Laptop Bachelor Scheikunde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Dag Mede-Tweakers,

In september begin ik aan mijn bachelor scheikunde, zoals veel studenten wil ik graag een laptop om zowel thuis als op de universiteit te gebruiken. In eerste instantie was ik van plan de Laptop-BBG van deze maand af te wachten (waarbij ik stiekem hoopte op een advies voor studentenlaptops). Tot mijn spijt bleek deze categorie niet aanwezig te zijn in de BBG.

Hieronder houdt ik voor het gemak de standaard lay-out voor aankoopadvies aan.

Wat ga je met je laptop doen?
Zoals hierboven vermeld zal ik de laptop meegaan nemen van huis naar de uni. Omdat de laptop dus ook tamelijk veel in mijn tas zal zitten ben ik opzoek naar een stevige (en bij voorkeur wel stijlvolle) laptop.

Het gebruik van de laptop is voor mij nog een beetje gissen, mogelijk dat dit beperkt blijft tot office gebruik en dergelijke hoewel ik het ook niet onwaarschijnlijk vindt als blijkt dat de laptop toch wel wat rekenkracht kan gebruiken.

Het zou mooi zijn als de laptop gedurende mijn hele studietijd, een verwachtte +/- 6 jaar, mee zou kunnen gaan.

Wat is je budget?
Budget is niet echt een punt, het gaat me er vooral om dat de laptop zijn geld waard is. De max ligt toch wel ergens rond de 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zoals in de introductie vermeld zal de laptop dagelijks meegenomen worden. Mede daarom en ook voor de stevigheid lijkt een metalen behuizing mij wel een pre.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
In ieder geval geen Acer. Persoonlijk spreken Asus, Dell en Lenovo mij wel aan. Andere merken zijn ook geen probleem.

Wat heb ik zelf gevonden
Zelf heb ik de BBG van deze maand bekeken alleen de aanbevolen Lenovo's spreken mij qua uiterlijk niet echt aan. Verder heb ik een lijstje in elkaar geklikt mbv de pricewatch, alleen het probleem met laptops is dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Zenbook UX430UA-GV004T€ 949,-€ 949,-
1Dell XPS 13 9360-80VVD€ 1.408,-€ 1.408,-
1Lenovo ThinkPad E570 20H500B2MH€ 889,-€ 889,-
1Razer Blade (2017) Full HD, 512GB ssd€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.246,-

De Dell XPS13 is toch wel een droomlaptop qua uiterlijk alleen twijfel ik aan de praktische kant van die laptop.

Laptop-kenners, ik daag jullie bij dezen uit een degelijke laptop conform mijn eisen te vinden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Dell XPS13 valt toch sowieso af omdat die 400,- euro boven jouw gestelde budget valt? Ik verwacht ook dat de Razer Blade ver boven jouw budget uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:59:
De Dell XPS13 valt toch sowieso af omdat die 400,- euro boven jouw gestelde budget valt? Ik verwacht ook dat de Razer Blade ver boven jouw budget uitkomt.
De XPS en de Razer Blade zijn inderdaad te duur maar naar mijn weten ook enorm goede laptops. Vandaar dat ik ze toch in mijn lijstje heb gestopt. Realistisch genomen denk ik dat ik rondom het zenbook-segment moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat klopt. Denk wel dat er andere leden zijn die meer verstand hebben van de ZenBook dan ik. Die kunnen jou hier beter mee helpen dan ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2017 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ipv de Asus 430 serie me oriënteren op de 410 serie.

http://www.ultrabookrevie...nbook-ux430-ux410-ux3410/
De 410 heet de optie om er een extra (data!!) schijf in te zetten, dat hoeft geen SSD te zijn (maar mag wel...).
En de data ruimte voor die je voor scheikunde is ....wordt alleen maar meer is mijn ervaring.. (zit zelf ook in die hoek...)
pricewatch: Asus ZenBook UX410UA-GV028T
specs:
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=ux410
Dit model heeft 256GB SSD en ruimte vrij zodat je zelf een HD/SSD kunt uitzoeken.
er is een model (100 euro) duurder met HD maar dat is maar 500 GB dus erg duur dat prijsverschil..

