Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 09:45
Welke grafische kaart kan ik het best gebruiken om een bestaand systeem stiller te maken? De huidige kaart heeft een ventilator die ik duidelijk kan horen. Daarom denk ik erover een kaart zonder ventilator te kopen, maar welke? Zijn er kaarten met een heatsink? Dit is mijn systeem nu:

Mainboard: Gigabit H61M-D2H-USB3
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3450 @ 3.10GHz, Ivy Bridge
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GT 630 (de lawaaimaker)
Windows 7 Pro (64 bit)

Er moet minstens één hdmi-aansluiting op zitten. Ik gebruik het systeem niet voor games of andere veeleisende toepassingen, alleen voor browsen, tv-kijken en e-mail. Liefst een niet al te dure kaart.

Paut

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:07
Je hebt een moederbord met HDMI output (en VGA en DVI), én een CPU met ingebakken GPU. Waarom gebruik je dat niet gewoon, als je toch niet gamed? Geen losse videokaart nodig dus, helemaal gratis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Hi Nat-Water, dat is een low-profile-kaart. Ik heb ruimte genoeg voor een hoge.

Op de pagina van je link staat ook een kaart van Gigabyte, die misschien net zo goed of beter is: pricewatch: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G

Wat denk je daarvan? De monitor is overigens een HD, geen 4K.

Paut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
Moet je even de reviews nalezen, ook al zal het hoogstwaarschijnlijk genoeg zijn.
Maar, het is interessanter wat @Micr0mega zegt - waarom niet gewoon via je onboard?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Hi Micr0mega, dat is een goed idee, en ik heb het ook al geprobeerd, maar soms blijven er restjes van vensters in beeld staan nadat ik ze wegklik. Dat kan natuurlijk aan de software liggen (besturingssysteem of apps), maar met de huidige NVIDIA gebeurt dit niet (soms heb ik wel twintig programmavensters tegelijk open staan, van Office-applicaties tot browsers tot database-apps).

Paut
Micr0mega schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:52:
Je hebt een moederbord met HDMI output (en VGA en DVI), én een CPU met ingebakken GPU. Waarom gebruik je dat niet gewoon, als je toch niet gamed? Geen losse videokaart nodig dus, helemaal gratis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:07
Paut schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:01:
Hi Micr0mega, dat is een goed idee, en ik heb het ook al geprobeerd, maar soms blijven er restjes van vensters in beeld staan nadat ik ze wegklik. Dat kan natuurlijk aan de software liggen (besturingssysteem of apps), maar met de huidige NVIDIA gebeurt dit niet (soms heb ik wel twintig programmavensters tegelijk open staan, van Office-applicaties tot browsers tot database-apps).

Paut

[...]
Dan zou ik beginnen met het de-installeren van je nVidia drivers en eventueel vergroten van het shared-memory voor de on-board GPU; dit kan in je BIOS, en gebruikt een deel van je RAM als geheugen voor de GPU.

Mocht dit toch niet werken of genoeg zijn, kan je natuurlijk als nog een dedicated videokaart kopen.
De kaart die @Nat-Water en jij zelf aangeven zijn prima. Tussen dit soort low-budget kaarten zit meestal erg weinig verschil, het gaat vooral om de beschikbare aansluitingen en de koeling. In theorie zou een groter koelblok beter de warmte van de GPU kwijt kunnen, maar dit ligt ook erg aan je kast en air-flow.
Ik zou dan gewoon de goedkoopste uitzoeken die HDMI heeft en passief gekoeld is, simpel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Onboard CPU is de goedkoopste manier, maar tegenwoordig zijn de meeste videokaarten passief tot op zekere hoogte, op mijn 970 gaan de fans draaien rond de 60℃. En een beetje extra power is nooit weg.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Hi Micr0mega, ik ga toch maar voor een losse videokaart om RAM te sparen voor andere taken.

Kun je ook ergens zien of zo'n Gigabyte GeForce GT 1030 2GB Silent (LP) compatibel is met het huidige Gigabit H61M-D2H-USB3 moederbord? Ik heb wel eens iets horen vallen over verschillende PCIe-versies...

