Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe All-around pc

Pagina: 1
Acties:

• darkzero25
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-11 12:10
Ik ben zo stilaan aan het uitkijken naar een nieuwe pc. Deze wordt vooral gebruikt voor Internet, Office, Photoshop, Lightroom, Handbrake (DVD naar x264 mkv) en eens sporadisch FPS gaming.
Overklokken doe ik nooit.
Ik wil graag een kleine, stille pc.
Ik dacht eerst over een shuttle SZ170R8V2 maar dit lijkt me nogal onhandig klein als je ooit eens een harde schijf wil vervangen, andere videokaart plaatsen of als er ooit een kabel is losgekomen ofzo. Ook stel ik me vragen bij de koelmogelijkheden van zo'n kleine kasten.

Ik had deze samenstelling in gedachte:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 328,24€ 328,24
1Asus ROG Strix Z270I Gaming€ 183,50€ 183,50
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 307,90€ 307,90
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 62,95€ 62,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16€ 267,82€ 267,82
1Corsair RM550x Zwart€ 89,95€ 89,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 323,-€ 323,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 231,-€ 231,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.845,31

Ik wil deze pc laten assembleren bij tones.be want zelf heb ik dit nog nooit gedaan en het schrikt mij toch een beetje af. Ik zal voor de basisonderdelen dus ook een beetje afhankelijk zijn wat verkrijgbaar is via deze dealer. Een extra HD, SSD of videokaart installeren lukt me wel.

Bovenstaande is echter een totaallijstje van hoe ik de pc uiteindelijk wil hebben. Enkele onderdelen wil ik er vanaf het begin in, andere komen pas achteraf (extra SSD en videokaart). Daarom wil ik de onderdelen even overlopen:

Intel Core i7-7700K
Ik ga inderdaad niet overklokken en heb deze niet echt nodig maar aangezien dat deze standaard op 4.2-4.5GHz ipv 3.6-4.2GHz bij de 7700 loopt en maar net iets meer kost leek mij dit toch een betere keuze.

Asus ROG Strix Z270I Gaming
Heb altijd goede ervaring gehad met asus en aangezien dit het enige asus mini itx bordje verkrijgbaar is bij tones.be zou ik voor deze gaan. lijkt mij toch een vrij compleet bordje. heb momenteel 2 HD's in RAID1 staan en dat zou met dit bordje ook wel lukken.

MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Deze kaart komt er pas achteraf in. Voorlopig zal ik het doen met de onboard GPU. Rede is oa dat de prijs van deze kaarten mij nu toch wel erg hoog ligt door het mining fenomeen. Denk dat ik voorlopig wel kan werken met de onboard GPU? Heb nu nog een ouder samsung 2253BW scherm. Dit gaat op termijn ook vervangen worden door een breedbeeldscherm, waarschijnlijk de LG 34UC88B. Kan dit met de onboard GPU of heb ik dan echt wel een videokaart nodig? Aangezien ik niet echt een gamer ben (soms fps) maar wel photoshop gebruik en toch graag enkele jaren verder wil kunnen lijkt mij een 1060 met 6gb een goede keuze. de MSI lijkt mij ook een stille kaart. maar komt deze niet gevaarlijk kort bij de voeding? blijven deze componenten dan wel koel genoeg? Heb ik dan extra fans nodig of plaats ik de fan vooraan in de kast iets lager?

Fractal Design Define Nano S Zwart
lijkt me een leuke kleine design kast met toch nog wel wat bewegingsvrijheid tegenover een shuttle die ik eerst op het oog had. ook qua koeling lijkt me dit beter.

Scythe Mugen 5 PCGH Edition
degelijke koeler maar wel vrij groot. lijkt me net te passen in de kast? ook vrij stil lees ik. of overweeg ik beter waterkoeling? denk dat dit niet nodig is aangezien ik niet ga overklokken? waterkoeling is ook niet altijd stiller denk ik? qua waterkoeling dacht ik aan een AIO oplossing als de kraken X62. die zou vooraan net passen in de kast. maar luchtkoeling lijkt me in mijn geval voldoende?

Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16
2x16GB, dan kan ik even verder want dit moederbord heeft maar 2 slots dus ik dacht dan beter ineens deze goed te vullen ipv 2x8GB. Ik neem aan dat 2400MHz CL16 in mijn geval ook voldoende is, ook omdat ik niet ga overklokken?

