Oudelijk toezicht WIN10 - ècht niet mogelijk of 3rd party?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Mijn vraag
Voor vrienden van mij met 2 kleine kinderen (ong 10jaar) heb ik hun gecrashte WIN8 laptop opnieuw ingericht met WIN10. Allemaal geen probleem..alles werkt als een zonnetje.
Nu is het zo dat ze voor hun kinderen email accounts hebben bij hun provider en dat die kinderen een eigen account binnen WIN10 moesten krijgen. Ook dat geregeld, maar...Microsoft heeft het niet makkelijk gemaakt om 'ouderlijk toezicht' (parental control) aan te zetten als je het vergelijkt met hoe het in WIN7 en WIN8 ging.

Microsoft vereist nl dat je een Microsoft email account hebt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fcAKzAZM8bzAq9nZvpf2WOSU/full.png

Nu zijn die vrienden niet het stel dat zich vrijelijk op internet beweegt en erg terughoudend zijn op basis van privacy, accounts, etc.... Ze willen dus geen Microsoft account aanmaken hiervoor. Ik kan dat wel begrijpen, want met de vorige WIN versies was het een peulschilletje om het in te stellen, waarom nu dan niet meer?

Via Google de nodige fora/discussies gevonden waar erg wordt geklaagd over deze verandering door Microsoft.
Zelfs op het forum van MS waarbij MS zelf notabene reageert op de vraag 'hoe krijg ik ouderlijk toezicht aan ZONDER een MS account?" met 'Ja, ouderlijk toezicht kan je instellen als je een Microsoft account neemt" |:(

Kortom...is er een Tweaker die weet hoe je het alsnog voor elkaar kan krijgen het werkend te maken zonder(!) een MS-account? Of is er een 3rd party app die hetzelfde kan bieden?

En ter info: met ouderlijk toezicht bedoel ik dus zaken als: beperkte inlogtijden, het niet kunnen opstarten van applicaties, websites, spelletjes, etc..
Ja...voor alles is wel een omweg te vinden, maar dat is weer omslachtig en voor hun (a-technisch) niet zelf aan te passen.

specs | 3360wP met SE3000

Beste antwoord (via Tallguy op 22-11-2017 20:20)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:21

DarkSide

theres no place like ::1

Helaas gaat tegenwoordig bijna alles met een online account.
Ook 3rd party software als Netnanny vergt dat je je ergens registreert en mee inlogt.

Zelf gebruik ik gewoon de ingebakken parental controls van W10.
Beide kinderen hebben dus een MS account en email adres. Maar zij weten het WW niet.
Ze loggen bij mij in met Pincode. Die uniek is voor de PC en kunnen dus nergens anders mee inloggen of op een andere PC.
Ook staat mail uit etc. Enige nadeel is dat het alleen werkt met MS browsers. En aangezien het ook mijn PC is staat Chrome er ook op.
Je dient deze dus te blocken. Samen met alle andere programma's die ze niet mogen zien.

Verder werkt het wel redelijk. Er is een whitelist van websites die ze mogen gebruiken. En voor andere kunnen ze een verzoek indienen bij mij.
Voordeel tov netnanny is iig dat het in te stellen is per account. De een is namelijk jonger en mag minder dan de andere. En dat je niet telkens hoeft in te loggen op netnanny (wat ook je eigen sessie beheert volgens mij). Daarbij kost netnanny je geld (als meeste andere 3rd party zaken).

Zou dus gewoon een MS account aanmaken. En het WW niet delen.
Je kan zelf af en toe de mail controleren en spam etc verwijderen. Ze loggen dan alleen in op de PC en verder doen ze weinig met het account.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb geen andere manier gevonden hiervoor, anders dan met een Microsoft account voor de kinderen. (Het werkt wel mooi, ze kunnen extra tijd aanvragen, je ziet wanneer ze iets hebben gekocht in de app, je kan geld op hun account zetten, je kan zien wat ze allemaal bezoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat is je (of eigenlijk hun) probleem?
De microsoft parent account hoef je verder niet te gebruiken, alleen om éénmalig de kinderaccounts aan te koppelen en de bijbehorende restricties aan te zetten.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:21

DarkSide

theres no place like ::1

Helaas gaat tegenwoordig bijna alles met een online account.
Ook 3rd party software als Netnanny vergt dat je je ergens registreert en mee inlogt.

Zelf gebruik ik gewoon de ingebakken parental controls van W10.
Beide kinderen hebben dus een MS account en email adres. Maar zij weten het WW niet.
Ze loggen bij mij in met Pincode. Die uniek is voor de PC en kunnen dus nergens anders mee inloggen of op een andere PC.
Ook staat mail uit etc. Enige nadeel is dat het alleen werkt met MS browsers. En aangezien het ook mijn PC is staat Chrome er ook op.
Je dient deze dus te blocken. Samen met alle andere programma's die ze niet mogen zien.

Verder werkt het wel redelijk. Er is een whitelist van websites die ze mogen gebruiken. En voor andere kunnen ze een verzoek indienen bij mij.
Voordeel tov netnanny is iig dat het in te stellen is per account. De een is namelijk jonger en mag minder dan de andere. En dat je niet telkens hoeft in te loggen op netnanny (wat ook je eigen sessie beheert volgens mij). Daarbij kost netnanny je geld (als meeste andere 3rd party zaken).

Zou dus gewoon een MS account aanmaken. En het WW niet delen.
Je kan zelf af en toe de mail controleren en spam etc verwijderen. Ze loggen dan alleen in op de PC en verder doen ze weinig met het account.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.