Home/Gaming server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB98
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-03 23:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou met dit systeem een ARMA 3 server en een Squad server willen draaien, eventueel 2 Squad Servers

Wat mag het systeem gaan kosten?
Uiterlijke prijs is niet meer dan €5000, wat volgens mij al een behoorlijk budget is, goedkoper mag natuurlijk ook :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Razer BlackWidow Stealth, en een AOC 260VWQ6 en een standaard logitech muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht aan een Intel i9 7900x met 64gb RAM en een gtx 1050. En een SSD en HDD(?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk speelt geen rol, alleen de kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst allemaal onderdelen bij processorstore.be aangezien ik bij Coolblue werk heb ik er 10% personeelskorting en die korting kan wel wat doen op zo'n groot bedrag. Dit mag ook op andere websites aangezien Coolblue een kleiner processor aanbod heeft. En liefst ook zo stil mogelijk, maar dit betwijfel ik bij een Intel i9 of wat jullie aanraden, aangezien deze waarschijnlijk in een slaapkamer komt te staan.

Ga je overklokken?
Alleen als dit mogelijk is en ik neem aan van wel :)

Wat verwacht je van ons?
Ik heb eerlijk gezegd maar een beperkte server kennis, dus ik vraag jullie wat om raad. Ik heb mijn eigen desktop gebouwd en heb hier wel wat weet over, maar over een server amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 15:33
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X€ 1100,-€ 1100,-
1MSI X399 Gaming Pro Carbon AC€ 399,-€ 399,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC€ 159,90€ 159,90
2WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 65,95€ 131,90
1NZXT S340 Zwart€ 62,95€ 62,95
2Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 279,-€ 558,-
1Seasonic M12II Evo 620W€ 72,95€ 72,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 231,-€ 231,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.715,70

Ik zou aan de andere kant als het echt als alleen een server gebruikt zal worden wachten op epyc. CPU koeler heb ik weg gelaten omdat er nog geen koeler op de markt is voor TR, TR is er zelf nog geeneens eigenlijk. Ik zou wachten totdat CoolBlue threadripper (of epyc) heeft.

Where is my Oscar for acting like my life isn't falling apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een inkoppertje maar ik denk dat je bij het verkeerde bedrijf werkt want een machine samenstellen zou je toch zelf moeten kunnen?

5000 Euro? Onzin; als je een beetje op internet rondkijkt, zou je met 25% van dat budget al een mooie machine kunnen samenstellen. Even een beetje rondgesnuffeld en men adviseert 2 tot 4GB RAM per instance, 2x 2.4GHz per instance en alles kan, met nuance, op een single 128GB SSD draaien. Oftewel; je zoekt in de BBG een instappertje game-machine (zeg even 600 Euro), vervangt moederbord & CPU voor iets met wat meer cores en DDR4-ondersteuning en trap er 16 tot 32GB RAM in en klaar.

Verder is er info te vinden dat je het liefste Linux gaat draaien; dan kan je iets minder RAM aanschaffen. Dan geldt 2GB voor het OS en 1GB per 10 spelers. Dus als je in totaal 3 instances wil draaien voor elk 20 spelers, dan zit je rond de 8GB minimaal RAM en zou je met 12 tot 16GB al meer dan voldoende hebben.

Wat me meer fascineert: waar komt deze machine te staan? Want bijna elke post over Arma3-servers heeft het erover dat upstream ook een essentieel iets is. Minimale requirement is 1MB/s upload per speler. Dus voor het voorbeeld uit de vorige alinea, 3 instances x 20 spelers => 60MB/s upstream benodigd. Dan kom je al snel op Gbit internetsnelheden uit en zit je aan colo-hosting vast.

@Daantje19 Mooi lijstje maar waarop gebaseerd? Ik lees dat er mensen zijn die een 4 player "test machine" op een $5/maand VPS van DigitalOcean. Enige URL's naar recommended specs voor Arma?
Ik heb eerlijk gezegd maar een beperkte server kennis, dus ik vraag jullie wat om raad.
Er bestaan geen servers; hoogstens enterprise-class hardware (met bijbehorende prijs). De software op een machine zorgt voor services en daardoor kan je client-server communicatie opzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 02-08-2017 20:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-05 20:33
Voor een 1050Ti is geen nut. Het is een server. De videokaart is er om beeld te verschaffen. Ik zou een GT 1030 nemen of een RX550. Iets goedkoops.

