ata 100, 2de hd, slave primair kanaal---> probs

Pagina: 1
Acties:

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-03 13:56
Ik zit met een probleempie.
De situatie is als volgt, ik heb een abit ka7-100 (4 ide kanalen(waarvan 2 ata-100)), een 20 gig maxtor aangesloten op de de primairy ata-100 kanaal als slave, een plextor schrijver als master op het secundaire kanaal en een cd-rom op een van de gewone kanalen...
Ik wou nu een 2de hd aansluiten als slave, op het kanaal van de 20gig.
Het is een oude 3 gig quantum waar ik linux wil op gaan draaien...
Nu heb ik hem aangesloten als slave, op slave gezet, stroom gegeven (jaja)...
Maar ik zie 'm niet in de highpoint hd check, wat doe ik verkeerd?
Mag zo'n schijf wel op ata-100?

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• Xenon
Niemand?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 07 juli 2001 23:46 schreef -hfl-xenon het volgende:
...een 20 gig maxtor aangesloten op de de primairy ata-100 kanaal als slave...
...Nu heb ik hem aangesloten als slave, op slave gezet...
Dat gaat inderdaad niet... Maar ik neem aan dat het door de warmte komt en dat die 20GB maxtor allang op master is gezet.

Zo'n schijf kan wel op ATA100 kanaal, maar dat is niet aan te bevelen in combinatie met de maxtor op eenzelfde kabel. Want dan haal je de snelheid van de maxtor omlaag naar die snelheid van de quantum...

Als ik het goed heb begrepen, heb je nog een "gewone" kanaal over. Waarom zet je die quantum niet gewoon daarop :?

Als je het per-se op ATA100 channel wil, let dan wel op dat je hem goed verbindt. Een ATA100 kabel heeft 3 connectors: blauw, grijs en zwart (als het goed is). Die blauwe moet op mobo, zwarte op master harddisk en grijze op slave harddisk. Het beste is om de beide harddisks in te stellen op "cable select" (dus niet als master/slave).
Op zondag 08 juli 2001 00:03 schreef -hfl-xenon het volgende:
Niemand?
Relax man... Het was zaterdagavond en erg warm...

Verwijderd

Ik denk dat je beter die 3 Gig Hdd van Quantum beter op een normale IDE poort kan zetten, anders trek je de snelheid van de ATA 100 poort naar beneden.

Je kan hem wel op de primaire ATA 100 poort erbij zetten, maar dan moet je wel een schijf op master en de andere op slave zetten, anders werkt het niet.

• Xenon
Wow sorry typo, die 20 gig ata 100 staat als master op dat kanaal...
Dus een gewone (non ata-100) hd kan ik er niet bij aansluiten???

Als ik 'm op een gewoon kanaal zet?
Mag ik dan een ata-100 kabel gebruiken?
Anders moet ik nog een oude uit een oude pc slopen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 08 juli 2001 13:00 schreef -hfl-xenon het volgende:
Dus een gewone (non ata-100) hd kan ik er niet bij aansluiten???
In principe kun je dat wel, maar dat is niet aan te bevelen, omdat de snelheid van de ATA100 schijf dan omlaag wordt getrokken naar de snelheid van de langzaamste schijf. Dus bijvoorbeeld je hebt een ATA100 en een ATA33 op eenzelfde kabel. Die ATA100 wordt dus teruggedrongen naar ATA33 snelheid.
Als ik 'm op een gewoon kanaal zet?
Mag ik dan een ata-100 kabel gebruiken?
Anders moet ik nog een oude uit een oude pc slopen...
Je kan hem inderdaad het beste op de "gewone" IDE kanaal zetten (die is ATA33), eventueel samen met een CDROM drive die ook ATA33 ondersteunt. En ja, je kunt wel een ATA100 kabel gebruiken, die is backwards compatible.
Pagina: 1