Mijn iMac is soms vreselijk langzaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-01 17:41
Mijn 21 inch iMac is uit 2011 en heeft het nieuwste OS en 275 Gb vrije geheugen ruimte op de schijf. Ik heb in totaal 16 gb DDR3 interne geheugen. Over het algemeen werkt de Mac nog steeds goed. Hij is snel genoeg ook als ik zwaardere applicaties als bijvoorbeeld Camtasia draai en Garageband. Maar zo nu en dan is hij niet voorruit te branden.

Op de momenten dat hij super traag is hoor ik de harde schijf ook continu rammelen alsof er van alles gebeurd. Ik heb gehoord van programma's als Ispeedup en Cleanmymac maar iedereen raad mij dit af dus gebruik ik ze maar niet. Is er een veilige manier om de harde schijf van de Mac op te schonen zodat het allemaal wat sneller werkt ? Of doet het besturingssysteem dat allemaal zelf ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@oadm Het is tijd om je HDD gedag te zeggen en een SSD aan te schaffen, desnoods een externe SSD met USB als je geen zin hebt om je mac open te maken.

Dit is de beste upgrade die je kan doen en dan kan je nog jaren vooruit met je 2011 iMac.

Afhankelijk van je budget en behoefte aan opslagcapaciteit zou ik een van onderstaande kiezen.

categorie: Externe SSD's

[ Voor 61% gewijzigd door Greatsword op 01-08-2017 19:04 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
Gaat dat goed werken met een Mac van 6 jaar oud ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Absoluut, nieuwste versie van Sierra downloaden via de Apple store, en dan intstalleren op de externe SSD en daar voortaan van booten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:15
Unidentified schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:06:
Absoluut, nieuwste versie van Sierra downloaden via de Apple store, en dan intstalleren op de externe SSD en daar voortaan van booten.
Een externe SSD met USB2 lijkt me... suboptimaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het zou kunnen dat er problemen zijn met je HDD, bijvoorbeeld slechte sectoren. Een SSD upgrade is natuurlijk altijd aan te raden, maar de problemen die je hebt staan daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
PilatuS schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:11:
Het zou kunnen dat er problemen zijn met je HDD, bijvoorbeeld slechte sectoren. Een SSD upgrade is natuurlijk altijd aan te raden, maar de problemen die je hebt staan daar los van.
Is het anders op te lossen volgens jouw ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
oadm schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:13:
[...]

Is het anders op te lossen volgens jouw ?
Dat ligt er aan wat er precies aan de hand is. Naar de SMART status van de HDD kijken is sowieso aan te raden. Als de HDD in orde is dan kan het ook ergens anders aan liggen, maar het is wel handig om eerst te weten of de HDD in orde is.

Een SSD is altijd aan te raden hoor, alleen persoonlijk zou ik eerst eens willen weten wat er nou mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@theblindman De 2011 modellen hadden nog geen USB 3.0 maar het zal nog steeds aanzienlijk sneller zijn dat wat hij nu heeft.

Ik zou het OS en de applicaties op de SSD zetten, en de werkbestanden enz op een externe hardeschijf of Nas.

Je HDD is kennelijk aan het falen, dus begin met het maken van een TimeMachine backup mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
Unidentified schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:22:
@theblindman De 2011 modellen hadden nog geen USB 3.0 maar het zal nog steeds aanzienlijk sneller zijn dat wat hij nu heeft.

Ik zou het OS en de applicaties op de SSD zetten, en de werkbestanden enz op een externe hardeschijf of Nas.

Je HDD is kennelijk aan het falen, dus begin met het maken van een TimeMachine backup mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Time machine backup maak ik regelmatig maar de SMART status lijkt in orde te zijn. Tenminste er staat gecontroleerd. Dat is dan toch in orde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@oadm Kijk ook nog even of je in aanmerking komt voor het Replacement Program van Apple.

https://www.apple.com/mt/...epair/imac-harddrive.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 15:29
Ik heb laatst de 2010 versie van SSD voorzien. Scheelt zo gruwelijk veel. De 2011 kan je ook intern de drive vervangen voor ssd. Dan heb je de volledige snelheid van data tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
supersnathan94 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:02:
Ik heb laatst de 2010 versie van SSD voorzien. Scheelt zo gruwelijk veel. De 2011 kan je ook intern de drive vervangen voor ssd. Dan heb je de volledige snelheid van data tot je beschikking.
Enig idee wat het kost om een 500 gb SSD te laten inbouwen ? of kan je dat zelf ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Ligt er aan wat voor ssd je wilt. Een Mx300 525b is dan de beste keuze qua stabiliteit. Bijkomende kosten zijn een euro of 7-15 voor een goede bracket naar 3,5" en eventueel een nieuwe thermal sensor (hoewel je die ook gewoon kunt kortsluiten. Dat werkt ook veilig). Je kunt het ook zonder de sensor doen alleen moet je dan wel speedfan even installeren om de fans op SMART control te zetten. Anders gaan ze loeien als een gek.