Verder kun je een arma 3 server met zeg 40 man en 150 voertuigen stabiel runnen met een core i7 2600 en 4GB RAM. 3 servers tegelijk zou een 12 kern of hoger dus best handig voor zijn.
RAM heavy zijn servers niet zo. Ik zou beginnen met 32 vanwege het exorbitante budget. Ook vanwege het feit dat een X399 bord 8 ram sloten heeft. met 4x8 beginnen laat ruimte over voor nog eens 4x8.
Ik zou toch echt even rondsnuffelen op fora bij mensen die daadwerkelijk zulke servers hebben draaien om te kijken wat zij voor hardware gebruiken en hoe hun gebruik zich verhoudt tot het jouwe

Threadripper is op de 10e van deze maand leverbaar.

Ik zou de server in een Define R5 kast stoppen. Stille kast, stevige kast. Stoffilters zijn echt goed. En heeft plek zat voor de stevige koeler die nodig is voor threadripper. De s340 is een beetje limited in maximale hoogte voor koelers.

Ik zou de server aandrijven met een RM550x, Seasonic G series of Focus Plus, of bitfenix whisper. Gewoon een stel voedingen die je niet teleur gaan stellen voor de komende 10 jaar.

zou met moederbord uitzoeken even wachten op leverbaarheid enzo.

Ik zou geen hardeschijven gebruiken voor game servers. Harddrives hebben niet genoeg IOPS om echt lekker mee te doen. (in and outputs per second)

Daarbij heb je alleen te maken met gamefiles, wat config files en wat logs. Zoveel ruimte neemt dat niet in. Ik zou beginnen met een 500GB SSD en uitbreiden zodra ie begint te raken.
een 960Evo lijkt me wat overkill. 850 Evo zou prima moeten voldoen.

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 02-08-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
MAX3400 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:14:
Even een inkoppertje maar ik denk dat je bij het verkeerde bedrijf werkt want een machine samenstellen zou je toch zelf moeten kunnen?

5000 Euro? Onzin; als je een beetje op internet rondkijkt, zou je met 25% van dat budget al een mooie machine kunnen samenstellen. Even een beetje rondgesnuffeld en men adviseert 2 tot 4GB RAM per instance, 2x 2.4GHz per instance en alles kan, met nuance, op een single 128GB SSD draaien. Oftewel; je zoekt in de BBG een instappertje game-machine (zeg even 600 Euro), vervangt moederbord & CPU voor iets met wat meer cores en DDR4-ondersteuning en trap er 16 tot 32GB RAM in en klaar.

Verder is er info te vinden dat je het liefste Linux gaat draaien; dan kan je iets minder RAM aanschaffen. Dan geldt 2GB voor het OS en 1GB per 10 spelers. Dus als je in totaal 3 instances wil draaien voor elk 20 spelers, dan zit je rond de 8GB minimaal RAM en zou je met 12 tot 16GB al meer dan voldoende hebben.

Wat me meer fascineert: waar komt deze machine te staan? Want bijna elke post over Arma3-servers heeft het erover dat upstream ook een essentieel iets is. Minimale requirement is 1MB/s upload per speler. Dus voor het voorbeeld uit de vorige alinea, 3 instances x 20 spelers => 60MB/s upstream benodigd. Dan kom je al snel op Gbit internetsnelheden uit en zit je aan colo-hosting vast.

@Daantje19 Mooi lijstje maar waarop gebaseerd? Ik lees dat er mensen zijn die een 4 player "test machine" op een $5/maand VPS van DigitalOcean. Enige URL's naar recommended specs voor Arma?

[...]

Er bestaan geen servers; hoogstens enterprise-class hardware (met bijbehorende prijs). De software op een machine zorgt voor services en daardoor kan je client-server communicatie opzetten.
Ik vind het wel grappig dat je mijn systeem helemaal de grond in trapt en zelf niet met een lijstje komt. Hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@Daantje19 niet zo salty. Hij noemt namelijk wel hardware requirements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Daantje19 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:20:
[...]

