Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Ik wil graag eens gaan experimenteren met color grading voor de video's die ik maak. Nu heb ik het Technicolor profile geladen in mijn camera (Canon 5D IV) en die kan ik ook selecteren. Alleen nu zit ik natuurlijk met de nabewerking.

Basic color grading gaat prima met Adobe Photoshop CC, maar ik zie daar geen optie om de Technicolor LUT te laden. Met Adobe After Effects zou dat prima moeten kunnen, maar ik heb alleen een PS+LR licentie. Om nu nog eens €24/maand te betalen voor alleen wat experimenteren met color grading gaat mij wat te ver. Weet iemand of dit kan met Photoshop of een andere (gratis) tool?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Dat heb ik nu wel vaker... Zoek ik me de hele avond rot en dan stel ik de vraag op Tweakers en een kwartier later kom ik achter het antwoord :)

Je kunt via de Technicolor website het profiel laden. Met de EOS utility laadt je het profiel vervolgens in je camera als custom style. Tijdens het opnemen kun je kiezen voor deze stijl, zodat je video heel "vlak" wordt opgenomen. Dat ziet er niet uit, dus je heb post-production nodig.

Dat kun dus prima met Photoshop CC (die velen toch al zullen gebruiken). Voeg een color lookup adjustment layer toe en kies dan de juiste look-up tabel. Daar ging het bij mij mis, want Technicolor levert alleen MGA bestand mee en die is niet compatibel met Adobe Photoshop CC. Er zijn (betaalde) tools om die curve om te zetten, maar gelukkig heeft iemand anders dat al gedaan.

De curve kun je downloaden vanaf https://movies.online-arts.de/content,27,cinestyle-lut.htm, zodat je gewoon met Photoshop CC de color grading kunt doen.

Wellicht dat een ander er ook wat aan heeft...

PS: Houd er rekening mee dat je video's er zonder post-processing er heel vlak uit zien. Wil je dus snel even een video schieten, dan is dit niet zo handig. Pak dan liever je iPhone. :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 11:32
Video's graden met PS? Dat klinkt eng maar blijkbaar werkt dat.

Thanks voor het delen!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik wist ook niet dat het kon, maar bij PHLearn.com waren er een aantal video's over (die ging alleen niet in op Technicolor). Dat is overigens een geweldige tutorial serie op YouTube, waarvan het merendeel gratis te bekijken is. Erg leerzaam en goed gebracht...

[ Voor 8% gewijzigd door BugBoy op 03-08-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je zou ook DaVinci Resolve kunnen proberen, dat pakket is ontwikkeld voor color grading en langzaam uitgegroeid naar meer all-round video editing. Ze verdienen hun geld voornamelijk met hardware, dus Resolve is (met een paar beperkingen, met name 4K en 3D, de volledige versie is maar $ 300 dus voor een jaar AE heb je onbeperkt Resolve, mocht het bevallen).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock