AMD 270X maakt tikkend fan geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn vraag
Mijn huidige videokaart maakt een vrij storend tikkend geluid vanuit de fan.
Als ik handmatig de fan stop is het geluid weg.
Aangezien ik vroeger mijn PC onder mijn bureau had staan was dit geen probleem, nu af-en-toe wat storend.

Wat is een optie? Is het eenvoudig de fan zelf te replacen?
Graag wil ik een zo'n stille mogelijke fan - maar ben zelf niet thuis in de videokaarten, vandaar mijn vraag. ;)

De kaart werkt opzicht nog prima in de meeste games, een upgrade is mogelijk, maar eigenlijk onnodig.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Club 3D Radeon R9 270 royalQueen (1x fan)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Fan/GPU schoon te blazen

Beste antwoord (via HollowGamer op 02-08-2017 13:00)

Anoniem: 792093

Ga even met busje compressed air je gpu stofvrij maken vooral bij de fans ( wel de fan(s) vasthouden zodat ze niet (te) snel gaan rondtollen met mogelijke schade )

Lagers van fans slijten met de tijd wat je soms wel kunt doen is je fanspeed op een andere snelheid laten draaien en het geluid stopt vaak op bepaalde fanspeed settings.

Kijkt ook even of de fan niet toch ergens tegen aantikt, check ook of alles goed vastzit van de gpu.

Heb is een gpu gehad waar 1 schroefje iets van 1 mm omhoog wat gekomen wat een stukje metaal voor de show iets ging trillen met tikkend geluid dus iets vastdraaien en weg geluid. ( wel oppassen als het erg kleine schroefjes dat er niet iets kapot knapt )

Het voorkomen van beschadigde lagers ja met 6+ uur per dag is meestal gewoon gemiddeld na 2-3 jaar dat ze gewoon iets meer op zullen zijn. Daarom zijn er ook meer gpu fabrikanten die verwisselbare fans bij de gpu doen, maar het helpt wel voor de levensduur als je elke 2 a 4 weken je pc en vooral de fans stofvrij maakt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:58

rdejongjr

Gnome

Heb hier dezelfde kaart, ga je niet vanaf komen zonder er een andere koeler op te zetten.
Maar of de 270 het nog waard is moet je zelf uitzoeken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 792093

Ga even met busje compressed air je gpu stofvrij maken vooral bij de fans ( wel de fan(s) vasthouden zodat ze niet (te) snel gaan rondtollen met mogelijke schade )

Lagers van fans slijten met de tijd wat je soms wel kunt doen is je fanspeed op een andere snelheid laten draaien en het geluid stopt vaak op bepaalde fanspeed settings.

Kijkt ook even of de fan niet toch ergens tegen aantikt, check ook of alles goed vastzit van de gpu.

Heb is een gpu gehad waar 1 schroefje iets van 1 mm omhoog wat gekomen wat een stukje metaal voor de show iets ging trillen met tikkend geluid dus iets vastdraaien en weg geluid. ( wel oppassen als het erg kleine schroefjes dat er niet iets kapot knapt )

Het voorkomen van beschadigde lagers ja met 6+ uur per dag is meestal gewoon gemiddeld na 2-3 jaar dat ze gewoon iets meer op zullen zijn. Daarom zijn er ook meer gpu fabrikanten die verwisselbare fans bij de gpu doen, maar het helpt wel voor de levensduur als je elke 2 a 4 weken je pc en vooral de fans stofvrij maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Het geluid is inmiddels weer weg, zo te lezen is inderdaad de fan wat los.
Zal in het weekend proberen eens het (voorzichtig) wat schroefjes aan te draaien.

Zie niet zo snel replacements - kan eens opmeten hoeveel die is - meestal hoofdtelefoon op daarom viel het mij nu pas op. Het is stilletjes, maar als je erop gaat letten.. storend. :P

Thanks iig. voor de hulp. :)

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 04-08-2017 19:38 ]