Aftermarket laptopaccu ontploft

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielles
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:03
Beste Tweakers,

Recentelijk heb ik een nieuwe laptop accu gekocht bij een Nederlandse web shop. Bij ontvangst meteen de accu in de laptop van mijn vriendin geplaatst en aan de lader gelegd. Na 2 uur heb ik de laptop van de netstroom gehaald en de laptop boven op mijn andere laptop gelegd. Na enkele minuten plots een behoorlijke knal en een grote wolk als gevolg. Na onderzoek bleek de nieuwe accu ontploft. Door de ontploffing is er schade aan de vloer, kast en de 2e laptop (die er onder lag) ontstaan.

Contact opgenomen met de web shop en het probleem voorgelegd. De web shop gaf aan dat een accu nooit zomaar kan ontploffen en het alleen mogelijk was door overspanning. (volgens mij is een productiefout ook altijd mogelijk maar goed). De web shop stelde voor dat ik dan een premium accu kon krijgen die niet van echt te onderscheiden was en ik hier slechts 15€ voor bij hoefde te betalen. Aangegeven hier niet mee akkoord te gaan omdat ik schade heb ondervonden door een ondeugdelijk product (kast, vloer, 2e laptop). Met de web shop afgesproken dat de verzekering ingeschakeld zou worden en ik de laptop naar hun op zou sturen om hem na te laten kijken of er niks mis was met de laptop.

Na 2 weken kreeg ik bericht dat ze hem doorgestuurd hadden naar een ander bedrijf en ze daar de oplaadchip vervangen hadden omdat deze defect was. En dat de reparatiekosten een paar honderd euro bedragen en die hadden hun dan voor hun rekening genomen.

Hiermee proberen ze de oorzaak bij de laptop te leggen zodat hun niet verantwoordelijk zijn. Eerlijk gezegd vind ik een defecte oplaadchip een beetje een vreemd verhaal. Aangezien ik al een paar honderd defecte laptops heb meegemaakt maar dat nog nooit gehoord had.

Graag jullie advies over deze situatie! Hebben jullie al eens zoiets meegemaakt? En wat zouden jullie doen?
buiten het feit dat ik nu 2 nieuwe laptops moet kopen (mijn vriendin durft de laptop niet meer te gebruiken na de ontploffing |:( ), de kast kan repareren en een plank in de vloer kan gaan vervangen.

Met vriendelijke groet,
Gielles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 947549

Ik zou de rechtsbijstand inschakelen. Laat hun eerst maar met bewijzen komen dat het aan een """"oplaadchip"""" lag (nooit van gehoord) .
Anders ook nog de gerepareerde laptop laten onderzoeken door een ander bedrijf om te kijken wat er allemaal is vervangen.

Zo'n oplaadchip die een accu laat ontploffen lijkt mij serieus onzin.
Het zal vast aan die goedkope niet-premium batterij hebben gelegen, je kon er namelijk ook een krijgen die niet van echt te onderscheiden was.. uhh whut?

Trouwens ook je geld terug eisen voor het leveren van een defect product.

Ik kan ne voorstellen dat er reacties komen dat je 2 laptops niet op elkaar zet.. voor hetzelfde geld was je auto afgebrand :-(

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 947549 op 02-08-2017 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:36
Zij hadden de kosten van een paar honderd euro op zich genomen? Lijkt wel een schuld bekentenis.
Zoals al aangegeven, het beste zoek je contact met je rechtsbijstand of juridisch loket ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de topictitel een kleine fix gegeven zodat het duidelijk is dat het om een laptopaccu gaat.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
gielles schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:52:
...de laptop naar hun op zou sturen om hem na te laten kijken of er niks mis was met de laptop.
Hier is het fout gegaan. Nooit, maar dan ook nooit een slager z'n eigen vlees laten keuren. Daarbij is zonder jouw tussenkomst de laptop doorgestuurd naar een ander bedrijf. Wie zegt jou dat deze 2 bedrijven niet met elkaar en dealtje hebben? Die laptop had meteen naar een onafhankelijk bedrijf gemoeten die niks met jou en niks met de verkopende partij te maken heeft.