Corsair RM550x Zwart
Graag een stille voeding, semi-passief, modulair en een fan die niet snel gaat ratelen of wat dan ook. Ik neem aan dat 550W voldoende is voor mij, ook als ik achteraf een GTX1060 ga toevoegen? alleen over de afstand voeding-videokaart maak ik me wat zorgen?

Samsung 850 EVO 1TB
deze komt er achteraf pas in. voorlopig heb ik nog 2 HD's liggen die erin komen als data schijven. 2x1TB in RAID1

Samsung 960 EVO 500GB
de bootschijf, lekker snel en 500GB is zeker voldoende. Ik werk met Windows 10 Pro 64bits.

Graag had ik jullie bedenking bij dit systeem. videokaart en SSD van 1TB komen er dus mogelijk later pas in. Bedankt alvast voor de info/tips!

Verwijderd

Ben nu ook aan het kijken naar onderdelen. Zie net op de site van Fractal Design dat ze nu een Tempered Glass edition hebben van de Define C en Define C Mini. Wellicht vind je dat ook interessant!

Verwijderd

De RM550x is een prima voeding maar in de Nano S een onhandige keuze. Door de lengte blokkeert de voeding gedeeltelijk het gat in het moederbordtray waar de kabels doorheen moeten. Je kunt hier beter voor een wat kortere voeding als de Seasonic Focus Plus Gold 550w gaan. Ook semi-passief en kwalitatief vergelijkbaar met de RMx.

• darkzero25
@Verwijderd Ik neem zowiezo een case zonder window. het wordt geen tuning case en de binnenkant zien interesseert me niet zo.

@Verwijderd Bedankt voor de tip! Dan zal het idd eerder deze worden. de hybrid button achteraan lijkt me ook interessant.

alvast leuke reacties over de kast en voeding. hopelijk volgt er nog wat meer ;)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11 11:47
Er zijn wel wat puntjes op je build aan te merken, natuurlijk, maar omdat je ervoor kiest puur bij tones.be te kopen limiteer je de opties. Een Z270 moederbord is bijvoorbeeld niet nodig, maar als ze geen andere hebben.. tja.

Geheugen etc is allemaal prima.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• darkzero25
@Nat-Water je mag me ook altijd een andere winkel aanraden, liefst in belgië of dichtbij de grens (alternate.be?) welk bord raad je dan aan? welke andere puntjes dan nog? bedankt voor de hulp!

Ik krijg ook soms te horen dat de 550W voeding net niet genoeg zou zijn en ik beter voor de 650W versie zou gaan? Ik begrijp dat het een probleem is als de voeding het niet kan trekken maar wat is eigenlijk het probleem als je een te sterke voeding in je pc plaatst en deze dat niet echt nodig heeft, bv een 850W of zelfs 1000W? De onderdelen trekken toch maar gewoon uit de voeding wat ze nodig hebben, of zie ik dit verkeerd?

Verwijderd

550W voeding ruim voldoende. Zeker aangezien je een 1060 erin hebt en niet gaat overclocken. En het klopt dat de componenten alleen van de voeding vragen wat ze nodig hebben.

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Waarom probeer je het zelf niet in elkaar te zetten? Even een paar Youtube filmpjes kijken en je bent al weer een stuk verder. Zo weinig kan er eigenlijk niet mis gaan. De meeste connectors passen maar op 1 plek, en voor de onderdelen geld hetzelfde.

Want als je bijvoorbeeld niet gaat overclocken heb je ook geen Z270 moederbord nodig, maar kan je gewoon een B250 nemen.

• darkzero25
@Verwijderd Het zal de 550W versie worden maar ik dacht ook aan 650W voor het geval ik later toch voor een betere videokaart ga (GTX1070, je weet maar nooit) of achteraf een nieuwere generatie videokaart. Videokaart en HD (SSD) zijn de enige componenten die ik ooit upgrade.

