Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-09 10:06
Afbeeldingslocatie: http://cdn.akamai.steamstatic.com/steam/apps/529180/extras/logo1.png?t=1501576161

Wat voor spel is het?

De verwoestte overblijfselen van de moeder planeet Gaia zweven in sterk contrast tegen de lucht van de dischtbijzijnde satteliet planeet, Archos, als een onvermijdelijk bewijs van de duistere krachten die de wereld omsingelen. Als eenzame verkenner in de wildernis, moet jij de omgeving en natuurlijke grondstoffen leren begrijpen, alsook leren hoe je de lokale dieren kunt temmen en een huis bouwen. Je zal de magische energie die door de wereld stroomt moeten leren beheersen en controleren, of verzwolgen worden door de sluimerende duisternis die overal op de planeet doordringt.

Meer info

Informatie

Dark en Light, van Snail games, welke eigenaar is van Wildcard, makers van ARK, komen met een "nieuwe" survival game gebaseerd op het in 2004 uitgebrachte Dark & Light. Dit spel is compleet opnieuw opgebouwd in Unreal Engine 4 (met ARK assets als basis) en compleet opnieuw uitgedacht.

Het spel is een survival game die zich afspeelt op een fictieve wereld in een medieval fantasy setting. In spel moet je zien te overleven tegen de duistere krachten die rondwalen en zal je moeten leren hoe je dingen maakt en dieren temt.

Het leveling systeem is anders dan ARK in dat er geen Engrams zijn, maar dat je skills leert door dingen te doen. Bijvoorbeeld om te leren hoe je rieten huizen kan bouwen, zal je eerst riet moeten leren verzamelen, en om een zwaard te kunnen maken zal je eerst moeten leren hoe je steen en hout verzameld. Dit is een zeer welkome verandering op hoe skills leren werkt in de meeste survival games.

Servers

Op dit moment is er nog weinig ondersteuning voor onofficiele server bij bekende partijen als Nitrado, maar dat houd ons niet tegen.

Samen met een aantal andere Tweakers spelen we op een private server. Zie de info hieronder!

Server: Hearts of Sand PvPvE [XPx2, Tx2, HAx2, HHx2, FWx0.5]
Slots: 20
Settings:
  • XPMultiplier = 2
  • TamingSpeed = 4
  • HarvestAmount = 2
  • HarvestHealth = 2
Discord: Hearts of Sand Community

Systeemeisen

• [I]MINIMUM[/I]:
  • OS: 64-Bit Windows 7 Service Pack 1, Windows 8, or Windows 10
  • Processor: Intel Core i5 2500K
  • Memory: 8 GB RAM
  • Graphics: GeForce GTX 960 or higher
  • DirectX: Version 10
  • Hard Drive: 50 GB available space
note: Ik gebruik zelf een Nvidia GTX 750 TI, en ik kan het spel op zo'n 25 a 30 fps spelen met settings op low (uitzondering van textures die ik op medium heb). Het spel draait bij mij vloeiend en als je tegen een lagere fps kan ziet het er nog verbazend goed uit.

Links

Overige informatie

Houd er rekening mee dat dit spel in Early Access is. Hoewel de hoeveelheid content zeker meer is dan de meeste andere games die net in Early Access zijn zullen er zeker nog content updates komen. Ook zal er nog veel gebeuren om het spel qua performance te optimaliseren.

[ Voor 17% gewijzigd door DdeM op 12-08-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09
Ik heb hem ook gekocht van dag 1 :-) het is een vermakelijk spel , alleen tering , die laad tijden zelf op SSD 5 min gelukkig maar 1 keer maar toch ..
maar ik vind het lastig , je wordt snel al door te sterke beesten aangevallen .. maar de setting is goed , ik krijg een beetje Gothic / ark \ elderscroll mengeling , maar tips voor single play zijn van harte welkom

maar er is zeker al veel te doen .... alleen al 2 huizen gemold zien worden door de %^@$^&#$$@ wolven

Maar nu even een verse instal , had een SSD van maar 250 gig extra maar was vol

( oude HD 2 TB ) zit er weer bij in , ark is hier al 100 gig en dna dit spel erbij en nog ene paar je bent al door je 250 gig kwijt

[ Voor 18% gewijzigd door ravw op 01-08-2017 21:20 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Ja dat laden duurt lang. Ik denk dat dat komt door de versie van de engine die ze gebruiken, want ik weet nog wel dat ARK daar eerst ook heel veel problemen mee had.

