Toon posts:

Aopen AK73 Pro A of Asus A7V133

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het Asus bord is 90,- duurder dan het Aopenbord, maar is het beter?
De specs zien er hetzelfde uit en het Aopen bord lijkt zelfs meer toeters en bellen te hebben... Mening?

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Asus, absoluut een beter bord, stabieler en betere prestaties.....lees de reviews maar

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 07 juli 2001 23:08 schreef MegaJurk het volgende:
Asus, absoluut een beter bord, stabieler en betere prestaties.....lees de reviews maar
Bring 'em on :9

Verwijderd

Werk zelf veel met beide borden: Het snelheidsverschil is nihil te noemen.

De Asus kan echter het prijsverschil goed rechtvaardigen als je bepaalde dingen van plan bent:

Overclocken:
Op de A7V133 kan je de grootste heatsinks kwijt, je hebt jumperless instellingen van multiplier (dipswitch bij Aopen). Je kan de bus per Mhz omhoog zetten (bij Aopen maar een paar stappen, wel in de BIOS overigens)

Uitbreiden:
De A7V133 heeft een extra onboard RAID 0&1 / ATA100 controller. Erg handig, helemaal als je bijv. een oude ZIP100 over wilt zetten, want die werken o.h.a. niet op de VIA ATA100 controllers. Als jij echter niet aan meer dan vier IDE apparaten gaat gebruiken (omdat je bijv. SCSI hebt :)), en geen twee HDD's in RAID gaat draaien, heb je aan deze opties dus erg weinig.

Tweaken / configuratie heftig systeem:
Bij de Asus kan je de 4 IRQ's voor de PCI naar eigen inzicht instellen, de BIOS is over het algemeen wat uitgebreider. Geldt ook weer: Als je niet zo'n biossnuffelaar bent: niet echt nuttig.

Verder: Onboard sound is bij beiden even bagger (bij Aopen zit dat er altijd op, maar kan je keurig wegjumperen). Beide een goede layout etc etc.

Nadeeltje van die A7V133 is de actieve koeler op de chipset: Doet nix nuttigs, en gaat standaard kapot :(

Verwijderd

Topicstarter
Ga er een 1,3Ghz. Athlon op plakken met weinig serieuze abmbities op overklokken.
Er gaat wel een copper orb op die goed is tot 1,5Ghz :)

Het geluid wordt verzorgd door een SB live 5.1 dus de on-board kan op de reservebank.
Een 40 Gb. Maxtor+ HDD, Asus V7700 Deluxe en Pioneer 106S DVD moeten de thuis-bios aanzwengelen B-)

Het BIOS moet compleet zijn, lijkt me ook zo.
Wat ik lees is dat Aopen goedkopere (mindere) kwaliteits borden maakt en daarnaast ook goeie terwijl Asus altijd goed is :+

Aopen gaat het wel worden, ziet er ook fijn uit, zwart met zilver 8-)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik heb de Asus A7V133 zonder onboard sound. Ik heb overigens begrepen dat de meeste zonder onboard sound worden geleverd. Let goed op dat je een beetje een nieuwe revisie krijgt, 1.5 of later. Er staat op het bord zelf geprint welke revisie het is. Een 1,3 Ghz TB kun je met die Asus zonder enig probleem naar minimaal 1,45 Ghz overklokken.

Verwijderd

geef mij maar dipswitches, als je dan een foute instelling doet en de pc start niet meer op hoef je alleen maar de dips terug te zetten ipv de bios te resetten.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 14:23
Aopen is :r
ik heb er 3 van gehad
ax63pro
ax3s
ak33
allemaal blauwe schermen enzo, slechte support, allemaal problemen met hardware dat niet goed wilde werken, en er was nooit een goede bios te vinden.
Koop alsjeblieft de Asus, die 90 gulden is het zeker waard!

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 11:29 schreef rob van den broek het volgende:
geef mij maar dipswitches, als je dan een foute instelling doet en de pc start niet meer op hoef je alleen maar de dips terug te zetten ipv de bios te resetten.
Ik reset me bios gewoon door snel een paar keer mijn aan/uit knop in te drukken. Dan gaan de instellingen terug naar fabrieksinstellingen (A7v133). Dat vind ik makkelijker dan weer in die kast te moeten duiken.

Ben nu blij dat die kast eindelijk eens dicht mag (en blijven) ;)

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op zondag 08 juli 2001 00:29 schreef werty het volgende:
De A7V133 heeft een extra onboard RAID 0&1 / ATA100 controller.
Dan mag je mij zeggen hoe je RAID 0&1 voor elkaar krijgt, volgens mij support ie alleen RAID 0 :(

Ik heb zelf ook een A7V133-R (Zonder onboard sound, met RAID 0 :9~)

Werkt super, alleen chipset cooler wil wel eens wat lawaai gaan maken (Naaimachine-olie doet wonderen :P)

Super stabiel en goed board!

webOS all the way!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 08 juli 2001 11:31 schreef het_beest het volgende:
Aopen is :r
ik heb er 3 van gehad
ax63pro
ax3s
ak33
allemaal blauwe schermen enzo, slechte support, allemaal problemen met hardware dat niet goed wilde werken, en er was nooit een goede bios te vinden.
Koop alsjeblieft de Asus, die 90 gulden is het zeker waard!
Hmmz :? OK, iemand ervaring met met Aopen AK73 Pro A anders ben ik overtuigd 8-)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

De Asus heeft ook dipswitches, dus als hij (zij?) vastloopt, dan kun je hem gewoon op jumper mode zetten en hoef je dus niks bios te resetten. Asus rulez!!

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 11:36 schreef Hermanvh het volgende:

[..]

Dan mag je mij zeggen hoe je RAID 0&1 voor elkaar krijgt, volgens mij support ie alleen RAID 0 :(

Ik heb zelf ook een A7V133-R (Zonder onboard sound, met RAID 0 :9~)

Werkt super, alleen chipset cooler wil wel eens wat lawaai gaan maken (Naaimachine-olie doet wonderen :P)

Super stabiel en goed board!
Vanaf revisie 1.05 ook RAID 1...

Verwijderd

Topicstarter
Heren bedankt, ASUS AV7133 gaat het worden

Megajurk bedankt voor de revisie tip *D

Tis wel jammer het is wel een mooi bord...
http://www.aopen.com/products/mb/PAK73pro(a).htm

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Niets te danken joh, trouwens ik heb zelf revisie 1.04 met alleen maar Raid 0, maar ik gebruik het toch niet. Om te zien is het AOpen bord inderdaad mooier, maar je hoort zobiezo niet zulke goeie verhalen over AOpen op dit moment en Asus is zo'n beetje de grootste mobo-fabrikant ter wereld dus....
Pagina: 1