Schade aan vloer en andere laptop kun je bij je eigen inboedel verzekering verhalen, mogelijk kunnen zijn de verkopende partij aansprakelijk stellen voor de gevolgschade van een slechte accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-04 19:23
Het duidt inderdaad op een schuldbekentenis en ze willen zich op deze weg vanaf maken, om je gelijk te halen en alles vergoed te krijgen moet je absoluut rechtsbijstand inschakelen, voor een kortere lijdensweg zou ik het bedrijf dit duidelijk maken en dat het niets minder dan redelijk is als zij de schade vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 09:19

lasharor

7 december 2004

Vaag, waarom ontploft je vorige accu dan niet met zo'n chip die kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielles
Allereerst allemaal bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Ik ga eerst maar eens contact opnemen met rechtsbijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 947549 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:00:
Ik zou de rechtsbijstand inschakelen. Laat hun eerst maar met bewijzen komen dat het aan een """"oplaadchip"""" lag (nooit van gehoord) .
De chip die opladen van je accus regelt. Die zit gewoon in elk apparaat met een accu.
gielles schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:52:
Beste Tweakers,
De web shop gaf aan dat een accu nooit zomaar kan ontploffen en het alleen mogelijk was door overspanning.
Wat dacht je van de Galaxy Notes? Die bliezen ook niet allemaal zichzelf op door overspanning.

Ik verwacht dat die accu gewoon defect is geweest. Maar dat bewijzen is een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:15
Je kan rechtsbijstand inschakelen. Maar bedenk wel goed wat je wil dat ze doen. 9/10 keer gaat je rechtsbijstand geen zaak beginnen voor een paar honderd euro. Maar je gewoon schadeloos stellen. Zeker als je inboedel de veroorzaakte schade vergoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:44
Juridisch gezien weet ik er te weinig van. Maar wat ik wel weet is dat deze accu's ALTIJD een eigen protectie circuit moeten hebben wat onafhankelijk van de laptop is en het laden / ontladen stopzet als er iets mis dreigt te gaan. Een dergelijk circuit is vrijwel noodzakelijk om dergelijke accu's veilig te kunnen gebruiken.

Er zijn uitzonderingen waarin dit circuit in de laptop zelf zit, maar dat is heel uitzonderlijk. Als je het merk/type doorgeeft wil ik dat wel even nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielles
Nijn schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:30:
Juridisch gezien weet ik er te weinig van. Maar wat ik wel weet is dat deze accu's ALTIJD een eigen protectie circuit moeten hebben wat onafhankelijk van de laptop is en het laden / ontladen stopzet als er iets mis dreigt te gaan. Een dergelijk circuit is vrijwel noodzakelijk om dergelijke accu's veilig te kunnen gebruiken.

Er zijn uitzonderingen waarin dit circuit in de laptop zelf zit, maar dat is heel uitzonderlijk. Als je het merk/type doorgeeft wil ik dat wel even nagaan.
het merk en modelnummer zijn: HP Pavilion 14-b005ed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34
Daar hoort het in de accu zelf.

Naar alle waarschijnlijkheid heb je een namaakaccu gekregen met mindere kwaliteit cellen. Of als je echt uitgaat van het worst case scenario een namaakaccu met gemixte 2e hands cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:38
Helaas kan ik op dit moment even niet uitgebreid reageren, maar deze link vat e.e.a. goed samen.

1. Je hebt recht op een goede (vervangende) accu;
2. Mogelijk kun je je overige schade verhalen op grond van art. 6:185 BW. Je schade moet daarvoor in ieder geval hoger zijn dan EUR 500.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Er zijn altijd minimaal 2 chips voor batterij management aanwezig, een in de accu en een op het moederbord. Meestal communiceren die over een data bus als I2C of HDQ (voornamelijk telefoons, lijkt op 1-Wire). Dus dat er chips voor het 'opladen' in een laptop zitten klopt. Er zitten ook regelaars in die het opladen, ontladen en DC-DC conversie in de gaten houden. Die communiceren niet rechtstreeks met de accu, maar krijgen wel signalen van de chips die dat wel doen, bijvoorbeeld om het laden te stoppen, te starten, of de stroom af te sluiten als er een fout is.

