Elektrisch verstelbaar bureau voorzien van geheugenfunctie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-10 21:18
Hallo Tweakers,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Op het werk hebben we nieuw meubilair gekregen waarvan de bureau's elektrisch instelbaar zijn qua hoogte zodat we kunnen switchen tussen zittend en staand werken. Laatste is vooral handig voor een kort overleg met een collega.

Nadeel is alleen dat dit bureau geen geheugenfunctie heeft. Met andere worden, als je hem van positie wil veranderen moet je de omhoog/omlaag knop ingedrukt houden. Maar nog veel erger is dat je dan de hoogte van het bureau weer opnieuw moet afstellen naar de gewenste hoogte.

Simpele oplossing is natuurlijk om bij de baas te zeuren om een upgrade van de fabrikant. Echter hier zit geen uitdaging in plus dat het financieel ook geen optie is. Dus waarom niet kijken of je ook zoiets zelf niet kan maken.

Mijn idee was om met een arduino controller, afstandsmeter en servo een schakeling te maken. Hierbij gebruiken we de servo om een knoppen van het bureau te besturen. Wil namelijk een oplossing waarbij ik 0,0 risico loopt dat er aan het bureau iets kapot gaat. Mijn voorkeur is om dit via de PC en wat zelfgeschreven software aan te sturen. Met als alternatief hardware matige knoppen wanneer eerste optie te duur wordt of ik het niet voor mekaar krijgt.

In principe heb ik twee vragen alvorens ik me verder ga verdiepen in deze materie.

1. Waar moet ik aan denken qua budget voor het aanschaffen van de benodigde componenten voor deze schakeling. Planning is ook om daarnaast een starterspakket aan te schaffen om te beginselen te leren.

2. Schatten jullie in dan een dergelijk project haalbaar is voor een HBO opgeleide bouwkundige. Ter info, met behulp van Google ben ik inmiddels ook al meer dan gemiddelde bedreven ben in het schrijven van programma's in VBA voor Excel.

Mocht beiden positief beantwoord kunnen worden dan kan ik me in ieder geval alvast verheugen om een mooie, leerzame maar vooral ook interessante nieuwe hobby.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Kapot gaan lijkt mij sterk, wat gebeurt er nu als je het 'omhoog' of 'omlaag' knopje ingedrukt blijft houden?
Er zal waarschijnlijk een eindschakelaar (bij beide richtingen) in zitten die de motor uitschakelt als het eindpunt bereikt is.

Is met een Arduino prima te maken denk ik. Kijk ook eens rond in [Discussie] Arduino-topic

Ik zou onder het bureau een ultrasone afstandssensor monteren om afstand tussen onderkant blad en vloer te meten en dan laat je de Arduino gewoon op de knopjes 'drukken' (door ze te schakelen met een transistor/optocoupler) totdat de sensor de juiste hoogte doorgeeft waarop de Arduino stopt met 'indrukken'. Je zou dan aan de Arduino weer knopjes voor presets kunnen hangen (vb: knopje 1 voor 'staan' is en knopje 2 voor 'zitten').

Met een €10-15 euro ben je er wel, alle onderdelen kun je goedkoop op AliExpress / eBay kopen. Wel even twee weken geduld hebben voordat het binnen is uit China ;)

Leuk project, houd je ons op de hoogte?

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2017 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-10 20:00
Wij hebben ook van dat soort bureau's en toen ik hier begon zag ik ook niets van een geheugenfunctie. Maar bij die van ons werkte het toch door het bureau op de juiste hoogte te zetten dan dan beide knoppen (boven en onder) tegelijk ingedrukt te houden (voor mijn gevoel enorm lang, maar ergens tussen de 10-20 seconde)

Daarmee kunnen we dus een boven en onder limiet instellen, enige nadeel is wel dat je alsnog de knop ingedrukt moet houden tot hij bij dat limiet is.

Grote kans dat dit niet werkt, maar valt te proberen.

