Nieuwe bedraad netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06 09:47
Op het ogenblik zijn mijn vriendin en ik bezig (of eigenlijk voornamelijk de aannemer) om een volledige renovatie te doen van ons jaren 20-woning. En we zijn al een eindje op weg.
Helaas ben ik destijds vergeten om loze leidingen dan wel al UTP kabels te trekken in de woonkamer/serre
Maar gelukkig kan ik dit nog wel doen voor de hal, entertainment room (naast de hal en woonkamer) en de bovenverdieping.

Maar nu is mijn vraag hoe ik wel nog een fatsoenlijk (hoeft niet top of the line te zijn) netwerk kan aanleggen, inclusief de woonkamer.

Situatie:
- Ouder pand met houten vloeren e.d., wel geheel geïsoleerd ondertussen
- 13m lang, 7m breed en eromheen een grote tuin.
Binnenkomst van huidige KPN lijn is bij de voordeur in de hal, en die zit helemaal voorin het pand. Maar die gebruiken we niet voor internet, op het ogenblik 4g voor Thuis, dus is niet fixed. Al wil ik wel voorbereid zijn voor glasvezel wat in 2018/2019 gaat komen. Helaas weet ik niet of dat in de meterkast (helemaal aan de andere kant van huis in woonkamer) gaat komen, of weer naast de voordeur.
- 2 slaapkamers op 1e verdieping.

Gebruik:
2 TV's via IP (één in woonkamer, één in slaapkamer boven)
NAS (downloaden/opslag/streamen richting mediacenter)
Mediacenter
Die 3 samen zullen elkaar voeden en zullen in de woonkamer komen.
Desktop, gamen/streamen/etc
2 Laptops en Tablet, gamen/streamen, Wifi is genoeg voor die.
2 Smartphones, geen zware internet eisen.

Wat ik wil:
Mij lijkt het beste om naar alle slaapkamers cat6 utp te trekken, voor de tv en/of mogelijke AP's
Daarnaast sowieso ook een cat6 utp richting entertainment room -> inbouw wcd met mogelijk AP.
En dan hetgeen ik vergeten was: eigenlijk wil ik ook 3 wcd in de woonkamer, maar daar zijn geen loze leidingen noch de mogelijkheid om daar kabels in plafond/muur te trekken. Is het mogelijk/verstandig om onder vloer/achter plint kabels te trekken richting de plek waar ik de wcd wil plaatsen? Er ligt nog geen ondervloer+laminaat+plint, dus daar kan ik nog mee spelen.

Jullie advies en de mogelijkheden?

Plattegrond/schets (niet op exacte schaal...en met Paint gedaan :+ ):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jpyKpK4.png

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 16:02
Ik zou strategisch een paar plekken in een plafond uitzoeken om hier AP's te kunnen plaatsen. Ik heb zelf goede ervaring met de UniFi lijn van Ubiquiti. Dit zijn een soort schoteltjes die bij voorkeur midden in een ruimte aan het plafond bevestigd worden. Er hoeft alleen maar een UTP heen want ze worden gevoed door POE. Echter lopen er vaak geen loze leidingen naar een plafond, dus als je de kans ziet zou ik het zeker doen.

Ik zou persoonlijk via de kruipruimte trekken als dit kan. Zolang je kruipruimte niet blank staat is indoor UTP prima. Als het via de plinten veel makkelijker is kan dat ook. Let dan wel op dat je niet de kabel tussen een houten vloer en de muur legt. Hier zit vaak 1 cm marge zodat de vloer kan werken en een kabel kan hier dus flink in de verdrukking komen. Via de kruipruimte Kun je eventueel ook de kabels door een flexbuis trekken, zo creeer je alsnog een (niet meer-)loze leiding.

[ Voor 7% gewijzigd door Qlimaxxx op 02-08-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Vaak kan je ook langs de CV leidingen door de vloer laten lopen. Vaak zijn die gaten in de betonnen vloeren best wel breed, en die buis die erin zit is veel dunner. Tussen de buis en de wand van het gat past makkelijk een UTP erin. Desnoods een CAT 5e. Die trekt ook makkelijk 1 Gbit op korte stukken. Wat ook kan, is een glasvezel trekken.

De warmte van de buis "valt mee". Ik heb bij mij zes zelfs de UTP (Belden 1583) met ty raps aan de buis vastgemaakt. Weliswaar aan de "koude" buis (retourbuis), maar het zit er al 7 jaar. Ik had gedacht dat de kabel zou uitdrogen etc.... Je kan beter natuurlijk een stukje kurk tussen de buis en de kabel kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
Qlimaxxx schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:15:
Ik zou strategisch een paar plekken in een plafond uitzoeken om hier AP's te kunnen plaatsen. Ik heb zelf goede ervaring met de UniFi lijn van Ubiquiti. Dit zijn een soort schoteltjes die bij voorkeur midden in een ruimte aan het plafond bevestigd worden. Er hoeft alleen maar een UTP heen want ze worden gevoed door POE. Echter lopen er vaak geen loze leidingen naar een plafond, dus als je de kans ziet zou ik het zeker doen.

