Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 908503

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb 1 1/2 jaar geleden een tweedehands spiegelreflex camera gekocht (Nikon D50) voor vakantie- en verjaardagfoto's. Bevalt prima, maar verder weet ik niet veel van de camera af.

Op het 'nogal kleine' display van mijn Nikon D50 lijken de foto's prachtig en erg scherp, maar als ik de foto's op mijn pc zet is 't niet veel bijzonders (korrelig bij inzoomen).

Wat kan ik hieraan doen? Zijn het de instellingen of ligt het aan de verouderde body of objectief? (geen idee trouwens of het objectief ook verouderd is??) https://imgur.com/gallery/qoJXR

Bvd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je verder inzoomt dan de resolutie van je camera wordt het uiteraard korrelig, dat is met elke afbeelding waar je op inzoomt.
Licht is belangrijk om ruis zoveel mogelijk te voorkomen, hoe meer licht hoe beter.
Je lens lijkt redelijk lichtsterk te zijn, wat voor sluitertijd heb je gebruikt? Wanneer die te kort staat heb je wellicht te weinig licht.

En buiten dat, de D50 is inderdaad wat ouder en de techniek staat niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Wellicht handig om een voorbeeldfoto, waarbij het volgens jou misgaat, inclusief EXIF data te posten. Dan valt er wellicht wat zinnigs over te zeggen...

[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 02-08-2017 20:29 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:02
Je foto ziet er prima uit hoor, ik zie niks geks. Sowieso moet je niet meer inzoomen dan 100% natuurlijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:26:
Je foto ziet er prima uit hoor, ik zie niks geks. Sowieso moet je niet meer inzoomen dan 100% natuurlijk.
de foto van de lens bedoel je? Die is gemaakt met m'n iPhone 6 :)
Fiber schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:25:
Wellicht handig om een voorbeeldfoto, waarbij het volgens jou misgaat, inclusief EXIF data te posten. Dan valt er wellicht wat zinnigs over te zeggen...
Ik maak dit weekend ff een foto'tje (ben nog op vakantie). Wat is de EXIF data?

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 02-08-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 908503 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 21:21:
[...]
de foto van de lens bedoel je? Die is gemaakt met m'n iPhone 6 :)
Oh -O- Wat verwacht je precies dat we daar aan zien? ;)

Het zou een stuk nuttiger zijn als je een voorbeeldfoto uit je Nikon D50 zou laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 21:22:
[...]

Oh -O- Wat verwacht je precies dat we daar aan zien? ;)

Het zou een stuk nuttiger zijn als je een voorbeeldfoto uit je Nikon D50 zou laten zien.
De lens zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-06 16:50
Die D50 presteert niet goed als de ISO waarde hoger dan 400 staat.
Als je die nu pas gekocht hebt, dan hoop ik dat je prijs niet te hoog was.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
...dat snap ik. En dan? Wat is het doel van die foto laten zien?

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 02-08-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 21:25:
[...]

...dat snap ik. En dan? Wat is het doel van die foto laten zien?
type lens, maar maakt verder niet veel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 908503 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 23:24:
[...]
type lens, maar maakt verder niet veel uit :)
Aangezien je nog steeds geen echte voorbeeldfoto + gebruikte instellingen hebt laten zien, kunnen we je ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 23:25:
[...]

Aangezien je nog steeds geen echte voorbeeldfoto + gebruikte instellingen hebt laten zien, kunnen we je ook niet helpen.
zoals ik al schreef...ik ben nog op vakantie en krijg dus nog geen foto's van mijn camera naar Tweakers of PC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:18

