Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-09-2022
Hallo Tweakers,

In mijn vorige topic heb ik aangegeven dat ik niet helemaal op mijn plek zit bij mijn huidige werkgever. Naar aanleiding hiervan heb ik eens voorzichtig om mij heen gekeken en een sollicitatie gehad.

Helaas viel dit mij erg zwaar gezien ik van mijzelf weet dat ik behoorlijk introvert ben en redelijk onzeker overkom over mijn kennis en kunnen. In mijn geval vertaalt dit zich naar een bepaalde vorm van zenuwachtigheid tijdens een sollicitatiegesprek waardoor ik het jammer genoeg niet ben geworden.

Verder helpt het ook niet dat ik nog op junior niveau zit gezien daardoor het aantal bedrijven met vacatures redelijk beperkt lijken.

Van mijzelf weet en heb ik gemerkt dat ik wel snel leer en in teamverband echt opbloei en bekend sta als een harde en prettige medewerker.

Ik vraag mij af of er meer mensen zijn die in het begin van hun carrière tegen deze muur aanliepen en hoe heb jij dit aangepakt?

Update:
Ik heb dus een hbo opleiding software engineering afgerond. Verder kennis van Java/.NET/C#/frontend frameworks.

[ Voor 6% gewijzigd door Workharder op 03-08-2017 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:48

wij

Je moet toch proberen je sterke punten uit te stralen. Probeer aan de hand van voorbeelden uit te leggen dat je in de praktijk mondig genoeg bent. Ik zou het gewoon eerlijk uitleggen. Je mag voor je gevoel best wel een beetje overdrijven in zo'n gesprek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-06 08:54

OmeJoyo

This is me

Ik denk dat bijna iedereen aan het begin van zijn carriere wel tegen dit soort problemen aanloopt :)
Ik in ieder geval wel, het heeft mij er niet van weerhouden simpelweg op elke vacature te reageren die me leuk leek om te doen en enigsinds aansloot bij wat ik kon.

Dat heeft uiteindelijk vele gesprekken opgeleverd, sommige verliepen ongemakkeljik. Maar een aantal verliepen er ook supergoed omdat een goede werkgever ook begrijpt dat jij dit voor de eerste of tweede keer in je leven aan het doen bent.

Het klinkt dus wellicht cliche, maar gewoon doen is de tip :) Iedere keer gaat uiteindelijk makkelijker en houdt in je achterhoofd dat zolang er een klik is tussen werkgever en werknemer het wel goed komt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met alle nuance; je vorige topic is een beetje een afwachtend verhaal ondanks de "misstanden" die benoemd worden. Die afwachtende houding lijkt, in mijn ogen, vooral bij jezelf te liggen al dan niet door onervarenheid of afwezige mondigheid.

Ik weet absoluut niet wat jouw huidige woonsituatie en/of financiele situatie is maar is het niet een beter idee om jouw huidige kennisniveau zelfstandig eerst uit te breiden door middel van aanvullende studies & certificeringen en pas daarna weer te gaan solliciteren?

Indien dit niet kan, zou ik me vooralsnog niet direct blind staren op het startsalaris maar wel proberen een indruk te krijgen van een nieuwe werkgever omtrent loopbaanbegeleiding, cursussen, salarisontwikkelingen etc. De "trots" van je HBO even opzij zetten en aan de hand hiervan een leuke werkgever zoeken die interesse in jou toont en daar (uiteindelijk) ook voor wil investeren en betalen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:08

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ontwikkelaars zijn niet aan te slepen, dus zelfs als junior zou het niet bijzonder veel moeite moeten kosten om een baan te krijgen. Het is moeilijk in te schatten wat je kan, want je noemt 0,0 opleidingsniveau/kennis in je post. Maar ik ga er vanuit dat je een ICT-opleiding of iets gerelateerds hebt gedaan, en ook enkele talen tot op zekere hoogte beheerst.

Dan is het een kwestie van op je linkedin aangeven dat je op zoek bent naar een baan, en je zal binnen no-time uitnodigingen en berichten hebben van recruiters om een keer een kop koffie te drinken. Een beetje recruiter weet wel dat niet alle ICT'ers gladde jongens zijn. Als je vóór het gesprek ook nog aangeeft wat een introvert type te zijn prikt een goeie recruiter daar wel om heen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 14:54 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Over het algemeen zijn programmeurs een bijzonder slag volk. Dus je bent niet de enige introverte programmeur hoor! Ik ben het als werkgever wel gewend als ik er weer eentje tegenover me heb zitten tijdens een sollicitatiegesprek ;)
Ontwikkelaars zijn niet aan te slepen
Precies. Vacatures genoeg!

Ik zou niet meteen via Recuiters gaan werken, maar gewoon zelf bedrijven benaderen die je interessant lijken. Ook als ze geen vacatures hebben uit staan. De meeste bedrijven reageren daar positief op.

Bedenk ook goed wat een sollicitatiegesprek eigenlijk is. Dat is een verkoopgesprek waarin je een product probeert te verkopen. Dat product ben jij!

Dus dingen als 'junior niveau' en 'onzeker over mijn kennis en kunde' horen daar NIET! in thuis.
Benadruk je positieve punten. Je opleiding, de ervaring die je al hebt opgedaan (bijvoorbeeld bij stages), wat men toen van je vond en benadruk bijvoorbeeld ook dat je "snel leert en in teamverband opbloeit". Ik heb bijvoorbeeld altijd moeite met programmeurs vinden die in teamverband kunnen werken. Zijn vaak toch wat eenlingen die moeite hebben om lekker te functioneren in een team. Dus als iemand dat aangeeft ga ik meteen weer een vinkje zetten als werkgever.

Als je ergens op gesprek komt: Zoek goed uit wat het bedrijf doet. Bestudeer de website, zoek uit wat hun producten doen, bekijk wat hun klanten doen. Je wilt niet weten hoe veel mensen ik al aan tafel heb gehad die niet eens wisten wat we hier bij ons bedrijf deden. Waarom zou ik die mensen willen aannemen? Ik hoop toch dat ze affiniteit met onze branch hebben? Laat dat dan ook blijken tijdens het gesprek!

Lang verhaal kort: Solliciteren is verkopen! Benadruk je sterke punten en heb het niet over je zwakke punten.

[ Voor 6% gewijzigd door FragDaddy op 03-08-2017 08:38 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:54
Wil net toevoegen dat introvert zijn geen beperking hoeft te zijn (zie dat dat al gepost is). Wat ik wel merk (20jr IT ervaring) dat er steeds meer baasjes/machos/blaaskaken rondlopen. Aan de andere kant zijn er ook bedrijven zat die hier wel mee om kunnen gaan. Zou even snel voor jou off-shore gerelateerde bedrijven wel afraden ;-)

Wellicht is een google / "creative" achtig bedrijf een plek waar je je veilig kunt voelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat ik door de jaren heen heb gemerkt, is dat ze vaak al verwachten dat je als programmeur een beetje apart bent :+ Al moet ik toegeven dat ik vroeger niet zo heel zenuwachtig was.

Punt is namelijk dat ik destijds ook weinig te verliezen had.

Nadat ik 5 jaar bij mijn vader heb gewerkt, moest ik voor het eerst solliciteren. Maar ja, ik woonde nog thuis, dus had zoiets van "ik zie wel waar het toe leidt". Dat hielp enorm.

Toen ik 4 jaar daarna weer ging solliciteren woonde ik op mezelf in een goedkoop flatje en had ik genoeg spaargeld om bijna 3 jaar vooruit te kunnen zonder inkomen. Dus toen was ik ook vrij relaxt :D

Tegenwoordig zou ik het veel enger vinden. Ik woon nu samen in een rijtjeshuis, heb een kind, etc. Een daling in of wegvallen van inkomen zou al gauw een redelijke ramp zijn.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Welke regio zit je?

Overdrijf enorm tijdens je sollicitatiegesprek. Vergroot alles wat positief is tot in het extreme. Dat is verkopen. Maar lieg niet. Alles wat je liegt wordt een keer tegen je gebruikt. Dus als je ergens geen ervaring mee hebt, dan heb je dat tijdens het sollicitatiegesprek niet. Heb je "redelijke" ervaring met iets, dan ben je daar tijdens het sollicitatiegesprek goed in thuis, en ken je dit en dat. (Oke, niet iedereen zou moeten overdrijven, maar als introverte mensen "enorm" overdrijven, overdrijven ze meestal nog minder als de gemiddelde verkoper)

Wat misschien voor jou helpt is om voorbeelden van je eigen werk mee te nemen. Eventueel met code. En daar over te gaan vertellen. Misschien kom je dan wat makkelijker los. En als je daar je enthousiasme over kunt laten zien heb je weer meer kans om aangenomen te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:49

Rmg

Wij krijgen van onze detacheerder sollicitatie/intake trainingen. Je krijgt dan feedback op je gedrag en hoe je overkomt en je doet 3 tot 4 sollicitaties (met acteurs) op 1 dag die je compleet doorzagen op van alles en nog wat.