De 430 is iets dunner en daar was blijkbaar geen ruimte meer voor een extra HD.
De 410 weegt zonder extra HD ook maar 1.2 kg.
Mijn zoon heeft hem en is als vakfotograaf zeer tevreden (1e indruk) als opvolger van zijn macbook pro.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Cranzai schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:41:
De Dell XPS13 is toch wel een droomlaptop qua uiterlijk alleen twijfel ik aan de praktische kant van die laptop.
Wat bedoel je precies met de praktische kant? Kun je aangeven waar je je specifiek zorgen om maakt?

Op zich is de xps 13 een prima keuze. Hij is in ieder geval erg stevig, buigt in mijn ervaring absoluut niet door. Ik verwacht dat hij steviger is dan de ux410/ux430 (al heb ik met die geen praktijkervaring), als ik het me goed herinner zijn die laatsten van plastic met een metalen laag erover heen. Daarmee zijn ze steviger dan de meeste plastic laptops, maar ook weer niet zo stevig als volledig metalen laptops (de xps 13 is ook niet geheel van metaal, maar heeft aan de binnenkant een soort koolstofvezel). Daar betaal je echter wel voor, omdat de xps 13 voor dezelfde hardware flink duurder is. Ook hadden de xps 13's vaak last van coil whine (irritant zoemend geluid wat je in stille ruimtes hoort), ik weet niet of dat nog steeds zo is. Daarnaast is het RAM geheugen van de xps 13 niet upgradebaar, dus moet je eigenlijk wel een idee hebben wat voor programma's je tijdens je studie allemaal gaat gebruiken om te weten of 8GB voor de komende 6 jaar genoeg blijft.

Overigens zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat een laptop 6 jaat meegaat, dat is vrij lang. Het kan zomaar 10 jaar zijn, maar ook 3 als er een scharnier van je scherm afbreekt of er intern iets kapotgaat.. Daar moet je een beetje geluk mee hebben.

PS: heeft jouw universiteit niet toevallig een laptopproject waar ze enkele modellen met veel korting aanbieden?

[ Voor 6% gewijzigd door LukasW op 02-08-2017 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Deze BBG? reviews: Laptop Best Buy Guide - Augustus 2017

Met de mainstream optie zou je redelijk uit de voeten moeten kunnen, maar die staat ook al in je lijstje zie ik (Lenovo 570).
Ik heb zelf ooit in een grijs verleden scheikunde gedaan, en toen hadden we een Toshiba Satellite (geen pro) met één of andere brakke AMD processor. Dat ging toen prima, en al zijn alle programma's natuurlijk een stuk zwaarder geworden, de laptops zijn ook veel krachtiger geworden (en lichter). Ik denk dat de Lenovo uit je lijstje een prima optie is.

Een metalen behuizing is inderdaad wel een pre, maar als je de laptop in een laptoptas of in een sleeve in een gewone rugtas vervoert en een beetje oplet, is een kunststof behuizing ook niet echt een probleem. Ik zou sowieso voor een laptop gaan met een SSD zodat hij een stuk sneller aanvoelt dan met alleen een HDD. Daarnaast is opslagruimte uiteraard wel handig. Voor de studie zal het wel meevallen wat je nodig hebt, maar misschien wil je zelf nog de nodige muziek of filmpjes meeslepen voor als je in een verloren uurtje met je laptop op een studieplek zit....

Misschien heeft de opleiding ook wel een aanbieding; die zou ik ook even afwachten, want daar kan tegenwoordig wel wat leuks bij zitten, en dan kun je voor support ook gewoon naar de IT-afdeling op de uni.

Nog wat overwegingen:
- als je veel in excel gaat werken is een numeriek deel op het toetsenbord wel fijn. De meeste 14" laptops hebben dat niet, sommige 15" wel.
- schermresolutie zou ik op minimaal 1920 x 1080 houden
- een mat scherm kijkt imho fijner dan een glanzend scherm.
- een i5 met IGP is ruim voldoende voor de chemie-software. Als je hardcore wil gamen is een aparte GPU misschien wel fijn.
- veel scheikunde-software (zeker bij fysische en quantumchemie) draait op Linux/Unix. Als je het leuk vindt zou ik kijken of je laptop ook een linux-variant kan draaien in dual boot, of een virtuele machine opzetten. Waarschijnlijk is dit niet nodig, maar kan leuk zijn. Als je die software moet gebruiken, kan je dat meestal op de vakgroep doen waar het gebruikt wordt (op hun computers)

