Toon posts:

Versterker + speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi all!

Net verhuisd en tijd om een nieuwe audio installatie aan te schaffen. Vroeger hing mijn Apple AirPort express (waarnaar ik al mijn muziek streamde vanop iPhone of mac) en mijn oude platenspeler aan een oude hifi toren. Tijd voor een upgrade.

Ik zoek dus een versterker waar ik mijn oude platenspeler kan aanhangen en muziek kan streamen (al dan niet via de AirPort express, Bluetooth, WiFi,...). Aangezien hij een prominente plaats krijgt in de living wil het oog ook wat en wil ik graag een zilveren uitvoering. De minimalistische stijl van de Onkyo A-9030s vind ik bijvoorbeeld erg knap. Ingebouwde (digitale) tuner is een plus maar lijkt me geen noodzaak aangezien ik radio toch vooral stream vanop de iPhone. Er moeten 4 speakers op aangesloten kunnen worden en deze moeten per 2 geactiveerd kunnen worden.

In mijn nieuwe leefruimte (ongeveer 60m2) is naar elke hoek luidsprekerkabel getrokken om tegen de muur een speaker te bevestigen. Aangezien we met een erg strak interieur zitten heeft mijn vrouw als voorwaarde gesteld dat de speakers wit dienen te zijn en zo klein mogelijk. Nu heb ik al begrepen dat kleine speakers en een goede sound niet meteen hand in hand gaan maar toch graag zo compact mogelijk.
Ik dacht bijvoorbeeld aan de Canton Plus X.3 speakers maar vrees dat deze wat licht gaan uitvallen, zeker in de lage tonen.

Is een subwoofer noodzakelijk in deze opstelling? Indien wel zijn tips hiervoor ook welkom. Deze dient wel draadloos te zijn.

Opstelling dient enkel voor muziek af te spelen. Geen films, tv, games,...
Onze muzikale interesse gaat zeer breed. Meestal zijn dat de oudere klassiekers zoals Bob Dylan tot Daft Punk. Maar evengoed gaat in het weekend het volume regelmatig stevig de lucht in kan er wel eens een techno setje van Carl Cox doorgedraaid worden. Ik denk dus dat ik op zoek ben naar een kwalitatieve allround setup voor muziek waarmee ik nog jaren gesteld ben.

Ik heb me al suf gezocht op internet en in de winkels klinkt alles wel ok waardoor ik door het bos de bomen niet meer zie. Help! Alle advies is welkom! Welke combinatie denken jullie dat interessant voor me kan zijn prijs/kwaliteit? Zijn er bepaalde features waar ik niet meteen aan denk maar welke wel interessant kunnen zijn voor me? Technische kenmerken zoals totaal vermogen (RMS), uitgangsvermogen, impedantie,... zeggen me niets. Op wat moet ik letten of wat zijn goede waardes in mijn situatie?

Budget voor de versterker: ik dacht aan 500eur max. Minder mag altijd.
Budget voor speakers: 500eur voor 4 speakers
Budget voor subwoofer: geen idee wat zoiets moet kosten

Alvast bedankt voor jullie advies!!

Grts,
Fons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zou je ons kunnen vertellen welke platenspeler je precies hebt? Dan weten we namelijk welke uitgangen deze beschikbaar heeft.

Een 4-speaker setup zie ik persoonlijk niet de meerwaarde van in. Bij muziek gebruik je slechts 2 kanalen wat er op neer zal komen dat de achterste speakers "kopiëren" wat de voorste speakers doen.
Qua "beleving" zullen ze niets toevoegen.

Ik zou voor jullie gebruik liever voor een 2.0 of 2.1 opstelling gaan en het geld van die achterste speakers investeren in betere fronts.

Wat versta je verder onder klein?
De wens van witte en kleine speakers komt me overigens wel bekend voor....
Heb gelukkig nog de Boston Acoustic a26 er doorheen weten te drukken.
Overigens wel ondersteund door een sub.