Groet,
Paut
Micr0mega schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:10:[...]Mocht dit toch niet werken of genoeg zijn, kan je natuurlijk als nog een dedicated videokaart kopen.
De kaart die @Nat-Water en jij zelf aangeven zijn prima. [...] Ik zou dan gewoon de goedkoopste uitzoeken die HDMI heeft en passief gekoeld is, simpel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dat gaat prima passen met PCI-E x16. Mooi voordeel met GT1030 is dat je er h265 en VP9 decoding bij krijgt, die codecs komen er nu steeds meer :) Dan zou je nog jaren met je huidige computer kunnen doen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Hi Mick1990, dat is ook precies de bedoeling :) Ik wil met deze pc nog door tot aan het einde van de ondersteunig voor Windows 7, zo was het plan.

Nu eerst maar eens bestellen.

Groet,
Paut
Mick1990 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:48:
Dat gaat prima passen met PCI-E x16. Mooi voordeel met GT1030 is dat je er h265 en VP9 decoding bij krijgt, die codecs komen er nu steeds meer :) Dan zou je nog jaren met je huidige computer kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:54

br00ky

Moderator Harde Waren
W7 is eigenlijk al einde van (mainstream) support, daar ben je van op de hoogte?

Is er een reden om niet over te stappen op W10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Ja, eigelijk wel: <moppermodus> in Win 7 kun je updates uitstellen zolang je wilt, in Win 10 Pro maar heel beperkt en in Win 10 Home helemaal niet. Ik vind het erg vervelend als het systeem 'bezet' is op momenten dat het slecht uitkomt. Ik had een notebook laten upgraden naar Win 10 en kon daarna soms nauwelijks werken door al die achtergrondprocessen (teruggegaan naar Win 7 door een image terug te zetten). Verder vind ik het niet prettig dat er allerlei vormen van product placement (reclame) in Win 10 zitten, allerlei vooraf geïnstalleerde apps voor dingen die ik niet gebruik.</moppermodus>

Verder werkt Win 10 prima, maar het is niet echt mijn OS.
Paut
br00ky schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:56:
W7 is eigenlijk al einde van (mainstream) support, daar ben je van op de hoogte?

Is er een reden om niet over te stappen op W10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Wat betreft het updaten: met de laatste grote Creators Update is er het een en ander gewijzigd. Je kunt nu hele ruime zogeheten gebruikstijden instellen. Ik heb het nu zo ingesteld dat Windows 10 tussen 10:00 en 04:00 niet automatisch mag updaten en ook niet automatisch mag herstarten. En je kunt nu updates steeds voor 35 dagen uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Is dat ook zo in de Home-versie?

We dwalen wel een beetje af van de stille videokaart. Ik heb intussen die Gigabit-kaart in huis. Mooi dingetje.

Kan ik meteen, *zonder eerst de drivers van de oude kaart te verwijderen*, de kaarten in de kast verwisselen, het systeem opstarten en de drivers van de cd-rom installeren?

Paut
Mick1990 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:18:
Wat betreft het updaten: met de laatste grote Creators Update is er het een en ander gewijzigd. Je kunt nu hele ruime zogeheten gebruikstijden instellen. Ik heb het nu zo ingesteld dat Windows 10 tussen 10:00 en 04:00 niet automatisch mag updaten en ook niet automatisch mag herstarten. En je kunt nu updates steeds voor 35 dagen uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Je had al een NVIDIA-kaart met drivers en die zijn tegenwoordig universeel, dus je kunt gewoon de kaart verwisselen. Drivers van de CD-rom zou ik zelf niet meer gebruiken, dan kun je beter de laatste driver van NVIDIA zelf downloaden: http://www.nvidia.com/dow...Results.aspx/120903/en-us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Hi Mick1990,

Bedankt voor die link. Eens kijken of het allemaal werkt.

Paut
Mick1990 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 17:47:
Je had al een NVIDIA-kaart met drivers en die zijn tegenwoordig universeel, dus je kunt gewoon de kaart verwisselen. Drivers van de CD-rom zou ik zelf niet meer gebruiken, dan kun je beter de laatste driver van NVIDIA zelf downloaden: http://www.nvidia.com/dow...Results.aspx/120903/en-us
Pagina: 1