Dat gedoe met die acteurs en nep sollicitaties ansich is verschrikkelijk, super ongemakkelijk vooral. :+ Maar je krijgt wel inzichten en tips op hoe je over komt en wat je er mee zou kunnen. De sollicitaties die je met zo'n cursus doet zijn ook een stuk zwaarder dan alle sollicitaties die je voor de rest van je leven gaat doen. Je leert er wel veel van

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou ook willen toevoegen dat een sollicitatiegesprek een wederzijdse kennismaking is. Ja, je moet jezelf verkopen maar een beetje serieus bedrijf wil ook zijn functie verkopen en de beste match vinden. Die beste match kan best iemand zijn die niet zo goed is in sollicitatiegesprekken, als ie maar wel goed is in programmeren (of wat ze dan ook zoeken).

Ik heb zelf veel sollicitatiegesprekken gevoerd voor plekken in mijn team en heb dus veel verschillende gesprekken gehad. Een keer was een dame zo verschrikkelijk zenuwachtig, dat het gesprek echt compleet mislukte. Haar cv was prima, haar pers ook, dus ik heb haar enigszins onverwacht opgezocht en 1-op-1 nog even een wat informelere kop koffie gedronken. Werd uiteindelijk geen match, maar het hielp wel. Ook had ik bij hele extraverte kandidaten nog wel eens de neiging om ze uit hun evenwicht te brengen, om te zien wat er dan gebeurt. Bij iemand die introvert, zenuwachtig of verlegen is, zou ik dat nooit doen (tenzij de functie dat vereist).

Wat ik daar vooral mee wil zeggen; de meeste werkgevers snappen dat je zenuwachtig bent en misschien sociaal niet heel sterk, maar ze hebben er belang bij om te weten wie je bent en wat je kunt. Een beetje serieuze partij helpt je daar dan ook echt bij.

Ik ken je niveau/achtergrond niet, maar voor heel veel functies heeft een werkgever helemaal niet zo veel keus uit goede kandidaten, dus kunnen ze heus wel door wat zenuwen heen prikken. Ik zou het ook gewoon aangeven en zeggen wat je dan prettig vindt. Dat rondlopen vind ik ook geen gek idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zkotz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Schrijf eens voor jezelf op wat je tot nu toe allemaal hebt gerealiseerd en gebouwd. Slimme oplossingen, scripts die het werk efficiënter / sneller maken, etc.

Voordeel voor jezelf: je ziet je eigen toegevoegde waarde, wat kan helpen voor je zelfvertrouwen. Bovendien geeft het je aanknopingspunten om mee te nemen in een (sollicitatie)gesprek, als je concreet kunt vertellen wat je gepresteerd hebt.

Zoals al gezegd, er worden meer dan genoeg ontwikkelaars gevraagd, ik denk dat het grootste risico voor een introvert persoon er niet in zit dat-ie geen ander werk kan vinden, maar dat een werkgever een onvoldoende aanbod doet qua arbeidsvoorwaarden. Je zult dan ook het lef moeten hebben om vooraf voor jezelf te bepalen wat je ongeveer waard bent, en dit overeind te houden in een sollicitatieprocedure.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
francoski schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:14:
Overdrijf enorm tijdens je sollicitatiegesprek. Vergroot alles wat positief is tot in het extreme.
Nee! Niet doen.

Blijf gewoon jezelf.

Sterker nog, ik ging met sollicitaties ook gewoon er naartoe zoals ik elke dag naar mijn werk zou gaan. Spijkerbroek en t-shirt :D

En dat hielp juist. What you see is what you get. Nu woon ik in de regio Rotterdam en daar wordt dit ook wel gewaardeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2017 09:16 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Er zijn maar weinig developers die niet introvert zijn in meerder of mindere maten. Kan je zeggen met tijd groei je er een voor een deel overheen maar het is ook geen slechte eigenschap. Maar dat je kan werken in team verband is weer niet heel erg introverte eigenschap. Dus misschien ben je wel helemaal niet zo introvert als je denkt. Een Team player is goud waard in een bedrijf en als hij dan ook nog zijn normale werk goed doet dan mag je al bedrijf heel gelukkig prijzen.

Zelf vaak genoeg gesolliciteerd maar als hoofd van de development afdeling genoeg aan genomen.Wat voor mij belangrijk is dat je CV klopt en dat als ik je iets aan de tand voel dat je een verhaal heb. Je hoeft het antwoord niet goed te hebben dat is niet wat ik verwacht maar ik verwacht wel dat je een goed verhaal heb die klopt. Wees helder over wat je kan en ja ik weet als jij langs komt dat je een hele hoop niet kan. Ik kan na 17+ jaren in de IT ook niet alles maar een aantal dingen ben ik heel goed in. Benadruk wat je wel kan. Na zoveel jaren in de IT heb ik vanalles al gedaan maar dat komt met de jaren vanzelf nu heb je je studie (dat is een hoop waard) en een beetje werk ervaring dus je ben al beter dan iemand die net van de opleiding afkomt.

Ga gewoon meer soliciteren gaat vanzelf beter zelf heb ik nooit zo een moeite mee gehad. En ja dan verknal ik een paar solicitaties. Als het gesprek al niet lekker loopt hoe gaat het dan op de werkvloer. Voor hun 10 anderen. Je heb al iets ervaring dus je ben iets verder dan echt een volledige beginner. Dus benadruk dat.

Verder zorg dat je voorbereid ben kijk op linkedin naar het profiel van de persoon die jouw sollicitatie doet check hun linkedin profiel. etc

Of als je heel avontuurlijk ben ga werken voor een detachering club dan moet je vaker op intake en krijg je veel ondersteuning (meestal) voor je technische ontwikkeling. Ben je waarschijnlijk snel af van je sollicitatie issue :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Lethalis schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:16:
[...]

Nee! Niet doen.

Blijf gewoon jezelf.

Sterker nog, ik ging met sollicitaties ook gewoon er naartoe zoals ik elke dag naar mijn werk zou gaan. Spijkerbroek en t-shirt :D

En dat hielp juist. What you see is what you get.
Mee eens, overdrijf niet (teveel)! Zeker als de rest van je houding en uitstraling laat zien dat dat niet bij je past, val je enorm door de mand. En als jij niet bent wat ze zoeken maar je zou door overdrijven die baan alsnog krijgen, ben je dan waar je zijn wilt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ZieMaar! schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:17:
[...]

Mee eens, overdrijf niet (teveel)! Zeker als de rest van je houding en uitstraling laat zien dat dat niet bij je past, val je enorm door de mand. En als jij niet bent wat ze zoeken maar je zou door overdrijven die baan alsnog krijgen, ben je dan waar je zijn wilt?
Inderdaad. Er is alleen niets mis met zeggen, tijdens het gesprek dat je verlegen over komt, maar zeker wel van je laat horen als je ideeen hebt of het ergens niet mee eens bent tijdens werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05
Oefenen wil ook wel helpen. Je kan 'leren' jezelf te verkopen, ook als je verlegen bent.
Goede sollicitatie gesprekken zijn bijna altijd het gevolg van een goede voorbereiding.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
MGSNK schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:21:
Oefenen wil ook wel helpen. Je kan 'leren' jezelf te verkopen, ook als je verlegen bent.
Goede sollicitatie gesprekken zijn bijna altijd het gevolg van een goede voorbereiding.
Goede gesprekken zijn een gevolg van een goede match (en daar helpt voorbereiding dan wel weer in).

Die match gaat over wat je kan, maar ook over wie je bent en of je als persoon past.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MGSNK
ZieMaar! schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:23:
[...]

Goede gesprekken zijn een gevolg van een goede match (en daar helpt voorbereiding dan wel weer in).

Die match gaat over wat je kan, maar ook over wie je bent en of je als persoon past.
Een match heb je zelf totaal niet in de hand, de voorbereiding voor het gesprek wel ;)

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
Ik ben zelf vrij introvert (geen programmeur overigens). Wat mij heeft geholpen is een andere mindset.

Je bent geneigd om een gesprek in te gaan met de gedachte: "oh jee, nu is het moment van de waarheid, ik moet mezelf gaan verkopen. Ik moet mijn beste kant laten zien zodat ze voor mij kiezen".
Dan leg je de druk volledig bij jezelf. Doe je het wel goed? Maak je geen (kleine) foutjes tijdens het gesprek?

Ik heb het omgedraaid. Ik wist wat ik kon (en jij ook, je bent programmeur en die zijn enorm gewild momenteel), en als ze niet voor mij zouden kiezen was het "their loss".
Oftewel, ik ging er in met de gedachte dat het bedrijf zich aan MIJ moest verkopen. Dit zonder arrogant over te komen uiteraard :P

Daardoor zat ik een stuk zelfverzekerder op die stoel en dat straal je dan ook vanzelf uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Denman op 03-08-2017 09:29 ]

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
MGSNK schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:27:
[...]

