Toon posts:

Beschadigde laptop na reparatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag: kan de topcase beschadigd raken door het vervangen van een IPD Flex cable?

Afgelopen week maakte mijn laptop erg veel lawaai. Na onderzoek bleek dat de IPD Flex Cable van mijn Macbook Air uit het jaar 2013 vervangen moest worden. Dit onderdeel is dan ook vervangen. Echter, toen ik de laptop terugkreeg, werkt een toets op mijn toetsenbord niet meer. Dit probleem had ik voor de reparatie niet.

Naar aanleiding van het bovenstaande ben ik naar de winkel gegaan, maar zij geloven niet dat het aan de reparatie ligt. Dit lijkt mij vreemd, want het probleem had ik eerder niet en daarnaast is bij het eerste onderzoek ook niet naar voren gekomen dat mijn topcase kapot was. De winkel weigert om mij te helpen, met het gevolg dat ik 250 voor een nieuwe topcase dien te betalen, terwijl ik van mening ben dat het gebrek te wijten is aan de reparatie.

Bedankt voor de input alvast!
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:40
beetje vreemd imho kabels maken meestal geen lawaai.

Die kabel verbind juist het toetsenbord met het logicbord; dus het lijkt erop dat nu plotseling een toets het niet meer doet er wel mee te maken heeft.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties mogen in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:06

Reptile209

- gers -

Vaak moet je het toetsenbord demonteren om bij het mobo en de kabels te komen. En dan zou daar dus best iets mis gegaan kunnen zijn.

Maar het zal een welles-nietes spelletje worden: jij kunt niet aantonen dat het door de reparatie komt (en niet al stuk was), en zij kunnen niet aantonen dat het er niet door komt... :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Daedalus Thanks voor je opmerking, maar het gaat niet om een garantie, want die is al verlopen. Het is een technische kwestie die ziet op de vraag of de reparatie iets te maken kan hebben met het defect wat ik direct na de reparatie heb geconstateerd.

@Reptile209 Gelukkig kan ik wel aantonen dat mijn topcase nog werkte voor het moment van reparatie. De winkel heeft voor de reparatie onderzoek gedaan naar de status van de laptop en hieruit bleek dat slechts een IPD Flex cable kapot was

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:36:
@Daedalus Thanks voor je opmerking, maar het gaat niet om een garantie, want die is al verlopen. Het is een technische kwestie die ziet op de vraag of de reparatie iets te maken kan hebben met het defect wat ik direct na de reparatie heb geconstateerd.
Alles kan uiteraard, maar in een geval als dit zul jij dat wel moeten aantonen verwacht ik. Wat uiteraard erg lastig zal zijn en al snel mogelijk kan uitdraaien op een verhaal van "gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen"

Mogelijk dat je wat kan met het feit dat de "IPD Flex Cable" verantwoordelijk is voor de aansturing van het toetsenbord en de trackpad. Maar een enkele toets defect kan natuurlijk ook een hele andere oorzaak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 14:14
Het toetsenbord hoeft er niet uit bij een macbook. Wel zou het er mee te maken kunnen hebben, gezien die kabel het toetsenbord bediend. Ik zou ze even een ander laten plaatsen om te kijken of die toets het dan weer doet. Als zo een flat kabel al een heel klein beetje scheef zit, geeft het al problemen.

[ Voor 50% gewijzigd door mobby1971 op 01-08-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Verwijderd Als jij kan aantonen dat het vóór de reparatie niet kapot was en nu wel, lijkt het simpel.

Maar, heb jij gezien dat die topcase kapot was toen je hem na de reparatie ophaalde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@emnich Toen ik de laptop had opgehaald na reparatie en hem daarna aanzette, merkte ik meteen dat één toets niet werkte. Ik ben toen direct teruggegaan naar de winkel, en daar zagen ze dat mijn topcase kapot was..

@mobby1971 Helaas zijn ze bij de Technische Dienst van de betreffende winkel niet heel meewerkend.. Het kan natuurlijk dat ik ogelijk heb en het defect onderweg naar huis is ontstaan (wat heel toevallig zou zijn), maar gelet op de reacties is het dus wel waarschijnlijk dat het door de reparatie komt

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Voet bij stuk houden dan, als je een rechtsbijstand verzekering hebt, zou ik die nu inschakelen. Anders moet je zelf in de weer en dan is gelijk hebben weer iets anders dan gelijk krijgen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Reptile209 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:57:
Vaak moet je het toetsenbord demonteren om bij het mobo en de kabels te komen. En dan zou daar dus best iets mis gegaan kunnen zijn.
Dat gaat in dit geval niet op, het toetsenbord van een Macbook zit aan de topcase vast en wordt door Apple niet eens los geleverd, alleen in combinatie met de topcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:40
sypie schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:23:
[...]

Dat gaat in dit geval niet op, het toetsenbord van een Macbook zit aan de topcase vast en wordt door Apple niet eens los geleverd, alleen in combinatie met de topcase.
Betekend dit dan ook dat ze volgens Apple ( want wordt samen geleverd ) deze reparatie niet eens zo konden uitvoeren? Dan sta je toch wat sterker denk ik, want dan heb je toch verkeerd advies gekregen? De reparatieservice had dan moeten zeggen dat je het hele circus moest vervangen, wat uiteraard duurder was, maar dan was het nu niet stuk geweest waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik het zo bekijk heeft die zif-kabel niks met lawaai te maken, zoals hierboven ook al geroepen wordt. Die kabeltjes zitten zo plat weggewerkt dat er niet eens ruimte is om op en neer te bewegen. https://www.ifixit.com/Gu...per+Case+Replacement/9427

Wanneer de kabel niet goed is geïnstalleerd dan zouden er meer toetsen niet moeten werken. Als het slechts om 1 toets gaat die het niet doet zou ik eerst die toets er uit halen (even op YouTube kijken hoe dat moet) om re kijken of er niets ook onder zit waardoor de boel niet reageert.

@dehardstyler het vervangen van de zif-kabel kan prima, die is los te maken van de topcase. Nadeel is wel dat werkelijk alles uit de behuizing moet om die kabel te vervangen. Terwijl in sommige 2013 modellen een ventilator aanwezig is wat als enige lawaai kan geven, meer draaiende ook onderdelen zitten er niet in.
Pagina: 1