Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een DSLR of systeemcamera, voornamelijk voor het nemen van foto's op vakantie. Ik heb echter een wat aparte situatie. Ik vind het leuk om foto's te nemen, maar ik ben slechtziend. Het gevolg is dat ik buiten erg veel moeite heb met het zien van het scherm van mijn telefoon. Ik ben daarom opzoek naar een camera die goede foto's maakt, en die in principe gebruikt kan worden zonder het scherm echt nodig te hebben.

Concreet ben ik dus op zoek naar een camera met een 'klassieke' zoeker, waardoor ik dus niet afhankelijk ben van het scherm voor het maken van foto's. Daarnaast moet de camera die automatisch goede foto's maakt en/of grotendeels instelbaar is zonder het scherm te zien. Ik wil dus buiten rond kunnen lopen en foto's kunnen nemen zonder het scherm nodig te hebben. Tot zover de bijzondere eis :).

Zoals ik al zei ben ik op zoek naar een camera voornamelijk om vakantiefoto's te nemen, dat zullen vaak landschappen zijn of foto's waar mensen op staan, maar geen macrofoto's. Daarnaast verwacht ik de camera hoofdzakelijk in daglicht te gebruiken. Wat budget betreft zat ik aan rond de 400 euro te denken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:51
Zeker in het geval dat je slechtziend bent zou ik een winkel het verschil tussen een optische zoeker en EVF (elektronische zoeker) uit gaan proberen. Het zou best kunnen dat het één geweldig voor je werkt en het andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 13:32

Ursamajor

Astrofotograaf

Lijkt me dat elke spiegelreflex met een zoeker voldoet. Als je die op de automatische stand zet, zie je door de zoeker wat je op de foto zet en hoef je dat niet op een schermpje te zien.
Echter, heb je dan geen problemen met het lezen van getalletjes voor bijvoorbeeld het aantal beschikbare foto's dat je kunt maken, of dat je kunt zien op welke stand de knop van de programmakeuze staat?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Niet online
MRIdev schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:43:
Zeker in het geval dat je slechtziend bent zou ik een winkel het verschil tussen een optische zoeker en EVF (elektronische zoeker) uit gaan proberen. Het zou best kunnen dat het één geweldig voor je werkt en het andere niet.
Dat was ik inderdaad ook van plan, maar ik wilde met eerst orienteren door wat informatie in te winnen van mensen met meer ervaring.
Ursamajor schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:44:
[...]
Echter, heb je dan geen problemen met het lezen van getalletjes voor bijvoorbeeld het aantal beschikbare foto's dat je kunt maken, of dat je kunt zien op welke stand de knop van de programmakeuze staat?
Ja dat is een terechte vraag, maar ter referentie, momenteel kan ik het scherm van mijn telefoon buiten ook (bijna) niet zien, dus de meeste foto's worden op de gok gemaakt en ik kom er dan later achter dat ik zwart-wit modus aan het staan oid ... Mijn punt is, ik weet niet of ik dergelijke getalletjes kan lezen, maar hoe dan ook is de situatie nu ook suboptimaal :o, er zullen altijd de nodige workarounds nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Gezien het budget ga je niet echt veel DSLR of Syteemcameras kunnen aanschaffen tenzij je 2de hands wil overwegen (wat misschien zelfs aan te raden is in dit geval).

Binnen budget zijn er wel wat instappers:
pricewatch: Nikon D3300 + 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Er zijn ook compact cameras met een zoeker natuurlijk...
Panasonic TZ70, LX100, TZ100, Fuji ...
Je komt dan wel al snel boven je budget uit. Best eens in de winkel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 09:14
Let er goed op dat in het hogere segment het zoekerbeeld veel groter is. Voor het APS-C formaat kun je bij Canon bij een 7D terecht. Full-frame toestellen hebben ook allemaal een grotere zoeker. Als niet-slechtziende vind ik dat al een groot voordeel, maar denk dat het voor iemand die wat minder ziet helemaal veel verschil maakt. Een lichtsterke lens geeft ook een helderder (niet groter) zoekerbeeld.

Helaas is beter ook duurder in dit geval...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eens naar de Sony Alpha Nex-6, heeft een scherm maar ook een "gewone" zoeker en maakt op de automaat stand hele goede foto's. (ben geen fotograaf maar vergeleken met point and shoot cameras zeker wel). Deze moet nu wel ergens te koop zijn voor dat budget lijkt mij, het is niet de nieuwste camera meer.

Of een andere uit de Sony Alpha reeks zoals de A5100, maar ik weet niet of ze allemaal een normale zoeker hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27
Ik wilde net zeggen. Heb zelf de 7d te koop staan, maar is uiteraard een stuk duurder. 400 euro zonder lens is waar je al minimaal aan zit te denken in dat segment. Lens is dan van minder belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:45

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Wil je echt een optische zoeker of voldoet een electronische ook? Optisch voldoet elke dslr wel, zoekers van fullframe camera's zijn inderdaad groter.