Een match heb je zelf totaal niet in de hand, de voorbereiding voor het gesprek wel ;)
Dat klopt, maar als t niet matcht, is het ook niet erg als het geen tof gesprek is :). Maar we zitten wel op een lijn volgens mij, het helpt als je weet wat je kunt, daar een paar voorbeelden bij hebt, aan kan geven wat je wil/kan ontwikkelen en hoe je dat doet, hoe vrienden/kennissen/collega's je omschrijven etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
Denman schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:28:
Ik ben zelf vrij introvert (geen programmeur overigens). Wat mij heeft geholpen is een andere mindset.

Je bent geneigd om een gesprek in te gaan met de gedachte: "oh jee, nu is het moment van de waarheid, ik moet mezelf gaan verkopen. Ik moet mijn beste kant laten zien zodat ze voor mij kiezen".
Dan leg je de druk volledig bij jezelf. Doe je het wel goed? Maak je geen (kleine) foutjes tijdens het gesprek?

Ik heb het omgedraaid. Ik wist wat ik kon (en jij ook, je bent programmeur en die zijn enorm gewild momenteel), en als ze niet voor mij zouden kiezen was het "their loss".
Oftewel, ik ging er in met de gedachte dat het bedrijf zich aan MIJ moest verkopen. Dit zonder arrogant over te komen uiteraard :P

Daardoor zat ik een stuk zelfverzekerder op die stoel en dat straal je dan ook vanzelf uit.
En dit precies, kan je gewoon oefenen met een vriend/vriendin/kennis, whatever.
Iemand die best scherp en kritisch kan zijn.
Uiteindelijk is dit ook niet meer dan een techniek namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:46
Het heeft mij geholpen om gewoon een aantal gesprekken in te gaan en achteraf zelf te evalueren hoe het is gegaan en welke vragen er werden gesteld. Dan kan je na verloop van tijd de truc perfectioneren. Een gesprek kost een hoop energie maar op een gegeven moment kan je er best 'plezier' in krijgen en is het spannende er wel af.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
Nog een tip: durf tijdens de sollicitatie ronden je recruiter / HR adviseur te vragen wat de insteek is van het gesprek dat je gaat doen en welk format ze willen gebruiken.

Ook als ervaren sollicitant heb ik daar wel eens mee op mn bek gegaan door dat niet te vragen en daardoor oncomfortabel een gesprek in te gaan, ook als je een prater bent is dat geen pretje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:50

Shunt

Boe

Er zijn toko's als Rockstars die specialiseren in het wegzetten van programmeurs.
Zij weten vaak goed om te gaan met mensen die verlegen zijn.
Zo zijn er ook coaches die je kunnen helpen met jezelf beter verkopen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:41

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Workharder schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 07:55:

Ik vraag mij af of er meer mensen zijn die in het begin van hun carrière tegen deze muur aanliepen en hoe heb jij dit aangepakt?
Op ieder moment in je carriere kun je de ervaring hebben dat je afgewezen wordt in een sollitiatie-procedure:

De redenen daarvoor zullen nooit leuk zijn, en als een beperking voelen of je het idee kunnen geven dat je je niet juist hebt kunnen presenteren.

De beste oplossing is gewoon meer te solliciteren, misschien ook te solliciteren op functies waarvan je eigenljk misschien wel denkt dat ze boven je kunnen liggen; en als je op een gesprek wordt uitgenodigd dat ook als een leer-ervaring te zien; voor jezelf te inventariseren wat er precies minder goed overkwam, maar ook erop te letten welke antwoorden of handelingen goed werken in zulk ee gesprek of procedure.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:46
Een aantal valkuilen die je zeker niet zullen helpen:
  1. Denken dat het een sollicitatiegesprek is en dat ze je kunnen afwijzen. Hierdoor leg je veel te veel druk op jezelf en wordt je alleen maar zenuwachtiger waardoor de kans groter wordt dat ze je afwijzen. Een sollicitatiegesprek is meer een kennismakingsgesprek om elkaar een beetje te leren kennen. Als je er zo in ga, is de druk veel lager, en hoef je ook minder zenuwachtig te zijn. Immers, als het niet klikt, dan is het jammer. Dat ligt niet aan jou, maar aan de combinatie van jou en het bedrijf.
  2. Solliciteren op functies die te hoog gegrepen zijn. Ja, het is goed om te groeien. Maar groeien kun je het beste binnen een bedrijf in plaats van daarbuiten. Ga voor een functie die aansluit bij wat je nu doet, of wat je echt wilt. Een nieuw bedrijf is al een grote stap, ga dan geen cariereswitch maken.
  3. Jokken over het verleden. Iets wat je niet gedaan hebt, heb je niet gedaan. Daar komen ze toch wel achter in je proefperiode. Zonde van je tijd. Wel kun je aangeven dat je iets wilt leren, maar doe dat alleen als je dat echt wil!
En een aantal tips die je wel kunnen helpen:
  1. Zorg dat je LinkedIn op orde is. Bij mijn laatste sollicitaties heb ik geen CV meer meegestuurd maar enkel mijn LinkedIn als linkje toegevoegd. Zo kunnen ze mijn gegevens natrekken en meteen zien welke referenties ik heb. Door een LinkedIn profiel mee te sturen laat je ook zien dat je 'bij' bent.
  2. Doe eens gek. Ik heb voor een stage een half jaar geleden gesolliciteerd bij een bedrijf dat zich als hoogvlieger presenteerde. Daar hadden ze allerlei analogieën bij bedacht. Ik heb daar een mail naartoe gestuurd met daarin de strekking dat zij een hoogvlieger waren, maar dat er nog een laagvlieger voor de landing ontbrak. Totaal uit mijn comfortzone, maar wees creatief. Nee heb je, ja kun je krijgen. Omdat ze de inhoud zo origineel vonden hadden ze me uitgenodigd. Niet omdat ze iemand nodig hadden maar wel om te kijken wat voor iemand ik was. Uiteindelijk is het niets geworden omdat er geen wederzijdse klik was qua werkzaamheden, maar het toont wel aan dat je door anders te doen dan anderen jezelf kunt onderscheiden. Toon lef.
  3. Ga op zoek naar de oorzaak van je onzekerheid. Werk aan jezelf. En dat mag je ook gerust aangeven, dat je aan jezelf werkt. Dat laat zien dat je echt vooruit wil.
  4. Tot slot: Als je via je netwerk ergens binnen kan komen neemt dat ontzettend veel stress weg. Je kent dan waarschijnlijk al iemand binnen het bedrijf, zij kunnen je vertellen met wie je een gesprek heb etc. Vraag mensen om je heen of ze iets weten, kijk op linkedin naar vacatures van bedrijven waar je kennissen werken en bel.
TLDR: Neem zo'n gesprek niet te zwaar op en toon lef. Het feit dat je dit topic opent toont aan dat je lef hebt. Succes!

[ Voor 2% gewijzigd door henk1994 op 03-08-2017 09:50 . Reden: Styling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-06 11:54
[

Oefenen.. meer solliciteren.... er naartoe gaan met de bedoeling er uit te leren, niet enkel voor de job. Ook altijd om feedback vragen.

Die verlegenheid ga je de komende jaren wel van je af schudden. Velen onder ons waren ook zo. Maturiteit kweek je met de jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijphoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 08:43
Wat bij mij ook hielp: je zit er al aan tafel tijdens een sollicitatiegesprek, dus ze hebben iig interesse in je en een goed gevoel op basis van je CV. Je bent de eerste schifting al door, realiseer dat.

En oefen met andere mensen. Laat familieleden/vrienden/ whatever een gesprek met je oefenen, compleet met wat je maar dat gesprek aan zou doen. Laat ze vragen stellen. Bedenk zelf vragen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcade
  • Laatst online: 09:47
Yup hier ook een introverte ex-programmeur. Paar maanden geleden nog interview rondes succesvol doorstaan. Maar ik ben ondertussen dan ook een beetje ouder en wijzer.

Zoals Denman zegt .. mindset omdraaien. ZIJ zoeken naar een passende kandidaat. ZIJ zijn verantwoordelijk om jou de juiste vragen voor te leggen. ZIJ moeten uiteindelijk de keuze maken wie aan te nemen. T'is aan hun om uit te vinden of jij de juiste persoon bent.

Enige wat jij moet doen is beetje netjes aankleden, vriendelijk lachen en hun vragen rustig en kalm beantwoorden. Weet je geen goed antwoord, gun jezelf een paar seconden bedenktijd. Het is okee om geen '100% correct'; antwoord te hebben, zolang je maar een andwoord hebt.

Kan best zijn dat de functie gewoon niet bij je past; kan gebeuren en is niet iets waar je bang voor moet zijn. Beter dat je die sollicitatie dan niet 'wint' ipv. dat je op een plek komt te zitten waar je je niet thuis voelt.

