Geen IRSA kastje maar gewoon een kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn internet (VDSL van XS4all). De connectie valt regelmatig weg. In mijn gesprekken met XS4All wordt er uiteraard gevraagd of ik alles netjes aangesloten heb. Ik zeg dan altijd van wel. Toch twijfel ik daar aan. Graag jullie advies hierover.

Als ik op internet zoek wat een ISRA punt is heeft met het altijd over kastje. Ik heb geen kast. Er komt gewoon een kabel uit de grond. In mijn bak van telefoonspullen kwam ik een doos tegen die ik er op kon schroeven, dus die heb ik er ooit opgeschroefd.
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/ISRA%20punt.JPG

Nu vraag ik mij toch af of dit niet beunhazerij is. Het is maar plastic kastje zonder enige vorm van shielding. Geeft dit geen storing?

Ik krijg het niet gevonden op internet omdat iedereen altijd maar praat over een kastje die ze al hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
een isra is niet afgeschermd, je kabeltje naar je dsl splitter ook niet. In de praktijk werkt een kroonsteentje ook. Dus dit hoeft niet je probleem te zijn. modem/router kan net zo goed problemen geven.

Wel een probleem is dat de binnenkomende kabel/glas/telefoon aansluiting niet van jou is, maar van de kabelaar. Dus bij een probleem zal eerst naar jouw hobby-aansluiting gewezen worden.

Eerst moet je proberen het probleem te isoleren, je zegt 'internet' valt weg; is het de wifi, je vaste netwerkverbinding tussen pc en modem/router, of tussen router en 'het internet'.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Releases

Ja maar!

Die dunne flatcable voor de telefoon naar je modem is al geen groot succes. Zijn erg storing gevoelig.
Ik zou persoonlijk XS4ALL even bellen dat de vorige bewoner heeft lopen kloot vioolen en of ze even je ISRA fatsoenlijk willen opknappen.
(ex KPN monteur)

De manier waarop het nu aangesloten is, is direct vragen om problemen. Erg storings gevoelig en totaal verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/a55b14f5-c213-419a-ac8b-2f4d2cf18b3d.gif

Zie bovestaande, zo had het eruit moeten zien. Een van deze opties.

[ Voor 39% gewijzigd door Releases op 02-08-2017 10:29 . Reden: Illustratie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Wat als ik al 28 jaar hier woon. Moeilijk te zeggen dat de vorige bewoner dat gedaan heeft. Al weet ik niet of XS4All dit kan achterhalen :P

XS4All wil de modem vervangen. Ze denk dat het daar aan ligt. Uit netheid richting XS4All besloot ik dit topic eens te openen. Ik wil mijn kant ook netjes hebben.

Maar het is dus wel degelijke beunhazerij zoals ik al verwachte. Ik kan XS4All er eens mee lastig vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Nu online

Releases

Ja maar!

Frankyie schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:23:
Wat als ik al 28 jaar hier woon. Moeilijk te zeggen dat de vorige bewoner dat gedaan heeft. Al weet ik niet of XS4All dit kan achterhalen :P

XS4All wil de modem vervangen. Ze denk dat het daar aan ligt. Uit netheid richting XS4All besloot ik dit topic eens te openen. Ik wil mijn kant ook netjes hebben.

Maar het is dus wel degelijke beunhazerij zoals ik al verwachte. Ik kan XS4All er eens mee lastig vallen.
Ze zullen zeker denken dat het modem het is, zij kunnen namelijk niet zien wat voor gerommel er tussen zit qua bekabeling etc.
Als er een monteur komt met een vervangend modem zal hij ook gelijk zien dat een nieuw modem niet direct alles zou oplossen. Met een beetje mazzel schroeft hij even gauw een nieuw IS/RA puntje tegen de muur en maakt alles even netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 20:04
Releases schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:38:
[...]

Ze zullen zeker denken dat het modem het is, zij kunnen namelijk niet zien wat voor gerommel er tussen zit qua bekabeling etc.
Als er een monteur komt met een vervangend modem zal hij ook gelijk zien dat een nieuw modem niet direct alles zou oplossen. Met een beetje mazzel schroeft hij even gauw een nieuw IS/RA puntje tegen de muur en maakt alles even netjes.
Inderdaad met een beetje geluk. Geef hem een kop koffie. Werkte bij Ziggo wel altijd zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Releases schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:24:
Die dunne flatcable voor de telefoon naar je modem is al geen groot succes. Zijn erg storing gevoelig.
Ik zou persoonlijk XS4ALL even bellen dat de vorige bewoner heeft lopen kloot vioolen en of ze even je ISRA fatsoenlijk willen opknappen.
(ex KPN monteur)

De manier waarop het nu aangesloten is, is direct vragen om problemen. Erg storings gevoelig en totaal verkeerd.

[afbeelding]

In ouwe huizen komt het wel vaker voor dat er niks zit. Bij mij komt ook gewoon die dikke blauwe kabel uit de grond. Daar heb ik destijds zelf een lasdoos opgezet en vanaf daar loopt er nog zo'n 3 meter norm88 voor er plaats is voor de splitter. Als je dat allemaal een beetje fatsoenlijk aansluit moet het goed zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Nu online

Releases

Ja maar!

evilution schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:50:
[...]