@misterTweakers Ik heb een beetje bang voor het plaatsen van de CPU (verkeerd plaatsen, pennetjes buigen, hoeveelheid en spreiding koelpasta, ...) en het plaatsen van de koeler hierop.
Ik had ook gekeken naar deze: MSI B250I GAMING PRO AC DDR4 SOCKET 1151 maar die heeft geen raid blijkbaar en ik wil eerst mijn 2x1TB HDD's in raid kunnen plaatsen tot ik die 1TB SSD plaats. Deze heeft ook geen displayport en dat is echt wel een vereiste. een extra M.2 slot is ook mooi voor de toekomst in de asus en extra fan headers (je weet maar nooit) kan ook handig zijn

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Wat betreft die extra functies zou het inderdaad kunnen, maar het plaatsen van een cpu is in principe gewoon zorgen dat de driehoekjes dezelfde kant op staan. Er zit een driehoekje op de cpu, en die moet aan de zelfde kant zitten met het driehoekje van het moederbord.

Koelpasta plaatsen is gewoon een puntje op de cpu stoppen, en stel als je wat teveel of te weinig doet is dat nog niet direct een enorm groot probleem. Je kan altijd de temperaturen van de cpu in de gaten houden door een gratis tooltje zoals HWMonitor te downloaden.

Waarschijnlijk zal je toch altijd goedkoper zijn door hem zelf te bouwen, dan hem bij een webshop te bestellen. Of je nou een B250 of een Z270 moederbord neemt.

• darkzero25
@misterTweakers Misschien moet ik het er dan maar gewoon op wagen. Handleiding goed volgen en filmpjes opzoeken op youtube.
Misschien iemand een link naar goede instructies/filmpjes/wat dan ook? Liefst nederlands maar engels mag ook.

Dan ben ik nog benieuwd naar wat reacties op wat ik in mijn startpost geschreven heb onder
en

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:34

br00ky

Moderator Harde Waren
darkzero25 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:16:

Misschien iemand een link naar goede instructies/filmpjes/wat dan ook? Liefst nederlands maar engels mag ook.
Veel fantasie heb je niet nodig om iets zoals dit te vinden ;).
Dan ben ik nog benieuwd naar wat reacties op wat ik in mijn startpost geschreven heb onder
Slimme keus om, als de nood op dit moment nog niet erg hoog is, de aankoop nog even uit te stellen. Gamen op de iGPU zal geen pretje zijn, maar aangezien dat geen hoofdtaak is, zal je denk ik weinig mislopen.
en
Prima ding, koelt erg goed en is lekker stil. Als het volgens de specs past, dan past het (verdwaalde uitzondering daargelaten).

• darkzero25
@br00ky bedankt voor het filmpje. het is wel wat ouder maar toch bruikbaar denk ik. en ik denk dat ik hier ook wel terecht kan voor info terwijl ik aan het bouwen ben. neem aan dat men wel wil helpen als ik een foto plaats en vraag hoe en wat ik waar moet aansluiten ofzo.

stel dat ik niet game, heb ik dan die GTX1060 wel nodig? maakt photoshop eigenlijk gebruik van de GPU?
op termijn komt er een breedbeeldscherm van 34", in de trend van de LG 34UC88B. deze wil ik natuurlijk wel op de hoogste resolutie gebruiken. heb ik dan zowiezo een videokaart nodig? ik kies nu voor een moederbord met displayport zodat ik zeker ben van de benodigde resolutie op 60Hz.

dus ik mag aannemen dat ik geen waterkoeling nodig heb en die Scythe Mugen 5 PCGH Edition voldoende koelt? heb ik, zowel met als zonder eventueel een GTX1060 extra casefans nodig?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
darkzero25 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:04:
@br00ky bedankt voor het filmpje. het is wel wat ouder maar toch bruikbaar denk ik. en ik denk dat ik hier ook wel terecht kan voor info terwijl ik aan het bouwen ben. neem aan dat men wel wil helpen als ik een foto plaats en vraag hoe en wat ik waar moet aansluiten ofzo.
Men is over het algemeen erg behulpzaam, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Het filmpje van de buren is inderdaad niet van gisteren, maar het principe is hetzelfde.
stel dat ik niet game, heb ik dan die GTX1060 wel nodig? maakt photoshop eigenlijk gebruik van de GPU?
op termijn komt er een breedbeeldscherm van 34", in de trend van de LG 34UC88B. deze wil ik natuurlijk wel op de hoogste resolutie gebruiken. heb ik dan zowiezo een videokaart nodig? ik kies nu voor een moederbord met displayport zodat ik zeker ben van de benodigde resolutie op 60Hz.
Voor PS is een videokaart niet noodzakelijk. Met je CPU alleen kom je waarschijnlijk al uit. Zeker aangezien je de aankoop uitstelt, kan je prima uitproberen of het voor jou werkt.

