Op het ogenblik zijn mijn vriendin en ik bezig (of eigenlijk voornamelijk de aannemer) om een volledige renovatie te doen van ons jaren 20-woning. En we zijn al een eindje op weg.
Helaas ben ik destijds vergeten om loze leidingen dan wel al UTP kabels te trekken in de woonkamer/serre
Maar gelukkig kan ik dit nog wel doen voor de hal, entertainment room (naast de hal en woonkamer) en de bovenverdieping.
Maar nu is mijn vraag hoe ik wel nog een fatsoenlijk (hoeft niet top of the line te zijn) netwerk kan aanleggen, inclusief de woonkamer.
Situatie:
- Ouder pand met houten vloeren e.d., wel geheel geïsoleerd ondertussen
- 13m lang, 7m breed en eromheen een grote tuin.
Binnenkomst van huidige KPN lijn is bij de voordeur in de hal, en die zit helemaal voorin het pand. Maar die gebruiken we niet voor internet, op het ogenblik 4g voor Thuis, dus is niet fixed. Al wil ik wel voorbereid zijn voor glasvezel wat in 2018/2019 gaat komen. Helaas weet ik niet of dat in de meterkast (helemaal aan de andere kant van huis in woonkamer) gaat komen, of weer naast de voordeur.
- 2 slaapkamers op 1e verdieping.
Gebruik:
2 TV's via IP (één in woonkamer, één in slaapkamer boven)
NAS (downloaden/opslag/streamen richting mediacenter)
Mediacenter
Die 3 samen zullen elkaar voeden en zullen in de woonkamer komen.
Desktop, gamen/streamen/etc
2 Laptops en Tablet, gamen/streamen, Wifi is genoeg voor die.
2 Smartphones, geen zware internet eisen.
Wat ik wil:
Mij lijkt het beste om naar alle slaapkamers cat6 utp te trekken, voor de tv en/of mogelijke AP's
Daarnaast sowieso ook een cat6 utp richting entertainment room -> inbouw wcd met mogelijk AP.
En dan hetgeen ik vergeten was: eigenlijk wil ik ook 3 wcd in de woonkamer, maar daar zijn geen loze leidingen noch de mogelijkheid om daar kabels in plafond/muur te trekken. Is het mogelijk/verstandig om onder vloer/achter plint kabels te trekken richting de plek waar ik de wcd wil plaatsen? Er ligt nog geen ondervloer+laminaat+plint, dus daar kan ik nog mee spelen.
Jullie advies en de mogelijkheden?
Plattegrond/schets (niet op exacte schaal...en met Paint gedaan
):
Helaas ben ik destijds vergeten om loze leidingen dan wel al UTP kabels te trekken in de woonkamer/serre
Maar gelukkig kan ik dit nog wel doen voor de hal, entertainment room (naast de hal en woonkamer) en de bovenverdieping.
Maar nu is mijn vraag hoe ik wel nog een fatsoenlijk (hoeft niet top of the line te zijn) netwerk kan aanleggen, inclusief de woonkamer.
Situatie:
- Ouder pand met houten vloeren e.d., wel geheel geïsoleerd ondertussen
- 13m lang, 7m breed en eromheen een grote tuin.
Binnenkomst van huidige KPN lijn is bij de voordeur in de hal, en die zit helemaal voorin het pand. Maar die gebruiken we niet voor internet, op het ogenblik 4g voor Thuis, dus is niet fixed. Al wil ik wel voorbereid zijn voor glasvezel wat in 2018/2019 gaat komen. Helaas weet ik niet of dat in de meterkast (helemaal aan de andere kant van huis in woonkamer) gaat komen, of weer naast de voordeur.
- 2 slaapkamers op 1e verdieping.
Gebruik:
2 TV's via IP (één in woonkamer, één in slaapkamer boven)
NAS (downloaden/opslag/streamen richting mediacenter)
Mediacenter
Die 3 samen zullen elkaar voeden en zullen in de woonkamer komen.
Desktop, gamen/streamen/etc
2 Laptops en Tablet, gamen/streamen, Wifi is genoeg voor die.
2 Smartphones, geen zware internet eisen.
Wat ik wil:
Mij lijkt het beste om naar alle slaapkamers cat6 utp te trekken, voor de tv en/of mogelijke AP's
Daarnaast sowieso ook een cat6 utp richting entertainment room -> inbouw wcd met mogelijk AP.
En dan hetgeen ik vergeten was: eigenlijk wil ik ook 3 wcd in de woonkamer, maar daar zijn geen loze leidingen noch de mogelijkheid om daar kabels in plafond/muur te trekken. Is het mogelijk/verstandig om onder vloer/achter plint kabels te trekken richting de plek waar ik de wcd wil plaatsen? Er ligt nog geen ondervloer+laminaat+plint, dus daar kan ik nog mee spelen.
Jullie advies en de mogelijkheden?
Plattegrond/schets (niet op exacte schaal...en met Paint gedaan

Asus N61Ja -> Surface Pro 2