Nadeel van dit soort speakers (laat staan nog kleiner) is dat ze de lage tonen niet lekker kunnen pakken. Bij 80 a 100 Hz houdt het wel een keer op. Die lekkere bass in de liveset van Carl Cox zal dus weinig tot zijn recht komen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, Switchie.

Platenspeler is een oude Akai, model AP004.

4 speakers leek me interessant omwille van de grootte en de L-vorm van de ruimte. Je moet het bekijken als 2 speakers aan de zithoek en 2 speakers aan de eethoek/keuken. Afhankelijk waar je zit zet je dus het ene of het andere duo op. En bij een feesje zet je ze gewoon alle 4 open... :)

Ik vrees dus dat ik inderdaad ook een subwoofer moet toevoegen. Die bassen vind ik wel belangrijk. Probleem is dat ik deze niet meteen ergens kwijt kan, zelfs draadloos... Zullen we dan toch maar een plaatsje voor zoeken.

Ik denk dat die speakers van jou al te groot gaan zijn voor mijn wederhelft. Ik denk dat we eerder richting 20hx12bx12d moeten zoeken. Tenzij het echt onmogelijk is om uit zulke kleine boxen (in combo met een sub) een degelijke sound te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 23:07

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Hoi allen,
kleine toevoeging van een hi-fi-fanaat. :)

Hoewel niet geheel onmogelijk, komt er uit kleine speakertjes geen laag. Geen echt lekker laag.

Uit veel subwoofers trouwens ook niet! Veel setups hebben een aardig "gat" tussen de kleintjes en de sub. Precies in het zgn. kick-laag (waar Carl Cox ook woont, zeg maar) en vaak is het sublaag (wat wil je ermee?) erg verstrooid. De meeste energie van zo'n ding gaat naar de buren, als je die tenminste hebt.

En voor de echt freaks (ikke!) is het ondoenlijk het stereobeeld goed of uberhaupt aanwezig te krijgen.

Kortom, ik adviseer ook 4 full-range speakers te zoeken. Die zullen wellicht wit (te spuiten) zijn, maar niet zo klein als je vriendin wil.

Ey, onderhandelen! Zij heeft d'r kleur, jij je goede maat speaker! ;)
Misschien kun je de speakers in de hoeken vanaf het plafond omlaag laten "blazen", dat staat ook wat opgeruimder. Kijk (2e hands!) eens naar Kef, B&W, Mission, (allen engels) of BNS (uit NL).

Als versterker adviseer ik je een 2e hands Rotel te zoeken. Die zijn er met en zonder allerlei digitale aansluitingen, maar hebben een perfecte phono-stage! (Ik heb er zelf een Akai AP-307 aan hangen)

Ik gebruik zelf aktieve studio-monitor(tjes) waar wel veel laag uit komt. Nadeel is dat daar in jouw geval te lange signaal-kabels tussen moeten. Of je moet gebalanceerd gaan aansluiten (like a pro!) maar da's weer een tandje duurder allemaal.

Afijn, kauw er maar lekker op!

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 03:59:
4 speakers leek me interessant omwille van de grootte en de L-vorm van de ruimte. Je moet het bekijken als 2 speakers aan de zithoek en 2 speakers aan de eethoek/keuken. Afhankelijk waar je zit zet je dus het ene of het andere duo op. En bij een feesje zet je ze gewoon alle 4 open... :)
Ik zou het zo bekijken:
In de woonkamer ga je lekker uitgestrekt liggen om te genieten van muziek. In de keuken gebruik je muziek als achtergronddeuntje.
Voor een "deuntje" in de keuken heb je geen aparte speakers nodig, die in de woonkamer gaan het hoekje ook wel om.
Zou dan liever 2 "goede" speakers hebben dan 4 "matige" (beetje zwart/wit)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:22
Als ik dit zo lees, kan ik alleen maar zeggen dat je flinke concessies moet doen in deze situatie.
  1. Je hebt een grote kamer van 60m2,
  2. Je wilt kleine speakers (20x12x12 is echt klein, dat valt in de onderste regionen van de al kleine categorie satellietspeakers),
  3. Je bent waarschijnlijk zeer beperkt in plaatsingsmogelijkheden (speakerkabel uitgang in de hoeken van de kamer en je wilt waarschijnlijk geen lange kabelgoten over de muur hebben lopen),
  4. Je budget is redelijk, maar kan een beperkende factor zijn,
Dit is geen ideale uitgangssituatie voor een mooi hifi-systeem, dus wat wil je precies? Ben je van plan soms eens echt voor de muziek te gaan zitten en met je ogen dicht te gaan luisteren? of wil je gewoon dat er wat geluid in de woonkamer komt?