[ Voor 22% gewijzigd door gwystyl op 02-08-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Asus 310 versie draait iig al op Linux (Ubuntu ervaring zie link:
NowayIndustries in "Asus UX310, UX410, BX310, Lenovo Ideapad?"
Grote kans dat de 410 het ook doet.
gwystyl schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:23:
- veel scheikunde-software (zeker bij fysische en quantumchemie) draait op Linux/Unix. Als je het leuk vindt zou ik kijken of je laptop ook een linux-variant kan draaien in dual boot, of een virtuele machine opzetten. Waarschijnlijk is dit niet nodig, maar kan leuk zijn. Als je die software moet gebruiken, kan je dat meestal op de vakgroep doen waar het gebruikt wordt (op hun computers)
Das zal een stuk beter zijndan in mijn tijd... moesten we de kwantum mechanische toestand van het waterstof atoom nog met ponskaarten programmeren.... :(
Oja, statistiek op een terminal die op het main frame werkte...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Bedankt allen voor jullie behulpzame reacties _/-\o_ , hieronder een paar reacties.
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:24:
Ik zou ipv de Asus 430 serie me oriënteren op de 410 serie.

...

De 430 is iets dunner en daar was blijkbaar geen ruimte meer voor een extra HD.
De 410 weegt zonder extra HD ook maar 1.2 kg.
Mijn zoon heeft hem en is als vakfotograaf zeer tevreden (1e indruk) als opvolger van zijn macbook pro.
Na het lezen van het artikel dat je gelinkt heb denk ik dat de 410 inderdaad beter bij mijn wensen past dan de 430. Die 2Wh in accu maken denk ik niet zo heel veel uit ervan uitgaande dat de laptop een wél een dag mee moet gaan maar dat ik uit ervaring de voorkeur geef aan aantekeningen maken op papier.

Daarnaast is de mogelijkheid om een extra opslag-medium in te bouwen wel een fijn idee met het oog op een mogelijk tekort aan opslag naar verloop van tijd of voor het runnen van een dual-boot configuratie zoals @gwystyl aangeeft.
LukasW schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:07:
[...]
...

Overigens zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat een laptop 6 jaat meegaat, dat is vrij lang. Het kan zomaar 10 jaar zijn, maar ook 3 als er een scharnier van je scherm afbreekt of er intern iets kapotgaat.. Daar moet je een beetje geluk mee hebben.

PS: heeft jouw universiteit niet toevallig een laptopproject waar ze enkele modellen met veel korting aanbieden?
Hetgeen van de XPS13 waar ik verliefd op was waren die dunne schermranden, nu ik zie dat de zenbooks ook tamelijk dunne schermranden hebben is de verliefdheid eigenlijk snel over haha. De zorgen die ik qua praktische kant had is dat ik die laptop eigenlijk té mooi vind om te gebruiken. Al met al denk ik dat de laptop meer gewoon eentje is die ik mooi kan vinden maar verder links moet laten liggen.

Betreft een laptopprogramma, ik ga naar de RUG en voor zover ik weet hebben ze daar niet zo'n laptopproject. Wel kan ik via campusshop.nl met studenten-"korting" een laptop kopen, toevalligerwijs staat de UX410 ook tussen het lijstje dat naar voren komt als ik de universiteit en faculteit selecteer.
gwystyl schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:23:
Deze BBG? reviews: Laptop Best Buy Guide - Augustus 2017

Met de mainstream optie zou je redelijk uit de voeten moeten kunnen, maar die staat ook al in je lijstje zie ik (Lenovo 570).
Ik heb zelf ooit in een grijs verleden scheikunde gedaan, en toen hadden we een Toshiba Satellite (geen pro) met één of andere brakke AMD processor. Dat ging toen prima, en al zijn alle programma's natuurlijk een stuk zwaarder geworden, de laptops zijn ook veel krachtiger geworden (en lichter). Ik denk dat de Lenovo uit je lijstje een prima optie is.