Anders klinkt een arduino als een prima plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart1201
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Om het nog simpeler te maken kan je ook een endstop switch gebruiken, die zijn ook met gemak te krijgen uit China. Nadeel is wel dat verstellen meer werk is en je 'm ergens moet kunnen monteren waar hij niet meebeweegt. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Bart1201 op 03-08-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Heb even rustig de tijd genomen om de opties te overdenken en me verder te verdiepen in Arduino.

@heggico , heb het geprobeerd maar helaas heeft dit bureau deze functie niet

@Bart1201 , een endstop is inderdaad een idee echter ben je dan niet heel flexibel en zit je vast aan de vooraf afgestelde hoogtes

@ThinkPad , waarschijnlijk zal het wel niet één twee drie kapot kunnen gaan echter wil ik het risico niet nemen als ik op het verkeerde draadje een verkeerde voltage aansluit. En de kosten zijn inderdaad nog overzichtelijk.

Wat betreft het plan wil ik dit in stapjes gaan uitvoeren en afhankelijk van de ideeën kijken wat nog meer mogelijkheden zijn.

Eerste stap is het maken van een afstandsmeter (eventueel gekalibeerd met temperatuur sensor), een tiltsensor om bewegingen waar nemen en een 4-cijferig segmenten display welke de hoogte weergeeft eventueel met een potmeter om de werkelijke hoogte af te stellen/weer te geven.

Tweede stap is het toevoegen van knoppen die met een servo de handbediening analoog bedienen.

Derde stap is een geheugenfunctie voor twee posities.

Vervolgens kan ik het eventueel nog tbreiden met afstandsbediening, TFT display voor weergave praktische zaken op het werk zoals telefoonlijst, kalender, weer buiten en andere geheugensteuntjes. En wie weet wat ik nog meer weet te bedenken in de tussentijd.

Maar eerst maar eens wat gaan shoppen. Iemand nog een tip voor een goede winkel met breed assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Best een flink project. Je doet dit toch niet in de baas z'n tijd he? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Of je zet gewoon met gekleurde stiften een streepje op de poot. Ieder zijn eigen kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Ploink schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:01:
Best een flink project. Je doet dit toch niet in de baas z'n tijd he? ;)
Misschien staat in zijn PvA wel verbeteringen bedenken en implementeren op kantoor :*)
Verwijderd schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:27:
Of je zet gewoon met gekleurde stiften een streepje op de poot. Ieder zijn eigen kleur.
We zijn hier wel op GoT eh :+ Ik verwacht dat iedereen zich straks kan aanmelden bij dit bureau met een RFID tag en dat de hoogte,lichtsterkte en koffie automatisch worden geregeld.

Maar even zonder gekheid dit is wel te doen. Als het te ingewikkeld wordt zou je zelfs nog kunnen zeggen ik ga vanuit het nulpunt (evt dubbele eindschakelaar in serie voor de betrouwbaarheid) een bepaalde tijd sturen zodat hij ongeveer op de juiste hoogte komt. Je kan dan evt nog iets bijstellen als het niet helemaal klopt. Dan heb je echt een basic en simpel systeem en je hoeft niet de hele tijd die knop ingedrukt te houden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Een afstandsmeter lijkt me overkill en onpraktisch. Wat als er iets onder staat, dan heb je een foute afstand. Volgens mij zoek je het veel te complex. Is het niet handiger om de omwentelingen van de spindel te tellen? De geheugenfuctie maak je dan door de tellerwaarde op te slaan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
De omwentelingen van de spindel tellen? Dit betekend eerst dat ik het hele bureau moet demonteren om zicht te krijgen op de spindel. Iets te veel risico en teveel werk. In plaats van een afstandsmeter naar de vloer kan ik ook het plafond nemen als referentie punt. Overal is wel een oplossing voor en het is ook gewoon een mooi excuus om me eindelijk eens verder te verdiepen in Arduino

En zoals Jim zegt, we zijn hier wel op GoT en dat betekend dat je dus ook soms dingen doet omdat het kan. (Zoals bij voorbeeld op een Wii U windows laten draaien om daar vervolgens weer een Wii U emulator op te laten draaien).

En voor het geval de baas meeleest, uiteraard in mijn eigen tijd. Maar hoor hem ook niet klagen als ik even wat langer doorwerk zonder de uren te schrijven.
Pagina: 1