Kleurensensor in het donker gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:30
Hallo,

Ik zou voor een Raspberry Pi-project een kleurensensor willen gebruiken, maar ik vroeg mij af: werkt een kleurensensor eigenlijk ook in het donker?

Groeten,
K

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:14
heel simpel gezegd, kleur is licht, is er geen licht dan is er ook geen kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:09

Tens

let me drink about it

snelle googel opdracht:

Werking kleurensensor

Een kleurensensor bestaat uit drie fotodiodes (RGB-LED), fototransistors, en speciale filters. De filters zorgen ervoor dat alleen licht met een bepaalde kleur door kan. Een groene filter laat alleen de kleur groen door (je hebt dit al ervaren in de simulatie met kleuren). Op zo’n manier kan alleen de groene fotodiode de groene kleur detecteren. Dit groene licht wordt omgezet in stroom door de diode.

Een kleurensensor is ontworpen om de kleur van een oppervlak te waar te nemen. De sensor zendt licht (rood, groen of blauw) naar het voorwerp. Het voorwerp kaatst het licht terug. De sensor berekent de kleurwaarde van het teruggekaatste licht en vergelijkt deze waarde met de opgeslagen referentiewaarden (deze zijn voorgeprogrammeerd).

De sensor meet drie keer de teruggekaatste licht met telkens andere kleuren. Op deze manier kan de sensor zien welke kleur van de ondergrond goed reflecteert. Bij deze benadering wordt de kleur van de ondergrond bepaald.

Geen ervaring op dit gebied, maar aangezien een sensor blijkbaar een eigen lichtbron heeft lijkt daglicht niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 02-08-2017 12:18 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 21:51
Wat je kan doen is een RGB/witte led toevoegen, maar dan is je donker verdwenen. Met RGB kun je kleur voor kleur belichten, en kan je een fotodiode gebruiken ipv kleursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:30
OK!

Iemand toevallig ervaring met een betaalbaar model om te gebruiken in combinatie met Raspberry Pi? Al dan niet eentje die in het donker ook werkt?

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:48

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Er staat zat op ebay, bijvoorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/S...ae87d8:g:wjEAAOSw~gRV1-S0

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winandus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-05 15:59
Ik heb wat ervaring met deze sensor:

https://www.adafruit.com/product/1334

Is ook wel bij Nederlands webshops te vinden, scheelt nogal in de verzendkosten...
Pagina: 1