Ik heb meerdere malen ook aan de andere kant van de tafel gezeten waar ik mensen interviewde die uiteindelijk in m'n team kwamen te zitten. Resume en kennis waren bij mij altijd ondergeschikt; je kan altijd bijleren. Zelf probeer ik altijd meer persoonlijke vragen te stellen om uit te vinden wat de drijfveer van een persoon is; waar willen ze naartoe groeien. Motivatie is belangrijk. Dus ook al stel ik soms wat vragen om je resume te 'testen', de antwoorden vind ik minder interessant dan de antwoorden over je persoonlijkheid, over waarom je 'die' baan wilt, over waar je jezelf ziet in 5 jaar. .. Persoonlijk heb ik ook altijd een voorkeur voor 'jongere' mensen ipv. 'ervaren' mensen omdat die laatste groep meestal wat koppiger zijn wanneer het aankomt op coding standards, procedures, etc. laatste groep denkt altijd dat ze 't beter weten. ;-)

Zelf vragen stellen doet het ook altijd goed .. "Naar wat voor een persoon zoeken jullie?" .. "Wat voor projecten zal ik in terecht komen?" ..

Maar persoonlijk als introvert kan ik je zeggen dat ik het moeilijker vind om een interviewer te zijn, dan degene die aan het solliciteren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 14:38
Gewoon lekker gaan soliciteren. Bedrijven staan te springen om developers. Overal.

Er zijn meer developers die introvert zijn, maar zo lang je maar over je eigen vakgebied kan praten lijkt het me goed. Zet uit je hoofd dat je jezelf moet bewijzen tijdens het gesprek. Ik ga solicitatie gesprekken altijd in als een kennismakingsgesprek en als ik zelf het initiatief neem om ergens te soliciteren stuur ik meestal een bericht/e-mail waarin ik voorstel om een kop koffie te drinken en een kennismakingsgesprek te houden. Dan heeft zo'n gesprek al een hele andere lading dan wanneer je er direct instapt als solicitatie waarin jij moet bewijzen dat je een geschikte kanidaat ben.

Als ik zelf gesprekken voer met kanidaten let ik er niet zo erg op of een kanidaar intro of extrovert is. Ik probeer er in zo'n eerste of tweede gesprek meer achter te komen of de kanidaat in het bedrijf past qua persoonlijkheid. Dat kan zowel als introvert als extrovert. Hier zijn ook genoeg mensen die tijdens de lunch gewoon rustig een broodje eten terwijl andere hele verhalen vertellen over wat ze zaterdag ochtend gedaan hebben. Juist die mix van personen is goed.

Het belangrijkste is denk zeker zijn over wat je wel kan en eerlijk zijn over wat je niet kan of niet wil.

Als je in de buurt van Den Haag of Amsterdam zit mag je bij ons wel op gesprek komen hoor. We zijn dringend op zoek naar java developers. Als je het lastig vind om zelf bedrijven te benaderen kan je via linkedin een berichtje sturen naar een recruiter, die hebben een halve dag later waarschijnlijk 5 gesprekken voor je geregeld. Of als je je Linkedin profiel helemaal netjes maakt dan word je vanzelf gevonden door allerlei recruiters die willen dat je met ze in zee gaat.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
henk1994 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:46:
Een aantal valkuilen die je zeker niet zullen helpen:
Solliciteren op functies die te hoog gegrepen zijn. Ja, het is goed om te groeien. Maar groeien kun je het beste binnen een bedrijf in plaats van daarbuiten. Ga voor een functie die aansluit bij wat je nu doet, of wat je echt wilt. Een nieuw bedrijf is al een grote stap, ga dan geen cariereswitch maken.
Ja, maar dat is wel alleen zo als de functie te hoog gegrepen is, je moet de vacature tekst ook weer niet te serieus nemen. Die zijn behalve vaak met redelijk wat fouten, ook gevuld met een hele hoop wishfull thinking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Laatst online: 10:35
Veel mensen zijn zenuwachtig tijdens sollicitatiegesprekken, dat is helemaal niet zo vreemd. Schrijf gewoon een paar andere bedrijven aan en ga daar ook mee in gesprek. Je wordt er steeds beter in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:26
Daarbij is er nog 1 belangrijk ding om je te realiseren; het bedrijf solliciteerd net zo goed bij jou, als jij bij het bedrijf. Stel vragen, toon interesse en bedenk je dat zij ook bij jou moeten passen. Als je met die instelling gewoon een gelijkwaardig gesprek voert, dan voel je al veel minder druk.

Wat hierboven ook werd genoemd, ga "een kopje koffie drinken", de sollicitatie is pas gesprek 2.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Eindelijk klaar met werken en nu de vele reacties aan het doorspitten. Bedankt voor alle reacties en tips!

Ik denk dat mijn fout ook wel ligt in het feit dat ik te graag wil worden aangenomen waardoor ik de druk verhoog voor mijzelf.

Bij het sollicitatiegesprek van mijn huidige werkgever ben ik inderdaad met een andere mindset ingestapt (als in dat ik eigenlijk betere opties had maar toch op gesprek ben gegaan).

Helaas heb ik te snel ja gezegd tegen een vrij laag salaris e.d. gewoon om het feit dat ik asap inkomen wilde hebben gezien ik een gezin te onderhouden heb.

Een andere oorzaak wat betreft mijn introversie is dat er een sterk vermoeden is dat ik asperger heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Ozzie schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:35:
Gewoon lekker gaan soliciteren. Bedrijven staan te springen om developers. Overal.

Er zijn meer developers die introvert zijn, maar zo lang je maar over je eigen vakgebied kan praten lijkt het me goed. Zet uit je hoofd dat je jezelf moet bewijzen tijdens het gesprek. Ik ga solicitatie gesprekken altijd in als een kennismakingsgesprek en als ik zelf het initiatief neem om ergens te soliciteren stuur ik meestal een bericht/e-mail waarin ik voorstel om een kop koffie te drinken en een kennismakingsgesprek te houden. Dan heeft zo'n gesprek al een hele andere lading dan wanneer je er direct instapt als solicitatie waarin jij moet bewijzen dat je een geschikte kanidaat ben.

Als ik zelf gesprekken voer met kanidaten let ik er niet zo erg op of een kanidaar intro of extrovert is. Ik probeer er in zo'n eerste of tweede gesprek meer achter te komen of de kanidaat in het bedrijf past qua persoonlijkheid. Dat kan zowel als introvert als extrovert. Hier zijn ook genoeg mensen die tijdens de lunch gewoon rustig een broodje eten terwijl andere hele verhalen vertellen over wat ze zaterdag ochtend gedaan hebben. Juist die mix van personen is goed.

Het belangrijkste is denk zeker zijn over wat je wel kan en eerlijk zijn over wat je niet kan of niet wil.

Als je in de buurt van Den Haag of Amsterdam zit mag je bij ons wel op gesprek komen hoor. We zijn dringend op zoek naar java developers. Als je het lastig vind om zelf bedrijven te benaderen kan je via linkedin een berichtje sturen naar een recruiter, die hebben een halve dag later waarschijnlijk 5 gesprekken voor je geregeld. Of als je je Linkedin profiel helemaal netjes maakt dan word je vanzelf gevonden door allerlei recruiters die willen dat je met ze in zee gaat.
Helaas zit ik in het uiterste zuiden van het land en blijkbaar vallen de aantal vacatures voor (junior) developers tegen als ik een van de recruiters mag geloven.

Verder is mijn LinkedIn profiel up-to-date en heb ik een online portfolio met projecten op mijn website staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
francoski schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:14:
Welke regio zit je?

Overdrijf enorm tijdens je sollicitatiegesprek. Vergroot alles wat positief is tot in het extreme. Dat is verkopen. Maar lieg niet. Alles wat je liegt wordt een keer tegen je gebruikt. Dus als je ergens geen ervaring mee hebt, dan heb je dat tijdens het sollicitatiegesprek niet. Heb je "redelijke" ervaring met iets, dan ben je daar tijdens het sollicitatiegesprek goed in thuis, en ken je dit en dat. (Oke, niet iedereen zou moeten overdrijven, maar als introverte mensen "enorm" overdrijven, overdrijven ze meestal nog minder als de gemiddelde verkoper)

Wat misschien voor jou helpt is om voorbeelden van je eigen werk mee te nemen. Eventueel met code. En daar over te gaan vertellen. Misschien kom je dan wat makkelijker los. En als je daar je enthousiasme over kunt laten zien heb je weer meer kans om aangenomen te worden.
Enorm overdrijven lijkt me geen goed idee. Je creert dan ook een overdreven verwachtingspatroon als je wel aangenomen zou worden, je moet er daarna dan ook nog gaan werken he :)

Bij iemand die van nature introvert is en op dat moment zenuwachtig gaat dat overdrijven ook niet natuurlijk overkomen. Dat werkt argwaan en is ook geen goed begin.

Wel gewoon je sterke punten aankaarten en daar dieper op ingaan. Ga wat dieper in op een voorbeeld van iets wat je gerealiseerd hebt en hoe je dat aangepakt hebt.
Workharder schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:00:
Eindelijk klaar met werken en nu de vele reacties aan het doorspitten. Bedankt voor alle reacties en tips!