Bij de evf's, de zoekers van de fuji x-t1 en x-t2 zijn ook relatief groot ten opzichte van een crop dslr.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Blubber wat @MRIdev zegt. Ga een dagje langs de locale kamerawinkel om na te gaan wat voor jou het beste is.

Mocht je tot de conclusie komen dat een EVF doorslaggevend is, zou ik met jou budget een tweedehands Sony A6000 met 16-50 kitlens aanraden. Fantastische (beginners) camera die doorgaans rond de 400,- te koop is.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Niet online
Bedankt voor alle input, het plan is nu om inderdaad een keer rond te gaan kijken en wat dingen te proberen. Wat betreft een grotere zoeker, dat is voor mij niet per definitie beter, ik heb namelijk een beperkt gezichtsveld en grote dingen zijn bij mij daarom snel té groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Als ik het zo lees is jouw situatie redelijk uniek, het lijkt erop dat jij een camera wilt met een zoeker, en fysieke knoppen die je in staat stellen om snel vast te stellen of je camera goed staat.

Zonder de specifieke beperkingen te kennen waar je tegenaan loopt (met camera's als voorbeeld) kunnen we je geen goed advies geven. Ik zou je willen adviseren om nog even door te sparen tot je een iets groter budget hebt en dan een winkel binnen te stappen voor een advies. Dan kun je de camera's vasthouden en proberen om te zien wat voor jou werkt.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-10 07:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als ik het zo lees, is hij niet zozeer op zoek naar een volledige dsl met wisselbare lenzen .
Maar is een "goede" camera met zoeker al voldoende.
dan zou zoiets toch ook al voldoen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 13:41
Om nou te stellen dat elke dslr met een zoeker voldoet zou ik niet zeggen. Ik heb zelf wel gemerkt met m'n overstap van een instap dslr met pentamirror naar een duurder segment met glazen prisma hoe veel helderder de laatste is. Ik kan best inzien dat als je optisch beperkt bent dat dit nog meer impact heeft.

Ondanks dat prisma's in steeds goedkopere camera's komen hebben de instap nikon's en canon's volgens mij nog steeds spiegel zoekers.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

heuveltje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:08:
Als ik het zo lees, is hij niet zozeer op zoek naar een volledige dsl met wisselbare lenzen .
Maar is een "goede" camera met zoeker al voldoende.
dan zou zoiets toch ook al voldoen ?
Euh, ja... Goed punt. :)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Blubber schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 07:51:
Bedankt voor alle input, het plan is nu om inderdaad een keer rond te gaan kijken en wat dingen te proberen. Wat betreft een grotere zoeker, dat is voor mij niet per definitie beter, ik heb namelijk een beperkt gezichtsveld en grote dingen zijn bij mij daarom snel té groot.
Is dat vooral wat je bedoelt met slechtziend, dat beperkte gezichtsveld? Zo ja, in welke vorm beperkt (kokerzien, bovenaan uitval, kwadrant, noem maar op)? Indien kokervisie dan namelijk eerder kiezen voor een kleinere zoeker (goedkopere APS-C, fujifilm X-Pro1 oid).

Bedenk dat enkele zoekers een dioptrie-instelwieltje hebben, kan handig zijn als daar enige afwijkingen in zitten bij jou.

En als laatste: voordeel van EVF is direct zien van beeldstijl-aanpassingen. Schiet in RAW maar zet je beeldstijl op maximaal contrast, dan helpt dat tijdens het fotograferen maar zijn je foto's achteraf niet te contrastrijk.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoek een tweedehands Panasonic LX100 compact met EVF van de week een gekocht voor 400 euri.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Niet online
tobiasvs schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:56:
[...]

Is dat vooral wat je bedoelt met slechtziend, dat beperkte gezichtsveld? Zo ja, in welke vorm beperkt (kokerzien, bovenaan uitval, kwadrant, noem maar op)? Indien kokervisie dan namelijk eerder kiezen voor een kleinere zoeker (goedkopere APS-C, fujifilm X-Pro1 oid).
Het gaat om [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Retinitis_pigmentosa]kokervisus[/ur], dus groot is inderdaad vaak een belemmering.
En als laatste: voordeel van EVF is direct zien van beeldstijl-aanpassingen. Schiet in RAW maar zet je beeldstijl op maximaal contrast, dan helpt dat tijdens het fotograferen maar zijn je foto's achteraf niet te contrastrijk.
Contrast maakt het niet altijd beter, vreemd genoeg.

Wat budget betreft, het is niet zozeer dat ik een duurdere camera niet kan betalen, maar het gaat om wat ik er voor over heb. Als ik voor mijn budget van ongeveer 400 euro niet geholpen kan worden dan laat ik het gewoon zitten.

Maar goed, inmiddels is het gelukt, na een aantal camera's bekeken te hebben in de winkel ben ik voor de Nikon D3300 gegaan. En daar kan ik voorlopig prima mee uit de voeten, de zoeker is groot genoeg maar niet te groot, en ik kan er in de volle zon goed mee uit de voeten.
Pagina: 1