Dat die beesten zo makkelijk aanvallen is ook wel lastig inderdaad. Zeker zolang je alleen maar straw huisjes kan bouwen wordt het binnen no-time gesloopt, en er is weinig tegen te doen volgens mij. Ik weet wel dat je in de magic skills een skill kan leren die je huis camoufleert, maar weet niet of die tijdelijk is of permanent, of dat hij werkt tegen wilde beesten, maar je zou het kunnen proberen.

Overweeg trouwens om de server die ik heb gepost te joinen, we zijn momenteel met 4 man in de House (clan/tribe) en staan uiteraard open voor meer mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desutoroiya
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-09 16:00
Is dit spel uitdagend genoeg om solo te doen? Net zoals bij ARK heb je de bosses, die zijn niet echt alleen te doen als je het een eerlijk wilt houden. Zit dat ook in dit spel?

De setting spreekt mij enorm aan om het te gaan spelen. Als solo lastig blijkt te zijn, dan lijkt het mij fantastisch om jou server te joinen @DdeM _/-\o_

Steam: Desutoroiya || PSN: Kamikaza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Solo is best lastig. Er zijn enemies die, zeker als je solo speelt en nog lager level bent, zeer dodelijk zijn zoals de Reaper en de Skeleton. Beide zijn sneller dan de speler en nagelang hun level kunnen ze je met 1 hit doden. Daarnaast slopen ze je huisje binnen luttele seconden als ze die aanvallen.

Qua endgame durf ik het nog niet echt te zeggen, aangezien we daar nog lang niet zijn. Maar van wat ik zo een beetje lees over het spel moet je dan tegen grotere groepen duistere wezens, ongetwijfeld met bosses, vechten, dus ik denk dat dat ook zeker uitdagend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totempaal
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-08 11:56
Hoe is de taming in D&L? Gaat dat een beetje vlot?
De reden dat ik destijds met Ark stopte was dat het mij allemaal veel te lang duurde.
Heb geen zin om uren bij een beest te gaan zitten om die te gaan temmen.

Heb een paar uurtjes per dag om beetje te gamen. En dan heb ik geen zin om die uren te vullen met voeren van die beesten. Of met andere randzaken in een spel.

PSN: Totumpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Tot nu toe lijkt het best vlot te gaan, maar belangrijker is dat taming niet DE focus is in Dark and Light. Je kan momenteel maar zo'n 20 beesten tamen (gebasseerd op aantal zadels), dus het zal niet zo zijn dat je daar uren mee bezig bent. En er is genoeg te doen wanneer je een beessie neer hebt om je te vermaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
totempaal schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:32:
Hoe is de taming in D&L? Gaat dat een beetje vlot?
De reden dat ik destijds met Ark stopte was dat het mij allemaal veel te lang duurde.
Heb geen zin om uren bij een beest te gaan zitten om die te gaan temmen.

Heb een paar uurtjes per dag om beetje te gamen. En dan heb ik geen zin om die uren te vullen met voeren van die beesten. Of met andere randzaken in een spel.
Dan kan je net zo goed weer ARK oppakken met een hogere taming multiplier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Seth_Chaos schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:46:
[...]

Dan kan je net zo goed weer ARK oppakken met een hogere taming multiplier.
Moet eerlijk zijn dat ik tamen in D&L beter uitgedacht vond met het schieten van roped arrows waarmee je een beest echt moet afmatten.