Ik denk dat mijn fout ook wel ligt in het feit dat ik te graag wil worden aangenomen waardoor ik de druk verhoog voor mijzelf.

Bij het sollicitatiegesprek van mijn huidige werkgever ben ik inderdaad met een andere mindset ingestapt (als in dat ik eigenlijk betere opties had maar toch op gesprek ben gegaan).

Helaas heb ik te snel ja gezegd tegen een vrij laag salaris e.d. gewoon om het feit dat ik asap inkomen wilde hebben gezien ik een gezin te onderhouden heb.

Een andere oorzaak wat betreft mijn introversie is dat er een sterk vermoeden is dat ik asperger heb.
Je zal niet de eerste en ook zeker niet de laatste programmeur zijn die introvert is met een vermoeden van asperger. Voor een programmeur hoeft dat ook geen beperking te zijn. Kan er wel inkomen dat he solliciteren en de sollicitatiegesprekken een vervelend noodzakelijk kwaad zijn waarbij je ineens het gevoel hebt je anders voor te moeten doen. Heb er zelf ook altijd al een hekel aan gehad. en als er een type beroep is waar ik allergisch voor ben dan zijn dat de 'HR' tutjes die zelf geen inhoud hebben. Probeer bij een sollicitatie er altijd voor te zorgen dat er iemand zoals een Afdelingsmanager, Teamleader of dergelijke met verstand van zaken bij zit. Bij een MKB bedrijf desnoods de eigenaar of ander directielid. In elk geval iemand met eindverantwoordelijkheid voor het werk dat jij moet gaan leveren.

De meeste mensen, hoe capabel en succesvol ze uiteindelijk ook blijken lopen in het begin wel tegen deze muur aan. Eerste sollicitaties zie je dan als een soort examens, je wil dan te graag, beetje onzeker en bent teveel bezig met goed over willen komen. Als ze dan voor een andere kandidaat kiezen lijkt dat net alsof je gefaald hebt en niet goed genoeg bent.

Over dikgedrukte, dat zou wel eens heel goed kunnen. Mindset doet al veel, als je meer op je gemak bent, overtuigd bent van je eigen capaciteiten en het voor jou niet per se moet gaat het vanzelf veel makkelijker. Denk dat de meeste posters dit wel kunnen beamen. Als je goed bent kom je op termijn zelfs op een punt dat je aanbiedingen en recruiters steeds af moet wijzen.

Als ik het goed lees heb je een vaste baan maar is het salaris aan de lage kant. Mag ik vragen hoe laag en hoe lang je er al werkt? Je hebt zo te lezen in elk geval een vaste baan en inkomen. Niet onbelangrijk met een gezin dat je moet onderhouden en je verantwoordelijk voor voelt.

Presteer je daar goed? Heb je het er verder een beetje naar je zin? Mogelijkheden om je te ontwikkelen?
Zoja zou je ook kunnen overwegen daar nog even te blijven om werkervaring voor op je CV op te bouwen en dingen te realiseren die je bij een sollicitatie kan gebruiken om je eigen kwaliteiten te onderbouwen. Je zal dan vanzelf ook zekerder worden. Wie weet kan je bij je huidige werkgever ook wel een verhoging verdienen door goed werk te leveren.

Dan kan je vanuit een andere positie gaan solliciteren. Mindset is dan heel anders: Je hebt een baan, bent ergoed in en dat heb je aangetoond. Hoeft niet per se weg. Maar staat open voor een nieuwe uitdaging waarbij je jezelf kan verbeteren.

Dan is het geen eenrichtingsverkeer meer waarbij je zelf puur vragende partij bent voor de baan en daardoor indirect onzeker/nerveus bent. Je kan er dan veel zekerder in gaan en ook zelf eens kritische vragen stellen. Dan krijg je een heel ander gesprek waarbij je veel capabeler overkomt.

De meeste mensen, hoe capabel en succesvol ze uiteindelijk ook blijken lopen in het begin wel tegen deze muur aan. Eerste sollicitaties zie je dan als een soort examens, je wil dan te graag, beetje onzeker en bent teveel bezig met goed over willen komen. Als ze dan voor een andere kandidaat kiezen lijkt dat net alsof je gefaald hebt,niet goed genoeg bent. Helpt niet om vetrouwen op te bouwen naar de volgende sollicitatie toe.

Je bent echt niet de enige in deze situatie. Kan van mezelf ook voorbeelden van mislukkingen opnoemen terwijl ik er nu goed voor sta, redelijk introvert ben en men het ook al over asperger gehad heeft.

Nu even door de zure appel bijten, als je goed in je vak bent komt kwaliteit toch wel boven drijven. Hecht ook niet teveel waarde aan de mening van de gemiddelde HR tutjes.

(HR zou hun vak moeten zijn en worden vaak slechter betaald dan kandidaten die ze moeten screenen, dan hebben ze of heel veel zelfkennis of snappen het gewoon niet)

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Skimovic schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 01:25:
[...]

Enorm overdrijven lijkt me geen goed idee. Je creert dan ook een overdreven verwachtingspatroon als je wel aangenomen zou worden, je moet er daarna dan ook nog gaan werken he :)

Bij iemand die van nature introvert is en op dat moment zenuwachtig gaat dat overdrijven ook niet natuurlijk overkomen. Dat werkt argwaan en is ook geen goed begin.

Wel gewoon je sterke punten aankaarten en daar dieper op ingaan. Ga wat dieper in op een voorbeeld van iets wat je gerealiseerd hebt en hoe je dat aangepakt hebt.

[...]

Je zal niet de eerste en ook zeker niet de laatste programmeur zijn die introvert is met een vermoeden van asperger. Voor een programmeur hoeft dat ook geen beperking te zijn. Kan er wel inkomen dat he solliciteren en de sollicitatiegesprekken een vervelend noodzakelijk kwaad zijn waarbij je ineens het gevoel hebt je anders voor te moeten doen. Heb er zelf ook altijd al een hekel aan gehad. en als er een type beroep is waar ik allergisch voor ben dan zijn dat de 'HR' tutjes die zelf geen inhoud hebben. Probeer bij een sollicitatie er altijd voor te zorgen dat er iemand zoals een Afdelingsmanager, Teamleader of dergelijke met verstand van zaken bij zit. Bij een MKB bedrijf desnoods de eigenaar of ander directielid. In elk geval iemand met eindverantwoordelijkheid voor het werk dat jij moet gaan leveren.

De meeste mensen, hoe capabel en succesvol ze uiteindelijk ook blijken lopen in het begin wel tegen deze muur aan. Eerste sollicitaties zie je dan als een soort examens, je wil dan te graag, beetje onzeker en bent teveel bezig met goed over willen komen. Als ze dan voor een andere kandidaat kiezen lijkt dat net alsof je gefaald hebt en niet goed genoeg bent.

Over dikgedrukte, dat zou wel eens heel goed kunnen. Mindset doet al veel, als je meer op je gemak bent, overtuigd bent van je eigen capaciteiten en het voor jou niet per se moet gaat het vanzelf veel makkelijker. Denk dat de meeste posters dit wel kunnen beamen. Als je goed bent kom je op termijn zelfs op een punt dat je aanbiedingen en recruiters steeds af moet wijzen.

Als ik het goed lees heb je een vaste baan maar is het salaris aan de lage kant. Mag ik vragen hoe laag en hoe lang je er al werkt? Je hebt zo te lezen in elk geval een vaste baan en inkomen. Niet onbelangrijk met een gezin dat je moet onderhouden en je verantwoordelijk voor voelt.

Presteer je daar goed? Heb je het er verder een beetje naar je zin? Mogelijkheden om je te ontwikkelen?
Zoja zou je ook kunnen overwegen daar nog even te blijven om werkervaring voor op je CV op te bouwen en dingen te realiseren die je bij een sollicitatie kan gebruiken om je eigen kwaliteiten te onderbouwen. Je zal dan vanzelf ook zekerder worden. Wie weet kan je bij je huidige werkgever ook wel een verhoging verdienen door goed werk te leveren.

Dan kan je vanuit een andere positie gaan solliciteren. Mindset is dan heel anders: Je hebt een baan, bent ergoed in en dat heb je aangetoond. Hoeft niet per se weg. Maar staat open voor een nieuwe uitdaging waarbij je jezelf kan verbeteren.

Dan is het geen eenrichtingsverkeer meer waarbij je zelf puur vragende partij bent voor de baan en daardoor indirect onzeker/nerveus bent. Je kan er dan veel zekerder in gaan en ook zelf eens kritische vragen stellen. Dan krijg je een heel ander gesprek waarbij je veel capabeler overkomt.

De meeste mensen, hoe capabel en succesvol ze uiteindelijk ook blijken lopen in het begin wel tegen deze muur aan. Eerste sollicitaties zie je dan als een soort examens, je wil dan te graag, beetje onzeker en bent teveel bezig met goed over willen komen. Als ze dan voor een andere kandidaat kiezen lijkt dat net alsof je gefaald hebt,niet goed genoeg bent. Helpt niet om vetrouwen op te bouwen naar de volgende sollicitatie toe.