In ouwe huizen komt het wel vaker voor dat er niks zit. Bij mij komt ook gewoon die dikke blauwe kabel uit de grond. Daar heb ik destijds zelf een lasdoos opgezet en vanaf daar loopt er nog zo'n 3 meter norm88 voor er plaats is voor de splitter. Als je dat allemaal een beetje fatsoenlijk aansluit moet het goed zijn.
Is ook zeker goed mogelijk, de modems kunnen aardig wat verduren en corrigeren qua errors op de lijn. Toch is het wel de bedoeling dat wanneer een een kabel naar binnen gewerkt word door de gevel dat daar een IS/RA punt gemonteerd dient te worden.

Uiteraard kan dat tussentijd ooit eens weggesloopt zijn door een bewoner of dergelijk en dan ga je der later zelf aan hobbyen.

Mijn advies, laat het gewoon even netjes maken door het plaatsen van een IS/RA punt. Kan je later ook niet voor verassingen komen te staan.
En zoals reeds boven aangegeven, lekker bakje koffie en een tompoes voor de monteur en dan zal die vast niet zo moeilijk doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Releases op 02-08-2017 12:56 . Reden: toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
(ex KPN monteur)

[afbeelding]

Knap dat jij door de deksel van de varkenssnuit kan zien dat het vragen om problemen is. Als hij het netjes onder een klem heeft zitten en die klem is niet geoxideerd dan werkt het toch.
Zijn probleem kan ook in een mof in de grond zitten. Dat is toch echt een kpn probleem.
Flatkabel gebruik ik heel vaak in patchkasten om modems op aan te sluiten. Nooit geen problemen mee gehad.
Flatkabels worden ook standaard bij modems meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(ex KPN monteur)

[afbeelding]

Alsof er een verschil is tussen jouw WCD (derde van links) en die van TS, afgezien van dat die laatste op z'n kop zit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolacabana
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-03-2024
Heb je ook al ingelogd in het modem? (192.168.2.256) En welk modem heb je? Wat ik verder beschrijf is alleen van toepassing als je het modem van XS4ALL gebruikt.

Je kan, mocht je er geen wachtwoord op hebben ingesteld, inloggen door het wachtwoord leeg te laten. Heb je wel een wachtwoord ingesteld en weet je het niet meer, geef het modem een harde reset en je kan er zo in.

In het modem kan je dan uitlezen of de connectie daadwerkelijk weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe lang is de kabel tussen het modem en je "ISRA" punt? Deze wil men zo kort mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Nu online

Releases

Ja maar!

vincedd schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:33:
[...]

Knap dat jij door de deksel van de varkenssnuit kan zien dat het vragen om problemen is. Als hij het netjes onder een klem heeft zitten en die klem is niet geoxideerd dan werkt het toch.
Zijn probleem kan ook in een mof in de grond zitten. Dat is toch echt een kpn probleem.
Flatkabel gebruik ik heel vaak in patchkasten om modems op aan te sluiten. Nooit geen problemen mee gehad.
Flatkabels worden ook standaard bij modems meegeleverd.
Het is eigenlijk vrij simpel, zo dien je het niet aan te sluiten.
En correct, er zit standaard een telefoon kabel, de flatkabel bij een modem. Word altijd benoemd in de handleiding dat die niet voor het modem is naar je IS/RA punt maar voor je vaste telefoon toestel. Voor IS/RA naar Modem is altijd een ronde kabel meegeleverd die net even wat beter geisoleerd is, herkennen aan oranje of groene plug meestal. Altans dat was bij KPN zo.

Nee je hoeft er geen problemen mee te krijgen met flatcables, ze zijn alleen storing gevoeliger.
CyBeR schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:36:
[...]

Alsof er een verschil is tussen jouw WCD (derde van links) en die van TS, afgezien van dat die laatste op z'n kop zit.
Is enkel een voorbeeld van het soort IS/RA punten die zo geleverd werden afgelopen jaren. De 3e van links is inderdaad nog van de oude PTT tijd. Toen was het allemaal nog niet zo bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Releases schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:47:
[...]

Het is eigenlijk vrij simpel, zo dien je het niet aan te sluiten.
En correct, er zit standaard een telefoon kabel, de flatkabel bij een modem. Word altijd benoemd in de handleiding dat die niet voor het modem is naar je IS/RA punt maar voor je vaste telefoon toestel. Voor IS/RA naar Modem is altijd een ronde kabel meegeleverd die net even wat beter geisoleerd is, herkennen aan oranje of groene plug meestal. Altans dat was bij KPN zo.
Beide kabels zijn niet "geisoleerd". Het betreft in beide gevallen onafgeschermde kabels, alleen één is twisted en de ander niet. Twisted is inderdaad beter.
Is enkel een voorbeeld van het soort IS/RA punten die zo geleverd werden afgelopen jaren. De 3e van links is inderdaad nog van de oude PTT tijd. Toen was het allemaal nog niet zo bijzonder.
Het is nog steeds allemaal niet zo bijzonder. Die grondkabel ligt daar al meer dan 30 jaar onaangepast te zijn, en dat geldt voor het grootste deel van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Nu online

Releases

Ja maar!

