Beeldscherm krijgt soms plots geen signaal meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:30
Ik heb heel sporadisch (zeg eens per week, bij dagelijks gebruik) dat mijn beeldschermen ineens geen signaal meer krijgen. Dit gebeurt niet tijdens het opstarten, maar gewoon at random tijdens gebruik. Ik merk dat het beeld dan ook even een tel blijft hangen, waarna de schermen op zwart gaan en er de melding "no signal" op komt te staan. Opnieuw opstarten is dan de oplossing.

Mijn eerste gedachte is dat het de videokaart moet zijn, maar deze is eigenlijk niet zo oud (2015). Een andere oorzaak zou misschien de voeding kunnen zijn, deze heb ik sinds 2011 in gebruik.

Het meest voor de hand liggende heb ik gedaan en dat is het updaten van de video-drivers, maar dit lost het probleem helaas niet op.

Nou verwacht ik niet dat er met deze beperkte informatie direct een oorzaak gevonden kan worden, maar misschien kan ik met een programmaatje eens monitoren wat er fout gaat? Bestaat er zo'n programma?

Mijn systeem is alsvolgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 227,01€ 227,01
1ASRock Z170 Pro4€ 118,25€ 118,25
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 398,09€ 398,09
1Creative X-Fi Titanium€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 650D€ 0,-€ 0,-
2HP LP2475w Zwart€ 204,49€ 408,98
1Startech.com 3.5inch Hard Drive to 5.25inch Front Bay Bracket Adapter - zwart€ 4,68€ 4,68
1Thermalright Ultra-120 Extreme€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 126,51€ 126,51
1Seasonic X-660 80+ Gold€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2 120GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 254,99€ 254,99
1Ruark Audio MR1 Rich Walnut (Bruin)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.538,51

Oh en Windows 10

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04:42
Als je computer crashed misschien staat er iets in eventlog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Zou een crashende driver kunnen zijn. Overigens zegt leeftijd van onderdelen niet heel veel. Een videokaart kan na twee dagen al de geest geven, of zelfs in zijn doos tijdens transport (DOA).

Eerst software uitsluiten lijkt me. Met DDU kan je de driver wegpleuren en de nieuwste AMD driver voor je kaart installeren. Daarna weer even aankijken of het verbetert.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Thanks, ik ga beiden eens proberen. Waar ik zelf wel al vanaf het begin over twijfel is dat de videokaart recht boven de Samsung SM951 ssd zit. Qua koeling niet het meest optimaal lijkt mij zo, maar weet niet of dat een mogelijke oorzaak kan zijn. Nou kan ik de kaart naar het 2e pci-e slot schuiven, maar die is niet op volle snelheid (x4 tov x16)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lp7Kqsn.jpg

ps, tijdens het typen van dit bericht stootte ik tegen de pc-kast en startte alles weer opnieuw op. Lijkt toch iets niet helemaal lekker te zitten daar.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 03-08-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Lijkt me inderdaad ook niet helemaal lekker zitten daar. Misschien een keer alle connectors los halen en weer vast doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:41
Ik heb een tijdje met een soortgelijk probleem op mijn werk-pc gestoeid. Als je een tikkie tegen de kast gaf, startte alles opnieuw op.
Uiteindelijk bleek dat de voeding te zijn die kapot was.

Wie weet heeft dat indirect ook weer gevolgen voor het wegvallende beeld.

Ik kan niet beoordelen of dit ook bij jou de oorzaak is, maar neem het zeker even mee in je zoektocht, mocht alle stekkers een keer goed aandrukken geen soelaas bieden !

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik ga em straks inderdaad even opnieuw in elkaar zetten. Dat uitvallen was overigens maar eenmalig, maar wel toevallig. Event log gaf wel een kritieke foutmelding, maar dat beperkte zich tot de melding dat de pc niet correct afgesloten was. Daarvoor niets bijzonders.

Ik heb iig de gfx driver volledig verwijdert met dat programma en opnieuw geïnstalleerd. Nu is het dus even afwachten wat ie doet en als het weer voorkomt kijk ik even in de event log en meld ik me weer.

Als het de voeding is zou ik de voltages kunnen monitoren denk ik? Ik dacht dat cpuid of coretemp oid dat ook kan bijhouden in een schemaatje of niet?

Edit 17:15:
Ik heb de pc vanmiddag aan gelaten. Nu bij terugkomst zie ik dat hij in de tussentijd uit zichzelf opnieuw was opgestart. Eventlog geeft het volgende aan;

BugcheckCode 234
BugcheckParameter1 0xffff9b89c09287c0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress 0
PowerButtonTimestamp 0
BootAppStatus 0
Checkpoint 0
ConnectedStandbyInProgress false
SystemSleepTransitionsToOn 0
CsEntryScenarioInstanceId 0
BugcheckInfoFromEFI true

Bij het zoeken op die bugcheckcode, kwam ik op deze reddit-pagina uit waar het programma "Bluescreenview" wordt geadviseerd. Ik heb dat nu geïnstalleerd, deze gaf aan dat de driver genaamd atikmdag.sys de oorzaak was van de laatste crash. Ik zie ook een overzicht van (vermoedelijk) eerdere crashes, waarbij de oorzaak wordt afgewisseld tussen de genoemde atikmdag.sys en dxgkrnl.sys

Als ik daarop zoek, wordt hier verteld dat het te maken heeft met de gfx-drivers van ATI. Oplossing 1 en 2 heb ik al geprobeerd, oplossing 3 probeer ik nu, maar ik kan het atikmdag.sys en atikmdag.sy_ bestand op beide locaties niet terugvinden.

Ik heb dus gezocht op bestandsnaam, dan krijg ik 7 hits op atikmdag.sys, maar geen op atikmdag.sy_.
- 2 in c:\windows\system32\driverstore\filerepository
- 4 in c:\amd\packages\drivers\* waarvan 1 in de map met naam laatste driver versie

Zou ik het gewoon kunnen kopiëren? Het zou namelijk in c:\windows\system32\drivers moeten staan. Oplossing 3 heeft het over een bepaald command in command-prompt, maar dat kan ik niet uitvoeren, omdat het originele bestand in c:\**\drivers niet bestaat.

[ Voor 73% gewijzigd door LA-384 op 03-08-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb intussen de videokaart naar het tweede pci-e slot verplaatst, aangezien ik nauwelijks games meer speel, leek me dat geen probleem.

Ik heb sinds die zet geen problemen meer ondervonden, maar kijk het nog even aan. Ik ben vaker langere tijd zonder problemen geweest.

[ Voor 87% gewijzigd door LA-384 op 22-08-2017 21:24 ]

Pagina: 1