Een metalen behuizing is inderdaad wel een pre, maar als je de laptop in een laptoptas of in een sleeve in een gewone rugtas vervoert en een beetje oplet, is een kunststof behuizing ook niet echt een probleem. Ik zou sowieso voor een laptop gaan met een SSD zodat hij een stuk sneller aanvoelt dan met alleen een HDD. Daarnaast is opslagruimte uiteraard wel handig. Voor de studie zal het wel meevallen wat je nodig hebt, maar misschien wil je zelf nog de nodige muziek of filmpjes meeslepen voor als je in een verloren uurtje met je laptop op een studieplek zit....

Misschien heeft de opleiding ook wel een aanbieding; die zou ik ook even afwachten, want daar kan tegenwoordig wel wat leuks bij zitten, en dan kun je voor support ook gewoon naar de IT-afdeling op de uni.

Nog wat overwegingen:
- als je veel in excel gaat werken is een numeriek deel op het toetsenbord wel fijn. De meeste 14" laptops hebben dat niet, sommige 15" wel.
- schermresolutie zou ik op minimaal 1920 x 1080 houden
- een mat scherm kijkt imho fijner dan een glanzend scherm.
- een i5 met IGP is ruim voldoende voor de chemie-software. Als je hardcore wil gamen is een aparte GPU misschien wel fijn.
Bedankt voor de duidelijke checkpoints voor het selecteren van een laptop.

Het plan is inderdaad om de laptop zeker in een sleeve of case mee te nemen, alleen al omdat ik erg zuinig ben op mijn spullen. Daarom verwacht ik dat de stevigheid van de zenbook-lijn volstaat vanwege de plastic-metaal combinatie. Betreft de numpad, deze gebruik ik eigenlijk nooit, mocht ik dat nog wel een keer willen kan ik altijd nog een extern numpadje aanschaffen.

Als ik verder de punten bij langsga die je noemt dan voldoet de ux410 daar aan. Zoals een computer-enthousiast betaamt heb ik al rondgeneusd in de online-omgeving van de RUG, daarin heb ik al gevonden dat ik als het goed is in moet kunnen loggen op systemen op de uni vanuit huis. Linux draaien zal dus niet per se moeten maar de UX410 moet dit naar alle waarschijnlijkheid wel kunnen ( @Verwijderd ). Combineer dat met uitbreidingsmogelijkheden betreft opslag en het is een prima kandidaat voor een eventueel dual-boot laptop.

Met behulp van jullie reacties, waarvoor nogmaals bedankt, denk ik dat de UX410 een shot in de roos is. Om echter niet direct alle deuren direct dicht te gooien ga ik vanavond nog eens kijken naar laptops vergelijkbaar met de UX410. (Maar ik denk wel dat de UX410 een goede kans maakt).

Een overweging die ik wel heb met de UX410 is dat de variant die op campusshop staat die ik gelinkt heb een dualcore i7 (hyperthreading dus 4 threads). Nou vraag ik mij af is een quadcore i5 of een dualcore i7 de betere keuze? (daarnaast heeft de UX410 die ik gelinkt heb al een ingebouwde terrabyte-schijf, waar ik denk ik toch liever ook een ssd als tweede opslagmedium heb)

P.S.
Net eventjes in de pricewatch gekeken en ik zag dat de meeste laptops ongeacht het type cpu een dualcore met 4 threads hebben.

Ook bedacht ik me net dat ik de studievereniging ook prima om advies kan vragen. (Dat ik daar nog niet aan gedacht had. 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door Cranzai op 02-08-2017 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi... (een i7 7500U voor €999 met die gratis service erbij is niet gek, ook al hebben ze geen laptopproject op de RUG. Die UX410 met i5 7200U van mijn zoon kostte al €799

Maak voor de CPU anders nog even een Google-compare actie, iets als in de link en je vindt sites genoeg die deze 2 vergelijkt. Kijk zelf wat je belangrijk vindt. Kijk of je iets over accuduur kunt vinden bij de verschillende types... als dat hele lange überhaupt belangrijk is...

https://www.google.nl/sea...21k1j33i160k1.emG2xuDLVPk

SSD of HD: ik zou nu qua prijs voor een HD kiezen, grote SSD's zijn simpel genoeg heel erg duur...