Je bent echt niet de enige in deze situatie. Kan van mezelf ook voorbeelden van mislukkingen opnoemen terwijl ik er nu goed voor sta, redelijk introvert ben en men het ook al over asperger gehad heeft.

Nu even door de zure appel bijten, als je goed in je vak bent komt kwaliteit toch wel boven drijven. Hecht ook niet teveel waarde aan de mening van de gemiddelde HR tutjes.

(HR zou hun vak moeten zijn en worden vaak slechter betaald dan kandidaten die ze moeten screenen, dan hebben ze of heel veel zelfkennis of snappen het gewoon niet)
Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar kan ik zeker wat mee!

Verder heb ik op het moment een tijdelijk contract met een salaris van 2K per maand met beperkte secundaire arbeidsvoorwaarden.

Helaas zijn de doorgroeimogelijkheden vrij beperkt en zijn er geen cursusmogelijkheden.

Wat betreft presteren heb ik wel alle ruimte om mijn waarde te laten blijken en krijg hierdoor dan ook taken voorgeschoteld die eigenlijk behoren bij een medior functie. Verder kan ik het erg goed vinden met mijn collega's maar zou het wel fijn vinden om naar rato beloond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-06 19:24
Hangt natuurlijk van de regio af, maar als je gewoon een redelijke developer bent kan je bijna overal aan de slag. Mijn ervaring is dat je vaak bij de iets kleinere MKB bedrijven sneller je op je gemak voelt, ook tijdens het solliciteren wordt je persoonlijk behandeld. Daar voel ik me altijd fijn bij, ben zelf ook geen persoon die van verandering houdt, maar wel een fijne werkgever heb gevonden door iets te zoeken wat bij mij past. Soms heb je wat meer sollicitaties nodig, het gaat ook erom dat jij je thuis voelt. Solliciteren is zoals anderen zeggen vaak voor de meeste mensen ongemakkelijk als je het niet vaak hebt gedaan. Vaak denk je dat je heel wat moet kunnen en bij de beste programmeurs moet horen. Maar wat werkgevers vaak zoeken zijn mensen die gemotiveerd zijn, passen in het bedrijf en leergierig genoeg zijn want je zult toch ervaring binnen hun branche op moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 19:21
Workharder schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:44:
[...]

Verder heb ik op het moment een tijdelijk contract met een salaris van 2K per maand met beperkte secundaire arbeidsvoorwaarden.

Helaas zijn de doorgroeimogelijkheden vrij beperkt en zijn er geen cursusmogelijkheden.

Wat betreft presteren heb ik wel alle ruimte om mijn waarde te laten blijken en krijg hierdoor dan ook taken voorgeschoteld die eigenlijk behoren bij een medior functie. Verder kan ik het erg goed vinden met mijn collega's maar zou het wel fijn vinden om naar rato beloond te worden.
Belangrijkste tip die ik je kan geven, hoe cheeeeesy die misschien ook is: gewoon jezelf zijn in een gesprek.
Ben je introvert en rustig van jezelf, dan mag men dat in het gesprek ook best zien. Immers, zo zal je je later ook gedragen op je werkplek en dat moet passen bij de rest van het team (net zo goed, als dat dus ook bij jou moet passen). In een gesprek kan je dat heel erg proberen te verbloemen door overdreven vrolijk of outgoing te doen, maar dat is niet het beeld wat je mensen wilt geven als dat niet je persoonlijkheid is.
Daarnaast, als je jezelf bent, kun je dus ook geen verkeerde dingen zeggen, of vastlopen in een gesprek, dat gebeurt alleen als je ingestudeerde antwoorden gaat geven of je dus bewust op een andere manier gaat gedragen. Hierdoor kan je in mijn ogen meer ontspannen zitten (wat automatisch zal helpen in hoe je overkomt).

Daarnaast, ik snap dat je eager word van een sollicitatiegesprekgesprek en een leuke vacature, maar ik denk dat het ook heel erg kan helpen om een sollicitatiegesprek te zien als een mogelijkheid voor jezelf om te kijken of het bedrijf bij JOU past. Met de ervaring die je nu hebt opgedaan weet je in ieder geval wat je NIET wilt en een sollicitatiegesprek is dus een ideale mogelijkheid voor jou om een indruk te krijgen van de organisatie en zijn medewerkers. Stel daar ook vragen over en wordt van te voren niet té enthousiast over een prachtige vacaturetekst.

Hopelijk heb je hier iets aan en veel succes met de zoektocht, gaat helemaal goed komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 13:19

Hokkie

Hello

Schrijf dingen op en neem dat mee naar het gesprek, zodat je een spiekbriefje hebt als je denkt vast te lopen. Leg deze ook gewoon op tafel en niet angstvallig op je schoot of elders. Zo laat je tevens zien dat je gedegen hebt voorbereid.

Daarnaast probeer het gevoel over te brengen dat je loyaal bent, flexibel en iemand waar men op kan bouwen. Het feit dat je aan tafel zit, betekend in ieder geval dat je kennis en ervaring aansluit bij deze vacature. Beetje overdrijven mag, maar met mate. Geef desnoods goede referenties! Niet alleen leidinggevenden, maar ook een directe collega. Stel ze (op papier in 2 zinnen voor).

Daarnaast, slaap goed uit voor het gesprek, eet en drink voldoende en kom ruim!! op tijd (10 minuten), zodat je niet al hollend binnen komt.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Hokkie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:47:
Schrijf dingen op en neem dat mee naar het gesprek, zodat je een spiekbriefje hebt als je denkt vast te lopen. Leg deze ook gewoon op tafel en niet angstvallig op je schoot of elders. Zo laat je tevens zien dat je gedegen hebt voorbereid.

Daarnaast probeer het gevoel over te brengen dat je loyaal bent, flexibel en iemand waar men op kan bouwen. Het feit dat je aan tafel zit, betekend in ieder geval dat je kennis en ervaring aansluit bij deze vacature. Beetje overdrijven mag, maar met mate. Geef desnoods goede referenties! Niet alleen leidinggevenden, maar ook een directe collega. Stel ze (op papier in 2 zinnen voor).

Daarnaast, slaap goed uit voor het gesprek, eet en drink voldoende en kom ruim!! op tijd (10 minuten), zodat je niet al hollend binnen komt.
Wat versta je onder spiekbriefje? Ik denk dan aan een los papiertje waarvan er zeker 4 in een a4 passen met wat steekwoorden erop. Dat zou ik niet doen, komt ook onzeker over, zeker als je het nog eens van het papiertje gaat lezen ook.

Betekend niet dat je niks mee mag nemen. Typ wat dingen voor jezelf print het uit en neem het mee icm met een notitieblok en leg dat op tafel bv, geen van beide past eigenlijk bij de functie. Beter nog gebruikt hij een laptop. idealiter tablet met app voor notities waar de eigen aantekeningen al in staan.

Programmeur toch? Als jonge IT Kandidaat moet een tablet gewoon kunnen. Geeft de kans gelijk even uit te leggen waarom je dat op die manier gebruikt, hoe het werkt etc. Eventueel nog even snel iets laten zien wat je aan vorgaande projecten gemaakt hebt. Kan ook je CV er nog op zetten (die ze zelf waarschijnlijk uitgeprint hebben).

Dan begint een gesprek heel anders en mogen zij daarna vragen stellen.

Vervolgens kom je bij de notitie dat je eigenlijk zelf ook nog wel wat vragen over de functie en voorwaarden hebt.

Tip van goed uitslapen kan ik beamen. als de mogelijkheid er is de afspraak in de late middag te zetten zou ik dat ook doen. Goed slapen, Ontbijten even lekker gaan sporten en dan relaxed en fit het gesprek in. :)
Workharder schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:44:
[...]

Hoe lang werk je er al? is 2K je startsalaris? Hoe lang ben je al in dienst?
Wellicht bespreekbaar door goed presteren bij het volgende contract.

Als je buiten je salaris om verder best tevreden bent, leuke collega's hebt en ze je al taken van en hoger niveau geven is dat ook wat waard.

Je kan niet verwachten dat je door die taken voor een medior functie uit te voeren ook gelijk al dat salaris gaat krijgen, je moet het eerst bewijzen en daar heb je nu dus de kans voor.

Voer die taken over een langere periode (bv 6 maanden) goed uit. Dan kan je aan gaan kloppen dat je Medior werkzaamheden doet, naar tevredenheid. Bewezen hebt dat niveau aan te kunnen en dat je die functie inclusief het loon graag wil. Als ze er niet op in gaan kan je nog vragen wat je dan moet doen om het wel te krijgen.

