Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigiz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 10:04
Mijn jongere broertje heeft sinds kort een apple laptop waar ik totaal niks mee kan beginnen als windows gebruiker. (Ouders zijn apple liefhebbers maar niet zeer technisch) Hij is 13 jaar en speelt graag online spelletjes waarbij er nog wel eens een pop up of adware mee wil komen. Wat is hier tegen te doen op het apple besturingssysteem? Zijn er programma's die hier tegen beschermen zodat hij niet binnen een week met een laptop vol met adware of erger zit? Zou graag jullie ervaringen met dit besturingssysteem willen horen.

Bij voorbaat dank,

Toni

Beste antwoord (via Zigiz op 01-08-2017 21:47)

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Tuurlijk is hier voldoende tegen te doen. Even op Google zoeken en je komt meer dan voldoende bescherming voor de laptop tegen.
Probeer het éen en ander uit, mijn ervaring is dat Virusscanners op MacOS nog wel eens wissels impact op het systeem willen hebben. Tot nu toe heb ik gemerkt dat Bitdefender en Eset Cybersecurity de scanners zijn met het minste impact op systeem resources. Bitdefender heeft daarbij netjes een plugin voor verdachte sites.

En misschien is alleen browser bescherming voldoende, dus iets als een po-up blocker met een filter voor verdacht sites zoals Adguard

[ Voor 13% gewijzigd door OkselFris op 01-08-2017 21:11 ]

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Een Google zoekopdracht naar "mac os anti virus" of "safari adblock" is te ver gezocht?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigiz
Er is een duidelijk verschil meestal wat het beste programma op het moment is en wat bovenaan bij een zoekopdracht komt en misschien nog extra punten als het wat kinderbeveiliging heeft. Zoals ik al zei heb ik zelf 0 ervaring met mac os en hoop dus door mensen die er wel ervaring mee hebben geadviseerd te worden zonder dat ze me meteen een programma proberen te verkopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Tuurlijk is hier voldoende tegen te doen. Even op Google zoeken en je komt meer dan voldoende bescherming voor de laptop tegen.
Probeer het éen en ander uit, mijn ervaring is dat Virusscanners op MacOS nog wel eens wissels impact op het systeem willen hebben. Tot nu toe heb ik gemerkt dat Bitdefender en Eset Cybersecurity de scanners zijn met het minste impact op systeem resources. Bitdefender heeft daarbij netjes een plugin voor verdachte sites.

En misschien is alleen browser bescherming voldoende, dus iets als een po-up blocker met een filter voor verdacht sites zoals Adguard

[ Voor 13% gewijzigd door OkselFris op 01-08-2017 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Safari Extensions AD BLOCK

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
Adblocker of AdBlock Plus installeren en meer niet. Geen antivirus software, die werken niet, ze vinden hooguit Windows bedreigingen maar geen Mac malware, en ze vertragen je computer. Daarnaast geven ze je een vals gevoel van veiligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ICT Consultant
Zigiz schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:48:
Mijn jongere broertje heeft sinds kort een apple laptop waar ik totaal niks mee kan beginnen als windows gebruiker.
O ja, nog even een gouden tip: blijf van de MacBook van je broertje af als je niet weet waar je mee bezig bent!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:49
uBlock Origin voor Safari installeren. Verder je broertje even vertellen dat hij niet op iedere *double XP, free coins, god mode trainer hack* link moet klikken. Dat is veel veiliger dan een antivirus voor Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigiz
ICT Consultant schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:20:
[...]

O ja, nog even een gouden tip: blijf van de MacBook van je broertje af als je niet weet waar je mee bezig bent!
Zeer grappig maar als je als computer handig bekend staat zal het je ouders niet uit maken of het een mac is of windows 10 en mag jij er toch lekker naar kijken. Als Ict consultant verwacht ik toch eigenlijk dat je daar zelf ook al wel eens ervarigen over hebt opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
Ik heb ervaring met zowel Mac als Windows!

In het begin ging ik m'n Mac als Windows computer behandelen en dat was niet goed, ik verklootte de hele computer met zinloze en gevaarlijke tooltjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zigiz schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:22:
Zeer grappig maar als je als computer handig bekend staat zal het je ouders niet uit maken of het een mac is of windows 10 en mag jij er toch lekker naar kijken.
Van iemand die als computer handig bekend staat, mag je toch op zijn minst verwachten dat een simpele Google zoektocht op b.v. "Apple os anti virus" binnen zijn/haar capaciteiten ligt. Zo niet, denk ik dat de grens voor "computer handig" wel erg laag ligt.