Wat er gebeurd kan zijn is een beetje vaag, want een knal en rook krijg je over het algemeen niet van 1 chip. Het kan wel zijn dat er een heel klein beetje rook vrij komt (equivalent van het afstrijken van een lucifer), en het kan zijn dat er een plop geluidje is (denk aan popcorn), maar een grote knal, en veel of heel donkere rook is niet iets wat je krijgt als slechts 1 accu management chip dood gaat.

Ik denk eerder dat er meer zaken gebeurd zijn:

- Spanning nieuwe accu te hoog of te laag
- DC-DC of FET's stuk (aan de accu kant door te veel in, of laptop kant door te veel uit)
- Kortsluiting, PCB werkt als zekering en koper brandt weg
- Batterij connector stuk, te weinig koper over voor goede overdracht, met te veel stroom door te weinig koper als gevolg -> koper brandt weg

Als de cellen stuk zijn: Accu wordt bol, door gasvorming in de cel of door geplofte cel
Als de management assy stuk is: connector kan smelten, of brandsporen vertonen, meestal maximaal 50mm buiten de connector over de breedte en 5cm over de lengte.

Stel dat de accu helemaal goed is, en je laptop vooral stuk is, dan kan het nog steeds een accu probleem zijn als die een hogere voltage rating dan de 'echte' accu heeft.

tl;dr: als de accu nog goed is en alleen je laptop stuk is, dan kan het best wel aan je laptop liggen, maar er is een kans dat het aan de accu kan liggen als die te ver out-of-spec is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:45

SpamLame

niks

Sissors schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 18:10:
[...]

De chip die opladen van je accus regelt. Die zit gewoon in elk apparaat met een accu.

[...]

Wat dacht je van de Galaxy Notes? Die bliezen ook niet allemaal zichzelf op door overspanning.

Ik verwacht dat die accu gewoon defect is geweest. Maar dat bewijzen is een heel ander verhaal.
Idd chip/protectie circuit hoe je het noemen wilt hoort in de accu te zitten. johnkeates heeft dat beter verwoord
Er zijn genoeg berichten te vinden dat een laptopacuu, eigenlijk Li-ion cellen vlam kunnen vatten of "exploderen"

HP recall program https://h30686.www3.hp.com/?lang=en-US
Dell 4.1m recall news https://www.cnet.com/news...call-4-million-batteries/
Boeing 787 battery issues Wikipedia: Boeing 787 Dreamliner battery problems

Dus naast de Note7 zijn er genoeg andere voorbeelden van op Li-ion gebaseerde accu(pack)s te vinden waar design, productie of gebruiksfouten als gevolg hebben dat cel/pack vlam vat/"explodeerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Voor zover ik weet is de verkoper verantwoordelijk voor het product zelf (de accu), maar is de fabrikant verantwoordelijk voor letsel/schade dat voortkomt uit het gebruik van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:22
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 22:31:
Voor zover ik weet is de verkoper verantwoordelijk voor het product zelf (de accu), maar is de fabrikant verantwoordelijk voor letsel/schade dat voortkomt uit het gebruik van het product.
Als het goed is kan je bij beide claimen: https://blog.iusmentis.co...ploft-wat-kun-je-claimen/