Wat betreft een nieuw scherm, de grootte maakt natuurlijk niets uit, het gaat alleen om de resolutie. Je moederbord ondersteunt onderstaande output, dus zit je prima.
- Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz
- Supports DisplayPort with max. resolution 4096 x 2304 @ 60 Hz
bron: https://www.asus.com/Moth...0I-Gaming/specifications/[/]
dus ik mag aannemen dat ik geen waterkoeling nodig heb en die Scythe Mugen 5 PCGH Edition voldoende koelt?
Absoluut, tenzij je extreem wil gaan overklokken, maar je geeft in je TS al aan dat überhaupt niet te gaan doen.
heb ik, zowel met als zonder eventueel een GTX1060 extra casefans nodig?
De Fractal komt standaard met 2 fans. Dat is in jouw use-case prima.

• darkzero25
Ok bedankt voor alle info!!!
Ik ben momenteel aan't kijken naaronderdelen bij megekko.nl. Lijkt mij wel dat ze veel snel beschikbaar hebben tegen scherpe prijzen. Iemand ervaring met deze webshop?

Verwijderd

darkzero25 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:12:
@Verwijderd Het zal de 550W versie worden maar ik dacht ook aan 650W voor het geval ik later toch voor een betere videokaart ga (GTX1070, je weet maar nooit) of achteraf een nieuwere generatie videokaart. Videokaart en HD (SSD) zijn de enige componenten die ik ooit upgrade.
550w is zelfs ruim voldoende voor een GTX 1080 Ti ;).

• darkzero25
Weer wat opzoekwerk gedaan.

Het zal eerder de Asus Strix H270I Gaming worden ipv de Asus Strix Z270I Gaming. Scheelt toch weer 50€ en voldoet voor mij.

Klopt het dat koelpasta niet standaard meegeleverd wordt bij het mobo/CPU/CPU koeler?
Ik zag bij megekko deze bundel:
Scythe Mugen 5 PCGH Edition + Arctic Cooling MX-4 High Performance Koelpasta 4g
is deze koelpasta goed of toch beter andere?

Bij meerdere onderdelen bij megekko is een bundel verkrijgbaar met "Antistatische Elastische Polsband - Blauw". Is dit aan te raden om dit te dragen bij assemblage of kan het zonder al eens mislopen?

Voor geheugen blijf ik bij 2x16GB 2400MHz. Ik weet dat een lagere CL-waarde sneller betekent maar wat is nu beter: CL15 op 1.2V (HyperX Fury) of CL12 op 1.35V (HyperX Predator)? Is overklokken dan nodig bij die laatste aangezien het voltage hoger ligt? (Overklokken doe ik, zoals eerder gezegd, niet)
ik lees ook over XMP ondersteuning. als geheugen dit ondersteunt, moet je niks instellen in bios?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
darkzero25 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:45:
Klopt het dat koelpasta niet standaard meegeleverd wordt bij het mobo/CPU/CPU koeler?
Jazeker wel
Accessory:
Mounting parts for Intel and AMD sockets, fan, fan clips, thermal grease, installation manual.
bron: http://www.scythe-eu.com/...mugen-5-pcgh-edition.html
Verschil met wat er meegeleverd wordt met de koeler ga je niet merken. Die paar euro kan je dus prima laten liggen.
Bij meerdere onderdelen bij megekko is een bundel verkrijgbaar met "Antistatische Elastische Polsband - Blauw". Is dit aan te raden om dit te dragen bij assemblage of kan het zonder al eens mislopen?
Sommigen zweren erbij, anderen vinden het onzin. Dat soort reacties ga je hier dus op krijgen ;). Pick your side. Ik ben er eentje van het onzin kamp, zolang je niet in je synthetische trainingspak gaat builden.

Verwijderd

darkzero25 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:45:
Weer wat opzoekwerk gedaan.

Het zal eerder de Asus Strix H270I Gaming worden ipv de Asus Strix Z270I Gaming. Scheelt toch weer 50€ en voldoet voor mij.