Overigens is er ook niets op tegen om gewoon tegen je ouders te zeggen; "sorry, ik weet het niet"

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigiz
Van iemand die een forum bekijkt en dingen aanklikt die duidelijk gemarkeerd staan met 'vraag' had ik toch wel meer bereidheid tot helpen verwacht. Ik was op zoek naar persoonlijke ervaringen van medetweakers en niet het zoveelste gesponsorde artikel dat bovenaan in de google zoektochten komt te staan.

Ook vind ik het nog al bijdehand om vanwege het stellen van een vraag mijn capaciteiten van communicatie en it in vraag te stellen. Ik had dat gesprek net gehad met mijn ouders waarop ik duidelijk aangegeven had dat ik 0 ervaringen heb met apple (niet de eerste keer). De reactie hierop is dat ze beledigd zijn dat ik niet bereid ben om even te helpen. Ga dus aub geen aannames doen over het persoonlijke leven van iemand die een bericht op een forum zet want diegene zal er vast een reden voor hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zigiz schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 01:55:
Van iemand die een forum bekijkt en dingen aanklikt die duidelijk gemarkeerd staan met 'vraag' had ik toch wel meer bereidheid tot helpen verwacht. Ik was op zoek naar persoonlijke ervaringen van medetweakers en niet het zoveelste gesponsorde artikel dat bovenaan in de google zoektochten komt te staan.
Got is een discussieplatform. Dat een topic de term "vraag" bevat betekent idealiter dat iemand (nog) onduidelijkheden heeft na op eigen houtje op zoek te zijn geweest naar een oplossing voor zijn probleem.

Zo staat immers ook voorgeschreven in het algemeen beleid:
Geef eerst globaal aan wat het probleem is.
Geef vervolgens aan waar je denkt dat het aan ligt.
Geef daarna aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.
Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn.

Geef aan waarom je denkt dat jouw oplossing niet werkt of geef aan waarom je denkt dat dat niet werkt.
Je eigen oplossing heeft niet gewerkt. Als je begrijpt waarom niet, vertel dit dan. Als je dat niet begrijpt, kun je dat als "subvraag" in je topicstart opnemen.
Ook vind ik het nog al bijdehand om vanwege het stellen van een vraag mijn capaciteiten van communicatie en it in vraag te stellen. Ik had dat gesprek net gehad met mijn ouders waarop ik duidelijk aangegeven had dat ik 0 ervaringen heb met apple (niet de eerste keer). De reactie hierop is dat ze beledigd zijn dat ik niet bereid ben om even te helpen. Ga dus aub geen aannames doen over het persoonlijke leven van iemand die een bericht op een forum zet want diegene zal er vast een reden voor hebben.
Ik twijfel nergens aan. Ik geef aan dat iemand die als "computer handig" wordt gezien logischerwijs wel een Google opdracht kan uitvoeren.
Sterker nog, als je zelf ook al aangeeft 0 ervaring te hebben, heb ik het dus gewoon bij het rechte eind.
Wat er thuis tussen de muren afspeelt weten we niet en willen we niet weten. Maar ga die frustratie niet op mij botvieren aub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ICT Consultant
15 jaar geleden heb ik alle beginnersfouten die gemaakt kunnen worden ook gemaakt toen ik mij eerste iMac kocht. Daar wil ik jou voor behoeden, Zigiz! En het was niet grappig of beledigend bedoeld toen ik het advies gaf om van de MacBook van je broertje af te blijven, ik deed dat om ervoor te zorgen dat je 'm niet verkloot. Uit zichzelf zijn Macs erg goed en heel veilig. Wees aardig voor je broertje en laat dat zo!

Gewoon een adblocker en meer niet. Bij twijfel van een besmetting kun je Malware Bytes downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeschere
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-12-2018
Je kan ook eens kijken naar Sophos Home als bescherming (https://home.sophos.com)
In combinatie met Ad Blocker plus kom je al een heel eind.
Natuurlijk heb je ook FileVault (voor het geval de laptop ergens blijft liggen) en de firewall al aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
Sophos moet je niet doen.

FileVault is heel veilig, maar het is zo veilig dat ook jij je bestanden kwijt bent als je je wachtwoord vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeschere
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-12-2018
Dan ben ik toch benieuwd waarom je Sophos afraad? Tot nu toe geen problemen mee gehad, er was een periode dat het wat veel resources vrat maar dat ligt al jaren achter ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ICT Consultant
Waarom raad jij het aan? Dat het geen resources meer vreet vind ik niet echt een aanbeveling.

