Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lezer,

Ik zat op taakbeheer te kijken en ik zag opeens dat ik 6 "logische processoren heb, 3 kernen en 1 socket. Wat betekend dit? Ik heb een AMD FX-6300 Six Core processor. Betekend dat niet dat ik dan 6 kernen moet hebben?

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/E4oVW

Alvast bedankt! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Die AMD processoren hebben modules met 2 integer cores die een floating point core delen. De FX-6300 heeft 3 van die modules; met 2 integer cores = 6 cores, sort of. Maar het kan dus zijn dat windows ze als 6 logische ziet met 3 cores.

[ Voor 17% gewijzigd door GromuhlDjun op 02-08-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
1 socket, betekend 1 CPU.

3 kernen is het aantal fysieke cores welke aanwezig zijn op je CPU. Een CPU kan een of meerdere cores hebben.

Je processor heeft een techniek aanboord die SMT heet ook wel HyperThreading genoemd bij Intel processoren. Dit stelt je CPU in staat om niet gebruikte resources per core in te zetten om een tweede thread te verwerken. Effectief zorgt dit voor een verdubbeling van het aantal logische cores. Dit zijn het aantal cores welke Windows (of Linux of OS X) ziet.

Hopelijk maakt dit het duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

CMD-Snake schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 22:55:
1 socket, betekend 1 CPU.

Je processor heeft een techniek aanboord die SMT heet ook wel HyperThreading genoemd bij Intel processoren. Dit stelt je CPU in staat om niet gebruikte resources per core in te zetten om een tweede thread te verwerken.
Nee. De FX6300 heeft geen SMT. De FX serie bestaat uit modules van twee integer cores met één FPU, zoals @GromuhlDjun al zei. Dus een FX4000 heeft twee van die modules, de FX6000 drie en de FX8000 vier.

In dit geval telt Windows het aantal fysieke cores verkeerd. De FX6300 heeft wel degelijk 6 CPU cores, maar blijkbaar worden alleen cores die ook een FPU hebben geteld.

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 03-08-2017 09:22 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!