal op kan draaien, maar kan dus ook prima de snelst mogelijke CPU zijn welke te koop is en alles wat daar tussen in zit. Er staat dan ook iets anders. ;)

Een USB stick als OS drive is alleen verstandig als die heel weinig schrijfacties te verduren krijgt voor een OS schijf. Anders is die binnen de kortste keren versleten.
Als er encryption benchmarks zijn voor de genoemde CPU's dan hou ik me aanbevolen. Anders ga ik nu even uit van mijn onderbuikgevoel. ;)

Ik heb de IO van mijn huidige Tor relay bekeken en dat is vrijwel 0. Ondanks dat de nieuwe relay straks veel meer verkeer moet gaan verwerken denk ik dat het minimaal blijft. Tor zal wel geen disk caching gebruiken omdat dat de veiligheid van de dienst niet ten goede komt.
Pagina: 1