Ik heb daarnaast bij D&L ook minder het gevoel dat ik bij mijn beest in de buurt moet blijven omdat ie ander opgevreten wordt. Dus al in al is een taming multiplier wel een optie, maar vind ik zelf in ieder geval tamen in D&L leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij Ark is het ook meer team georiënteerd. Het beest schieten hoor je met een team te doen. Vervolgens als team het gebied afzetten en schoongeveegd houden van gevaarlijke beesten. Verlicht houden met fakkels en voorzien van voldoende prime meat door te jagen in het gebied. Dat verhoogd de fun factor aanzienlijk. In plaats van alle resources verzamelen, iets neerschieten en daarna er naast gaan zitten wachten tot het getamed is.

Zelf heb ik me er nog niet toe kunnen aanzetten D&L een tijdje te spelen. De performance is nog te slecht en ook aan de animaties erger ik me nog te erg. Maar het heeft zeker potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Ik heb persoonlijk met performance weinig problemen, meer met het vast glitchen als je te dicht in de buurt van een levend wezen komt. En animaties heb ik ook nog niets van gemerkt :O

Maar wat betreft die absolute team based focus die in ARK zit is dat juist het ding wat mij een beetje tegen staat (neemt overig niet weg dat ik 600+ uur erin heb zitten met veel plezier). Als je niet met een groepje van minimal 3 á 4 bent is het met sommige dingen of een mega grind, of gewoon niet te doen. Tamen inclusief. En ik heb het gevoel tot nu toe dat die balans in D&L een stuk beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dembar
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik speel het spel ook sinds enkele dagen. Net zoals velen al hebben aangegeven is de laadtijd echt te belachelijk voor woorden eigenlijk. Gelukkig lijkt het verder wel stabiel te draaien dus is het maar 1x.

Ik speel zelf op een server waarbij alles iets snellen gaat als een officiële server. Maar aangezien ik echt nieuw ben in dit type spel en ook nog alleen speel is dat super fijn.

Spellen zoals ark ken ik alleen van streams maar D&L heeft voor mij gewoon de betere setting medieval/fantasy. Ik was bezig met kijken naar Citadel of fire welke eigenlijk heel veel op deze game lijkt. Omdat veel mensen in CoF aangaven dat er meer content was in D&L heb ik dus hiervoor gekozen.

Mochten er mensen samen willen spelen en een leuke server hebben dan wil ik best opnieuw starten.

Battletag Vakasha#2284

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-09 00:58
Dembar schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:30:
Ik speel het spel ook sinds enkele dagen. Net zoals velen al hebben aangegeven is de laadtijd echt te belachelijk voor woorden eigenlijk. Gelukkig lijkt het verder wel stabiel te draaien dus is het maar 1x.

Ik speel zelf op een server waarbij alles iets snellen gaat als een officiële server. Maar aangezien ik echt nieuw ben in dit type spel en ook nog alleen speel is dat super fijn.

Spellen zoals ark ken ik alleen van streams maar D&L heeft voor mij gewoon de betere setting medieval/fantasy. Ik was bezig met kijken naar Citadel of fire welke eigenlijk heel veel op deze game lijkt. Omdat veel mensen in CoF aangaven dat er meer content was in D&L heb ik dus hiervoor gekozen.

Mochten er mensen samen willen spelen en een leuke server hebben dan wil ik best opnieuw starten.
In starterstopic staat invite voor discord daar speelt al groep van tweakers samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Ik ben op dit moment bezig om een ARK server om te zetten naar een Dark and Light server. Initieel houd ik die op default settings maar we zullen gaandeweg mogelijk aanpassingen doen. Ik zal de starters topic updaten wanneer de server online is. Tot die tijd ben je welkom om de EU-Knight-11 server en de Discord channel uit het starters topic te joinen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
nieuw update uit maar nog geen patch voor het zeer trage opstarten van de game , ik ga hem alvast nu opstarten , dan kan ik misschien na het eten wel een keer gaan spelen ..