Als je een beetje handig bent kun je het zelf doen met dit model. Anders kost het je een paar tientjes bij een lokale computerzaak of een bereidgevonden tweaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In plaats van een externe SSD die niet hoger komt dan USB 2.0 snelheden wegens leeftijd iMac (wat zoals hierboven genoemd een suboptimale oplossing is) kan je natuurlijk ook kijken naar een externe Thunderbolt SSD. Dan heb je én de hogere doorvoersnelheid, lage latency én geen extra CPU-belasting die USB wel heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 01-08-2017 21:37 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Een Lacie Thunderbolt SSD is inderdaad ook een optie, maar wel een stuk prijziger.

https://tweakers.net/pric...ord=Lacie+thunderbolt+ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
Aha, ik heb genoeg stof om over na te denken. In ieder geval bedankt alle voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
oadm schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:47:
Mijn 21 inch iMac is uit 2011 en heeft het nieuwste OS en 275 Gb vrije geheugen ruimte op de schijf. Ik heb in totaal 16 gb DDR3 interne geheugen. Over het algemeen werkt de Mac nog steeds goed. Hij is snel genoeg ook als ik zwaardere applicaties als bijvoorbeeld Camtasia draai en Garageband. Maar zo nu en dan is hij niet voorruit te branden.

Op de momenten dat hij super traag is hoor ik de harde schijf ook continu rammelen alsof er van alles gebeurd. Ik heb gehoord van programma's als Ispeedup en Cleanmymac maar iedereen raad mij dit af dus gebruik ik ze maar niet. Is er een veilige manier om de harde schijf van de Mac op te schonen zodat het allemaal wat sneller werkt ? Of doet het besturingssysteem dat allemaal zelf ?
Volgens mij heeft iemand het hier al aangegeven. Het is echt tijd om de Harde schijf te vervangen. Na een tijdje slijten de mechanische onderdelen van een HDD. Het is nogal een wonder dat hij het zolang overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Harde schijven kunnen een hoop hebben hoor. Vorige maand nog een 500Gb schijf uit de iMac van mijn opa verwisseld voor ssd. Ding heeft een aantal draaiuren, maar zeer redelijke smartwaarden. Apparaatje is nu 7 jaar oud maar kan zeker nog wel een jaartje mee als extern apparaat voor extra backup doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
Ik vraag me ook af hoe lang een SSD mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 09:06
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

oadm schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:18:
Ik vraag me ook af hoe lang een SSD mee gaat.
Zolang je niet elke dag het ding een compleet volschrijft en weer leegt, aanzienlijk langer dan je iMac inderdaad. Hoewel SSD's een harde grens hebben qua schrijfacties is dit voor een beetje degelijke SSD dermate veel dat alleen bijzonder extreme hoeveelheden schrijfacties binnen redelijke tijd tot defecten kunnen leiden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
Ik heb besloten mijn Mac naar LJS te brengen voor een upgrade. Inbouwen 500gb SSD en overzetten alle data voor € 376,00. Redelijke prijs lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@oadm Als jij het een redelijk prijs vindt dan is het prima toch.

Hier zie je wat de prijzen van 500gb SSD's zijn, dus dan weet je ook gelijk waar de rest van kosten inzitten.
Het zou leuk voor je zijn als je een Samsung SSD uit de EVO of PRO lijn zou krijgen.

Anyway verstandige keuze en laat ons weten hoe het afgelopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Zeker als je je niet prettig voelt om zelf je iMac te ontmantelen en te gaan knutselen met externe behuizingen om je data over te zetten, lijkt het me een verstandige keuze.

Bedenk dat er sowieso al iets van 175 euro in een 500GB SSD gaat zitten, combineer dat met het uitbouw/inbouwwerk en het klonen van je schijf (makkelijk alles bij elkaar ook 2 uur werk) en het risico lijkt het mij een prima deal.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik zou persoonlijk alleen niet voor het klonen gaan.

