Ik heb een probleem.

Ik heb ervoor gekozen om geen data-verzamelende service van een grote advertentieboer op mijn android telefoons te draaien. Daardoor kan ik ineens, na een gewone update totaal niet meer bij mijn geld van een van mijn banken, de Bunqbank.
Die bank heeft ook effectief mijn mogelijkheden tot klantenservice geblokkeerd.
Die bank heeft ook mijn mogelijkheid om de rekening op te heffen geblokkeerd.

Als ik nu de app open op meerdere apparaten met android maar zonder play-services van de adverteerder krijg ik bovenstaande melding, en kan ik dus niet mijn saldo zien, overboeken, contact op nemen met de klantenservice of mijn rekening bij bunq beindigen.
Nu heb ik ook overwogen om die service te installeren om bij mijn geld te komen. Alleen worden er door die service van de adverteerder héél veel persoonlijke gegevens gevraagd die je niet zomaar aan een grote online adverteerder zou willen leveren:

Technisch gezien wordt mijn data niet verkocht, maar wordt je wel gedwongen om bijzonder veel informatie te delen met een derde, onafhankelijk en groot advertentie- en online-services- bedrijf. Ik vraag mij af hoe ik nu gewoon bij mijn eigen geld kan. Net als altijd voor de updates kon.
Horen banken niet juist (bijv.) identiteitsgegevens van hun klanten te beschermen tegen commerciële derde partijen? Is het Ethisch dat een bank zo handelt? Daarom mijn discussie stelling:
Mag een bank ineens data-verzamelende diensten van derde partijen, zoals play Services verplichten voor haar klanten?

Ik heb ervoor gekozen om geen data-verzamelende service van een grote advertentieboer op mijn android telefoons te draaien. Daardoor kan ik ineens, na een gewone update totaal niet meer bij mijn geld van een van mijn banken, de Bunqbank.
Die bank heeft ook effectief mijn mogelijkheden tot klantenservice geblokkeerd.
Die bank heeft ook mijn mogelijkheid om de rekening op te heffen geblokkeerd.

Als ik nu de app open op meerdere apparaten met android maar zonder play-services van de adverteerder krijg ik bovenstaande melding, en kan ik dus niet mijn saldo zien, overboeken, contact op nemen met de klantenservice of mijn rekening bij bunq beindigen.
Nu heb ik ook overwogen om die service te installeren om bij mijn geld te komen. Alleen worden er door die service van de adverteerder héél veel persoonlijke gegevens gevraagd die je niet zomaar aan een grote online adverteerder zou willen leveren:
- Apparaat- en appgeschiedenis
- Identiteit - Gebruikt een of meer van de volgende: accounts op het apparaat, profielgegevens
- Agenda - Gebruikt agendagegevens
- Contacten - Gebruikt contactgegevens
- Locatie- Gebruikt de locatie van het apparaat
- Sms - Gebruikt een of meer van de volgende: sms, mms. Er kunnen kosten worden berekend.
- Telefoon - Gebruikt een of meer van de volgende: telefoon, gesprekkenlijst. Er kunnen kosten worden berekend.
- Foto's/media/bestanden - Gebruikt een of meer van de volgende: bestanden op het apparaat (zoals afbeeldingen, video's of audio), de externe opslag van het apparaat
- Camera - Gebruikt de camera('s) van het apparaat
- Microfoon - Gebruikt de microfoon(s) van het apparaat
- Informatie over wifi-verbinding - Hiermee kan de app informatie over wifi-netwerken bekijken, zoals of wifi is ingeschakeld en de namen van apparaten waarmee via wifi verbinding is gemaakt.
- Informatie over apparaat-ID en oproepen - Hiermee kan de app het telefoonnummer en de apparaat-ID's bepalen, of een oproep actief is, en het andere telefoonnummer waarmee wordt gebeld
- Wearable-sensoren/activiteitsgegevens - Hiermee kan de app toegang krijgen tot gegevens van wearable-sensoren, zoals hartslagmeters. Kan periodieke updates over fysieke activiteitsniveaus ontvangen.
- controleren op waarnemingen met betrekking tot netwerkomstandigheden
- systeemback-up en -herstel beheren
- Bluetooth-koppeling door app toestaan
- Detectie van hotwords
- audio-uitvoer vastleggen
- beveiligde video-uitvoer vastleggen
- video-uitvoer vastleggen
- een gebruikerservaring bieden tijdens een gesprek
- bestanden downloaden zonder melding
- bewerkingsstatistieken van apps ophalen
- interactie tussen gebruikers
- activiteitstacks beheren
- een apparaatbeheerder toevoegen of verwijderen
- voorkeuren en machtigingen voor USB-apparaten beheren
- gesproken trefwoorden beheren
- Audioroutering
- verrekening van netwerkgebruik aanpassen
- gebruiksstatistieken van component bijwerken
- Een trust agent aanleveren.
- framebuffer lezen
- je sociale stream lezen
- actieve apps ophalen
- Interactie met update- en herstelsysteem
- score toekennen aan netwerken
- tijd instellen
- een taak starten vanuit recente items
- geabonneerde feeds lezen
- geabonneerde feeds schrijven
- bewerkingsstatistieken van apps wijzigen
- time-out van het scherm opnieuw instellen
- schrijven naar sociale streams
- Berichten verzenden naar Google Play.
- voicemail lezen
- gegevens van internet ontvangen
- Google-instellingen lezen
- Google-instellingen aanpassen.

Technisch gezien wordt mijn data niet verkocht, maar wordt je wel gedwongen om bijzonder veel informatie te delen met een derde, onafhankelijk en groot advertentie- en online-services- bedrijf. Ik vraag mij af hoe ik nu gewoon bij mijn eigen geld kan. Net als altijd voor de updates kon.
Horen banken niet juist (bijv.) identiteitsgegevens van hun klanten te beschermen tegen commerciële derde partijen? Is het Ethisch dat een bank zo handelt? Daarom mijn discussie stelling:
Mag een bank ineens data-verzamelende diensten van derde partijen, zoals play Services verplichten voor haar klanten?
| live and give like no one else |