In de regel is natuurlijk claimen bij de verkoper een stuk makkelijker dan bij de fabrikant (zeker als die in China oid zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielles
Excuses voor de iets wat late reactie, hier heb ik nog een foto vlak na de knal. Volgens mij is gewoon 1 cel ontploft.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z6yzK3Z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Net zoals bij auto's dat je in sommige modellen niet zomaar de accu mag vervangen zonder deze in te leren mag dat ook niet zomaar bij een laptop. Die behoort gereset te worden via de bios voordat je de accu vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:49:
Net zoals bij auto's dat je in sommige modellen niet zomaar de accu mag vervangen zonder deze in te leren mag dat ook niet zomaar bij een laptop. Die behoort gereset te worden via de bios voordat je de accu vervangt.
Nee....
Er zit wat software in laptops die zorgt dat het % lading op je scherm een beetje klopt met de werkelijkheid. Die moet je resetten bij een nieuwe accu anders klopt het niet. Maar dat is de enige functie van die software.
De 0 en 100% voltages liggen gewoon vast. Die kan je niet aanpassen. Anders zou je je accu opblazen als je de instellingen reset zonder dat je een nieuwe accu plaatst.

En een accu opblazen kan eigenlijk maar op 2 manieren:
1) Een mechanisch defect zorgt voor kortsluiting in de accu, waardoor de temperatuur en druk veel te hoog oplopen. Dit kan een productiefout zijn of schade (tijdens transport).
2) De accu heeft de verkeerde specificaties voor het apparaat dat hem oplaad. Als je een accu hebt die "vol" is bij 36 Volt in een apparaat stopt die gemaakt is voor een accu die "vol" is bij 38 Volt, dan heb je een probleem...

Natuurlijk kan de lader (laptop) ook de schuldige zijn. Of de omgeving (te heet of nat). Maar dan zou het met iedere accu mis gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

moderne accu's hebben diverse beveiligingen.
helaas missen sommige chineze clonen deze beveiligingen nogal eens want tsja die euro extra doet het hem in china :).

Als jouw huidige accu defect is, kan dat vele oorzaken hebben.
Ouderdam, overbelasting, te ver leeg laten lopen etc etc. Maar ook een defect laad circuit kan hier invloed op uit oefenen.

Echter een originele accu zal altijd diverse beveiligingen hebben tegen overbelasting, te diep ontloaden en te ver overladen. Een chineze / kloon hoeft dit niet te hebben. Als je laadcircuit dan een te hoge spanning geeft kan dit direct gevolgen hebben voor de accu en uiteindelijk zodra de accu vol raakt voor problemen zorgen.

Het probleem kan in dit verhaal dus ook nog 2 ledig zijn, een defect laadcircuit die teveel spanning geeft en een accu zonder overspannings beveiliging.

In dit soort gevallen altijd overdragen aan de verzekering, nu is de laptop bij hun geweest en wordt het bewijs heel erg lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielles
Het lijkt is opgelost! Allen hartelijk bedankt voor het reageren en meedenken.

Ik heb de laptop open geschroefd en gekeken welk onderdeel vervangen moest zijn. Helaas was er geen losse oplaadchip te zien en ook was er geen spoor van herstel werkzaamheden. Hieruit concludeerde ik dat er dus niks vervangen was.

Nogmaals contact opgenomen met het bedrijf en ik zou volgende week terug gebeld worden door de eigenaar want hij was met vakantie.

De dag erna vroeg in de ochtend werd ik al gebeld door de eigenaar. Hij gaf aan pas net van de situatie gehoord te hebben en was van de gang van zaken erg geschrokken. De eigenaar gaf gelijk aan dat alle schade vergoed ging worden en dat ik het bedrag door kon geven en dat hij dit z.s.m. ging overmaken. Het is alleen nog even afwachten of het daadwerkelijk overgemaakt wordt maar hier heb ik wel vertrouwen in. geld heb ik ontvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:49:
Er is geen mogelijkheid om een accu te resetten via een BIOS. Dat is ook totaal niet nodig. Eventuele informatie over de gezondheid van een accu zit in een chip in de accu.

Van auto's weet ik het niet, maar dat heb ik ook nog nooit gezien of gehoord. Wat niet zegt dat het niet zo is. Even gezocht, interessant om te leren :)

[ Voor 6% gewijzigd door 5183 op 18-08-2017 15:35 ]

Pagina: 1