Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 03:35
Wat gebeurt er met de waarde en veiligheid van CryptoCurrency Bitcoins enz, als Quantum computing zijn intrede doet?
Missc is het dan wel te kraken, geen idee hoe dit zit, moeten we dan naar upgrade SHA-384, of maakt het niks uit, wat weten jullie ervan?
Ik vraag me dit al in een vroeg stadium af, qwantum-computing is nog niet geheel ontwikkeld, maar wat zijn de gevolgen?, is het dan missc kwetsbaar of tegenovergestelde, is het dan makkelijker te minen?

kleine voetnoot
Ik ben redelijk in het begrijpend lezen van dingen, maar missc is het voor de leek ook nuttig om het simpel te houden qua uitleg

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Alle problemen die dan ineens bestaan voor cryptocoins, zijn er dan ook voor gewoon internet traffic. Banken, webshops.. alles ligt dan in puin. Zie de oude Mad Max films voor een indicatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:24
Voor cryptographie zijn er ook wel quantum oplossingen. Als het quantum computing er komt en een beetje voorspelbaar aankomt, zal men wel overschakelen. Misschien dat alle nu bewaarde berichten makkelijk(er) te decoderen zijn. Maar voor bank verkeer is dat niet zo interessant. En voor veel andere berichten niet als ze oude genoeg zijn.

De huidige vorm van bitcoins zijn voornamelijk zwak in de 'proof-of-work' het hele idee is dat er een berekening is die veel cpu kracht komt om te maken, maar snel is de verifieren. (Je wil een string hebben die als je toevoegt aan een block data een SHA256 hash hebben die met 30 nullen begint bijvoorbeeld)
Die is heel moeilijk te vinden, maar als je hem hebt heel makkelijk te controleren.

Misschien zijn die makkelijk te vinden met quantum computers. (Misschien ook niet. Het is niet alsof je met quantum computers opeens niet deterministische berekeningen opeens allemaal tegelijk kan maken).

Waarschijnlijk komt er wel een andere proof-of-work voor quantum computing. Die zal iemand moeten bedenken. Waar cryptographie per website is over te zetten is het mij onduidelijk hoe een hele bestaande bitcoin series kan worden overgezet. En omdat niemand de baas is, wie dat gaat doen. Dat zou wel een probleem kunnen zijn.

Maar voorlopig is het zover nog niet. Het zal wel een beetje aan te zien komen en dan zou ik de koers in de gaten gaan houden :-)

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat wil je kraken aan cryptocurrency? Ja leuk, dan decodeer je een transaction en dan? Dan weet je dat ID A een betaling heeft gedaan naar ID B ter waarde van zoveel coins.

Beetje dezelfde "encryptie" als dat ik toevalligerwijs jouw bankafschrift op de stoep tegenkom en die zou inzien; met de inhoud van het papiertje kan ik echt niks. Namelijk niet betalen, niet opnemen, etc.

Misschien als je je startpost verbetert of specifieke vragen stelt, zou er mogelijk meer inzichtelijk gemaakt kunnen worden of bepaalde crypto (en niet alleen virtual currency) kan worden ingezien of juist misbruikt, reverse-engineered of whatever.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:24
MAX3400 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:51:
Wat wil je kraken aan cryptocurrency? Ja leuk, dan decodeer je een transaction en dan? Dan weet je dat ID A een betaling heeft gedaan naar ID B ter waarde van zoveel coins.
Het gaat niet om te kijken wie wat betaald. Dat kan je nu juist al wel zien. Dat is nu al publiek.
Het gaat erom dat ik kan toevoegen: MAX3400 geeft 200 bitcoins aan Semyon en iedereen dat gelooft.
Dan ben jij het opeens kwijt terwijl jij het er zelf misschien niet mee eens bent.

Nu kan je dat alleen doen als je meer dan de helft van de rekenkracht hebt van het hele systeem (van iedereen die meedoet) en de proof of work zorgt daar voor, zodat een iemand niet de boel kan flessen.

Als die proof-of-work nu opeens heel makkelijk is door quantum computing (het is nu voor bitcoin een berekening die ongeveer 10 minuten kost. en telkens als de computers sneller worden maken ze die berekening moeilijker zodat die rond de 10 minuten blijft hangen), zou in principe iedereen bitcoins van jouw naar andere kunnen verhuizen.
(Als nu iemand opeens heel veel computers zou hebben zou dat nu ook kunnen... maar gezien de enorme hoeveel computers die meedoen is dat nu wat onwaarschijnlijk).

Only when it is dark enough, can you see the stars