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Toch wel apart. Bij mij doet het spel er 5 minuten over om in te loggen, dus vind het opzich nog meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
DdeM schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:22:
Toch wel apart. Bij mij doet het spel er 5 minuten over om in te loggen, dus vind het opzich nog meevallen.
ja hier ook wel maar met ARK zit ik binnen 30 sec te spelen en bijna met alle games die ik doet .. binnen een min maar om 5 min te wachten om te gaan spelen ....

dat was voor het laatst in mijn 286 xt tijdperk .... ach en er gingen heel wat shag er door heen met het wachten eer ik weer kon beginnen ....
dus ik ben wle wat gewent maar tegenwoordig hoeft het echt niet zo lang meer te duren .... want wat hij nu aan het doen is voor dat het balkje gaat lopen dat hij hem gaat inladen is mij een vraag

maar dit kan wel wat korter gemaakt worden dan 5 min want het is de zelfde engine als ARK en als Citadel: Forged with Fire
en die lopen hier snel en mooi ... ja en elke nog in EA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Verglijking met Citadel is wat lastig lijkt me, want de reden dat het langzaam gaat zijn de modificaties die aan de engine gedaan zijn, en niet zo zeer de engine zelf, of is Citadel ook van Snail of subsidiary?

UE4 heeft er in ieder geval zelf geen last van. Majah, ARK en D&L hebben ook beide het problem dat je niet de sound output kan veranderen zonder opnieuw te starten. Das ook zo vaag en ligt ook aan de modificaties, de standard engine heeft dat problem namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
daarom

Citadel is van Blue Isle Studios zelfde makers als Valley en samen met de makers van Ark , Virtual Basement LLC

waar dus al mensen aan werken die heel veel ervaring hebben met de engine ..

maar met deze nieuwe patch is wel goed alleen hopelijk gaan ze er wel wat aan doen .. want denk dat ze veel spelers kwijt raken anders , en dat is in het begin ook met Ark gebeurd , maar daar zijn ze snel achter heen gegaan om het goed te laten lopen

al hoor je nu veel mensen nog wel klagen dat het een lage fps heeft ... maar het is al vele malen beter dan wat het eerst was .. ik loop al vanaf het begin mee met ark

Ook een jaar even niets er mee gedaan om te wachten tot er meer dingen er voor uit kwamen

[ Voor 71% gewijzigd door ravw op 03-08-2017 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Ja ARK was eerst echt wel een monster, speel het zelf ook sinds eind 2015/begin 2016. Maar die is qua laden en verdure performance wel flink verbeterd, en als het goed is met release nog een heel grote performance update als ze zich aan hun eigen woorden houden.

Maar private D&L server is live en van de spelers die er al op zitten heb ik gehoord dat ie veel beter draait dan de official server :D
Als iemand wil joinen, log in op de Discord en daar staat in de description van de channel dark_and_light de server info. Ik zal die hier ook nog toevoegen, maar het wachtwoord staat exclusief op Discord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desutoroiya
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-09 16:00
Super, ik zal een kijkje nemen op de server :D

Echter heb je nog speciale settings qua tame snelheden en harvest multiplier?

Steam: Desutoroiya || PSN: Kamikaza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Momenteel zijn alle instellingen standaard. En moet zeggen, we zijn gister de hele avond met 4 man bezig geweest, en hebben op geen enkel moment het gevoel gehad dat dingen op hogere settings moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
We hebben de settings voor een aantal zaken verhoogd. Heb de opening post aangepast met de waardes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
vanaf gister ook aanwezig in de Dark And light universe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DdeM
Ja, we hebben nu ook spelers die als Elf gaan :D Ik zie een oorlog tussen humans en elves onstaan hier!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Voor de starter die als elf gaan heb ik een video gemaakt waar je iron en copper kan vinden om je onderweg te helpen. Het filmpje start bij het meer wanneer je via de brug de elfen stad uitgaat
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=TD9uKxiU5Js]
Pagina: 1