SSD 1T vanaf €255.- https://tweakers.net/cate...UkrAZUb6BkAjcxNrEBwa2trAQ

HD 2TB: vanaf ca ca €62 categorie: Interne harde schijven

HD 3TB vanaf ca €78 (pas op met Linux ondersteuning bij 3 TB!!!!!! Soms gaat het moeizaam)
categorie: Interne harde schijven

Over ca 2 jaar zijn de SSD's zoveel goedkoper, vast wel de helft wellicht van nu, dat het wel interesssanter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt of daar geen 2e HD in kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:31:
Lijkt of daar geen 2e HD in kan.....
In principe kan er een m2 2242 SSD toegevoegd worden en valt de voorgeïnstalleerde SSD te vervangen door een HDD, al zal daar misschien een bracket voor nodig zijn.

Tenzij je constant >1TB aan data op je laptop moet hebben zou ik persoonlijk echter geen HDD meer willen hebben. De meeste laptops hebben de fans tegenwoordig uitstaan bij lichte taken. De HDD is dan het enige wat je hoort, ik zelf stoor me daar enorm aan tijdens het studeren. Nog los van de snelheid is de stilte alleen me al de extra prijs waard.
Over ca 2 jaar zijn de SSD's zoveel goedkoper, vast wel de helft wellicht van nu, dat het wel interesssanter wordt.
Laten we het hopen, de afgelopen 2 jaar zijn ze niet meer goedkoper geworden.

Wat betreft i5 VS i7: een dual core i5 en i7 verschillen grotendeels alleen in kloksnelheid. Het verschil in snelheid zal zo'n 15% zijn. Tenzij de meerprijs beperkt is (<€50) lijkt het me niet de moeite waard om een i7 te pakken. Als je naar quad core i5's en i7's gaat kijken wordt het anders, die verschillen meer.

[ Voor 33% gewijzigd door LukasW op 02-08-2017 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Heb nog wat rondvraag gedaan en ben te weten gekomen dat de laptop overweg moet kunnen met office (wat een vanzelfsprekendheid is), python en eventueel mathematica.

Nou denk ik dat zowel de i5 als i7 uitvoering van de ux410 geen moeite zullen hebben met die programma's.

Via campusshop.nl had ik al de UX410 gevonden en nu heb ik ook enkele alternatieven gevonden:
UX310:
Vergeleken met UX410:
13,3 inch ipv 14
geen intel wireless display technologie (WiDi)

Verder zijn de laptops voor zover ik kan zien gelijk, afgezien van het prijsverschil. Een iets kleiner scherm maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Mogelijk dat deze laptop ook de uitbreidingsmogelijkheden van de UX410 biedt?

Wel wijzen de tweakers reviews uit dat de UX410 in alle opzichten eigenlijk net een beetje beter is dus denk ik dat ik niet voor deze cheap-out moet gaan.

UX410:
Toch wel de voorlopige keuze.

HP Power Pavilion 15:
De Best Buy Multimedia-laptop van deze maand.

Deze laptop heeft meer power onder de motorkap wat ten koste gaat van de accuduur vergeleken met de UX410. Daarnaast is de upgradeability lager, maar desalniettemin is deze laptop wél een goed alternatief is als de UX410 niet voldoet aan de eisen die ik in het begin van deze post noemde.

Lenovo Ideapad 720S:
Vergeleken met UX410:
13,3 ipv 14 inch
minder accucapaciteit
wel volledig metalen behuizing
i5 7200U ipv i7 7500U
minder io-poorten
naar alle waarschijnlijkheid niet de uitbreidingsmogelijkheden van de UX410

Microsoft Surface Laptop:
erg beperkte io, eigenlijk meer hier tussen gezet voor funzies.

Van de bovenstaande laptops denk ik dat de UX310 en UX410 vooral dankzij de uitgebreidere io iets meer geschikt zijn om eventueel bijvoorbeeld ook meetapparatuur in het lab aan te sluiten en dergelijke.

Van het weekend ga ik toch al eventjes naar de stad dus denk dat ik dan eventjes langs de mediamarkt spring om ook eens wat laptopjes in het echt te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In de 310 past geen extra HD..... :(
NowayIndustries in "Asus UX310, UX410, BX310, Lenovo Ideapad?"

http://www.ultrabookrevie...nbook-ux430-ux410-ux3410/
Zenbook UX410....... Zenbook UX3410..... Zenbook UX430

M.2 SATA 80 mm....... M.2 SATA 80 mm......... M.2 SATA 80 mm
and 2.5″ SATA ....... ---... and 2.5″ SATA ......... -----------

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
Hoe kom je tot die conclusie?

