Netwerk aanleggen in nieuw huis + tuin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criccle
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-02-2023
Er zijn al meerdere soortgelijke topics over dit onderwerp gestart, maar ik heb uiteindelijk nog geen concrete oplossing gezien. Over een tijdje ga ik verhuizen naar een nieuwe woning, waarbij ik graag door het hele huis een stabiele wifi verbinding wil hebben.

Situatie en wensen
Het is een oud huis, jaren 20, dus kabels trekken door de kruipruimte is helaas geen optie. De vloeren zijn van hout. Internet wordt bekabeld tot aan de zolder, waar de mancave komt, omdat ik mijn pc graag bekabeld wil hebben. Deze UTP kabel loopt vanuit de hal via de verwarmingsbuis door de slaapkamer door naar de zolder. Het is dus mogelijk om in de slaapkamer al eventueel een repeater o.i.d. neer te zetten. Tot slot wil ik erg graag dat wifi tot achterin de tuin stabiel en bereikbaar is aangezien hier een terrasje is. Dit is van binnenkomst in de hal tot uiteinde tuin ongeveer 40-45 meter.

Mijn vraag
Wat is, naar jullie mening, de beste oplossing om een dergelijk netwerk te bereiken? Ik heb dingen gelezen over Ubiquiti UniFi en over het opzetten van repeaters/access points door het huis. Wat me nog niet helemaal duidelijk is om een totale schatting te kunnen maken is hoeveel van deze apparaten er door het huis geplaatst moeten worden.

Qua budget zat ik te denken aan ongeveer 300 euro, maar mag iets over budget gaan als de oplossing dermate goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 16:23
@dion_b kom er maar in ;))))

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij moet ik m'n opzet voor een FAQ vooral eens afstoffen. De basics zijn inderdaad vrijwel nergens (hier of elders) overzichtelijk en zonder klok-klepel te vinden en ergens dat opgeschreven hebben zou al flink schelen :z

Edit:
Concrete oplossing zie je nergens omdat geen twee situaties identiek zijn. Wat in een nieuwbouwwoning optimaal werkt is niet wat bij jou optimaal gaat werken in zo'n oud huis. En jouw eisen verschillen mogelijk (waarschijniljk zelfs) van een ander. Maar de basisprincipes zijn hetzelfde. Je hebt dekking nodig overal waar je WiFi wilt, en dat in een kanaal en band zonder interferentie.

Begin eens met definities. Je lijkt repeater en AP door elkaar te gebruiken, maar het zijn volstrekt verschillende zaken.

Een repeater is een apparaat wat draadloos met een netwerk (vanuit een AP) verbindt en de pakketten erop nogmaals uitzendt. Dat offert minimaal 50% van de bandbreedte (want AP en repeater kunnen niet tegelijk zenden :o ) en biedt maximaal 50% vergroting van dekking (want je hebt forse overlap nodig om de repeater en AP met elkaar te laten praten). Als je enigszins iets bedraad kunt doen, is dat altijd performanter en stabieler (want 1x draadloos is altijd stabieler dan 2x draadloos).

Een AP is een apparaat wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt. Het moet dus bedraad aangesloten worden op je router. Geen snelheidsverlies, want als het goed is heb je het niet op zelfde kanalen als andere AP's ingesteld en geen overlap, dus 100% meer dekking met een tweede AP. Mag duidelijk zijn dat dit de voorkeur geniet.

Nu, de vraag is eerst: hoeveel AP's heb je in huis nodig? Als je met een enkele op de juiste positie hele woning en tuin kunt bedienen, dan is het simpel. AP daar en klaar. Met zo'n oude woning met houten vloeren, nauwelijks isolatie binnenhuis en geen HR+(+) glas is dat zeker niet onmogelijk. Maar dan moet die AP wel goed staan. Achterkant woning bij raam met zicht op terras, ergens op 1e verdieping, lijkt me een goede plek om te proberen.

Maar misschien ook niet... je kunt op basis van een beschrijving of zelfs van bouwtekeningen nooit 100% zekerheid bieden. Wat je dus vooral moet doen is voordat je begint met dingen te kopen of aan te leggen een site survey doen. Dat kun je zo ingewikkeld en duur maken als je wilt, maar met een enkel dualband AP (die niet eens internetverbinding nodig heeft) en een client met software als InSSIDer of Acrylic WiFi kom je al een heel eind.