Het verhaal over speakers is alsvolgt;
  • Om het geluid naar je oren te krijgen, moeten de speakers de lucht in trilling brengen. Deze trilling moet een bepaalde amplitude (energie) hebben om het hoorbaar te maken.
  • De lagere frequenties vragen meer energie dan de hogere frequenties, daarnaast is je gehoor ook nog eens minder gevoelig voor de lagere frequenties, dus zullen de lagere frequenties ook nog eens op een hoger volume moeten spelen, wat dus ook weer nog meer energie vraagt.
  • Dan komt de grootte van de kamer nog om de hoek kijken. Hoe groter de afstand van de bron (speaker) tot de luisteraar, hoe meer energie er onderweg verloren gaat (dit is wel meer bij de hogere frequenties dan bij de lagere, maar is toch voor alle frequenties van toepassing, behalve het echte sub-laag).
  • De speakers kunnen op twee manieren de lucht in trilling brengen met voldoende energie, de belangrijkste is het oppervlak van de conus en daarna de hoeveelheid vermogen die ze beschikbaar hebben/kunnen handelen.
Ben je dus beperkt tot kleine speakers, dan ben je tegelijkertijd ook beperkt tot speakers met een kleine conus. Meestal betekent dat overigens ook dat de speakers minder vermogen kunnen handelen (t.o.v. de grote jongens), dus het valt ook niet echt te compenseren. Het gevolg hiervan is dat het frequentiebereik van de kleine speakers erg beperkt wordt. Meestal houdt het onder de 120hz echt wel op, dat ze volgens de specificaties tot 50hz kunnen weergeven, wil niet zeggen dat ze dat ook echt mooi en evenwichtig doen.
Dan kun je zeggen "dan plaats ik er toch een sub bij?", maar ook daar zitten haken en ogen aan, zeker wanneer de Wife Acceptance Factor zo laag ligt als bij jullie het geval lijkt te zijn. ;)
Een subwoofer is namelijk bedoeld voor het echte sub-laag (zeg maar alles onder de 50hz). Nou kan een subwoofer normaal gesproken ook prima het normale laag weergeven (meestal wel tot 120-150hz), maar is daar eigenlijk niet voor bedoeld. Daar komt bij dat het sublaag juist weinig energie verliest in de ruimte, met als gevolg dat de geluidsgolven vrolijk door de ruimte kaatsen (dit maakt dat een subwoofer niet localiseerbaar is en dat wil je*). Maar dit zorgt op zijn beurt weer voor zogenaamde "staande golven", wat kort gezegd betekent dat de kruisende geluidsgolven elkaar op punten versterken en op andere punten elkaar weer volledig cancelen. Deze punten (en frequenties waarop dat het sterkst gebeurt) hangen af van de vorm en grootte van de kamer en van de plaatsing van de subwoofer. Het kan zomaar zijn dat de plaats met de hoogste WAF ervoor zorgt dat je op de bank geen laagweergave hebt en in de keuken/eetkamerdeel geen gesprek kunt voeren, omdat er constant een bonkende dreun door je hoofd gaat. In alle gevallen is het voor het geluidsbeeld dan ook beter om voor 2 of 4 subwoofers te gaan en deze goed af te stellen met een speciaal kastje, maar dit gaat er natuurlijk nooit door komen.

