Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-11-2020
Ik fotografeer veel landschappen, maar wil ook meer dieren portretten maken van o.a. vossen en ijsvogels. Dit zijn dieren waar je niet heel dichtbij kunt komen. Ik ben dus opzoek naar een zoomlens. Het liefst koop ik er een 2e hands. Budget is maximaal 500 euro.
Wat is een goede lens voor dit budget?

Ik heb een Canon Eos 600D (c-censor).

Bij voorbaad dank.

[ Voor 5% gewijzigd door MDBos op 02-08-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
Wat is het maximum bereik dat je momenteel in je collectie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
StatQ schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:16:
Wat is het maximum bereik dat je momenteel in je collectie hebt?
Ik heb momenteel twee lensen.

- Een 18-55mm Canon Kit lens
- En een Tokina 11-16 F2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52
Als je budget maar 500,- is, zal je denk ik op zoek moeten naar een tweedehands tamron of sigma 150-600mm. Maar het is waarschijnlijk ook wel met een 300 mm te doen hoor, want je kan wel degelijk dichtbij ijsvogels en vossen komen als je in een hutje of hide zit, wat ook eigenlijk sowieso nodig is wil je leuke foto's maken. Want een ijsvogel op 30+ meter zelfs met een 600 mm is ook echt niet super op de foto. Dus wellicht ook verstandig eerst eens te verdiepen in plekken bij je in de buurt waar je wel dichtbij kan komen bij ijsvogels of vossen en uiteraard zonder ze te verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Kojoottii schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:31:
Als je budget maar 500,- is, zal je denk ik op zoek moeten naar een tweedehands tamron of sigma 150-600mm. Maar het is waarschijnlijk ook wel met een 300 mm te doen hoor, want je kan wel degelijk dichtbij ijsvogels en vossen komen als je in een hutje of hide zit, wat ook eigenlijk sowieso nodig is wil je leuke foto's maken. Want een ijsvogel op 30+ meter zelfs met een 600 mm is ook echt niet super op de foto. Dus wellicht ook verstandig eerst eens te verdiepen in plekken bij je in de buurt waar je wel dichtbij kan komen bij ijsvogels of vossen en uiteraard zonder ze te verstoren.
Hier in de buurt weet ik een ijsvogel te vinden die daar altijd broedt. Bij die vogel kan ik wel in de buurt komen. Maar een tamran of een sigma 150-600 zijn een goede keuze? Het gaat natuurlijk niet alleen over ijsvogels en vossen. Dit zijn wat voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
Misschien is de Canon EF 300mm f4.0 L IS ook een optie die zie je heel af en toe tweedehands passeren voor rond de 500€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52
MDBos schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:08:
[...]

Hier in de buurt weet ik een ijsvogel te vinden die daar altijd broedt. Bij die vogel kan ik wel in de buurt komen. Maar een tamran of een sigma 150-600 zijn een goede keuze? Het gaat natuurlijk niet alleen over ijsvogels en vossen. Dit zijn wat voorbeelden.
Naja voor kleine vogeltjes zal je gewoon vaak zoveel mogelijk mm willen hebben en dan zijn de tamron en de sigma 150-600mm gewoon de meest betaalbare opties. Ik heb overigens zelf geen ervaring met die lenzen, maar kom ze vaak tegen in hutten en de resultaten die ik zie van die lenzen zijn op zich dikke prima.

Die 300 f4 zou je ook zeker kunnen overwegen, die zal wat sneller zijn, wat ook fijn is als je vliegende vogels wilt fotograferen. En die zou je eventueel dan met een x2 converter kunnen combineren voor de extra mm.

Ohja en ik neem aan dat je niet naar het nest zelf toe gaat, helaas te vaak gezien dat lui een statief 10 meter voor een nest neer plempen voor de "beste" fotos. Als een boa je betrapt ben je dan ook geheel terecht behoorlijk wat euros kwijt.
Pagina: 1