upgraden dell desktop pentium 4

Pagina: 1
Acties:
  • 608 views

Vraag

• lien111
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04-2021
Hey iedereen,

Graag ontving ik van jullie advies betreffende het "sneller" maken van de pc van mijn inwonende grootvader.
Een nieuwe pc ziet hij niet zitten maar hij vroeg wel de computer sneller te maken.

Het betreft een dell met pentium 4 3,2Ghz met 4 Gb ram met windows 7.

Na enig opzoek en denkwerk ben ik van plan de hdd te vervangen door een eenvoudige ssd en windows 10 te installeren.

De oorzaak van het traag zijn is m.i. enerzijds alle rommel en virussen, de hopen stof op de ventilators en in de pc en anderzijds de single core processor en de trage harde schijf.

De meeste oorzaken zijn weg te nemen door een clean install van windows 10 en het vervangen van de hdd door een ssd die ik nog heb liggen.

Mijn concrete vragen:

1) heeft het uberhaupt zin deze pc up te graden gezien de ouderdom en de "trage" cpu?
2) Zou mijn plan (ssd + win 10) haalbaar zijn en een echte verbetering?
3)Wat zouden jullie doen om deze pc te verbeteren met een budget van rond de 100€?

mvg

Lien

Alle reacties

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 12:53
Het moederbord is wel voorzien van SATA aansluitingen?

En verder:
1. Eigenlijk niet.
2. Haalbaar ja (mits SATA aanwezig is), opstarten zal sneller gaan maar browser etc zal niet echt sneller worden.
3. Met 100 euro kom je niet ver, eigenlijk is het zonde om dat nog aan deze computer uit te geven. Maar ja, hoe ouder hoe eigenwijzer he :+

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-02 18:17
Je kan sowieso even proefdraaien door 'gewoon' al Windows 10 erop te installeren. Dan heb je al een schone installatie. Als je ziet dat in taakbeheer de processor overuren draait, dan weet je dat het vooral aan de processor ligt.
Check even het moederbord op sata-aansluitingen, inderdaad.

Als ik 100 euro had om die PC te verbeteren zou ik gaan snuffelen op V&A. Processor, moederbord, waarschijnlijk reepje geheugen.. moet lukken.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 01:50
Nat-Water schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:19:
Je kan sowieso even proefdraaien door 'gewoon' al Windows 10 erop te installeren. Dan heb je al een schone installatie. Als je ziet dat in taakbeheer de processor overuren draait, dan weet je dat het vooral aan de processor ligt.
Check even het moederbord op sata-aansluitingen, inderdaad.

Als ik 100 euro had om die PC te verbeteren zou ik gaan snuffelen op V&A. Processor, moederbord, waarschijnlijk reepje geheugen.. moet lukken.
Toevoeging hierop is een behuizing, Dell stond bekend de moederborden om te draaien zodat andere mobo's er niet in konden. Of dit geldt voor dit model geen idee want dat geeft TS niet aan maar ga er maar vanuit met zo'n oud model.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:58

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

1) heeft het uberhaupt zin deze pc up te graden gezien de ouderdom en de "trage" cpu?
Nee, ik zou voor een Core 2 Duo 2,8 GHz of hoger gaan. Dus zo'n desktop uit 2008 of 2009.
Ik had tot maart 2013 een Dell Dimension 5150 met Pentium 4 Hyperthreading en 1 GB. Uiteindelijk heb ik het weggemieterd bij de grofvuil. Zo traag en de ventilator maakte een ongelooflijke herrie. Hierna heb ik nooit meer een Windows-computer met Pentium 4 of lager aangeraakt. Ik was al blij met een Core 2 Duo 2,4 GHz.

2) Zou mijn plan (ssd + win 10) haalbaar zijn en een echte verbetering?
SSD+Windows 10 heeft bij mij voor een kleine verbetering gezorgd bij een desktopvervanger met Core 2 Duo 2,4 GHz (laptop 17 inch uit 2009).

3)Wat zouden jullie doen om deze pc te verbeteren met een budget van rond de 100€?
SSD en Windows 10 installeren, tweedehands pc halen met Core 2 Duo of doorsparen voor een nieuw systeem (beeldscherm, toetsenbord, muis, kast).
Onthou wel dat een SSD meer waard is dan de hele computer. 8)7 |:(

Trein?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 19:22
Lol, de enige manier waarop een P4 nog snelheid krijgt is als je hem van 2 hoog het raam uit dondert! >:)
Bovendien is het een kachel en verbruikt hij nauwelijks minder in idle dan als hij bezig is.

Ik zou lekker op V&A kijken voor een volledig systeem (en eventueel aanvullen met een losse ssd als die daar nog niet in zit).

Er is een waslijst aan systeempjes beschikbaar tot € 50,-: categorie: PC's

(Het merendeel van deze aangeboden systemen blaast die P4 gewoon weg, want een Core2Duo@2Ghz is al 3x zo snel)

Bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Dell Optiplex 760SF E5300 (€ 30,-)

Zit een E5300 (Core 2 Duo@2,53 Ghz) in, 4 GB RAM
Passmark Pentium 4: 376
Passmark E5300: 1549
Dus dik 4x zo snel.

En dan een losse ssd: categorie: Solid state drives

Verwijderd

Ergens van forum opgepikt, weet niet meer waar, dat met IDE (dat woord ervoor ?) aansluiting ook goed winst te maken is, al is het minder dan met SATA, weet niet hoe en wat, maar werkt anders dan meeste mensen denken, beetje vaag misschien . Zelf ook bezig om oude pentium ssd in te zetten, als nog eens van komt. Wil resultaten wel posten, al zit niemand op te wachten, om mij een plezier te doen anders misschien ? Of of uh ,naja ? :/ :/

Ps Niet iets met de gpu ook te doen ? habbekrats tweedehands agp kaartjes te koop, tenzij er al behoorlijk in zit tuurlijk. Niet gek laten maken door die opgefokte hot shotjes ouwuh !

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2018 13:31 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:50

br00ky

Moderator Harde Waren
@Verwijderd, laat warrige reacties in oude topics maar gewoon zitten. Sterker, laat begrijpelijke reacties in oude topics ook maar gewoon zitten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.