Ik vind het wel grappig dat je mijn systeem helemaal de grond in trapt en zelf niet met een lijstje komt. Hmmm
Tsk tsk... Korte teentjes? Ik trap niks de grond in; ik vraag alleen waarop jouw lijstje gebaseerd is? Het lijkt namelijk meer in te spelen op budget & summiere vraagstelling dan achterliggende info. Aangezien ik andere info heb gevonden, onder andere bij Arma3 hosting-bedrijven, Reddit, 4NetPlayers en PureOverclock, en hierdoor lang aan het typen was.

Mogelijk, maar dat is voortschrijdend inzicht en zeker een discussie waard; de info van @youridv1 en @MAX3400 zijn gezamenlijk meer in lijn van de verwachte/bekende requirements en jouw systeem gaat er enigszins overkill overheen. Ik vraag me dan ook af waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje19
MAX3400 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:24:
[...]

Tsk tsk... Korte teentjes? Ik trap niks de grond in; ik vraag alleen waarop jouw lijstje gebaseerd is? Het lijkt namelijk meer in te spelen op budget & summiere vraagstelling dan achterliggende info. Aangezien ik andere info heb gevonden, onder andere bij Arma3 hosting-bedrijven, Reddit, 4NetPlayers en PureOverclock, en hierdoor lang aan het typen was.

Mogelijk, maar dat is voortschrijdend inzicht en zeker een discussie waard; de info van @youridv1 en @MAX3400 zijn gezamenlijk meer in lijn van de verwachte/bekende requirements en jouw systeem gaat er enigszins overkill overheen. Ik vraag me dan ook af waarom.
Een server heeft altijd meer baat bij meer core's, daarom verwijs ik hem ook naar epyc of xeon's.
Ik heb 4x16GB omdat elke server veel ram nodig heeft. Je kunt beter te veel dan te weinig hebben

Een GTX 1050Ti heb ik gekozen omdat hij mij prive al benaderd heeft, en hij een GTX 1050Ti gekozen heb. En het mij gewoon een zuinig kaartje lijkt met goede performance.

''In de grond trappen'' was misschien niet de beste verwoording. Maar je kwam met andere adviezen, stal dan ook dat systeem samen in een lijstje @MAX3400 Mijn reactie was niet salty bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik vraag me sowieso af of er wel een GPU in de machine moet. Even afgezien van enig VRAM (al dan niet on-die of on-board), kom ik bij geen enkele hosting-partij een dedicated GPU tegen in de vorm van een Nvidia of AMD. Op https://www.gtxgaming.co....osting/dedicated-servers/ bijvoorbeeld kan je zowel server-slots als dedi's huren en nergens staat iets over GPU's genoemd.

Verder zit ikzelf in de SBC-omgevingen (Citrix) en daar zetten we pas Nvidia K1's in als je iets als AutoCAD wil doen. Voor gewone zaken, zelfs voor zoiets als ArcGIS, kan je uit de voeten met de virtuele videobuffer maar wel een goede netwerkverbinding.

Helaas ben ik niet op de hoogte van de exacte manier hoe de Arma3 server-software werkt. Ik neem toch aan dat door de enorm lage prijzen bij hosting-partijen alsmede dat het op VPS'en kan draaien, er geen dedicated GPU nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB98
@MAX3400 en @youridv1 dus een budget van 5000 is echt veel te veel? @MAX3400 een Arma 3 Server draaien is dus niet mogelijk thuis? aangezien de internetsnelheid.. Wat raden jullie dan aan voor een 3tal Squad servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@Daantje19 arma servers draaien zoals ik eerder al zei 40 man 150 voertuigen op 4GB RAM. 64GB voor wat? 16 keer die twee aantalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

BigB98 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:39:
Wat raden jullie dan aan voor een 3tal Squad servers?
Huren?

Voor het budget van 5K kan je grofweg 6 jaar lang voldoende slots huren om aan al je wensen te voldoen. Benader je een hoster met een concrete vraag (zoals 3 instances, 16 players, branden, geen TeamSpeak, geo-located Europe, etc), zal je vast nog wel eens een package-deal kunnen krijgen.