Zet dat ding op een plek waarvan je vermoedt dat het goed zal werken. Loop dan door het huis en noteer de RSSI die je in je tool afleest voor beide banden (2.4GHz en 5GHz) in iedere kamer en in de tuin.

Overal meer dan 75dBm in 5GHz? Dan heb je aan een enkele AP genoeg. Zo niet, moet je naar twee toe. In dat geval twee locaties kiezen (bijvoorbeeld op zolder aan achterzijde woning bij raam en op begane grond aan voorzijde, of omgekeerd) en dan zelfde doen voor beide locaties, dus per locatie door alle kamers lopen en RSSI noteren. Vervolgens neem je steeds de hoogste waarde per kamer. Nu wel >75dBm overal? Mooi!. Zo niet, derde toevoegen etc.

Als je weet waar je AP's moeten staan kun je kijken hoe je ze bedraad aangesloten krijgt.

Wat je zo niet meeneemt is interferentie. Die is in de 2.4GHz meestal een drama in oudere woningen, vandaar nadruk op 5GHz. Als je zorgt voor een AP die 5GHz doet en DFS-kanalen ondersteunt heb je daar nauwelijks last van.

Dan de keuze voor AP's. Met een enkele maakt het allemaal niet zoveel uit, 5GHz en DFS support zijn enige harde eisen. Een KPN "WiFi Versterker" is met EUR 50 een goede voordelige keus. Je hoeft daarvoor geen KPN-klant te zijn!

Heb je meerdere AP's nodig, dan wordt het ingewikkelder. Je moet dan zorgen dat overal de SSID, key, security en encryption hetzelfde zijn, maar de kanalen anders (en niet overlappend), en je moet wat doen tegen 'sticky clients' die op een zwakker signaal blijven hangen al is er een betere in de buurt. Dat KPN-geval is nog steeds een prima voordelige keus, maar het is wel veel handmatig werk en vereist de nodige kennis daarvoor. Beter idee als je het makkelijker wilt is een managed systeem. Ubiquiti's UniFi is met enige marge de goedkoopste die dat engiszins goed doet. EUR 70 per AP (UAP AC Lite) is erg goed te overzien. Die zijn allemaal samen in een enkele (cloud) beheersomgeving te configureren.

Wil je exotische dingen doen als VoIP over WiFi dat ook blijft werken als je roamt tussen AP's dan heb je nog grover geschut nodig dat niet alleen centraal gemanaged is maar ook real-time client control doet. Reken daar maar het viervoudige voor voor de goedkoopste optie.

Wat je vooral niet nodig hebt is een dure router+AP ineen, zo'n "AC3200"-geval of hoger. Dat geeft je veel meer performance bij grote aantallen clients vlakbij de router, maar doet weinig tot niets met je dekking. Je bent niet significant beter af dan met modemrouterAP van de gemiddelde ISP tegenwoordig.

[ Voor 88% gewijzigd door dion_b op 08-09-2017 09:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Criccle
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-02-2023
Wat een onwijs goede en uitgebreide uitleg, dankjewel dion_b! Je terminologie uitleg en toepassing ervan hebben een helder beeld geschept van de mogelijkheden en de beperkingen.

Wat je zegt m.b.t. de interferentie klopt zeker in dat huis. De huidige bewoner heeft een professionele bedrijfsrouter hangen die op een compleet andere band zit, vanwege diezelfde reden. Hij liet zien wat er allemaal nog meer in de buurt zit en dat is zeker een issue.

Zodra ik de sleutel heb ga ik je advies opvolgen en inderdaad wat testjes uitvoeren hoe goed de verbinding door het hele huis is op 5GHz. Afhankelijk daarvan eens kijken wat er eventueel aangeschaft moet gaan worden om de gewenste dekking te bereiken. Mijn vermoeden is dat ik sowieso een fatsoenlijkere router aan zal moeten schaffen in plaats van het Zyxel monster dat ik nu van Telfort heb gekregen.

Nogmaals super bedankt voor je reactie, ik heb een veel beter beeld gekregen en ga straks zelfverzekerd aan de slag met het analyseren van de situatie en het opzetten van een oplossing. :-)