Een schone installatie en daarna vanuit timemachine backup de belangrijkste bestanden handmatig overzetten zorgt ervoor dat er niet onnodig ruimte in beslag wordt genomen op de ssd, denk aan caches e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 02-08-2017 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oadm
Mijn iMac is ondertussen voorzien van een 500 Gb Samsung 850 EVO SSD. Volgens Tweakers is dit een van de betere SSD's. Mijn Mac is in ieder geval weer razendsnel. De eerst komende 4 jaar kan ik weer voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 13:41
oadm schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:33:
Mijn iMac is ondertussen voorzien van een 500 Gb Samsung 850 EVO SSD. Volgens Tweakers is dit een van de betere SSD's. Mijn Mac is in ieder geval weer razendsnel. De eerst komende 4 jaar kan ik weer voorruit.
Een SSD is altijd een goede upgrade voor een machine van een paar jaar oud, zo blijkt maar weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 16:56
Unidentified schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:31:
@oadm Kijk ook nog even of je in aanmerking komt voor het Replacement Program van Apple.

Misschien handig om eerst zelf te lezen wat er in de link staat ipv gelijk te plaatsten:
"Apple will replace affected Seagate hard drives, free of charge, until July 23rd, 2012."
Ondertussen is het programma dus al 5 jaar geleden afgelopen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLChristel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-07-2024
Misschien past mijn vraag ook in deze discussie (sorry newbie)

Ik heb een iMac 21,5" late 2013, 8 gb werkgeheugen en 1 TB sata harddrive. Bij AMAC werd verteld dat er geen uitbreiding mogelijk is. Heb op mijn MacBook Pro wel werkgeheugen en een SSD laten plaatsen.

Begrijp ik goed uit jullie info dat dit wel mogelijk is? Ik ben hobbyfotograaf en gebruik Photopshop CC en Lightroom CC maar vind m'n Mac traag. :?

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:06
Unidentified schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:31:

uit de kleine lettertjes:
Apple will replace affected Seagate hard drives, free of charge, until July 23rd, 2012
:w Ga je anno 2017 niet meer mee aan kunnen komen.

alleen de actuele publieke vervanginsprorgammas vind je hier:
https://www.apple.com/nl/support/exchange_repair/
NLChristel schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:50:
Misschien past mijn vraag ook in deze discussie (sorry newbie)

Ik heb een iMac 21,5" late 2013, 8 gb werkgeheugen en 1 TB sata harddrive. Bij AMAC werd verteld dat er geen uitbreiding mogelijk is. Heb op mijn MacBook Pro wel werkgeheugen en een SSD laten plaatsen.

Begrijp ik goed uit jullie info dat dit wel mogelijk is? Ik ben hobbyfotograaf en gebruik Photopshop CC en Lightroom CC maar vind m'n Mac traag. :?

Alvast bedankt!!
Als ik het goed lees heb je wel de harde schijf laten vervangen met een SSD en extra geheugen laten bijplaatsen? Dan kan ie niet sneller ben ik bang.

Met niet kunnen uitbreiden denk ik dat ze bedoelen dat er (officieel) geen tweede harde schijf bij kan in de behuizing.

[ Voor 57% gewijzigd door Geronimous op 03-09-2017 01:25 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLChristel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-07-2024
Diee SSD en uitbreiding werkgeheugen zijn alleen op mijn MacBook gedaan. Van een andere Tweaker heb ik inmiddels gehoord dat hij mijn iMac kan uitbreiden/versnellen dus daar ben ik erg blij mee.
Dankjewel voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-07 13:50
oadm schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:33:
Controleer ook of je SSD in Sierra wel TRIM-support heeft. Volgens mij staat dit uitgeschakeld voor third-party SSD's.

In de terminal:

code:
1
sudo trimforce enable

[ Voor 20% gewijzigd door Falcon93 op 03-09-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Ik heb onlangs de HDD van de "late 2009" iMac van mijn ouders vervangen voor een SSD. Alle benodigde onderdelen waren gelukkig nog te krijgen via onlinemacwinkel.nl (geen reclame). Op hun site staat ook precies per model aangegeven wat je nodig hebt. Na de eerdere RAM upgrade kunnen mijn ouders hopelijk weer een aantal jaar vooruit met dat ding!

[ Voor 18% gewijzigd door MaZo op 03-09-2017 08:20 ]

Pagina: 1