Scyth levert prima koelpasta mee.
Heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt.
Voor geheugen blijf ik bij 2x16GB 2400MHz. Ik weet dat een lagere CL-waarde sneller betekent maar wat is nu beter: CL15 op 1.2V (HyperX Fury) of CL12 op 1.35V (HyperX Predator)? Is overklokken dan nodig bij die laatste aangezien het voltage hoger ligt? (Overklokken doe ik, zoals eerder gezegd, niet)
ik lees ook over XMP ondersteuning. als geheugen dit ondersteunt, moet je niks instellen in bios?
Als je in het bios een XMP profiel selecteert zal het ram op die specificaties lopen. Overigens zou ik pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14 nemen. Beter verkrijgbaar en vriendelijker geprijsd.

• darkzero25
Ok koelpasta neem ik dan niet extra en het polsbandje kan ik overwegen.

De Kingston HyperX Fury en Predator zijn ook vlot verkrijgbaar bij megekko. Kost idd iets meer dan de Corsair. Zal die Predator met CL12 op 1.35V dan merkbaar sneller zijn dan de Corsair? Is er een meerwaarde?
Stel dat ik de Fury's neem, moet ik dan gewoon het XMP profiel correct selecteren in bios en verder niets? Klopt het dat het bios dan het overklokken voor mij doet?

Verwijderd

Bedoel je pricewatch: Kingston HyperX Predator HX424C12PB3/16 en dan 2x? De Predator zal niet merkbaar sneller zijn dan de LPX. Prijsverschil is €50,- en dat vind ik nogal wat.

Op het H270i bord loopt geheugen niet sneller dan 2400 MHz. Overklokken kan dus niet. Het ram kan je op 2133 en 2400 laten lopen, that's it.

• darkzero25
@Verwijderd ok duidelijk, het geheugen ligt dus ook vast

• darkzero25
ok dit zou 'm dus worden, voorlopig dan mss zonder de SSD van 1TB en videokaart:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 315,-€ 315,-
1Asus ROG STRIX H270I GAMING€ 125,50€ 125,50
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 369,-€ 369,-
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16€ 267,82€ 267,82
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
1Samsung 850 EVO 1TB€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.802,22

maar nu krijg ik weer reacties op andere fora/binnen mijn vriendenkring dat ik voor mijn gebruik beter naar AMD zou kijken (meer cores/threads)???
heb dan eens een nieuw lijstje samengesteld op basis van amd. alleen CPU, mobo en geheugen zijn gewijzigd. prijsverschil met intel platform is niet zo groot. welke heeft dan de voorkeur, ook voor mijn gebruik natuurlijk???

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 339,95€ 339,95
1Gigabyte AB350N-Gaming WiFi€ 121,50€ 121,50
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 369,-€ 369,-
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 279,-€ 279,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
1Samsung 850 EVO 1TB€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.834,35

[ Voor 33% gewijzigd door darkzero25 op 05-08-2017 16:01 ]

• darkzero25
niemand? geen amd-fans hier dan blijkbaar?

• darkzero25
vreemd dat ik hier 0,0 respons krijg op een amd systeem?

toch nog even deze vraag:
dus als ik het goed begrijp moet ik, als ik voor de amd versie ga, ook direct een videokaart erbij kopen aangezien de amd geen gpu ingebouwd heeft?
heb ik, voor mijn gebruik, aan een gtx1050ti 4gb eigenlijk ook niet voldoende? of is dit zoveel verschil met een gtx1060 6gb? dit scheelt een 200€ momenteel voor een msi gaming x versie.

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 22:43
Als je niet veel gaat gamen en het meest ge bruikt voor photoshop lijkt mij een 1050 ti voldoende. De Amd 1700x lijkt me voor jouw gebruik beter, deze heeft meer cores/threads dan de 7700k. De 1700x is dan ook toekomst bestendiger (is dat een woord ? :D). Het nadeel is natuurlijk dat je dan meteen een videokaart moet bijbestellen en bij de 7700k je hier nog even mee kunt wachten zoals je aangaf.

• darkzero25
twijfel nog heel hard maar zit toch eerder in het amd kamp momenteel. misschien best nog even wachten tot de nieuwe intel's uitkomen en zien wat de markt gaat doen?

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:16
Voor gamen intel, voor veel andere software (zoals photoshop) AMD. Als de programma's goed overweg kunnen met multi-core is de AMD een heel stuk vlotter. Games maken zelfden (goed) gebruik van meer dan 4 cores dus vandaar dat intel daar een betere keus is.

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

Pagina: 1