Neem aan dat je met vrienden wil spelen; laat ze elk per maand 2 Euro bijdragen en dan ben je ongeveer al uit de kosten per speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
BigB98 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:39:
@MAX3400 en @youridv1 dus een budget van 5000 is echt veel te veel? @MAX3400 een Arma 3 Server draaien is dus niet mogelijk thuis? aangezien de internetsnelheid.. Wat raden jullie dan aan voor een 3tal Squad servers?
Tis wel mogelijk, als je dus 1MB/s upload per speler hebt. Je kan even kijken over bijvoorbeeld Tweak of Caiway een dergelijk internet abbonement voor je heeft.

Servertje bouwen lijkt me iets voor een enthusiast die graag aankloot met hardware en het gewoon leuk vind om geld te steken in een bouwprojectje. Hosting lijkt me de "sane" optie.

[ Voor 15% gewijzigd door youridv1 op 02-08-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

youridv1 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:42:
[...]

Tis wel mogelijk, als je dus 1MB/s upload per speler hebt. Je kan even kijken over bijvoorbeeld Tweak of Caiway een dergelijk internet abbonement voor je heeft.
Pssst, hij woont in Antwerpen, volgens BigB98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
O antwerpen, grote stad. Daar zal toch wel fiber liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB98
@MAX3400 inderdaad ik woon in Antwerpen.. 3 Verschillende servers komt wel wat meer uit dan een 4€/maand, denk ik dan. Maar ik zal inderdaad dan eens bij hosters luisteren naar hun deals!
@youridv1 in België is die snelheid ondragelijk duur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
O oke, ja nee in nederland is daar minder van een probleem mee. Ik zou dan een hoster zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

youridv1 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:45:
O antwerpen, grote stad. Daar zal toch wel fiber liggen?
Volgens mij is Telenet het snelste; 200Mbit dus maximaal 25MB/s if any.
BigB98 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:45:
@MAX3400 inderdaad ik woon in Antwerpen.. 3 Verschillende servers komt wel wat meer uit dan een 4€/maand, denk ik dan. Maar ik zal inderdaad dan eens bij hosters luisteren naar hun deals!
Snap dat het meer is dan 4 Euro per maand maar neem aan dat je meer dan 1 vriendje hebt waar je mee wil spelen? Want anders zie ik helemaal geen use-case voor de hele vraag; waarom zou je 3 instances zelf willen bouwen/hosten als er niemand op inlogt en/of niemand voor betaalt?

Dus of je die 5K nou in de vuilnisbak gooit, besteedt aan hardware voor thuis waar niemand op inlogt of aan een hoster geeft; in beide gevallen moet/kan je natuurlijk bestellen wat je nodig hebt en verwacht te gebruiken.

Minimale slot-prijzen die ik vond was ongeveer 2 Euro per player. Natuurlijk komt daar een baseline-fee bij (hardware & software & support) maar dan nog kom je misschien op 25 Euro in de maand en heb je geen omkijken naar internetsnelheden, garantie/defecten, software-updates etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliso
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-05 11:16
ARMA servers hebben baat bij een processor met hoge IPC en een harddisk(ssd) die veel IOPS kan verwerken. Persoonlijk zou ik elke ARMA server instance op een eigen harddisk laten draaien met een intel processor die niet lager geklokt is dan 4.2 Ghz. 1 core per instance is voldoende omdat de overige cores niet of nauwelijks gebruikt zullen worden. Waar je sowieso stuk op gaat lopen is bandwith, 50Mbs is toch wel het minimale maar zou eerder naar de 100Mbs neigen.
Met Squad servers heb ik geen ervaring maar na een korte google gok ik dat het niet veel scheelt met een ARMA server instance.

Gezien je budget zou ik toch eens hier naar kijken: https://www.soyoustart.com/nl/game-servers/
Lijkt prijzig maar dit is inclusief DDOS bescherming. Niet de simpele nullroute maar een echte anti-ddos waarbij je spelers (grotendeels) gewoon door kunnen spelen.

EDIT: Dit is wel gebaseerd op high user scenario's. Komt je player count niet boven de 12 zou ik voor de eerder genoemde gamehoster gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Fliso op 02-08-2017 22:40 . Reden: Aanvulling ]

Pagina: 1