In de eerste link die je plaatst zegt die gebruiker juist dat er wel een extra 2.5" slot is. In de tweede link wordt de ux310 niet eens besproken. Ook volgens de tweakers review is er plek voor een HDD naast de voorgeïnstalleerde SSD: reviews: Asus ZenBook UX310: lijvige 13,3"-laptop met upgradeopties

Verder heeft de ux410 bijna dezelfde behuizing als de ux310 (maar dan met dunnere schermranden waardoor er een groter scherm in kan), dus het is logisch dat ze van binnen grotendeels overeenkomen: reviews: Asus ZenBook UX410: groter scherm in beproefde behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gelijk...Afbeeldingslocatie: http://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/thumb-up.gif

Offday zeker... |:(
Kan wel een extra HD in.
reviews: Asus ZenBook UX310: lijvige 13,3"-laptop met upgradeopties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Vandaag in de mediamarkt de zenbook bekeken, de behuizing is dan wel een combinatie van metaal en plastic maar voelt erg stevig aan. De bouwkwaliteit is dus dik in orde. Naast de ux410 ook de ux430 gezien. Deze beide modellen hadden een harman kordon geluidsinstallatie, ik weet niet zeker of die ook op de versie zit die op de campusshop staat maar die ga ik iig wel bestellen.

Bedankt allen voor jullie hulp en ik kijk er naar uit om de laptop te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik weet niet of je al besteld hebt, en waarschijnlijk maakt het ook geen verschil, maar ik heb een standaard antwoord voor schoollaptops m.b.t. draagbaarheid en formaat:
johnkeates schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:45:
Elke keer dat deze vraag langs komt lijken mensen voornamelijk gefascineerd te zijn door bepaalde specs, en niet door praktische voorwaarden. Het is een stuk makkelijker een ding te kiezen als de al heel veel weg kan strepen. Standaard filter voor deze vraag: categorie: Laptops

Dat zijn laptops die:

- niet ouder dan 1-4-2016, een beetje recente hardware/firmware gezien hij nog een tijdje mee moet
- een goed scherm hebben, want je gaat er veel geconcentreerd naar kijken
- niet te zwaar zijn, je moet er veel mee rondlopen (dus 1.5Kg en minder)
- niet te groot zijn (anders heb je straks een tas nodig die zelf zo groot en zwaar is dat je meer een 'verplaatsbare computer unit' hebt dan een laptop)

en dan nog basis filters als: QWERTY, 5Ghz ondersteuning (zodat je in elk geval een beetje bruikbare netwerkkaart moet krijgen van de OEM) ne geen netbook-OS zodat er standaard in elk geval minder kans op een eMMC is.

Je hebt dan nog steeds iets van 80 modellen, maar dat maakt de keuze al een stuk beperkter waardoor je minder rotzooi voor je neus krijgt.

Volgende stappen zijn:

- kiezen op bouwkwaliteit (bijv. via merk + marktsegment)
- kiezen op CPU (bijv. geen AMD, geen Intel i3, maar alles daar boven wel)
- kiezen op poorten (bijv. Minimaal USB-C met meerdere modes)
- kiezen op geheugen (slotted / on-board, grootte)
Dat komt voornamelijk neer op laptop's die op z'n minst goed te vervoeren zijn. Die Zenbook past daar ongetwijfeld tussen, maar ik laat het lijstje hier toch maar achter voor het geval de volgende laptopzoeker het forum doorzoekt in plaats van een nieuw topic te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
johnkeates schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:04:
Ik weet niet of je al besteld hebt, en waarschijnlijk maakt het ook geen verschil, maar ik heb een standaard antwoord voor schoollaptops m.b.t. draagbaarheid en formaat:

[...]

Dat komt voornamelijk neer op laptop's die op z'n minst goed te vervoeren zijn. Die Zenbook past daar ongetwijfeld tussen, maar ik laat het lijstje hier toch maar achter voor het geval de volgende laptopzoeker het forum doorzoekt in plaats van een nieuw topic te maken.
Bedankt voor het lijstje, ik heb de laptop op het moment nog niet besteld. Eerst nog even wat prijzen en dergelijke bekijken. Tot mijn vreugde kan ik ook het lijstje dat jij geeft allemaal positief bij langsgaan met deze laptop.
Pagina: 1