Ik zou persoonlijk via de kruipruimte trekken als dit kan. Zolang je kruipruimte niet blank staat is indoor UTP prima. Als het via de plinten veel makkelijker is kan dat ook. Let dan wel op dat je niet de kabel tussen een houten vloer en de muur legt. Hier zit vaak 1 cm marge zodat de vloer kan werken en een kabel kan hier dus flink in de verdrukking komen. Via de kruipruimte Kun je eventueel ook de kabels door een flexbuis trekken, zo creeer je alsnog een (niet meer-)loze leiding.
Helaas zijn alle loze leidingen weg (zelf gedaan 8)7 ).
Kruipruimte is er ook niet. Dus, dan blijft plint of onder de vloer over.
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:52:
Vaak kan je ook langs de CV leidingen door de vloer laten lopen. Vaak zijn die gaten in de betonnen vloeren best wel breed, en die buis die erin zit is veel dunner. Tussen de buis en de wand van het gat past makkelijk een UTP erin. Desnoods een CAT 5e. Die trekt ook makkelijk 1 Gbit op korte stukken. Wat ook kan, is een glasvezel trekken.

De warmte van de buis "valt mee". Ik heb bij mij zes zelfs de UTP (Belden 1583) met ty raps aan de buis vastgemaakt. Weliswaar aan de "koude" buis (retourbuis), maar het zit er al 7 jaar. Ik had gedacht dat de kabel zou uitdrogen etc.... Je kan beter natuurlijk een stukje kurk tussen de buis en de kabel kunnen zetten.
Langs de CV leidingen, dat is misschien nog wel een leuke optie waar ik niet aan gedacht had. Ik zal vanavond eens kijken waar overal de CV buizen zijn en of daar wat nuttige/bruikbare bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
DarkKnight schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:41:
[...]

Helaas zijn alle loze leidingen weg (zelf gedaan 8)7 ).
Kruipruimte is er ook niet. Dus, dan blijft plint of onder de vloer over.
Dan begreep ik je verkeerd. In mijn werk is onder de vloer gaan synoniem aan het betreden van de kruipruimte. Ik raad je echt af om het tussen de vloerbedekking en de betonnen/houten ondervloer te leggen. Die kabels zijn niet gemaakt om overheen te lopen. Achter de plint wil dus wel maar dan geen plakplinten.

Dat het kan en in eerste instantie werkt(onder laminaat/vloerbedekking) maar het blijft een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmetselaars
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik zou in ieder geval ook een utp aanleggen van de voordeur naar de meterkast. Dat kan nog weleens handig zijn met glasvezel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
Gisteravond nog even keken naar de mogelijkheden van cv-leidingen: Dat wordt ook een uitdaging. Zo goed als alle leidingen zijn in de vloer gefreesd en daarna is de vloer weer dichtgemaakt.

En ja, ik zou ook graag een utp aanleggen van voordeur naar meterkast, alleen de vraag is nu dus een beetje hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:35
Qlimaxxx schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:22:
[...]

Dan begreep ik je verkeerd. In mijn werk is onder de vloer gaan synoniem aan het betreden van de kruipruimte. Ik raad je echt af om het tussen de vloerbedekking en de betonnen/houten ondervloer te leggen. Die kabels zijn niet gemaakt om overheen te lopen. Achter de plint wil dus wel maar dan geen plakplinten.

Dat het kan en in eerste instantie werkt(onder laminaat/vloerbedekking) maar het blijft een slecht idee.

ligt hier als 14 jaar onder laminaat tussen de ondervloer gaat nog steeds perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Lees mijn tekts a.u.b. nog eens. Dat het bij jou toevallig al 14 jaar werkt is geen garantie dat het overal zo is. Dat is meer een kwestie van geluk.

Je kunt een indoor UTP ook buiten neerleggen, en dat gaat misschien langer goed dan je verwacht. Maar outdoorkabel is er niet voor niks.

In mijn werkgebied kom ik regelmatig kabels tegen die klanten ook "even handig onder de vloerbedekking of onder een plakplintje" hebben gelegd. En dan nog verbaasd zijn dat daarom de TV het niet meer doet, of het internet.

De kans is groot dat als je een afgeschermde UTP-kabel in dezelfde buis trekt als electrakabels dat het wel gaat werken. Toch is het een slecht idee.

Er zijn echt legio voorbeelden van dingen die wel kunnen maar niet verstandig zijn.
Pagina: 1