Dan nog even advocaat van de duivel spelen:

Ze betalen je nu 2K, waarom zou de zaak je meer moeten betalen? Wat winnen zij daar aan? Hoe groot is de impact als jij vertrekt en ze weer iemand voor 2k recruiteren (en wat kost de niveaudaling)?
Wat heb je er zelf aan gedaan om af te dwingen dat ze je meer moeten betalen? Wat is jouw waarde ten opzichte van je loonkost? Wat zou een gelijkwaadige vervanger kosten? Wat kost het om de hele boel uit te besteden?

Waarom zou een nieuwe werkgever je meer bieden en waarom moeten ze jou aanwerven tegen een hoger loon dan je nu hebt? Hoe verdienen ze dat terug?

Denk voor een gesprek zelf even na over die vragen. Werkgevers maken ook gewoon een kosten baten analyse.

En als jij de taken boven je niveau nu goed doet kan je dan straks door die kennis een grotere stap maken dan als je nu zou switchen ?

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 13:19

Hokkie

Hello

Skimovic schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 05:09:
Wat versta je onder spiekbriefje? Ik denk dan aan een los papiertje waarvan er zeker 4 in een a4 passen met wat steekwoorden erop. Dat zou ik niet doen, komt ook onzeker over, zeker als je het nog eens van het papiertje gaat lezen ook.

Betekend niet dat je niks mee mag nemen. Typ wat dingen voor jezelf print het uit en neem het mee icm met een notitieblok en leg dat op tafel bv, geen van beide past eigenlijk bij de functie. Beter nog gebruikt hij een laptop. idealiter tablet met app voor notities waar de eigen aantekeningen al in staan.
Een laptop?! Serieus? En dan een systeemfout of lege accu; dan kom je lekker over. Papier en pen, werkt altijd!

Ik heb het ook niet over een scriptie, gewoon wat steekwoorden/vragen die hij wil stellen. In mijn functie al heel wat sollicitatiegesprekken gevoerd en ik heb dit nooit als storend ervaren. Als jij met een laptop aan komt zetten, sta je binnen 2 minuten buiten.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:13
Ik zou ts bijna kunnen zijn :-P bewust daarom begin dit jaar de overstap gemaakt naar detachering, om mijzelf een beetje mondiger te maken en om ondersteuning hierin te krijgen.
zkotz schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:15:
Schrijf eens voor jezelf op wat je tot nu toe allemaal hebt gerealiseerd en gebouwd. Slimme oplossingen, scripts die het werk efficiënter / sneller maken, etc.
Dit heb ik dus gedaan, op het eerste project waarover ik begon kreeg ik direct de reactie, nou dat klinkt meer als een hobbyproject :/
Nou dat was voor mij dus einde gesprek, klapte helemaal dicht, rest van het gesprek wist ik gewoon niet meer wat ik moest zeggen.

Bij mijn huidige (eerste project via detacheerder) project zijn ze extreem tevreden over mij, terwijl ik voor mijn gevoel alleen maar m'n werk uitvoer.
Dus ik weet dat ik mijzelf gewoon te min doe en dus wat enthosiaster mag zijn over mijzelf.

Daarnaast vroeger ooit eens de tip gekregen om een sollicitatiegesprek als koffiepraatje te beschouwen. Dit heeft me al door meerdere gesprekken heen getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben zelf ook niet echt een hele goede prater, maar met een goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek is het tot nu toe altijd gelukt om een goede indruk achter te laten. Inmiddels heb ik ook een paar keer aan de kant van de werkgever bij een sollicitatiegesprek gegeven en dat vind ik eerlijk gezegd nog moeilijker. In een gesprek van ongeveer een uur moet je beoordelen of dit iemand is waarmee je zou willen werken. Je moet hem beoordelen op karakter, technische inhoud en of hij goed in het team zou passen. Erg lastig!

Wat wij tegenwoordig vaak vragen aan kandidaten is om wat code mee te nemen die ze recentelijk hebben gemaakt. Je hebt dan meteen wat om over te praten en om iemands technische kennis te beoordelen. Ook zie je in hoeverre iemand technische concepten kan uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:03
Hokkie schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 08:29:
[...]

Een laptop?! Serieus? En dan een systeemfout of lege accu; dan kom je lekker over. Papier en pen, werkt altijd!

Ik heb het ook niet over een scriptie, gewoon wat steekwoorden/vragen die hij wil stellen. In mijn functie al heel wat sollicitatiegesprekken gevoerd en ik heb dit nooit als storend ervaren. Als jij met een laptop aan komt zetten, sta je binnen 2 minuten buiten.
Ik heb echt nog nooit iemand de deur gewezen vanwege het meenemen van een laptop. Beetje overdreven voor wat notities, maar geen doodzonde.
Ik heb zelf die notities ook wel vaak gewoon in mijn telefoon staan, werkt ook prima. Bovenal is een goede voorbereiding belangrijk.

De meeste bedrijven kunnen het zich ook helemaal niet veroorloven om developers op basis van allerhande trivialiteiten af te wijzen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:48
Introvert zijn hoeft inderdaad geen belemmering te zijn. Ik ben ook redelijk introvert, geen grote prater, hou ook sowieso niet van slap gewauwel om niets. Ben daarentegen wel voor mezelf begonnen waarbij je soms wel moet socializen om werk binnen te halen. Iedereen is anders natuurlijk, maar wat bij mij tot nu toe altijd heeft geholpen is door de mensen waarmee je een gesprek krijgt een beetje te kennen.

Wat voor mensen lijken het te zijn, kun je wat over hun hobbies uitzoeken? Of weet je bijvoorbeeld, omdat ze eigenaar of afdelingshoofd zijn van het bedrijf waar je een gesprek krijgt, dat ze bepaalde interesses hebben in hun vak? Dan is het namelijk redelijk makkelijk om een gesprek een beetje op gang te houden door heel simpel een paar korte vragen te onthouden die hún interesseren.

Zo doe ik het ten minste vaak: ik weet van sommige bedrijven dat de mensen die er werken veel passie voor hun vak hebben, net als ik. Dan heb je al snel genoeg een paar onderwerpen waar je gewoon makkelijk over kunt praten. En is dat er niet, vertel dan alsnog over je eigen passie en waarom je dit werk doet. Passie verkoopt goed, en het is een hele goede motivatie om op aangenomen te worden. :) Het is ook, in mijn ogen, één van de makkelijkste onderwerpen om over te praten :) Waarom doe je ten slotte het werk wat je doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
EdjeCageman schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 08:53:
Ik zou ts bijna kunnen zijn :-P bewust daarom begin dit jaar de overstap gemaakt naar detachering, om mijzelf een beetje mondiger te maken en om ondersteuning hierin te krijgen.

[...]

Dit heb ik dus gedaan, op het eerste project waarover ik begon kreeg ik direct de reactie, nou dat klinkt meer als een hobbyproject :/
Nou dat was voor mij dus einde gesprek, klapte helemaal dicht, rest van het gesprek wist ik gewoon niet meer wat ik moest zeggen.

Bij mijn huidige (eerste project via detacheerder) project zijn ze extreem tevreden over mij, terwijl ik voor mijn gevoel alleen maar m'n werk uitvoer.
Dus ik weet dat ik mijzelf gewoon te min doe en dus wat enthosiaster mag zijn over mijzelf.

Daarnaast vroeger ooit eens de tip gekregen om een sollicitatiegesprek als koffiepraatje te beschouwen. Dit heeft me al door meerdere gesprekken heen getrokken.
Ik ben blij voor je dat je wat ondersteuning krijgt bij jouw detacheerder. In mijn geval was mijn eerste baan (aansluitend aan mijn stage en afstuderen bij ditzelfde bedrijf) ook bij een detacheerder en moest ik in mijn proeftijd vertrekken omdat er geen projecten voor mij waren en ik tevens te introvert bleek terwijl ik geen kans heb gehad om mijzelf te bewijzen in teamverband / echt project.

Zij hadden mij dan ook juist met stipt afgeraden om weer bij een groot bedrijf te gaan werken. Derhalve ben ik nu bij een start-up terechtgekomen.

Eerlijk is eerlijk, ik heb er best een klap van gekregen toen ik hoorde dat ik moest vertrekken bij mijn eerste werkgever. Zeker gezien zij erg tevreden waren over mijn afgeleverd stage- en afstudeerproduct en ik echt wel contact maakte met collega's en veel initiatief en inzet vertoonde.

Dit zal er aan hebben bijgedragen dat ik nu wat onzekerder ben m.b.t. sollicitaties.

[ Voor 4% gewijzigd door Workharder op 06-08-2017 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
"Blijf jezelf" vind ik een prachtige naïeve manier van denken.

Blijf vooral niet jezelf, want je hebt schijnbaar door dat jouw persoonlijkheid een probleem vormt. Dat uit zich vast ook op andere vlakken (relaties). Jij noemt het introvert, en ik denk dat je het verkeerde label gebruikt. Introvert zegt namelijk helemaal niets over jouw sociale kunde, en ook niets over hoe bescheiden of onzeker je bent. Ik zou jou eerder schuchter noemen. Maar semantiek terzijde...