Naast plaatsing, is het ook belangrijk dat de subwoofer goede controle heeft over het geluid. Doorgaans betekent dat, dat je diep in de buidel mag tasten. Zeker voor een kamer in de orde van 60m2 mag je wel denken aan een kleine €800,- minimaal (voor 1, of 2 subwoofers samen).

* Het niet localiseerbaar zijn van de subwoofer, beperkt zich tot de lagere frequenties (zeg maar <100hz of zo). Daarboven verliezen de geluidsgolven weer langzaam meer hoorbaar energie aan de omgeving en aan de muren. Door de werking van het oor, zorgt dit er dus weer voor dat je een sub die boven de 100hz moet weergeven, weer wel kunt localiseren. Dat is onwenselijk, omdat je dan (bij een enkele sub) duidelijk kunt horen waar het geluid vandaan komt.

Dan nog de plaatsing van de speakers. De hoeken zijn zelden goede plaatsen voor de speakers. Er vindt enige mate van versterking plaats (doordat geluid wat door de speaker naar achteren wordt uitgestraald, direct weerkaatst wordt door de muren), maar er vindt ook verstrooiing van het geluid plaats (door diezelfde weerkaatsingen, gaat het geluid alle kanten op). Daarnaast kan het ook zijn dat de speakers eigenlijk te ver uit elkaar staan, waardoor het stereobeeld (wat daar dan nog van over is) ook om die reden niet optimaal is.

Het is een flinke lap tekst geworden en misschien wil je helemaal niet zover gaan en wil je gewoon "dat er wat geluid in de woonkamer komt". Maar dit is wel hoe het in mijn ogen zit en waarom je er mijns inziens niet teveel van mag verwachten.

Qua budget-verdeling zou ik echt wat minder aan de versterker uitgeven, als dat tenminste kan i.v.m. noodzakelijke aansluitingen en wenselijke features. Je moet al inleveren op de speakers, dat ga je niet goedmaken met een dure versterker. Je kunt dan beter kijken of je wat meer uit het formaat speaker kunt halen, door daar wat meer budget in te steken, maar aan de andere kant zijn je keuzes wel heel beperkt. Als ik in de pricewatch kijk, is de pricewatch: Cambridge Audio Minx Min 22 (Wit) de enige die binnen de formaat-eis valt. Dat is overigens een stuk-prijs, zoals speakers doorgaans worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:57

pmeter

Poes!

Haal een tweedehands versterker, leg het budget bij elkaar voor twee wat grotere goede witte luidsprekers en zet in de eethoek op een later moment twee kleine speaker neer. Je moet vooral zelf luisteren in een goede zaak. De keuze in luidsprekers is erg persoonlijk. Misschien kun je qua uiterlijk voor zoiets gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door pmeter op 02-08-2017 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 03:59:
Ik denk dat die speakers van jou al te groot gaan zijn voor mijn wederhelft. Ik denk dat we eerder richting 20hx12bx12d moeten zoeken. Tenzij het echt onmogelijk is om uit zulke kleine boxen (in combo met een sub) een degelijke sound te krijgen?
pmeter schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:43:
Haal een tweedehands versterker, leg het budget bij elkaar voor twee wat grotere goede witte luidsprekers en zet in de eethoek op een later moment twee kleine speaker neer. Je moet vooral zelf luisteren in een goede zaak. De keuze in luidsprekers is erg persoonlijk. Misschien kun je qua uiterlijk voor zoiets gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.avsale.ru/pbadd/684-s2-w1.jpg
Ik hoop voor TS dat die BW's komen met een gratis setje scheidingspapieren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:44
Iedereen heeft het zelfde probleem. Ik ben voor q acoustic 3000 serie gegaan. Leverbaar in hoogglans wit. Ik heb zelf geen sub maar gekozen voor 2x 3050. Je hebt ook de 3020 iets grotere boekenplank speaker.
Pagina: 1