Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guitman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-04 14:58
Modem:Ziggo Ubee (zonder wifi)
Router:Netgear WNDR3800
Powerline: TP-Link AV2000 (TL-PA9020P) Starter Kit
LAB31 Wifi Repeater (LB-WFR01B)

In huis heb ik met de powerline adapter (set van 2) een goede ethernetverbinding.
Het wifibereik van de Netgear is in huis voldoende.
Nu wil ik echter in het tuinhuis (ong. 25 mtr. van de router verwijderd) ook graag wifi.
Is het mogelijk om 1 van de powerline adapters i.c.m. de wifi-repeater dit te realiseren?
Of is dit zinloos en moet ik op zoek naar een andere oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met de definities van termen te bekijken...

Een repeater is een apparaat wat draadloos verbindt met een draadloos netwerk en de pakketten daarvan weer draadloos uitzendt. Jouw powerline (PLC)-adapter doet niets met een draadloze verbinding, dus puur een repeater kan er niets mee.

Sommige repeaters kunnen ook als access point (AP) ingezet worden. Dat is een apparaat wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt. Een AP icm de PLC-adapter zou kunnen doen wat je wilt, mits de PLC-adapter verbinding kan krijgen tussen tuinhuis en woning.

Nu, om met dat laatste te beginnen: heb je al bevestigd of je (bedraad) verbinding hebt met de PLC-set tussen tuinhuis en woning? Zo nee hoef je ook niet proberen om een draadloos netwerk eraan te knopen, eerst moet je bedrade connectivity krijgen.

Nu, ervan uitgaande dat je wel bedraad verbinding hebt, moet je op zoek naar een AP. Sommige repeaters kunnen als AP werken. Dit geval lijkt het te ondersteunen, getuige pagina 9 van de handleiding. Of dat echt zo is, is een tweede - zowel website als handleiding van dit gedrocht zijn uitermate amateuristisch en smijten aan alle kanten met termen, vaak ook nog overduidelijk verkeerd gebruikt. Maar je kunt het proberen.

Dan nog: dit is een ultiem low-end apparaat dat nauwelijks performance biedt (als je die "200Mbps" vertaalt naar netto throughput mag je met 30Mbps blij zijn), erg gevoelig is voor interferentie (geen 5GHz-support) en waar ik zo goed als geen vertrouwen over stabiliteit of betrouwbaarheid over zou hebben. Zeker gezien je gegaan bent voor behoorlijk high-end PLC-adapters zou ik aanraden om iets fatsoenlijks qua AP eraan te koppelen. De KPN/Arcadyan "WiFi Versterker" weer zo'n onzinterm is een zeer betaalbare (EUR 50) maar toch behoorlijk goede dualband AP, dat zou een prima voordelige keus zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guitman
Beste dion_b,

Bedankt voor je geduld en uitleg.
De PLC-set heb ik inderdaad getest na de configuratie volgens de handleiding. Op de 2e adapter kon ik in het tuinhuis de laptop aansluiten; dit werkte. De Lab31 had ik als AP geconfigureerd, gaf in het tuinhuis wel netwerk, maar geen internet (heb ik dus onjuist geconfigureerd). Maar zoals je al opmerkte is LAB31 een onprettig ding en wil ik liever niet inzetten. Ik neem je advies ter harte en hoop dat het me zal lukken om een beter AP via de PLC-adapter aan de praat te krijgen.
Bedankt nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Succes, maar dat gaat met fatsoenlijk apparatuur vast lukken als ik het zo hoor :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
Hoe is je tuinhuis geïsoleerd? Alle apparatuur die je noemt zijn bedoeld voor indoor. Het kan misschien prima werken in de wisselende omstandigheden(luchtvochtigheid) die buitenlucht heeft, maar het kan na 1 week ook zomaar over en einde zijn. Als je geen goede isolatie hebt in het tuinhuisje zou ik gaan voor iets als een UniFi Mesh accesspoint. Deze gebruik je dan uiteraard niet vanwege z'n Mesh mogelijkheden maar omdat hij outdoor rated is. Aansluiten doe je dan (semi)bedraad. Je kunt hem zelfs aan de buitenkant van het tuinhuisje hangen.

Als de PLC niet toereikend is Kun je overwegen om een UTP kabel te leggen in de de grond(buitenkabel en/of een mantelbuis), dit is altijd nog het beste. Als beiden niet werken kun je met een wireless PTP bridge ook een eind komen.

Meet dus ook even wat je throughput is met de PLC in het tuinhuisje. Leuk dat ie het doet, maar van 10Mbit wordt je niet vrolijk. Houdt ook rekening met het feit dat dit een momentopname is. Het zou kunnen dat het jaren goed gaat, vervolgens je buurman een nieuwe wasmachine haalt en die PLC niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guitman
Bedankt Qlimaxxx voor je adviezen.
Het tuinhuis is niet geïsoleerd en heb ik mijn aanschaf van de AV2000 waarschijnlijk niet goed doordacht.
Achter in de tuin heb ik een tuinhuis met een veranda geplaatst. Aangezien we daar in de zomer veel zitten met de mobieltjes. Helaas is de afstand tussen de router binnen en de veranda waar we zitten ongeveer 25 meter. Geen wifi bereik dus. Daarom leek het een goed idee om de AV2000 aan te schaffen...behalve dat ik even niet goed gelezen had en de PLC niet over wifi beschikt. Geen nood... de LAB31 (die ik nog had liggen) als AP configureren en klaar; niet dus. De PLC werkt dus prima, alleen zonder wifi voor de mobieltjes.

Het is dus alleen maar voor gebruik in de zomer. Zodra het te koud wordt om buiten te gaan chillen dan haal ik de PLC en het bestelde AP( degene die dion_b adviseerde) naar binnen.
Wordt nog wel een dingetje met de stopcontacten. De PLC-adapter zijn fors.
Al met al voor mij eerst beter voorwerk verrichten en dan pas aankopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die AV2000 is - als je met PLC gaat werken - helemaal geen slecht idee. Een PLC-set met WiFI is a) duur en b) altijd een compromis met slechtere performance/stabiliteit tot gevolg.

Bedenk dat een WiFi AP liefst hoog in vol zicht moet hangen terwijl een PLC-adapter per definitie in het stopcontact moet. Als ze verschillende functionaliteit hebben zijn losse apparaten juist erg verstandig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guitman
Ik had al op TN gezien dat men niet heel tevreden is met o.a. de TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set waar ik eerder naar had gekeken. Zodra die wifi versterker binnen is trek ik nog een leiding extra voor de Av2000 en plaats alles hoog en droog in het tuinhuis. Het kan even duren, maar als alles werkt ben ik benieuwd naar de snelheden. Aan de andere kant...wifi is in dit geval voornamelijk bedoeld voor de mobieltjes. Wat een luxe :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je toch leidingen gaat trekken, trek dan gelijk UTP voor Ethernet. Homeplg AV2.0 is mooi, maar die "2000Mbps" haalt het in geen veldrn of wegen en het blijft gevoelig voor invloeden van buitenaf op het stroomnet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guitman
Ik bedoelde leiding trekken vanaf de centraaldoos in het tuinhuis zelf. Heb voor dat ik de mk-kabel tussen de woning en het tuinhuis ging ingraven nog wel overwogen om een UTP-kabel mee te nemen. Heb dit vanwege de afstand tussen de router binnenshuis en het tuinhuis ca. 25 meter zit en had begrepen dat het maximum voor UTP 10 meter is. Later zag ik dat dat 100 meter zou zijn. Helaas te laat dus...
Pagina: 1