Ik raad het af omdat het zinloos is. Het vindt nooit iets wat schadelijk is voor een Mac, en echte bedreigingen zoals phishing voorkom je er niet mee. Het geeft je een vals gevoel van veiligheid. En het gebruikt resources en het maakt een stabiele Mac een stukje minder stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 09:01
haak hier even op in heb zelf de adblocker plus en momenteel de Trail Malwarebytes er naast maar vraag me af of dit wel degelijk zin heeft zon malware programma. graag hoor ik jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
daniel12345 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:05:
haak hier even op in heb zelf de adblocker plus en momenteel de Trail Malwarebytes er naast maar vraag me af of dit wel degelijk zin heeft zon malware programma. graag hoor ik jullie reacties
Misschien even het topic lezen en je conclusie trekken? :+

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 09:01
WhatsappHack schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:51:
[...]

Misschien even het topic lezen en je conclusie trekken? :+
De meningen lopen nogal uit 1, als je het web door pluist ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Anti-malware voor macOS heeft idd niet bijzonder veel nut, imho op de tool BlockBlock na (scant niet op virussen, maar op wijzigingen in t algemeen en vraagt je toestemming.), voor beveiliging van de Mac zelf. Om bij te dragen aan online veiligheid, zeker als je je apparaat mee mag nemen naar werk of bijv als je als consultant weleens in corp netwerken moet inloggen, kan een virusscanner hebben wel fijn zijn om infecties van andere systemen te voorkomen door bestanden die jij doorstuurt/upload. Ik gebruik daar zelf ClamAV voor, die doet standaard helemaal niets tenzij je zélf aangeeft dat je een bepaald bestand/map (of je hele schijf, wat jij wil.) wil scannen. Even scannen voor doorsturen als je t niet helemaal vertrouwt en voila. Maar geen resources vreten bij je normale dagelijkse gebruik. :)

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 07-08-2017 14:03 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 10:16
Blijf weg van teveel tooltjes. Software die je al helemaal nooit moet installeren zijn zaken als Mackeeper of CCleaner.
Ik denk dat een enkele Safari extensie zat is in dit geval.

Als je FileVault wilt gebruiken zou ik tevens sterk aanraden om een (ongecodeerde) Time Machine backup er regelmatig op bij te houden. Dan heb je de bescherming van FileVault als je de Macbook (of je wachtwoord) verliest, maar wel de data nog.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

De enige software die je nodig hebt is MalwareBytes i.c.m. een AdBlock extensie in je Chrome of Safari. Dat kan je nog aanvullen met de Ghostery extensie.

Meer heb je niet nodig op je Mac. En wat hierboven ook al gezegd wordt: Installeer NOOIT MacKeeper of CCleaner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

ICT Consultant schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:14:
15 jaar geleden heb ik alle beginnersfouten die gemaakt kunnen worden ook gemaakt toen ik mij eerste iMac kocht. Daar wil ik jou voor behoeden, Zigiz! En het was niet grappig of beledigend bedoeld toen ik het advies gaf om van de MacBook van je broertje af te blijven, ik deed dat om ervoor te zorgen dat je 'm niet verkloot. Uit zichzelf zijn Macs erg goed en heel veilig. Wees aardig voor je broertje en laat dat zo!

Gewoon een adblocker en meer niet. Bij twijfel van een besmetting kun je Malware Bytes downloaden.
Ik vindt dit zeer naïef. Iedereen kan een fout maken en per abuis iets ongewenst binnenhalen. Ook al zijn Macs veilig en is de kans zeer klein, een besmetting is niet onmogelijk.
Jij vergelijkt met 15 jaar geleden, maar in die tijd is er heel wat gebeurt. De laatste jaren zijn de virusscanners voor Mac enorm verbeterd. Inderdaad zelfs een 5 jaar geleden waren het enorme gedrochten, nu is dat echter niet meer het geval. Er zijn een aantal prima oplossingen te krijgen welke zonder impact op de achtergrond draaien, helaas ook nog steeds een aantal zwakke broeders.
Hoe mooi je het ook roept en hoe voorzichtig je ook bent, je zal aardig vloeken als je gegevens plots encrypted zijn en je beseft had dat een scanner het misschien wel had kunnen voorkomen.

Per definitie een scanner afraden is niet altijd het juiste advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:33
Jeroenimoes schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:59:
Als je FileVault wilt gebruiken zou ik tevens sterk aanraden om een (ongecodeerde) Time Machine backup er regelmatig op bij te houden. Dan heb je de bescherming van FileVault als je de Macbook (of je wachtwoord) verliest, maar wel de data nog.
Is een kwestie van kiezen voor een recovery key, en deze ergens opschrijven / uitprinten en op een veilige plek bewaren. Kun je altijd weer in het systeem komen, mocht er iets aan de hand zijn.
Pagina: 1