En als je bent zoals de schuchtere ICTers die ik ken, dan zou ik zeggen dat je eens moet overwegen of je baat kan hebben bij iemand die jou kan helpen door je eigen barrières te breken. Een psycholoog in de arm nemen om je eigen blokkades te leren begrijpen is net zoiets als naar de dokter gaan voor een gebroken been: praktisch en doeltreffender dan 't zelf proberen op te lossen.
Ken je de uitdrukking "fake it 'til you make it"? Als je ambieert iemand te zijn die beter is dan wie jij op dit moment bent, en die persoon besluit te zijn (zie het als een toneelstuk opvoeren), dan word jij met kleine stapjes een betere persoon.

Kijk eens naar deze video van Amy Cuddy - Body Language. Ga voor je sollicitatie even naar het toilet en neem een juichende lichaamshouding aan voor 2 minuten, dat is wetenschappelijk bewezen positief voor de hoeveelheid testosteron/cortisol in je lichaam.

High-power poses, maar vooral niet de low-power poses, zijn een geweldig begin. En dat is ook "fake it 'til you make it". En het is meetbaar, wetenschappelijk gemeten, effectief.

Dus nee, wees niet jezelf. Wees een betere versie van jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MASiR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 22:26

MASiR

battlefield gameplay montages

Waar woon je? Wij zoeken in Haarlem bij een heel leuk bedrijf Java devs en starten binnenkort intern een klasje voor junioren. Maar die zijn dan wel heel junior ;).

k0yagaming - battlefield gameplay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 17:08

D33F

Tweelingtemmer

N.v.t.

[ Voor 143% gewijzigd door D33F op 15-08-2017 07:57 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:28
Solliciteren... De ramp die solliciteren heet.

Zelf heb ik dit nooit veel hoeven doen, maar ik heb wel de nodige ervaring vanuit de andere kant van de tafel. Ik heb de beste programmeurs zien verdwijnen tot een plasje zweet in kleding...

Nooit ben ik 100% zeker wat voor kant het gesprek uit zal gaan. Natuurlijk beginnen we vaak over koetjes en kalfjes om even de eerste stress uit het gesprek te halen.
Mijn eigen techniek hierover is om het simpelweg even enkel over techniek te gaan hebben. Niet de beste methode overigens. Dat is ook de reden waarom ik sollicitaties niet meer alleen doe.

De introverte programmeur is het lastigste, want hoe gaat die ooit positieve zaken over zichzelf vertellen?
Hoe trek je de informatie die je wilt weten uit een persoon? - Over mij wordt wel eens gezegd dat ik spijtig genoeg geen USB aansluiting heb, maar dit is tijdens een gesprek als dit altijd bij de sollicitant ook lastig.

Ik heb het een keer meegemaakt dat iemand zo zenuwachtig was dat hij vrijwel niets meer te zeggen had, tot we op een moment begonnen over zijn hobby. Hij ontdooide een beetje en dat was voor ons net genoeg om te bepalen dat er zeker voldoende potentie was.

Voor mij is potentie van iemand namelijk belangrijker dan het papiertje dat iemand heeft.
Liever iemand die de potentie laat zien iets te leren, echt te begrijpen en te kunnen, dan iemand die een papiertje heeft waarop staat dat hij of zij het kan, maar er daadwerkelijk niets over te zeggen heeft.
En ja, wij programmeren dan wel in PHP, maar hierbij zijn er wel meer opties dan een simpele Wordpress site tegenwoordig ;-).

Tegenwoordig vragen we iemand die het helemaal red, om een dag mee te draaien bij ons, om te kijken of er een klik is. Dan hebben we een stapeltje opdrachtjes die vrij realistisch zijn voor een klein project.
Op die manier kunnen we goed bepalen of iemand er ook echt doorheen kan komen.
Wat we dan zien is dat iemand in het eerste uur zenuwachtig is, maar vervolgens langzaam ontdooit. En nee, op zo'n dag zal een introverte programmeur niet ineens makkelijk gaan praten met iedereen.

Anyhow... Mijn advies zou zijn, introvert zijn is geen probleem. Maar probeer met enthousiasme iets te vertellen, dat helpt in ieder geval bij figuren als mij zelf al prima...

Vanuit de kant van de kleine MKB werkgever :)

sebsoft.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Wat mij enorm heeft geholpen zijn trainingen op het gebied van communicatieve vaardigheden. Hier heb ik ettelijk enige jaren in gestoken en heeft vooralsnog geen windeieren gelegd. Ik weet van mijzelf dat ik introvert ben, en dat dit ook niet zal veranderen. Wel ben ik inmiddels brutaal genoeg om acquisitie om te zetten in een lead, door mijn introverte imago om te hebben naar een wat meer solide verschijning zonder over te komen als een blaaskaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:12

OMX2000

By any means necessary...

Enige wat ik aan @merauder wil toevoegen is oefenen oefenen oefenen. Dus gewoon meer gesprekken doen. Face your demons. Ik vond mijn eerste paar gesprekken ook heel spannend, maar op een bepaald moment leer jezelf kennen. Jou introversie kun je gebruiken als een kracht, dus de verhouding praten en denken kan gunstiger zijn ;) Gevolg je hebt mee tijd om zinnige dingen te zeggen.

Ik weet dat het not done is om mensen via GoT te werven. Maar mocht je iemand willen "misbruiken" om je een sollicitatiegesprek te voeren, laat maar weten. Wij zitten wel in het Zuiden (Eindhoven) ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Wat ik veel werkgevers hoor zeggen is dat veel programmeurs weinig passie in hun donder (lijken te) hebben. Ik denk dat in jou geval het daar misschien wel op kan breken. Introvert zijn is helaas niet handig als het gaat om je passie uiten, want dat komt dan waarschijnlijk totaal niet naar voren. Het is belangrijk dat je ontspannen bent en gewoon je zelf probeert te zijn. Misschien is er dan meer ruimte voor je passie...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:57
712641 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:26:
Wat ik veel werkgevers hoor zeggen is dat veel programmeurs weinig passie in hun donder (lijken te) hebben. Ik denk dat in jou geval het daar misschien wel op kan breken. Introvert zijn is helaas niet handig als het gaat om je passie uiten, want dat komt dan waarschijnlijk totaal niet naar voren. Het is belangrijk dat je ontspannen bent en gewoon je zelf probeert te zijn. Misschien is er dan meer ruimte voor je passie...?
Wat zie je onder het begrip "passie"? Ik vind het een apart woord en zie er nooit een heldere definitie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:03
Paralectic schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 14:06:
[...]

Wat zie je onder het begrip "passie"? Ik vind het een apart woord en zie er nooit een heldere definitie in.
Ik heb vaak het idee dat ermee bedoeld wordt dat iemand bereid is om in z'n vrije tijd nog 10+ uur per week met zijn of haar vak bezig te zijn. :P
Al moet ik zeggen dat ik het verwijt van een gebrek aan passie eigenlijk nog nooit voorbij heb horen komen in gesprekken die ik gevoerd heb als zowel sollicitant als interviewer.
Ik zie ook veelal zeker wel 'passie' op het technische vlak bij de meeste developers als het aankomt op het leveren van een solide technische oplossing. Ook als het aankomt op het bijleren en werken met nieuwe technologieën denk ik dat developers zeker niet onderdoen voor andere beroepsgroepen, integendeel.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Passie heb je of je heb het niet maar het is zeker geen extra tijd voor de baas maken en dat dan passie noemen. Het zou een passie zijn voor het bedrijf maar goed dat heb je nog niet tijdens je sollicitatiegesprek.

Passie is meer dat je een 'sterke' mening heb over een onderwerp (als voorbeeld frontend development) en daar ook veel van afweet/ervaring heb en deze kennis continu probeert bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Als je passie gaat typeren als onbetaald overuren maken of iets in die trant, dan heb je het verkeerde beeld te pakken. Het gaat er om dat je laat zien dat je weet wat je wil en niet wil, leuk vindt en niet leuk vindt... Als puntje bij paaltje komt, gaat het er om dat je gewoon ergens wil werken en daar een oprechte reden voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
OMX2000 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:21:
Enige wat ik aan @merauder wil toevoegen is oefenen oefenen oefenen. Dus gewoon meer gesprekken doen. Face your demons. Ik vond mijn eerste paar gesprekken ook heel spannend, maar op een bepaald moment leer jezelf kennen. Jou introversie kun je gebruiken als een kracht, dus de verhouding praten en denken kan gunstiger zijn ;) Gevolg je hebt mee tijd om zinnige dingen te zeggen.

Ik weet dat het not done is om mensen via GoT te werven. Maar mocht je iemand willen "misbruiken" om je een sollicitatiegesprek te voeren, laat maar weten. Wij zitten wel in het Zuiden (Eindhoven) ;)
Wat ik hier aan wil toevoegen.. Durf ook feedback te vragen na afloop van een gesprek. Dit heeft mij eens na een mislukte sollicitatie opgeleverd dat ik 4 dagen later alsnog gevraagd werd voor de baan.
Pagina: 1