Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Mijn vraag:
Recentelijk 'vond' ik mijn oude Bose Companion 3 speakers, die amper gebruikt waren destijds. Nu had ik het lumineuze idee om deze speakers aan te sluiten op mijn televisie, om ze zo toch nog te gebruiken totdat er een soundbar komt. Nu is het zo dat deze speakers geen andere aansluiting dan 3.5mm jack hebben. Ik heb deze dan ook rechtstreeks aangesloten op de headphone uitgang van mijn televisie. Echter, als ik bepaalde games speel op mijn PS4 (Just Cause 3, The Division), zijn de 'diepe' geluiden nogal krakend/krakerig (geen idee of ik het zo goed omschrijf, het is in ieder geval niet het geluid dat ik verwacht te horen). Hier heb ik geen last van als ik de standaard speakers van de TV gebruik.

Mijn vraag is dan ook of dit minder zou kunnen zijn als ik een RCA - 3.5mm jack kabel koop en deze aansluit op mijn TV. Iemand die dus weet of er verschil zit tussen de headphone uitgang of de audio RCA uitgang van een TV?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
  • Bose Companion 3
  • Panasonic Viera TX-L42E6E
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
(Oudere) topics op internet geven wel aan dat het gebruik van een RCA - jack kabel mogelijk is, maar ik kan niets vinden over mogelijk kwaliteitsverschil. Ik weet dat zo'n kabel niet heel duur is, maar hoe minder geld ik eraan uit kan geven, hoe beter!

per aspera ad astra

Beste antwoord (via LAD93 op 02-08-2017 11:48)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-07 10:03

FeaR

In GoT we trust

LAD93 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:17:
Mijn vraag:
Mijn vraag is dan ook of dit minder zou kunnen zijn als ik een RCA - 3.5mm jack kabel koop en deze aansluit op mijn TV.
Ik denk dat het kraken uit je speakers dan over is. Niet omdat de kabel beter is maar omdat de RCA-connectoren op de Panasonic Viera TX-L42E6E zo te zien ingangen zijn en geen uitgangen. De rode en witte RCA zijn voor audio die behoren tot de Component In ;)

Overigens kan het zeker wel zijn dat de headphone out niet lekker geluid levert. Het is echt last resort om speakers zo aan te sluiten. Enige andere opties die de TV heeft om geluid uit te voeren is HDMI ARC en Optisch Out. Goedkoopste oplossing is een simpele DAC halen en die aansluiten op de S/PDIF Out. Moet er wel nog een verloopje bij van 3,5mm jack naar RCA aangezien een DAC veelal gaat van S/PDIF naar stereo RCA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Maakt geen verschil.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
RCA connectoren zijn beter (betere connectie), maar in veel gevallen kun je het volume op de RCA uitgang niet regelen met de afstandbediening van de TV.

Maar dit alles wil niet zeggen dat het geluid uiteindelijk ook beter wordt. Maar voor die max 10 euro voor een kabel zou ik het altijd proberen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-07 10:03

FeaR

In GoT we trust

LAD93 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:17:
Mijn vraag:
Mijn vraag is dan ook of dit minder zou kunnen zijn als ik een RCA - 3.5mm jack kabel koop en deze aansluit op mijn TV.
Ik denk dat het kraken uit je speakers dan over is. Niet omdat de kabel beter is maar omdat de RCA-connectoren op de Panasonic Viera TX-L42E6E zo te zien ingangen zijn en geen uitgangen. De rode en witte RCA zijn voor audio die behoren tot de Component In ;)

Overigens kan het zeker wel zijn dat de headphone out niet lekker geluid levert. Het is echt last resort om speakers zo aan te sluiten. Enige andere opties die de TV heeft om geluid uit te voeren is HDMI ARC en Optisch Out. Goedkoopste oplossing is een simpele DAC halen en die aansluiten op de S/PDIF Out. Moet er wel nog een verloopje bij van 3,5mm jack naar RCA aangezien een DAC veelal gaat van S/PDIF naar stereo RCA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:06:
[...]

Zo, daar heb je me zeg. Ik heb daar helemaal niet opgelet 7(8)7. Je oplossing met een DAC lijkt me wel mogelijk. Thanks!

per aspera ad astra