CyBeR schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:50:
[...]

Beide kabels zijn niet "geisoleerd". Het betreft in beide gevallen onafgeschermde kabels, alleen één is twisted en de ander niet. Twisted is inderdaad beter.

[...]

Het is nog steeds allemaal niet zo bijzonder. Die grondkabel ligt daar al meer dan 30 jaar onaangepast te zijn, en dat geldt voor het grootste deel van het land.
Inderdaad correct, geen extra shielding, enkel een wat dikkere rubbere mantel en aders inderdaad twisted. You get my point.
Ben zelf van mening dat het wel degelijk uitmaakt of je enkel een PSTN telefoon verbinding heb of VDSL doorkrijgt op je lijn.

Met een deftige ADSL/VDSL meter is het prima uit te meten wat de nodige verschillende manieren van bekabelen en aansluiten teweeg brengt op je lijn.
Wat ik in de praktijk zag dat wanneer het weer netjes opgeknapt was dat de waardes gelijk een stuk beter waren. Niet of nauwelijks CRC errors etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Releases schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:53:
[...]

Inderdaad correct, geen extra shielding, enkel een wat dikkere rubbere mantel en aders inderdaad twisted. You get my point.
Ben zelf van mening dat het wel degelijk uitmaakt of je enkel een PSTN telefoon verbinding heb of VDSL doorkrijgt op je lijn.
Dat ontkent niemand. Ik snap ook niet dat KPN nog platte kabels meelevert, da's alleen maar verwarrend. Twisted kabels werken ook prima voor spraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-06 09:24
CyBeR schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:58:
[...]

Dat ontkent niemand. Ik snap ook niet dat KPN nog platte kabels meelevert, da's alleen maar verwarrend. Twisted kabels werken ook prima voor spraak.
KPN levert al een jaar of 4 geen platte kabels meer mee. Andere providers wel helaas.

Zoals Releases al aangeeft, zorg dat er een KPN monteur bij komt om het ISRA te vervangen. Tegenwoordig met VDSL verbindingen (vooral VVDSL, hoe hoger de frequentie, hoe storingsgevoeliger het is) is het belangrijk dat er zo min mogelijk fouten op de lijn komen. De kleinste dingen kunnen hier al voor zorgen. In de nieuwe isra's zit een printplaatje wat er voor zorgt dat er een zo goed mogelijke overdracht is.

En daarnaast is het inderdaad een stuk minder storingsgevoelig als er een twisted kabel tussen zit. In sommige gevallen werkt een platte kabel prima. Misschien werkt het in een serverruimte prima, maar in een woonkamer niet. Dat is niet te zeggen, omdat je niet kan zien welke storende factoren aanwezig zijn op die twee plaatsen. Feit blijft dat als je een twisted kabel hebt, er gewoon minder kans is op storende factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Mijn hartelijke dank voor alle antwoorden. Ik heb XS4All gemaild en heb de foto van het ISRA punt meegestuurd. We zullen zien wat ze antwoorden. Ik houd jullie op de hoogte hoe dit eindigt.

Over op wat manier het internet uitvalt. Dit heb ik reeds al besproken met XS4All. Dat mag XS4all oplossen. En ja, ik weet hoe ik in kan loggen in mijn router en doe dit regelmatig als er weer gedonder is (kan ik zien hoe lang het internet er weer uit ligt). Maar dit is verder niet van toepassing voor dit topic ;) Ik weet voor het moment genoeg.

Wederom mijn hartelijke dank voor alle uitgebreide antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Lolacabana schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:39:
Heb je ook al ingelogd in het modem? (192.168.2.256)
.256 ? is dat IPv4.1 ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolacabana
Ik heb geen idee :+
Heb twee jaar bij KPN gewerkt op de THD en dat was altijd het IP adres van elk KPN modem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

100 tweakers gaan je dadelijk uitleggen waarom dat het niet was :)

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 02-08-2017 17:14 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 08:04
Lolacabana schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:01:
[...]

Ik heb geen idee :+
Heb twee jaar bij KPN gewerkt op de THD en dat was altijd het IP adres van elk KPN modem :)
Dat is niet 256 maar 254
255 is multicast voor klasse C en 256 is.. niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolacabana
moppentappers schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:10:
[...]

Dat is niet 256 maar 254
255 is multicast voor klasse C en 256 is.. niks.
Die typo had ik niet eens gezien. Het is inderdaad .254

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Update:
Ik heb gebeld met XS4All en er wordt inderdaad een monteur gestuurd om het ISRA punt op te lappen. Dit is kostenloos.
Ik zal het met de monteur ook even hebben over de kabel die naar de modem gaat.
Mijn hartelijke dank voor jullie hulp!
Pagina: 1