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik verwacht dat wanneer je terug bent van vakantie en hier weer post, dat je dan wat meer info geeft, enkele voorbeelden toont en inzet toont. Vooralsnog vraag je ons in onze glazen bol te kijken en helpdesk te spelen....beiden is niet helemaal de bedoeling. Ik laat het topic nog wel even open, zodat je de kans krijgt om straks die gevraagde inzet te laten zien :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
(aangezien ik nog niet terug ben van vakantie, heb ik even een foto geüpload van het display vd camera i.p.v. de met de camera gemaakte foto) https://imgur.com/gallery/YSXnd
Ik heb nu dus mijn ISO waarden met 400 verlaagd (op deze 'oudere' foto's van de imgue link dus nog niet). De foto's zijn na het verlagen van de ISO waarde (die op 800 stond) wel een stuk scherper, maar ook een stuk helderder! Voor mij is het nu eigenlijk wel opgelost. Heeft iemand nog tips om de fotokwaliteit te verbeteren? Instellingen of misschien buiten de camera, zoals een flitser o.i.d.?
Mocht ik ooit nog een andere camera kopen...is mijn lens dan goed genoeg en past die altijd? Of ga ik er meer op vooruit als ik een ander objectief koop?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 04-08-2017 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-06 16:50
Je zal betere fotos beginnen te maken als je eerst een boek leest over fotografie.
Dan ontdek je zelf wel wat je nodig hebt om betere fotos te maken.

Goeie vakantie nog.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Je moet ook niet te veel verwachten van een camera uit 2005 met een zoomlens uit die zelfde periode die qua bereik ook nog eens niet echt lekker bij een DX camera past. Voeg dat bij een beginnend fotograaf die enkel op verjaardagen en vakanties fotografeert en dan op 100 procent of meer gaat inzoomen en blijkbaar niet weet wat EXIF data is en te lui is om te Googelen en er zelf enige moeite in te steken en denkt dat wij iets kunnen zien aan een met een telefoon gemaakte foto van het schermpje achterop de camera... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fiber schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:26:
Je moet ook niet te veel verwachten van een camera uit 2005 met een zoomlens uit die zelfde periode die qua bereik ook nog eens niet echt lekker bij een DX camera past. Voeg dat bij een beginnend fotograaf die enkel op verjaardagen en vakanties fotografeert en dan op 100 procent of meer gaat inzoomen en blijkbaar niet weet wat EXIF data is en te lui is om te Googelen en er zelf enige moeite in te steken en denkt dat wij iets kunnen zien aan een met een telefoon gemaakte foto van het schermpje achterop de camera... O-)
Hallo fiber allereerst bedankt voor je reactie :? Wat je zegt over de combi van mijn camera met het objectief zal best kloppen, ik heb zelf geen idee aangezien ik de camera eerder heb gekocht voor vakantie- / verjaardag foto's en het uitproberen van zo'n spiegelreflexcamera. Dat van 100% of meer inzoomen op de foto ga ik verder niet op in. Wat betreft de EXIF data, daar heb je gelijk in, had ik even moeten nazoeken. En over de foto die ik uploade op imgur, dat je daar weinig aan kan zien snap ik, dat ging meer om de EXIF data dus. Ik zou morgen een foto uploaden van de camera, maar wat mij betreft mag het topic gesloten worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:31
De D50 is een zeer oude camera (was mijn eerste digitale spiegelreflex :) ) met nog een 'ouderwetse' CCD sensor. Deze sensoren zijn helaas niet zo goed als de nieuwere CMOS sensoren. Hou je de ISO echter laag (lees: 400 of lager) kan je er prima foto's mee maken :)

Mijn advies is dan ook om eens wat beginner tutorials op Youtube te kijken (ik kan de video's van Mike Browne aanraden) over de basis principes van fotografie.

Vergis je niet: Als je deze basiskennis nog niet onder de knie hebt kan je een veel nieuwere/duurdere camera kopen, de foto's blijven dan "slecht".

Het zijn echter maar drie simpele dingen die je hoeft te leren om een goede start te maken.
ISO, sluitertijd en diafragma.

Korte inleiding:
- ISO: hoe gevoelig is de sensor voor licht.
- Sluitertijd: hoe lang wordt de sensor belicht.
- Diafragma: hoeveel licht valt er op je sensor.

Hoe dit verder werkt en wat voor gevolgen het heeft mag je zelf bestuderen aan de hand van video's en andere bronnen. Het stelt niet heel veel voor, dus laat je niet afschrikken door deze "moeilijke termen" :)

En ik denk eerlijk gezegd dat je dan een prima camera hebt om de basis mee te leren.
Pagina: 1